

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Sähköautot nousevat kansainvälisen tieteellisen tutkimuksen mukaan onnettomuustilastojen kärkeen
Eri energiamuotoja käyttövoimana hyödyntävien autojen kuljettajien ajokäytöksen ja vakuutuskorvausten perusteella sähköautot nousevat onnettomuustilastojen kärkeen ja sähköautojen korjaaminen on polttomoottoriautoon verrattuna kalliimpaa. Asia selviää tutkimuksesta, joka on julkaistu vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa.
Sähköauton riski törmätä jalankulkijaan on moninkertainen verrattuna polttomoottoriautoihin. Sähköautoille sattuu enemmän kolareita, vaikka niiden keskimääräinen ajokilometrimäärä on pienempi kuin polttomoottoriautoilla.
Tutkimus vertasi sähköautojen, hybridien ja polttomoottoriautojen vahinkoilmoituksia ja selvitti kuljettajien ajokäyttäytymistä autoihin tallentuneiden tietojen avulla. Mukana oli 14 642 ajoneuvoa, joista sähköautoja ja hybridejä oli 2 174.
Vaikka monissa maissa sähköauton hankintaa on tuettu muun muassa verohelpotuksin, saattavat sähköauton kulut pitkällä aikavälillä syödä alun tukihyödyt akuston vaihtokustannuksina tai korkeampina vakuutusmaksuina. Sähköautot ja hybridit tuntuvat aiheuttavan polttomoottoriautoa suuremman taloudellisen riskin auton nykyiselle ja tulevalle omistajalle, vakuutuksen ottajalle sekä yrityksille.
Sähköautoilla ajetaan hiljempaa
Tutkimuksessa havaittiin, että siirryttäessä sähköautoon ajokäytös parani. Sähköautojen kuljettajat ajoivat hiljempaa säästääkseen akkuja. Kuljettajista 19 prosenttia muutti ajotyyliään ennakoivammaksi ja hyödynsi liike-energiaa talteen ottavaa ja akkua lataavaa jarrutusta. Toisaalta yli viidennes (22 %) koki polttomoottoriautosta sähköautoon siirtymisen henkisesti stressaavaksi, ja hallintalaitteisiin tottuminen aiheutti hämmennystä.
Sähköautot ja hybridit tekivät vähemmän rajuja kiihdytyksiä, jarrutuksia, kaarreajoja ja ylinopeuksia kuin polttomoottoriautot. Äärimmäisten ajotapahtumien suhteellisesti vähäisempi määrä ei kuitenkaan vastoin odotuksia vähentänyt sähköajoneuvojen itseaiheutettujen vahinkojen ja niiden korvausvaatimusten määrää.
Enemmän kolareita vähemmillä kilometreillä
Sähköautoilla ja hybrideillä ajetaan pienempiä ajomääriä kuin polttomoottoriautoilla. Siksi voisi olettaa, että polttomoottoriautoilla olisi enemmän kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita maksettuja korvauksia eli omalla ajovirheellä aiheutettuja vahinkoja, mutta riskianalyysien perusteella sähköautoilla riski itse aiheutettuihin vahinkoihin on päinvastoin tilastollisesti merkittävästi suurempi. Lisäksi sähköautojen vahinkojen korjaaminen on 6,7 prosenttia kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilla.
Yli kolmasosa sähköajoneuvoista ja hybrideistä kärsii yli 1 000 euron vahinkoja joutuessaan kolariin.
Akkujen vaihdot tulevat kalliiksi
Isoimmat ongelmat aiheutuvat akuista. Akkujen tuotannon ja akuston vaihdon kulut mietityttävät monia sähköauton hankkimista suunnittelevaa. Akuston hinta on noin 33-50 prosenttia sähköauton hinnasta. Akkutuotannon kehittyessä akkujen hintojen odotetaan laskevan.
Akun arvioitu kestoikä on 10 vuotta. Ylilataukset saattavat vähentää kestoiän puoleen. Kalliiden akkujen vaihto vaikuttaa myös vakuutusyhtiöihin, jos ne joutuvat korvaamaan akkujen vaihdot.
Äärilämpötilat vaikuttavat akun toimintakykyyn. Akun hajotessa ilmaan voi päästä myrkyllisiä ja herkästi syttyviä aineita, jotka altistavat autossa olijat paloriskille onnettomuuden tai akustoon kohdistuvan iskun myötä. Sähköautojen riskialttiutta lisäävät herkästi syttyvät litiumioniakut. Kuten tiedetään, sähköauton sammuttaminen on ongelmallista.
Korkeampi taloudellinen riski
Vaikka sähköautojen käyttöönotto vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, maalaa tutkimus pessimististä kuvaa sähköautoista ja hybrideistä. Kun otetaan huomioon akku ja sen mahdolliset vaihtokustannukset, kohtaavat sähköauton nykyiset ja mahdollisesti tulevat omistajat merkittäviä kuluja, jotka ovat jopa kolmanneksen auton hinnasta. Kun akuston kalleuteen lisätään itse aiheutettujen vahinkojen todennäköisyys ja litiumioniakkujen paloriskit, ovat sähköajoneuvot ja hybridit polttomoottoriin verrattuna korkeampi taloudellinen riski.
Tutkimus on irlantilaisen Limerickin yliopiston ja espanjalaisen Barcelonan yliopiston tutkijoiden yhteistutkimus.
Tutkimus ”Are electric vehicles riskier? A comparative study of driving behaviour and insurance claims for internal combustion engine, hybrid and electric vehicles” on julkaistu vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa ”Accident Analysis & Prevention”. Julkaisu ilmestyy kuusi kertaa vuodessa ja keskittyy onnettomuuksien ehkäisyyn. ”Association for the Advancement of Automotive Medicine” -yhteisön julkaisijana toimii Elsevier.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vakuutusmaksut onnettomuustilastot vaihtoehtoinen käyttövoima li-ioniakut hybridiautot kasvihuonekaasujen vähentäminen auto-onnettomuus verohelpotukset tutkimukset polttomoottoriautot Sähköautot
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Autoilla pitää saada ja voida ajaa niiden käyttöiän loppuun – päästöttömään tai vähäpäästöiseen pakottaminen ei ole vaihtoehto

Reijonen: Tuleeko sähköautosta turvallisuusriski?

