

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Vieläkö uskallat lähteä risteilylle? – Ruotsinlaivan sisään voi ajaa vaikka räjähteillä lastatun auton
Merillä tehtävän terrori-iskun riski huolestuttaa kansalaisia ja merenkulun ammattilaisia. Matkustajalauttojen turvatarkastukset eivät ole samalla tasolla lentoliikenteen turvallisuusjärjestelyjen kanssa.
Mahdolliseksi seuraavan terrori-iskun kohteeksi on arvioitu risteilyaluksia. Terrori-iskun uhasta ovat esittäneet huolensa myös monet merenkulun ammattilaiset. Keskeisenä riskitekijänä pidetään matkustajien ja autojen melko vapaata pääsyä laivoille.
Suurimmille Suomesta Ruotsiin tai Viroon liikennöiville aluksille mahtuu yli 2 500 matkustajaa. Monien alusten sisään mahtuu useita satoja henkilöautoja. Eniten matkustajia on yleensä Helsingistä Tukholmaan tai Turusta Tukholmaan kulkevilla aluksilla.
Tavio: Riskitekijät havaittava jo satamassa
Matkustajalauttojen turvatarkastukset eivät ole samalla tasolla lentoliikenteen turvallisuusjärjestelyjen kanssa. Pistotarkastuksia tehdään, mutta lautan sisään on silti mahdollista ajaa vaikka autolla, joka on lastattu räjähteillä.
Aikataulusyistä kaikkien autojen systemaattinen tarkastus olisi käytännössä mahdotonta, koska tarkastaminen pitäisi aloittaa tuntikausia ennen laivan lähtöä satamasta.
Iltalehden aiemmin haastattelema, Viking Line -yhtiön matkustajalaivoilla merikapteenina toiminut Stefan Karell vaatii laivoille saman tyyppisiä turvatarkastuksia kuin lentokentillä on.
– Uhat lähestyvät Suomeakin, emme elä enää lintukodossa, Karell sanoi Iltalehden haastattelussa.
Perussuomalaisten kansanedustaja Ville Tavio puhui keväällä eduskunnan täysistunnossa, kuinka matkustajalaivojen turvatarkastukset ovat puutteellisia.
Tavio vaati sisäministeri Kai Mykkästä (kok.) toimimaan asiassa.
– Poliisi ei pääse nopeasti paikalle keskellä merta olevalle laivalle, joten riskitekijät tulisi havaita jo satamassa, Tavio sanoi.
Supon antama terrorismin uhka-arvio kohosi viime vuonna
Ilta-Sanomat uutisoi aiemmin, kuinka Ruotsi on jo saanut varoituksia ISIS-terroristijärjestön iskun aikeista, jossa mahdollisena iskun kohteena olisivat Suomesta Ruotsiin kulkevat laivat.
Suomeen ja Suomen intresseihin kohdistuvaa terrorismin uhkaa arvioidaan jatkuvasti. Suojelupoliisin (Supo) viime vuonna antama terrorismin uhka-arvio on edelleen Suomessa tasolla 2, eli uhka-arvio on kohonnut.
Supon viestintäasiantuntija Verna Leinonen kertoo, ettei Supon tiedossa ole tällä hetkellä erityistä nimenomaan laivaliikenteeseen kohdistuvaa uhkaa.
– Viime vuoden kesäkuussa annettu terrorismin uhka-arvio on edelleen voimassa, ja sen mukaisesti terrorismin uhka on kohonneella tasolla. Tason arvioinnissa huomioidaan saatavilla oleva tiedustelutieto, terroristijärjestöjen tai niihin kytköksissä olevien henkilöiden ja ryhmien toimintakyky ja motivaatio sekä mahdollisten iskusuunnitelmien aikajänne, Leinonen sanoo.
Finnlines: Toimimme viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti
Merenkulun turvallisuus nojaa kansainvälisiin ISM- ja ISPS -säännöstöihin, jotka asettavat laivayhtiöille useita erilaisia turvallisuuteen liittyviä velvoitteita niin merellä kuin satamissa. Jokaisella laivalla on myös oltava ISPS-säännöstön mukainen turvallisuussuunnitelma.
Suomen Uutiset kysyi Suomen vesillä liikennöivien laivayhtiöiden edustajilta, millä tavalla ne toimivat estääkseen mahdollisen terrori-iskun ja millä tavalla mahdolliseen iskuun on varauduttu.
Suomesta Saksaan ja Ruotsiin liikennöivän Finnlines-yhtiön head of ship management Mikael Lindholm vakuuttaa Finnlinesin tekevän tiiviistä yhteistyötä viranomaisten kanssa.
– Toimimme heidän antamiensa ohjeiden mukaisesti.
Lindholm ei halua julkisuudessa arvioida satamien turvatarkastuksiin liittyviä nykyisiä riskitekijöitä tai sitä, miten riskeihin on varauduttu.
– Emme voi paljastaa omia turvasuunnitelmiamme.
Tallink: Terrori-iskuja vastaan on varauduttu harjoituksilla
Tallink Grupp -varustamoyhtiön viestintäjohtaja Katri Link vakuuttaa, kuinka yhtiön laivoilla on varauduttu mahdolliseen laivalle kohdistuvaan iskun yritykseen.
– Kaikilla aluksillamme on turvallisuussuunnitelmat, jotka liittyvät kansallisiin turvallisuus- ja uhkatasoihin. Turvallisuussuunnitelman tarkka sisältö ei ole julkinen turvallisuussyistä.
– Suunnitelmien lisäksi Tallink myös tekee säännöllisiä yhteisiä harjoituksia viranomaisten kanssa, joiden yhteydessä aluksillamme on harjoiteltu erityisiä taktiikoita terrori-ilmiöille, Link sanoo.
Hänen mukaansa Tallink Gruppin miehistön jäsenet ovat hyvin koulutettuja kaikilla meriturvallisuuden ja aloilla.
– Esimerkiksi koko miehistömme on koulutettu yleisen turvallisuustietoisuuden, väkijoukon kriisinhallinnan, perusturvallisuuskoulutuksen sekä vaarallisten ja haitallisten lastien käsittelyyn. Monilla miehistön jäsenillä ja henkilökunnalla, jolla on erityisiä turvallisuuteen liittyviä velvollisuuksia, on myös lisäkoulutusta.
Turvatarkastuksen velvollisuuksia jaettu
Tallink Gruppin sisäinen riskiarviointi perustuu liikennöivien laivojen lippuvaltioiden viranomaisten uhkatasoon ja riskiarviointiin.
– Nykyisin riskitasot niissä maissa, joissa toimimme, ovat normaaleja. Toisin sanoen niiden maiden tasoja, joissa toimimme, ei ole viime aikoina nostettu.
Meriliikenteen turvatarkastusten velvollisuudet on jaettu liikennöivien alusten ja satamaviranomaisten kesken.
– Turvatarkastuksemme ovat lippuvaltion lainsäädännön ja vaatimusten mukaisia. Tarkastukset tapahtuvat aluksen ovella. Poliisi, rajavartiolaitos- ja tulliviranomaiset myös suorittavat satamissa ja terminaalirakennuksissa lisätarkastuksia. Lisäksi toimimme yhteistyössä viranomaisten kanssa suorittaessamme yhteisiä pistotarkastuksia aluksissamme, Link sanoo.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Tallink Grupp Viking Line laivaliikenne Kai Mykkänen Finnlines Supo Ville Tavio Viro Turvallisuus Ruotsi Terrorismi
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Tavio: Matkustajalaivoille lentokenttätason turvatarkastukset – ”Riskitekijät havaittava jo satamassa”

