

Leevi Ruotsalainen luovutti kansalaisaloitteet eduskunnan käsiteltäviksi. Luovutustilaisuuteen osallistui myös perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen. / MATTI MATIKAINEN
Autoilijoita puolustava kansanliike vaatii polttoaineiden verotusta alas – kaksi kansalaisaloitetta luovutettiin tänään eduskunnalle
Stop autoilijoiden kuritukselle -kansanliike luovutti tänään eduskuntaan kaksi kansalaisaloitetta. Toisessa aloitteessa ehdotetaan lainvalmisteluun ryhtymistä dieselin käyttövoimaveron poistamiseksi sekä esitetään luotavaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetuki. Toisessa aloitteessa esitetään polttoaineiden hinnan kohtuullistamista ja siten ihmisten liikkumisenvapauden turvaamista jokaiselle parhaiten sopivalla liikkumismuodolla.
Facebookin huippusuositusta Stop autoilijoiden kuritukselle -ryhmästä alkunsa saanut kansanliike luovutti tänään maanantaina kaksi kansalaisaloitetta eduskunnalle. Molemmissa aloitteissa vaaditaan polttoaineiden verotusta alas.
Toinen aloitteista ehdottaa ryhtymistä lainvalmisteluun, jolla turvataan polttoaineiden hinnan kohtuullisuus ja siten ihmisten liikkumisenvapaus jokaiselle itselleen parhaiten sopivalla liikkumismuodolla. Laki velvoittaisi päätäntävallassa olevaa hallitusta tarkistamaan ja muokkaamaan polttoaineiden valmisteveroa jokaisen polttoaineiden hintaan korottavasti vaikuttavan toimen voimaan tullessa tai vähintään vuosittain budjettiriihen yhteydessä.
Yli 100 000 kannatusilmoitusta alle viikossa
Polttoaineen hinnan kohtuullistamista koskeva aloite on kansalle ilmeisen tärkeä, sillä se keräsi yli 100 000 kannatusilmoitusta alle viikossa ja yhteensä 131 981 kannatusilmoitusta, mikä on kolmanneksi eniten kansalaisaloitteiden tähänastisessa historiassa.
Polttoaineiden korkeaa verotusta perustellaan usein päästöillä. Aloitteen tekijät kuitenkin huomauttavat, että päästöjen vähentyessä myös veron tasoa tulee tarkistaa alaspäin, jotta polttoaineiden litrahinnat pysyvät kohtuullisina. Kansalaisiin kohdistuvat kustannusvaikutukset kompensoimalla päästövähennyksiin pyrkiminen säilyy mielekkäänä.
Dieselin kilpailukykyinen hinta turvattava
Toisessa aloitteessa esitetään lainvalmisteluun ryhtymistä dieselin käyttövoimaveron poistamiseksi sekä aiemman dieselin verotuen muokkaamiseksi nykypäivän tilanteeseen paremmin soveltuvaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetueksi.
Jakeluvelvoitetuki tulee määrittää samansuuruiseksi kuin nykyinen dieselin verotuki on. Jakeluvelvoitetukea tulee tarkistaa ja korottaa jatkossa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kohoamisen hintavaikutuksen mukaisesti. Jakeluvelvoitetuen tarkistamisella varmistetaan, ettei dieselin hinta kohoa jakeluvelvoitteen prosentuaalisen määrän kasvaessa bensiinin hintaa korkeammaksi.
Aloitteen perusteluissa katsotaan, että käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava sekä samalla varmistettava dieselin hinnan säilyminen kilpailukykyisenä suhteessa bensiiniin muokkaamalla nykyinen dieselin verotuki dieselin jakeluvelvoitetueksi.
Tekijät muistuttavat, että dieselin kilpailukykyinen hinta suhteessa bensiiniin ja dieselautojen energiatehokkuus ovat isolle osalle kansasta työssäkäynnin kannattavuuden ehto. Bensiiniautoja pienikulutuksisemmat dieselautot helpottavat myös monen vähävaraisen liikkumista liikkumisen tarpeesta riippumatta.
Kallis polttoaine kiusaa kaikkia alueita
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen oli tänään eduskunnassa vastaanottamassa molempia aloitteita. Hän katsoo huikean kannatusilmoitusten määrän kertovan siitä, että asia on valtavan tärkeä.
– Kallis polttoaine koskettaa kaikkia alueita Suomessa. Se on yhteiskunnallinen epäkohta, joka täytyy korjata. Polttoaineveron korkea taso näkyy kaikessa yritys- ja elinkeinotoiminnassa sekä kauppojen hyllyillä olevien tuotteiden hinnassa. Tämä yhdistettynä viime talvena nähtyihin sähkön hintoihin on tehnyt yrittämisestä ja elämisestä liki mahdotonta osassa maata.
Polvinen korostaa, että autoilun kokonaiskustannuksia tulee ehdottomasti madaltaa.
– Suomessa on nyt meneillään suurin konkurssiaalto sitten lama-ajan. Välillisten kustannusten nouseminen on suuresti vaikuttanut paitsi kuluttajan kukkaroon myös yrittämisen edellytyksiin ja laajemmin maan kokonaiskurjistumiseen.
Suomi nousuun kohtuullisilla kustannuksilla
Polvinen katsoo, että aloitteet tulevat eduskuntaan hyvään ajankohtaan.
– Ajoitus aloitteiden luovuttamiselle on oikea. Edellinen hallitus nosti autoilun kustannuksia, ja heidän päätöksensä on nostamassa polttoaineen hintaa edelleen. Nyt aloite vetoaa hallitusneuvottelijoihin ja muistuttaa siitä, kuinka suuri joukko on kokenut vääryyttä kalliiden autoilun kustannusten vuoksi.
– Omana huomionani lisään, että kallis polttoaine on myös aluepolitiikkaa. Varsinkin Kehä 3:n ulkopuolella auto on isompia kaupunkeja mukaan laskematta pakollisuus, välttämättömyys, jota ilman ei voi käydä töissä eikä kaupassa tai kuskata lapsia harrastuksiin. Tätä ei edellinen hallitus ymmärtänyt. Nyt Suomi nousuun kohtuullisilla autoilun ja yrittämisen kustannuksilla!
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- yrittämisen kustannukset jakeluvelvoitetuki Mikko Polvinen liikkumisen vapaus autoilun kustannukset Stop autoilijoiden kuritukselle dieselin hinta jakeluvelvoite kannatusilmoitus aluepolitiikka polttoaineiden verotus käyttövoimavero päästövähennykset polttoaineiden hinta Biopolttoaineet kansalaisaloite
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Ruotsalaisille autoilijoille tiedossa helpotusta: Dieselin ja bensiinin hinta laskee reilusti ensi vuoden alussa

