LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Sähköautot nousevat kansainvälisen tieteellisen tutkimuksen mukaan onnettomuustilastojen kärkeen
Eri energiamuotoja käyttövoimana hyödyntävien autojen kuljettajien ajokäytöksen ja vakuutuskorvausten perusteella sähköautot nousevat onnettomuustilastojen kärkeen ja sähköautojen korjaaminen on polttomoottoriautoon verrattuna kalliimpaa. Asia selviää tutkimuksesta, joka on julkaistu vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa.
Sähköauton riski törmätä jalankulkijaan on moninkertainen verrattuna polttomoottoriautoihin. Sähköautoille sattuu enemmän kolareita, vaikka niiden keskimääräinen ajokilometrimäärä on pienempi kuin polttomoottoriautoilla.
Tutkimus vertasi sähköautojen, hybridien ja polttomoottoriautojen vahinkoilmoituksia ja selvitti kuljettajien ajokäyttäytymistä autoihin tallentuneiden tietojen avulla. Mukana oli 14 642 ajoneuvoa, joista sähköautoja ja hybridejä oli 2 174.
Vaikka monissa maissa sähköauton hankintaa on tuettu muun muassa verohelpotuksin, saattavat sähköauton kulut pitkällä aikavälillä syödä alun tukihyödyt akuston vaihtokustannuksina tai korkeampina vakuutusmaksuina. Sähköautot ja hybridit tuntuvat aiheuttavan polttomoottoriautoa suuremman taloudellisen riskin auton nykyiselle ja tulevalle omistajalle, vakuutuksen ottajalle sekä yrityksille.
Sähköautoilla ajetaan hiljempaa
Tutkimuksessa havaittiin, että siirryttäessä sähköautoon ajokäytös parani. Sähköautojen kuljettajat ajoivat hiljempaa säästääkseen akkuja. Kuljettajista 19 prosenttia muutti ajotyyliään ennakoivammaksi ja hyödynsi liike-energiaa talteen ottavaa ja akkua lataavaa jarrutusta. Toisaalta yli viidennes (22 %) koki polttomoottoriautosta sähköautoon siirtymisen henkisesti stressaavaksi, ja hallintalaitteisiin tottuminen aiheutti hämmennystä.
Sähköautot ja hybridit tekivät vähemmän rajuja kiihdytyksiä, jarrutuksia, kaarreajoja ja ylinopeuksia kuin polttomoottoriautot. Äärimmäisten ajotapahtumien suhteellisesti vähäisempi määrä ei kuitenkaan vastoin odotuksia vähentänyt sähköajoneuvojen itseaiheutettujen vahinkojen ja niiden korvausvaatimusten määrää.
Enemmän kolareita vähemmillä kilometreillä
Sähköautoilla ja hybrideillä ajetaan pienempiä ajomääriä kuin polttomoottoriautoilla. Siksi voisi olettaa, että polttomoottoriautoilla olisi enemmän kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita maksettuja korvauksia eli omalla ajovirheellä aiheutettuja vahinkoja, mutta riskianalyysien perusteella sähköautoilla riski itse aiheutettuihin vahinkoihin on päinvastoin tilastollisesti merkittävästi suurempi. Lisäksi sähköautojen vahinkojen korjaaminen on 6,7 prosenttia kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilla.
Yli kolmasosa sähköajoneuvoista ja hybrideistä kärsii yli 1 000 euron vahinkoja joutuessaan kolariin.
Akkujen vaihdot tulevat kalliiksi
Isoimmat ongelmat aiheutuvat akuista. Akkujen tuotannon ja akuston vaihdon kulut mietityttävät monia sähköauton hankkimista suunnittelevaa. Akuston hinta on noin 33-50 prosenttia sähköauton hinnasta. Akkutuotannon kehittyessä akkujen hintojen odotetaan laskevan.
Akun arvioitu kestoikä on 10 vuotta. Ylilataukset saattavat vähentää kestoiän puoleen. Kalliiden akkujen vaihto vaikuttaa myös vakuutusyhtiöihin, jos ne joutuvat korvaamaan akkujen vaihdot.
Äärilämpötilat vaikuttavat akun toimintakykyyn. Akun hajotessa ilmaan voi päästä myrkyllisiä ja herkästi syttyviä aineita, jotka altistavat autossa olijat paloriskille onnettomuuden tai akustoon kohdistuvan iskun myötä. Sähköautojen riskialttiutta lisäävät herkästi syttyvät litiumioniakut. Kuten tiedetään, sähköauton sammuttaminen on ongelmallista.
Korkeampi taloudellinen riski
Vaikka sähköautojen käyttöönotto vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, maalaa tutkimus pessimististä kuvaa sähköautoista ja hybrideistä. Kun otetaan huomioon akku ja sen mahdolliset vaihtokustannukset, kohtaavat sähköauton nykyiset ja mahdollisesti tulevat omistajat merkittäviä kuluja, jotka ovat jopa kolmanneksen auton hinnasta. Kun akuston kalleuteen lisätään itse aiheutettujen vahinkojen todennäköisyys ja litiumioniakkujen paloriskit, ovat sähköajoneuvot ja hybridit polttomoottoriin verrattuna korkeampi taloudellinen riski.
Tutkimus on irlantilaisen Limerickin yliopiston ja espanjalaisen Barcelonan yliopiston tutkijoiden yhteistutkimus.
