Kiinalla on jämerä yksinvaltiaan ote akkumateriaaleista ja pitkään sähköautoja valmistanut, kokenut teollinen infrastruktuuri. Se mitä Kiinalla ei vielä ole, on johtava asema läntisillä sähköautojen markkinoilla. Pudotuskisa on alkanut.

Kun avaa minkä hyvänsä suomalaisen automedian, yksi asia pistää usein silmään. Koeajossa ja esittelyissä olevat autot ovat usein merkiltään vähemmän tunnettuja, lähtöisin Kiinasta ja hinnat ovat kymmenentuhatta euroa vastaavia läntisiä kulkineita köykäisemmät.

Vastaavaa on tapahtunut aiemmin vaikkapa 1960-luvulla, kun japanilaiset moottoripyörät valtasivat markkinat ja pyyhkivät kartalta markkinoita dominoineet brittipyörät. Kuluttajaelektroniikan puolella samantapainen kehityskulku kaatoi nimekkään puhelinvalmistajan.

Kiinalaiset tulevat

Kiinalaiset autonvalmistajat ovat pyrkineet uusille markkinoille erityisesti Euroopassa pystyttämällä näyttelytiloja ja solmimalla sopimuksia olemassa olevien jälleenmyyjien kanssa Pariisista Helsinkiin. Epäsuora myyntipuhe on, että kyseiset ajoneuvot ovat globaalisti olennainen osa puhtaamman energian tavoitetta, kirjoittaa Washington Post.

Kiinalaisten sähköautojen markkinaosuus on nyt Euroopassa luokkaa vajaat 6 prosenttia, mutta se on tavannut tuplaantua vuosittain.

Kiinalaisten ilmeinen pyrkimys on ohittaa vauhdilla vasemmalta elitistiset eurooppalaiset autonvalmistajat ja tarjota edullisia sähköautoja massoille.

Länsimaiset kuluttajat ovat yhä enemmän ympäristötietoisia ja kaipaavat alleen autoa, joka auttaa heitä vähentämään riippuvuuttaan fossiilisista polttoaineista. Ilman mahdottomaksi käyvää hintalappua. Tämä on kohtalonkysymys eurooppalaisille autonvalmistajille.

Kaiken takana on sekin tosiasia, että vuoden 2035 alusta alkaen Euroopassa myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen on oltava paikallisesti päästöttömiä.

Autoteollisuuden työpaikat vaarassa

Jos kiinalaisten sähköautojen voittokulusta tulee todellista, se merkitsee kylmää kyytiä eurooppalaiselle autoteollisuudelle. Joka tapauksessa käy yhä selvemmäksi, että eurooppalaiset autonvalmistajat ovat aliarvioineet sähkövallankumouksen nopeuden railakkaasti pieleen.

Sähköautojen valmistus vaatii yhä vähemmän perinteistä asennustyövoimaa ja ohjelmistokehitys on paljon entistä tärkeämpää.

Autoteollisuus on siis mullistuksen kourissa samaan aikaan kun kilpailu on kiristymässä. Tämän kaiken on uumoiltu johtavan jopa 100 000 työpaikan katoamiseen pelkästään Saksassa.

Audi ilmoitti lokakuun alussa keskeyttävänsä osan Belgian tehtaansa tuotannosta toistaiseksi. Syynä uupuva sähköautojen kysyntä. VW oli joutunut turvautumaan tuotantoseisokkiin jo aiemmin.

Komissiossa kuohuu

Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen onkin puhunut ”halpojen kiinalaisautojen tulvasta”. Komissio katsoo, että kiinalaiset sähköautot nauttivat Euroopassa huomattavasta kilpailuedusta Kiinan valtion niille mahdollisesti tuputtamien tukien takia.

Ilmassa on epäilyksiä myös Kiinan mahdollisista suurvaltapoliittisista pyrkimyksistä.

EU:ssa onkin käynnistetty selvitys, joka saattaa johtaa kiinalaisautojen rynnistyksen rajoittamiseen tuontitulleilla. Kiinan valtio on asiasta tietysti täysin eri mieltä, joten lännen ja idän vastakkainasettelu on senkun kiihtymässä tältäkin osin.

Brysselissä pohdittaneen myös mahdollisia tukia eurooppalaiselle autoteollisuudelle.

SUOMEN UUTISET