Ruotsidemokraatit piti vaalilupauksensa halvemmasta autoilusta: Jakeluvelvoite EU:n minimitasolle vuodenvaihteessa

Isoveli pistää piuhat kiinni kansalaisten autoihin – kulutustiedot imuroidaan aina katsastuksen yhteydessä

Purra ei usko vuoden 2035 ilmastotavoitteen toteutumiseen: ”Ilmasto- ja energiapolitiikkaa pitää tehdä muista lähtökohdista kuin etukäteen jäädytetyistä vuosiluvuista”

Lapsia jäänyt pois harrastuksista polttoaineiden hintojen takia – Mäenpää vaatii toimenpiteitä autoilun kustannusten hillitsemiseksi

Purra: Jakeluvelvoitteen kiristymisestä johtuva polttoaineen hinnankorotus on kompensoitava kokonaan

Hallitus ei nosta polttoainehintoja – Purra: ”Pumpulla tankkaava suomalainen huokaisee kerrankin helpotuksesta”
Viikon suosituimmat

Arabiankielisessä somessa ja viestipalveluissa lietsotaan vihaa vuorokauden ympäri: ”Sytytämme Ruotsin tuleen!”
Somen vihapuhujat yllyttävät muslimeita vihaan ruotsalaisia kohtaan ja kuvaavat Ruotsin valtiona, jolta puuttuu legitimiteetti. Siksi väkivalta on sallittu oikeauskoisille. “Jos koko Ruotsi syttyy tuleen, niin palakoon”, tunnettu saarnaaja julistaa Fokus-uutismedian mukaan. “Kyseessä on sinun sotasi heitä vastaan.”

