

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Mäenpää vaatii työmatkavähennykseen tuntuvaa korotusta
Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää jätti torstaina lakialoitteen, jonka mukaan työmatkakustannuksia voitaisiin vähentää ansiotulosta enintään 10 000 euroa per verovuosi 500 euron omavastuuosuuden jälkeen. Nykyisen lain nojalla matkakustannuksia voi vähentää enintään 7 000 euroa ja omavastuuosuus on 750 euroa.
– Huolestuttava tilanne on saanut jopa osan ammattiyhdistysliikkeestä älähtämään. Tammikuussa aloittamani lakiesityksen valmistelun tueksi Teollisuusliitto vaatii (Ilta-Sanomat 10.2.) nopeita toimia Sanna Marinin hallitukselta polttoainehintojen vuoksi. Liiton mukaan hinnat ovat pian kynnys työssäkäynnille. Ratkaisuksi liitto esitti matkakuluvähennyksen korottamista Juha Mäenpää sanoo.
– Polttoaineiden hintojen noususta on uutisoitu useaan otteeseen viimeisten kuukausien aikana. Tilanteesta kärsivät erityisesti syrjäseuduilla asuvat ihmiset, joille henkilöauto on välttämätön työssäkäynnin kannalta.
Mäenpää muistuttaa, että Suomessa on paljon alueita, joissa sopiva joukkoliikenne on vähäistä tai sitä ei käytännössä ole lainkaan.
– Mitä enemmän työmatkoihin kuluu rahaa, sitä vähemmän arjen muihin välttämättömiin menoihin jää rahaa.
Pelkkä korotus ei riitä
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) piti heti Mäenpään aloitteen jättämisen jälkeen tiedotustilaisuuden, jossa hän kertoi hallituksen ”täsmätoimista” liikkumisen kustannusten huojentamiseksi.
Hallituksen mukaan näistä vaikuttavin on työmatkavähennyksen korotus määräajaksi. Asunnon ja työpaikan välisen matkakuluvähennyksen enimmäismäärää ollaan korottamassa määräaikaisesti 7 000 eurosta 8 400 euroon. Nosto tulee kuluvan vuoden verotuksesta alkaen.
– Hallituksen esitykset ovat sinänsä oikeansuuntaisia, mutta niissä on keskeisiä ongelmia. Autoliitto on todennut, että työmatkavähennyksen maksimin korottamisessa etuuden saajien määrä jää erittäin pieneksi. Vuonna 2020 vähennyksen maksimäärään eli 7 000 euroon oikeutettuja veronmaksajia oli vain 26 000, Mäenpää huomauttaa.
Omavastuuosuutta alennettava
Mäenpään lakialoitteessa myös omavastuuosuuteen halutaan puuttua ja laskea se 500 euroon. Helpotus kohdistuisi suurempaan osaan kansasta. Lakialoitteen myönteiset vaikutukset kansalaisten kukkaroon olisivat muutenkin suuremmat.
Ehdotus nostaisi vähennyksen enimmäismäärän jopa 10 000 euroon, eikä korotus olisi määräaikainen, kuten hallituksen esityksessä.
Lakialoitteen aihepiiriin päästänee todenteolla tiistaina, kun hallitus vastaa perussuomalaisten, kristillisdemokraattien ja Liike Nytin välikysymykseen energia- ja polttoainehinnoista. Mäenpään aloitteen on allekirjoittanut useampi perussuomalainen kansanedustaja.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- työmatka työmatkavähennys Teollisuusliitto polttoaineiden hinnankorotukset työssäkäynti omavastuu Annika Saarikko Juha Mäenpää perussuomalaiset hallitus Välikysymys verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perussuomalaiset vaativat dieselautojen käyttövoimaveron poistoa pikaisesti – Tavio: ”Käyttövoimavero on syrjivä dieselin nykyhinnoilla”

Perussuomalaisten vaatimat polttoaineiden veronalennukset eivät kelpaa vihreille: ”Liian kallista” – Purra huomauttaa, että monelta autoilijalta alkavat jo olla rahat lopussa

Hallitus reagoi perussuomalaisten välikysymykseen julkaisemalla energiapaketin – Perussuomalaiset: Paketin sisältö vaatimaton

Perussuomalaiset jätti välikysymyksen: Suomalaisten verorahoja ja uutta velkarahaa kohdistetaan ilmastotoimiin, jotka heikentävät Suomen asemaa ja kansantaloutta

Työmatkojen vähennyskorvauksia kasvatettava enemmän kuin hallitus esittää – Mäenpään kunnianhimoisempi lakialoite tukisi paremmin työhönmenoalueen kasvua
Viikon suosituimmat

Emeritusprofessori Vesa Kanniainen: ”Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen väitteet maahanmuuton hyödyistä harhaanjohtavia”
Maahanmuutto rasittaa julkista taloutta, vaikka maahanmuuton hyödyt olisi huomioitu laskelmissa, toteaa kansantaloustieteen emeritusprofessori Vesa Kanniainen Leevi Leivon haastattelussa.

