

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Sähköautot nousevat kansainvälisen tieteellisen tutkimuksen mukaan onnettomuustilastojen kärkeen
Eri energiamuotoja käyttövoimana hyödyntävien autojen kuljettajien ajokäytöksen ja vakuutuskorvausten perusteella sähköautot nousevat onnettomuustilastojen kärkeen ja sähköautojen korjaaminen on polttomoottoriautoon verrattuna kalliimpaa. Asia selviää tutkimuksesta, joka on julkaistu vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa.
Sähköauton riski törmätä jalankulkijaan on moninkertainen verrattuna polttomoottoriautoihin. Sähköautoille sattuu enemmän kolareita, vaikka niiden keskimääräinen ajokilometrimäärä on pienempi kuin polttomoottoriautoilla.
Tutkimus vertasi sähköautojen, hybridien ja polttomoottoriautojen vahinkoilmoituksia ja selvitti kuljettajien ajokäyttäytymistä autoihin tallentuneiden tietojen avulla. Mukana oli 14 642 ajoneuvoa, joista sähköautoja ja hybridejä oli 2 174.
Vaikka monissa maissa sähköauton hankintaa on tuettu muun muassa verohelpotuksin, saattavat sähköauton kulut pitkällä aikavälillä syödä alun tukihyödyt akuston vaihtokustannuksina tai korkeampina vakuutusmaksuina. Sähköautot ja hybridit tuntuvat aiheuttavan polttomoottoriautoa suuremman taloudellisen riskin auton nykyiselle ja tulevalle omistajalle, vakuutuksen ottajalle sekä yrityksille.
Sähköautoilla ajetaan hiljempaa
Tutkimuksessa havaittiin, että siirryttäessä sähköautoon ajokäytös parani. Sähköautojen kuljettajat ajoivat hiljempaa säästääkseen akkuja. Kuljettajista 19 prosenttia muutti ajotyyliään ennakoivammaksi ja hyödynsi liike-energiaa talteen ottavaa ja akkua lataavaa jarrutusta. Toisaalta yli viidennes (22 %) koki polttomoottoriautosta sähköautoon siirtymisen henkisesti stressaavaksi, ja hallintalaitteisiin tottuminen aiheutti hämmennystä.
Sähköautot ja hybridit tekivät vähemmän rajuja kiihdytyksiä, jarrutuksia, kaarreajoja ja ylinopeuksia kuin polttomoottoriautot. Äärimmäisten ajotapahtumien suhteellisesti vähäisempi määrä ei kuitenkaan vastoin odotuksia vähentänyt sähköajoneuvojen itseaiheutettujen vahinkojen ja niiden korvausvaatimusten määrää.
Enemmän kolareita vähemmillä kilometreillä
Sähköautoilla ja hybrideillä ajetaan pienempiä ajomääriä kuin polttomoottoriautoilla. Siksi voisi olettaa, että polttomoottoriautoilla olisi enemmän kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita maksettuja korvauksia eli omalla ajovirheellä aiheutettuja vahinkoja, mutta riskianalyysien perusteella sähköautoilla riski itse aiheutettuihin vahinkoihin on päinvastoin tilastollisesti merkittävästi suurempi. Lisäksi sähköautojen vahinkojen korjaaminen on 6,7 prosenttia kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilla.
Yli kolmasosa sähköajoneuvoista ja hybrideistä kärsii yli 1 000 euron vahinkoja joutuessaan kolariin.
Akkujen vaihdot tulevat kalliiksi
Isoimmat ongelmat aiheutuvat akuista. Akkujen tuotannon ja akuston vaihdon kulut mietityttävät monia sähköauton hankkimista suunnittelevaa. Akuston hinta on noin 33-50 prosenttia sähköauton hinnasta. Akkutuotannon kehittyessä akkujen hintojen odotetaan laskevan.
Akun arvioitu kestoikä on 10 vuotta. Ylilataukset saattavat vähentää kestoiän puoleen. Kalliiden akkujen vaihto vaikuttaa myös vakuutusyhtiöihin, jos ne joutuvat korvaamaan akkujen vaihdot.
Äärilämpötilat vaikuttavat akun toimintakykyyn. Akun hajotessa ilmaan voi päästä myrkyllisiä ja herkästi syttyviä aineita, jotka altistavat autossa olijat paloriskille onnettomuuden tai akustoon kohdistuvan iskun myötä. Sähköautojen riskialttiutta lisäävät herkästi syttyvät litiumioniakut. Kuten tiedetään, sähköauton sammuttaminen on ongelmallista.
Korkeampi taloudellinen riski
Vaikka sähköautojen käyttöönotto vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, maalaa tutkimus pessimististä kuvaa sähköautoista ja hybrideistä. Kun otetaan huomioon akku ja sen mahdolliset vaihtokustannukset, kohtaavat sähköauton nykyiset ja mahdollisesti tulevat omistajat merkittäviä kuluja, jotka ovat jopa kolmanneksen auton hinnasta. Kun akuston kalleuteen lisätään itse aiheutettujen vahinkojen todennäköisyys ja litiumioniakkujen paloriskit, ovat sähköajoneuvot ja hybridit polttomoottoriin verrattuna korkeampi taloudellinen riski.
Tutkimus on irlantilaisen Limerickin yliopiston ja espanjalaisen Barcelonan yliopiston tutkijoiden yhteistutkimus.
Tutkimus “Are electric vehicles riskier? A comparative study of driving behaviour and insurance claims for internal combustion engine, hybrid and electric vehicles” on julkaistu vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa “Accident Analysis & Prevention”. Julkaisu ilmestyy kuusi kertaa vuodessa ja keskittyy onnettomuuksien ehkäisyyn. “Association for the Advancement of Automotive Medicine” -yhteisön julkaisijana toimii Elsevier.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vakuutusmaksut onnettomuustilastot vaihtoehtoinen käyttövoima li-ioniakut hybridiautot kasvihuonekaasujen vähentäminen auto-onnettomuus verohelpotukset tutkimukset polttomoottoriautot Sähköautot
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Autoilla pitää saada ja voida ajaa niiden käyttöiän loppuun – päästöttömään tai vähäpäästöiseen pakottaminen ei ole vaihtoehto

