Italian rannikon edustalla odotti päiväkausia neljä pelastusalusta kyydissään lähes tuhat parempaa elämää etsivää ihmistä. Italian uusi hallitus ei halunnut ottaa laittomia siirtolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaan, koska EU:lla ei ole valtioiden keskinäistä sopimusta taakanjaosta. Mereltä pelastetut pääsivät maihin mutta varsinainen ongelma on ratkaisematta.

Vielä viime viikolla Italian rannikolla höyrysi avointa satamaa etsien neljä pelastusalusta avointa satamaa etsien. Aluksilla oli mukanaan lähes tuhat Välimereltä poimittua laitonta siirtolaista ja turvapaikanhakijaa. Sisäministeri Matteo Piantedosi ilmoitti, että ”alusten on poistuttava Italian aluevesiltä ja alusten rekisterivaltion on otettava vastuu” väkijoukosta.

Pääministeri Giorgia Melonin uusi hallitus yritti näin toistaa vuoden 2018 taktiikan, jolloin silloinen sisäministeri ja nykyinen infrastruktuuriministeri Matteo Salvini yritti pitää mereltä pelastettuja, laittomia maahan pyrkijöitä rahtaavat alukset pois Italian satamista.

Orban ehti jo kiitellä Melonin hallituksen toimia

Unkarin pääministeri Viktor Orbán ehtikin jo sunnuntaina Twitterissä kiittää Melonia ja Italian uutta hallitusta ”Euroopan rajojen suojelemisesta”.

Asian hankaluutta osoittaa kuitenkin se, ettei Orbán ottanut kantaa Melonin vaatimuksiin Välimeren kasvavan siirtolaisvirran jakamisesta kaikkien EU-valtioiden kesken.

Italian viranomaiset purkivat maihinnousukiellon viimein tiistaina, jolloin kolme alusta rantautui Italiaan ja norjalainen Ocean Viking suuntasi kohti Ranskaa.

Italian haluttomuus vastaanottaa Välimeren ylitse yrittäviä, parempaa elämää etsiviä ihmisiä johtuu siitä, että väestöpaine kohdistuu voimakkaimmin Italiaan. Ihmissalakuljettajat ovat pesiytyneet paljolti Libyaan, josta taas lyhin reitti Eurooppaan kulkee juuri Italian ulkosaarten ja Sisilian kautta.

Kuka on vastuussa?

EU:ssa ei ole päästy sopuun kattavasta maahanmuuttopolitiikasta ja taakanjaosta. Energia- sekä talouskriisin ja Ukrainan sodan kurimuksessa jäsenvaltioilta lienee turha odottaa juuri nyt yksimielisyyttä siitä, miten Eurooppa lähes yksin voisi olla ylikansoitetun maailman sosiaalitoimisto sekä leipäkori.

Sisäministeri Piantedosin mukaan laivan lippuvaltio on vastuussa aluksen merestä poimimista ihmisistä. YK:n ja ihmisoikeusasiantuntijoiden mukaan näin ei ole, vaan merestä pelastetut ihmiset pitää voida toimittaa lähimpään turvalliseen satamaan, jos alus on yksityisen toimeksiantajan tehtävässä.

EU:n maahanmuuttolait ja toimivat käytännöt pitäisi hyväksyä ennen europarlamenttivaaleja vuonna 2024. Sitä ennen ollaan tilanteessa, jossa Italiaan saapuneista ja parempaa elämää hakeneista vain 2–4 prosenttia suuntaa eteenpäin muualle EU:n alueelle tai Britanniaan.

SUOMEN UUTISET