Vasemmiston verkkomedia huolestui naispoliitikkojen häirinnästä – samaan aikaan vasemmiston puolueaktiivi lietsoo häirintää naispoliitikkoa kohtaan
Vasemmistoliiton aktiivien toimittama Vasen kaista -verkkomedia julkaisi eilen laajan kirjoituksen naispoliitikkoihin kohdistuvasta häirinnästä. Tänään valtiovarainministeri Riikka Purra on kertonut häneen kohdistuneesta häirintäaktivismista, jonka taustalla on muun muassa vasemmistoliiton kuntavaaliehdokas.

Mikkeli häätää suomalaiset pois ja remontoi sitten tulijoille uudet tilat – Antikainen: ”Tässä hälyttävä esimerkki siitä, miksi kuntien kotoutumistuista pitää leikata”
Yle uutisoi 12.8.2025 Mikkelin kaupungin päätöksestä häätää suomalaisia vuokralaisia kodeistaan vastaanottokeskuksen tieltä. Rivitalot vuokraa jatkossa Luona Oy, jolla on vastaanottokeskus naapurissa. Asukkaat pitävät kaupungin ratkaisua epäoikeudenmukaisena. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää Mikkelin tapausta hälyttävänä esimerkkinä siitä, mitä on odotettavissa, ellei turvapaikkapolitiikan kiristyksistä pidetä kiinni ja kiristetä lisää.

Espanjalaiskaupunki julisti muslimien julkiset juhlat pannaan – ”Paikallisen kristillisen perinteen vastaista”
Maahanmuutto ja monikulttuurisuus nostattavat tunteita ja ovat kiihkeiden erimielisyyksien ja jopa väkivaltaisten yhteenottojen taustalla Espanjassa. Kuten enenevässä määrin koko Euroopassa. Vieraalle vyörytykselle halutaan panna piste ja kunnioittaa omia paikallisia arvoja sekä perinteitä.

Turvetuotannon alasajo sulkee tehtaita Suomessa – Keskisarja: Turve pitää nostaa pannasta
Jokainen valistunut ihminen tietää, että turve on uusiutuva luonnonvara ja että Suomen turvesoissa on lähes Pohjanmeren öljyn suuruinen energia hyödynnettävissä, toteaa perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Teemu Keskisarja. Keskisarja pitää suurena ongelmana sitä, että turveyrittäjät ovat jo lyömässä rukkasia naulaan. Neovasta (entinen Vapo) eläkkeelle jäävä johtaja Ahti Martikainen on puolestaan jo vuosia varoittanut päättäjiä turpeen liian nopeasta alasajosta.

Kansanedustaja Eemeli Peltonen menehtyi tänään eduskunnassa

Purra: ”Kyllä riittää tässä maassa hommia puolueella, joka ei halua kupata veronmaksajan selkänahasta etuoikeuksia eikä totella kaiken maailman intressitahoja”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra nostaa esille toimittaja Ari Korvolan kirjan Tuppeensahattu Nuorisosäätiö, joka kertoo keskustaa lähellä olevan Nuorisosäätiön rikosvyyhdistä. Kirjan tärkeimpänä ansiona Purra pitää kuvausta siitä, miten rakenteellinen, poliittinen korruptio Suomessa toimi.

Valtamedia tutki mutta unohti uutisen: Vieraskielisten suuri lukumäärä leimaa huono-osaisimpien asuma-alueita
Pääkaupunkiseudulla asuminen eriytyy yhä voimakkaammin asukkaiden äidinkielen ja sosiaalisen aseman mukaan. Nuorimmissa ikäluokissa jo puolet joidenkin alueiden asukkaista on vieraskielisiä. Vapaarahoitteisten asuntojen keskihinta kertoo puolestaan siitä, että uudistuotanto tai remontointi saattaa näillä alueilla olla haastavaa. Segregaatio sen sijaan on pomminvarmaa.

Suomi ajoi alas turvetuotantonsa viherhumpan tahtiin – Polvinen: ”Edellisen hallituksen päätökset johtivat siihen, että Italiassa mafia juhlii ja turvetuottajat Suomessa menettivät työpaikkansa”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen nostaa Italian myrkkyjäteongelman varoittavaksi esimerkiksi viherhumpan aiheuttaman päästövimman ennalta-arvaamattomista seurauksista. Ilmastoideologian aiheuttama turvetuotannon alasajo saattaa johtaa siihen, että Suomessakin joudutaan turvautumaan epätoivoisiin ratkaisuihin, jotta suomalaisten kodit eivät jäätyisi talvella.

Talousprofessori Matti Virén: On leikattava suomalaisten hyvinvoinnille toissijaisista menoista
Kansantaloustieteen emeritusprofessori Matti Virén kehottaa kaikkia pohtimaan valtiovarainministeriön esittämiä sopeutustoimia samanaikaisesti lakisääteisten peruspalvelujen, kuten terveydenhuollon rahoituspaineiden rinnalla. Toissijaisiin kohteisiin, kuten kotouttamiseen ja yritystukiin, ehdotettuja leikkauksia Virén pitää sopivina, ja muistuttaa, että leikkaamatta jättäminen ei ole nyt vaihtoehto.