Reijonen: Tuleeko sähköautosta turvallisuusriski?

Isoveli pistää piuhat kiinni kansalaisten autoihin – kulutustiedot imuroidaan aina katsastuksen yhteydessä

Juvonen: Suomessa on syytä tarkastella liikkumisen hintaa laajemminkin kuin vain käyttövoimaverotuksen kannalta
Viikon suosituimmat

Riihimäen vankilan paistinpannukohu on vain pieni osa ongelmaa – Purra: Kohta eduskunnassa halutaan muslimiystävällistä lainsäädäntöä – ”Kyse on islamisaatiosta”
Perussuomalaiset ovat varoittaneet väestöpohjan muuttumisen vaikutuksista jo vuosia.

Useita kuollut ja loukkaantunut kouluampumisessa Ruotsin Örebrossa

Yritys rajoittaa maahanmuuttoa ajautui Saksassa historialliseen kaaokseen – Antifa miehitti kristillisdemokraattien toimiston, demarit varoittavat oikeistoa “helvetin porttien avaamisesta”
Saksan kristillisdemokraattien CDU:n ja CSU:n yritys rajoittaa hallitsematonta siirtolaisuutta ja raiteiltaan syöksynyttä turvapaikkapolitiikkaa onnistui vain puoliksi. Radikaaleja linjauksia sisältävä päätöslauselma meni läpi, mutta itse lakiesitys kaatui punavihreä rajuun vastarintaan ja omien rivien pettämiseen. Demarit varoittivat oikeistoa helvetin porttien avaamisesta. Entinen CDU-liittokansleri Angela Merkel puuttui peliin antamalla tukensa punavihreille. Täyden kannatuksen kristillisdemokraatit saivat vain vihaamaltaan AfD-puolueelta.

Örebron kouluampumisessa ainakin 10 kuollutta – ampujalla ei rikostaustaa
Poliisi vahvisti tiistai-illan tiedotustilaisuudessaan, että kymmenkunta ihmistä on saanut surmansa kouluampumisessa Campus Risberskan koulussa Örebrossa. Kuolleita on löytynyt aikuisoppilaitoksen sisältä. Poliisi ei kommentoi, löytyikö kuolleita myös ulkoa.

