Maailmankaupan kuljetuksista 90 prosenttia liikkuu meriteitä. Konttirahtien hinnat ovat nousseet muutamassa viikossa viisinkertaisiksi. Se tietää SVT:n mukaan taas uutta lisälaskua kuluttajille.

– Tämä on täysin poikkeuksellista, tällaista ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin, siunailee suuren logistiikkayrityksen toimitusjohtaja Fredrik Hermansson.

Pohjoismaiden suurimmassa konttisatamassa Göteborgissa logistiikkayritykset ovat heränneet uuteen todellisuuteen. Yhden kontin kuljettaminen Kiinasta Ruotsiin maksaa nyt 10 000 dollaria, kun hinta vielä muutama viikko sitten oli viidesosa nykyisestä.

Hintojen nousu tietää suuria vaikeuksia konteissa liikkuvalle maailmankaupalle. Sen seurauksena kuluttajahinnat nousevat ja myös tavaroiden toimitukset saattavat viivästyä.

Korona tuo korona vie

Pohjasyynä konttirahtien nousuun on pandemian epätasapaino Kiinan ja muun maailman välillä. Viruksen otteen kirvottua Kiinan tehtaat sylkevät taas tavaraa piiput punaisina. Tuotteet pitäisi saada kiiruusti maailmalle ja paine maan satamia kohtaan on todella suuri.

Samaan aikaan Long Beachin satamassa Los Angelesin ulkopuolella nosturit nojailevat toisiinsa ja laiturit ovat autioina. Maailman suurimpiin kuuluvan sataman 1 000 ahtaajaa ovat poissa töistä koronan kourissa ja kymmenet valtavat konttilaivat odottavat malttamattomina redillä.

Epätasapaino on johtanut konttipulaan Kiinassa ja juuri se on nostanut kuljetusten hinnat moninkertaisiksi. Varustamot jopa ajattavat laivojaan Yhdysvaltain itärannikolta tyhjänä Kiinaan ehtiäkseen rahakkaille rahtiapajille. Siinä kiireessä tyhjät paluukontitkin unohtuvat matkasta, mikä edelleen pahentaa konttipulaa Kiinassa.

SUOMEN UUTISET