Tutkimus “Are electric vehicles riskier? A comparative study of driving behaviour and insurance claims for internal combustion engine, hybrid and electric vehicles” on julkaistu vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa “Accident Analysis & Prevention”. Julkaisu ilmestyy kuusi kertaa vuodessa ja keskittyy onnettomuuksien ehkäisyyn. “Association for the Advancement of Automotive Medicine” -yhteisön julkaisijana toimii Elsevier.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vakuutusmaksut onnettomuustilastot vaihtoehtoinen käyttövoima li-ioniakut hybridiautot kasvihuonekaasujen vähentäminen auto-onnettomuus verohelpotukset tutkimukset polttomoottoriautot Sähköautot
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Autoilla pitää saada ja voida ajaa niiden käyttöiän loppuun – päästöttömään tai vähäpäästöiseen pakottaminen ei ole vaihtoehto
Reijonen: Tuleeko sähköautosta turvallisuusriski?
Isoveli pistää piuhat kiinni kansalaisten autoihin – kulutustiedot imuroidaan aina katsastuksen yhteydessä
Juvonen: Suomessa on syytä tarkastella liikkumisen hintaa laajemminkin kuin vain käyttövoimaverotuksen kannalta
Viikon suosituimmat
Demaripomo Razmyar kommentoi maahanmuuttajien Pisa-tuloksia – PS:n Koponen: ”Kujalla kuin käkikello”
SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin mukaan maahanmuuttajien huonot Pisa-tulokset johtuvat muun muassa sosioekonomisesta asemasta ja tukitoimia tulisi tarkastella paremmin. Sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen tyrmää demaripomon väitteet.
PISA: Kun vasemmiston argumentit loppuvat, rasismisyyttely alkaa – Miko Bergbom antaa Li Anderssonin kuulla kunniansa
”Kuka laittoi disinformaation liikkeelle vesihuollon yksityistämisestä?”, kysyy Purra – aiemmin mitään pidäkkeitä ei ollut, nykyinen hallitus ESTÄÄ määräysvallan lipumisen yksityisille
Uusi dokumentisarja kertoo jihadistien seksiorjuutuksesta ja joukkoraiskauksista Syyriassa – seksiorjuus perustellaan sharia-lailla
Center for Peace Communications -keskuksen (CPC) uusi dokumenttisarja "Hizbollahin panttivangit" todentaa Hizbollahin tekemät järkyttävät seksuaalirikokset. Sen taistelijat seksiorjuuttivat ja joukkoraiskasivat syyrialaisnaisia.
Onni Rostilan kolumni: Sunnuntainen suru-uutinen
Sunnuntai-iltojen ohjelmapaikoille on kiihtyvään tahtiin ilmestynyt sellaisia klassikkouusintoja, kuin ”Laitaoikeisto jyräsi voittoon” ja ”Vaalitulos: YLE hävisi jälleen”. Viimeisin versiointi ja mediaväen vaikerointi nähtiin sunnuntaisissa Itävallan parlamenttivaaleista, kirjoittaa kansanedustaja Onni Rostila kolumnissaan.
Polvinen: Helsingin Kaisaniemen puistossa näkyvät monikulttuurisuuden ongelmat pienoiskoossa
Helsingin Kaisaniemen kupeilla usein liikkuva perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen näkee puistossa päivittäin Suomen sisäisen turvallisuuden löperöjen ratkaisujen ja sinisilmäisen maahanmuuttopolitiikan aiheuttamat ongelmat käsinkosketeltavina.
Isisin ja Hamasin yhteistyö paljastui Gazassa: Hamas-Isis-taistelija piti jesidinaista orjanaan 10 vuotta
Israelin armeija (IDF) vapautti Gazassa panttivankina pidetyn 11-vuotiaana kaapatun jesidinaisen nimeltä Fawzia Amin Sido. Nainen on ollut Hamas-Isis-terroristin vankina kymmenen vuotta Gazassa.
“Älkää toistako meidän virhettämme” – Tynkkynen tapasi Ukrainan ex-presidentin, joka kehotti rakentamaan esteitä Suomen rajalle Venäjää vastaan
Maahanmuuttokriittisyys kasvaa – eliitti ja media kieltäytyvät näkemästä Euroopan poliittista muutosta
Kansallismieliset puolueet ovat käyneet voitosta voittoon lähes kaikissa Euroopan viimeaikaisissa vaaleissa. Media ja eliitti näkevät maahanmuuttokriittisten voimien nousussa kauhut kaikkialla ja mustamaalaavat muutosta mielin määrin. Eliitti on haluton keskustelemaan taloudellisista, sosiaalisista ja poliittisista syistä, jotka ovat kansallismielisten voimien nousun taustalla.
Terroristijärjestö Hizbollahin johtajan Hassan Nasrallahin surmapaikka vain 53 metrin etäisyydellä YK:n hallinnoimasta koulusta – vihje Nasrallahin piilopaikkaan tuli iranilaiselta vakoojalta
Hizbollahin johtaja Hassan Nasrallah surmattiin viime perjantaina Israelin ilmaiskussa Libanonin pääkaupungissa Beirutissa. Surmapaikka, Hizbollahin maanalainen komentokeskus, sijaitsi vain 53 metriä YK:n hallinnoimasta koulusta.