Elon Muskin “nörttitiimi” sulki USA:n kehitysapuviraston – demokraatit raivoissaan
Demokraattien luoman USAID-sotkun selvittäminen on vasta alkanut. Jo nyt on paljastunut, että veronmaksajien rahoja on hätäavun sijasta käytetty LGBTQ- ja DEI-ideologioiden levittämiseen. Rahaa on käytetty myös median lahjomiseen eri puolilla maailmaa. Jatkossa Afganistanin talebanit joutuvat tulemaan toimeen ilman USAID-kondomeja. Rahankäyttöä tutkinut Elon Muskin "nörttitiimi" on jo saanut tappouhkauksia.

Sanna Marinin rekrynnyt Tony Blair möhli maahanmuutolla Britannian sekaisin, vaatii nyt lisää digitaalista kyttäämistä ja kasvojentunnistuskameroita ratkaisuna vasemmiston itse luomaan kaaokseen
Ison-Britannian entinen pääministeri Tony Blair ehdottaa digitaalista henkilöllisyysjärjestelmää ja valvontateknologian laajentamista vastavetona oikeiston ja kansalaisten huolille lisääntyneestä turvattomuudesta ja hallitsemattomasta massamaahanmuutosta. Blairin mukaan tässä olisi konkreettinen ratkaisu ongelmiin, joista populistit puhuvat. Hän visioi, että tekoäly ja valvontateknologia voisivat myös tehostaa julkista sektoria. Entinen pääministeri korostaa, että yksityisyyden ja tehokkuuden välillä on tehtävä valinta ja uskoo kansalaisten olevan siihen valmiita. Kriitikot ovat puolestaan huomauttaneet, että valvontayhteiskuntaa ollaan nyt ajamassa ratkaisuksi vasemmiston itsensä aiheuttamiin ongelmiin.

Oikeusministeri Leena Meri: Huumeiden piikityshuoneet täysin älyvapaa idea – ”En haluaisi sellaista yhteiskuntaa, jossa huumausaineisiin suhtaudutaan välinpitämättömästi”
Oikeusministeri Leena Meri ei tue huumausaineaktivistien esityksiä, koska se olisi väärä signaali yhteiskunnalle.

Vanha valtamedia johtaa harhaan uutisoidessaan maahanmuutosta – lukijoita vedätetään osatotuuksilla ja valikoiduilla tiedon palasilla
Useimmiten asiat alkavat mennä pieleen, kun perinteisen valtamedian sähköpostiin ilmestyy tiedote maahanmuuton vaikutuksia, etenkin taloudellisia vaikutuksia, käsittelevästä tutkimuksesta. Myös elinkeinoelämän lobbarit rakentavat omissa julkaisuissaan maahanmuuton vaikutuksista ruusuista kuvaa. Lähes aina pimentoon jää tavallisen veronmaksajan näkökulma, vaikka hän lopulta joutuu maahanmuuton kulujen maksajaksi.

Antikainen: Ilmastokeskustelu on kummelikamaa – nyt muka Suomen metsät tuottavat päästöjä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Suomen metsiä päästölähteiksi väittävä Luonnonvarakeskus irrottautuu poliittisesta ohjauksesta ja laatii uudet laskelmat, jotka perustuvat rehellisyyteen ja todellisuuteen.

Vasemmistoliitto ottaisi vastaan kaikki ihmiset, jotka vain pääsevät rajan yli Suomeen – Mäkelä: Vaarallista puhetta – ”Jos kaikki otettaisiin vastaan, se väki ei lopu koskaan”
Vasemmistoliitto ei tue rajaturvallisuuslain jatkamista, ja vasemmisto haluaa myös lisää työperäistä maahanmuuttoa. Perussuomalaisten kansanedustaja Jani Mäkelä muistuttaa, että myös EU-komissio on nyt hyväksynyt sen, että turvapaikanhaun voi rajalla keskeyttää tietyssä tilanteessa.