Ulkoministeriön kehitysapuun liittyvä mainoskampanja nousi keskusteluun. Suomen Uutiset selvitti mielikuvamainonnan hinnan. Kävi ilmi, että ulkoministeriö on käyttänyt pienen puolueen vaalibudjetin verran veronmaksajien rahaa kehitysavun imagon kiillottamiseen.

Suomen Uutiset kertoi viime viikolla, miten ulkoministeriö on aloittanut mainoskampanjan kehitysavusta. Mainoksia on ostettu Helsingin Sanomia myöten. Eduskuntavaaleihin on aikaa enää pari viikkoa, ja kehitysapu on yksi vaalien keskeisistä yhteiskuntapoliittisista kysymyksistä.

Herää kysymys, onko poliittinen vaikuttaminen aivan vaalien kynnyksellä todellakin ministeriön tehtävä tai edes asiallista. Varsinkin, kun veronmaksajien rahoja käytetään täysin tyhjänpäiväiseen mielikuvamainontaan, jossa yritetään mummoenergian voimalla paikkailla kehitysavun ryvettynyttä imagoa leimaamalla aiheellinen kritiikki ”vanhanaikaisiksi mielipiteiksi”.

Videon kustannukset 46 280 euroa

Suomen Uutiset lähetti ulkoministeriölle tietopyynnön tämän mainoskampanjan kustannuksista. Ulkoministeriön tietohallintojohtaja Sami Heino vastasi viivyttelemättä kertoen, että mainoskampanjan kokonaiskustannukset olivat 83 153 euroa.

Videon kustannukset olivat 46 280 euroa. Tästä 21 780 euroa kuittasi Kaskas Media Oy, joka on ulkoministeriön kestävän kehityksen ja kaupan viestinnän yksikön viestintäkumppani. Kaskas Media suunnitteli videon sisällön. Videon tuotannosta vastasi tuotantoyhtiö Tonto Helsinki Oy, joka laskutti 24 500 euroa. Summat eivät sisällä arvonlisäveroa.

Mainostamiseen 36 873 euroa

Kehitysapuvideota mainostettiin MTV3:n valtakunnallisessa TV-kampanjassa ja Katsomo-suoratoistopalvelun mainoskampanjassa. Videota mainostettiin myös Twitterissä, Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi aiheesta julkaistiin ns. natiiviartikkeli Helsingin Sanomissa.

”Natiivimainonta” tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Helsingin Sanomat julkaisee aihetta käsittelevän artikkelin, joka näyttää tavanomaiselta lehtijutulta, mutta onkin oikeasti mainos. Ja ulkoministeriö tietenkin maksaa Helsingin Sanomille tästä palvelusta.

Ulkoministeriö maksoi Helsingin Sanomien julkaisemasta mainosartikkelista 6 800 euroa. Somemainostukseen kului 1 800 euroa. MTV3:n kampanja oli kallein. Siihen kului yhteensä 28 273 euroa.

Vaalivaikuttamista veronmaksajien rahoilla?

Yli 83 000 euroa on melkoinen summa rahaa. Esimerkiksi perussuomalaisten vaalibudjetti eduskuntavaaleissa on 550 000 euroa.

Ministeriön ulkoinen viestintä on joko suoraan ministerin ja vähintäänkin hänen esikuntansa hyväksymää viestintää.

Ulkoministerinä toimii Pekka Haavisto (vihr.). Ulkoministerin valtiosihteerinä toimii Johanna Sumuvuori (vihr.). Kehitysyhteistyöministerinä toimii Ville Skinnari (sdp.). Hänen valtiosihteerinsä on Ville Kopra (sdp.).

SUOMEN UUTISET