Kun tarina voitti faktat: BBC-skandaali on journalismin skandaali
Entinen BBC-toimittaja Graham Majin näkee Ison-Britannian yleisradioyhtiön käsillä olevan skandaalin oireeksi pidempään jatkuneesta journalistisen etiikan alennustilasta. Nykyisin Bournemouthin yliopistossa journalismia kouluttava Majin kuvailee BBC:n siirtymää faktoihin nojaavasta "totuusjournalismista" kohti narratiivien ja aktivismin hallitsemaa toimituskulttuuria.

Vasemmistoliitto tekee siirtymää kohti laiskuussosialismia, mutta pitäisikö työnvieroksujien myös sanoa ei yhteiskunnan tuille?
Vasemmistoliitto kannustaa jopa puoluejohtonsa suulla terveitä työikäisiä ihmisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa. Nykyvasemmisto väittää työnteon rajoittavan vapautta ja liittää tähän vapauteen työssäkäyvien velvollisuuden toimia rahoittajina.

Pysyvien oleskelulupien kiristykset läpi eduskunnassa – Vigelius: Merkittävä tiukennus maahanmuuttopolitiikkaan
Eduskunta äänesti tänään läpi lakimuutokset ulkomaalaisten pysyvien oleskelulupien ehtojen kiristämiseksi äänin 114-56. Lakia vastaan äänestivät vasemmistoliitto, vihreät sekä sosiaalidemokraatit. Perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Joakim Vigelius pitää lakimuutosta merkittävänä askeleena kohti vastuullisempaa maahanmuuttopolitiikkaa.

Hamasia ylistänyt palestiinalaismies menettää Saksan kansalaisuuden rikottuaan uskollisuusvalansa
Berliinissä asuva palestiinalaismies ylisti sosiaalisessa mediassa terroristijärjestö Hamasin taistelijoita sankareiksi sillä seurauksella, että viranomaiset päättivät perua hänelle vain päivää aikaisemmin myönnetyn Saksan kansalaisuuden.

Suomessa saa yhä sosiaaliturvaa pelkän asumisen perusteella – malli alkaa olla jo aikansa elänyt
Suomeen on ajan kuluessa vähitellen rakentunut sosiaalivaltio, jonka menot on mitoitettu Nokia-klusterin huumavuosien mukaisiksi. Budjettivaje on nyt luokkaa 13 miljardia euroa, eli valtion ja kuntien rahat eivät riitä kaikkiin saavutettujen etujen ja tukien kattamiseen. Korjausliike on nyt menossa ja päämäärä on kansalaisuusperusteinen sosiaaliturva.

Jyrähdys Microsoftin kieltämisestä – Junnila: ”Ei myydä sielua lobbareille”
Entisenä Meta-lobbarina tunnettu europarlamentaarikko Aura Salla (kok) vaati tällä viikolla Suomea ja EU:ta lopettamaan julkisella sektorilla Microsoftin tuotteiden käyttämisen.

Moderni toimittaja haluaa raportoida oma agenda edellä – Näin toimii nykyjournalismi
Journalismissa on viime vuosina otettu käyttöön sosiaalisen median keskeiset toimintamallit. Siten myös somen yksilökeskeiset sisältöperiaatteet hiipivät mukaan juttuihin. Toimittaja raportoi asioista oman kokemuksensa kautta ja samalla tuotokseen tarttuvat tekijän omat arvot sekä yhteiskunnalliset näkemykset.

Antikainen: Savo-Karjalan demarikansanedustajat paljastivat todellisen linjansa – äänestivät sudenmetsästystä vastaan
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen arvostelee jyrkästi demarien, vihreiden ja vasemmistoliiton yritystä estää sudenmetsästyksen käynnistyminen 1.1.2026 alkaen.

Ruotsissa 4 000 jengirikollista elää leveästi myös sosiaalietuuksilla – tukia maksettu roistoille 3,6 miljardia kruunua
Noin 4 000 jengirikollista saa Ruotsissa perustoimeentulonsa sairauspäivärahasta, työkyvyttömyyseläkkeestä tai työttömyyskorvauksesta, käy ilmi paikallisen Kelan uudesta raportista. Yhteensä heille on maksettu etuuksia arviolta 3,6 miljardia kruunua.