Isoveli pistää piuhat kiinni kansalaisten autoihin – kulutustiedot imuroidaan aina katsastuksen yhteydessä

Juvonen: Suomessa on syytä tarkastella liikkumisen hintaa laajemminkin kuin vain käyttövoimaverotuksen kannalta
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Aatu Arjalainen ja Nahom Hagos – kumpi on todempi uhka?

Someen jaettu pahoinpitely nostatti espanjalaisten raivon – afrikkalaisjengin ja paikallisten yhteenotot ovat jatkuneet yli viikonlopun
Paikallisten asukkaiden ja afrikkalaisjengin väliset väkivaltaisuudet ovat jatkuneet jo kolmatta yötä espanjalaisessa pikkukaupungissa. Taustalla ovat sosiaaliset ongelmat ja uskonnollinen eripura, joiden sanotaan olevan hallitsemattoman maahanmuuton seurausta. ”On aika panna vastaan ennen kuin on liian myöhäistä”, tulkitsee asukas paikallisten tuntoja.

Antikainen: Kuvitelkaa demarien Nasima Razmyar sisäministerinä – rajat auki, suut kiinni ja lisää turvapaikanhakijoita suomalaisten elätettäväksi
Pääministeripuolueena SDP:n ja Nasima Razmyarin toimintalinja olisi selvä: vihapuheesta vankilaan – mutta laittomasta maassaoleskelusta palkinto. Suomalaisille rajat sananvapauteen – mutta ei rajoja maahanmuutolle. Ja jos kritisoisit Razmyaria, joutuisit maksamaan kunnianloukkauksesta korvauksia, kansanedustaja Sanna Antikainen varoittaa.

Riippumattomalta medialta yläpeukkua Teemu Keskisarjan ehdotukselle Yle-veron uudelleenohjauksesta – pitkällä tähtäimellä kaiken median tulisi kuitenkin toimia markkinaehtoisesti
Aidosti riippumattomat ja itsenäiset media-alan tekijät pitävät ongelmallisena nykyistä Yle-veromallia, jonka turvin Yleisradio syö tilaa mediakentältä. Kansanedustaja Teemu Keskisarjan esitys Yle-veron uudelleenkohdistamisesta toisi mukaan kilpailua mediakentälle, sekä palauttaisi osittaisen protestoinnin mahdollisuuden kansalle.

AKT-pamppu Ismo Kokon mielestä bussiliikenne pysähtyisi ilman maahanmuuttajia – PS:n Grönroosilta tyly kuitti: ”AKT:n kaverilla kysynnän ja tarjonnan perusasiat hukassa”
Perussuomalaisten 3. varapuheenjohtaja Simo Grönroos selventää mamutusta komppaavalle ay-pomo Ismo Kokolle, että toki Suomessa bussit liikkuisivat aivan hyvin myös ilman maahanmuuttajia, tällöin vain kuljettajien palkat olisivat hieman korkeammat kuin nyt.

Tukala helle jatkuu – Ministeri Kaisa Juuso: ”Viilennyksestä on nyt huolehdittava erityisesti vanhusten asumisyksiköissä”
Kotien lisäksi sisätilojen viileydestä on huolehdittava sosiaali- ja terveydenhuollon hoitolaitoksissa sekä asumisyksiköissä, joissa hoidetaan kuumuuden vaikutuksille herkkiin väestöryhmiin kuuluvia, painottaa sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.

Yliopistonlehtori emerita ajattelee liberaalilaatikon ulkopuolelta: Pakkoinkluusio ei toimi missään – ei kouluissa, työpaikoilla eikä maahanmuuttopolitiikassa
Voiko yliopistolla työskennellä ja luoda uraa, vaikka tunnustautuu kristityksi tai konservatiiviksi? Saako tieteentekijä vastustaa aborttia, pitää Israelin puolta ja puhua ääneen islamisaation luomasta uhkasta länsimaille? Kyllä, se on mahdollista, mutta ei mutkatonta. Ja ehkä siksi niin harvinaista.

Päivän pointti: Toksinen vallankäyttö, toiminnan ristiriitaisuudet ja kasvava tyytymättömyys Pride-liikkeen sisällä herättävät pohtimaan, joko Pride-aikakausi on tullut päätökseensä

Hallitus selvittää maahanmuuttajien arvot: ”Lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”
Maahanmuutto- ja integraatiopolitiikan pitää perustus tosiasioihin, ei näppituntumaan saatikka oletuksiin. Näin ajattelee tuore opetus- ja integraatioministeri Simona Mohamsson (ent. Mohammad). Yhteiset tasavertaisuuteen perustuvat arvot on hyväksyttävä, sillä ”lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”.

Ranska avaamassa ovea uusille tulijoille – pelkkä palestiinalaisuus riittää nyt turvapaikan perusteeksi
Ranska on päättänyt myöntää turvapaikkoja Gazan palestiinalaisille. Tie EU:n alueelle on nyt periaatteessa auki kahdelle miljoonalle uudelle pakolaiselle. Päätökseen on reagoitu voimakkaasti, sillä se voi johtaa pakolaistulvaan ja Hamasin terrroristien ujuttautumiseen Euroopan ytimeen.