Ronkainen: Terrorismin uhka todellinen median vähättelystä huolimatta – ”Ylen toimittajan analyysi sai vereni kiehumaan”

Huhtasaari: Kuka ottaa vastuun toistuvista terrori-iskuista?

Tavio: Yritystuet sidottava suomalaiseen työhön
Viikon suosituimmat

Vihreät valittelee taksimatkoistaan – Antikainen: ”Uskokaa jo, ettei rajoittamaton maahanmuutto toimi”
Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra on kertonut julkisuudessa joutuneensa useaan otteeseen epäasiallisen kohtelun kohteeksi taksissa. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mukaan viimeinkin Diarra on havahtunut siihen, mistä perussuomalaiset ovat varoittaneet jo vuosia, eli hallitsemattoman maahanmuuton ongelmiin.

Helsingin kaduilla ihannoidaan Hamasin väkivaltaa – Antikainen: Tämä on jo turvallisuusriski
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää viime perjantaina Helsingissä nähtyä Palestiina-mielenosoitusta vakavana hälytysmerkkinä. Mielenosoituksessa kannettiin isoa punaista banderollia, jossa luki “Eläköön aseellinen vastarinta”, ja sen rinnalla heilutettiin palestiinalaislippuja Helsingin ydinkeskustassa.

Wall Street Journal: Transsukupuolisuuden taustalla ”sosiaalinen tartunta” – muunsukupuolisiksi identifioituvien nuorten määrä romahti kahdessa vuodessa
Arvovaltainen Wall Street Journal kertoo tutkimuksista, joiden valossa transsukupuoliseksi identifioitumisen taustalla on "sosiaalinen tartunta". Vuonna 2020 amerikkalaistutkija Colin Wrightin ura päättyi yhteen twiittiin, jossa hän kuvaili sukupuolidysforian räjähdysmäistä yleistymistä tällaiseksi tartunnaksi. Kriitikot leimasivat Wrightin transfobiseksi, ja cancel-kulttuurin ilmapiiri tuhosi hänen akateemisen uransa. Uudet tutkimustulokset näyttäisivät kuitenkin tukevan Wrightin alkuperäistä arviota.

Bill Gates käänsi kelkkansa: Ilmastonmuutos ei tuhoakaan ihmiskuntaa
Jo pitkään ilmastonmuutoksen seurauksista varoittanut monimiljardööri Bill Gates on kääntänyt kelkkansa ilmastonmuutoksen suhteen. Nyt hän on sitä mieltä, että ilmastonmuutos ei tulekaan johtamaan koko ihmiskunnan tuhoutumiseen. Gates pitää silti ilmaston lämpenemistä vakavana ongelmana köyhien maiden asukkaille, joten hän kehottaa keskittymään ilmastotoimissa ihmisten hyvinvoinnin lisäämiseen.

Kukaan ei kannattanut Kaisa Garedewin muutosesitystä – nyt Keski-Suomen hyvinvointijohtajalle maksetaan muhkea 140 000 euron eroraha
Perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Garedew esitti vuonna 2022 Keski-Suomen aluehallituksen jäsenenä, että hyvinvointialueen johtajan eroraha olisi kuuden kuukauden sijaan kolme kuukautta tai porrastettu. Esitys raukesi kannattamattomana.

SDP:n ja RKP:n poliitikkojen hallinnoima Suomen Pakolaisapu ry on järjestökentän massimestari: Veronmaksajat ovat kanavoineet järjestön toimintaan jo yli 15 miljoonaa euroa
Pakolais-, siirtolais-, maahanmuutto-, monikulttuuri- ja kotouttamistoiminta takaa järjestöille vuositasolla suhteellisen helposti satojen tuhansien, jopa miljoonien eurojen avustustulot veronmaksajien rahoista. Yksi näistä toimijoista on Suomen Pakolaisapu ry, jonka henkilöstöä toimii myös Suomen ulkopuolella.

Helsingin yliopiston suojissa toimiva anarkistiryhmä häiriköi valtiovarainministeri Purran kotia – erityisavustaja Matias Turkkila muistuttaa turvallisen tilan periaatteista
Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan (HYY) piirissä toimiva anarkistinen A-ryhmä on äskettäin käynyt levittämässä valtiovarainministeri Riikka Purran kodin läheisyyteen banderollin, jossa ryhmä haistattelee Purralle. Banderolli on muutenkin sävyltään uhkaava.

Antikainen vaatii Helsingin yliopiston ylioppilaskuntaa katkaisemaan tuen anarkistiryhmälle: ”Tämä on suoraa väkivallalla vihjailua poliittisia päättäjiä kohtaan”
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (HYY) lopettaa välittömästi rahoituksen ja muun tuen anarkistiselle A-ryhmälle, joka on osallistunut hallituksen ministereihin kohdistuvaan uhkailuun.

Purra datakeskuksista: Sähkönkulutus on valtava – veronmaksaja ei voi loputtomasti tukea jättiyhtiöiden kasvavaa sähkönkulutusta
Jos hyvin käy, datakeskusinvestoinnit täydentävät Suomen elinkeinorakennetta. Maamme on vakautensa ja viileän ilmastonsa ansiosta edullinen alusta datakeskuksille. Pessimistisemmissä skenaarioissa puolestaan datakeskusten lisäarvo jää isäntämaalle varsin rajalliseksi.

USU: Suomalaiset vaativat naamioitumista yleisillä paikoilla kuriin – yli puolet kieltäisi kasvojen peittämisen
Reilusti yli puolet suomalaisista kieltäisi naamioitumisen kaduilla. USU-gallupin mukaan 54 prosenttia kannattaa ja 26 prosenttia vastustaa kasvojen peittämisen kieltämistä Suomessa.
















