

Leevi Ruotsalainen luovutti kansalaisaloitteet eduskunnan käsiteltäviksi. Luovutustilaisuuteen osallistui myös perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen. / MATTI MATIKAINEN
Autoilijoita puolustava kansanliike vaatii polttoaineiden verotusta alas – kaksi kansalaisaloitetta luovutettiin tänään eduskunnalle
Stop autoilijoiden kuritukselle -kansanliike luovutti tänään eduskuntaan kaksi kansalaisaloitetta. Toisessa aloitteessa ehdotetaan lainvalmisteluun ryhtymistä dieselin käyttövoimaveron poistamiseksi sekä esitetään luotavaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetuki. Toisessa aloitteessa esitetään polttoaineiden hinnan kohtuullistamista ja siten ihmisten liikkumisenvapauden turvaamista jokaiselle parhaiten sopivalla liikkumismuodolla.
Facebookin huippusuositusta Stop autoilijoiden kuritukselle -ryhmästä alkunsa saanut kansanliike luovutti tänään maanantaina kaksi kansalaisaloitetta eduskunnalle. Molemmissa aloitteissa vaaditaan polttoaineiden verotusta alas.
Toinen aloitteista ehdottaa ryhtymistä lainvalmisteluun, jolla turvataan polttoaineiden hinnan kohtuullisuus ja siten ihmisten liikkumisenvapaus jokaiselle itselleen parhaiten sopivalla liikkumismuodolla. Laki velvoittaisi päätäntävallassa olevaa hallitusta tarkistamaan ja muokkaamaan polttoaineiden valmisteveroa jokaisen polttoaineiden hintaan korottavasti vaikuttavan toimen voimaan tullessa tai vähintään vuosittain budjettiriihen yhteydessä.
Yli 100 000 kannatusilmoitusta alle viikossa
Polttoaineen hinnan kohtuullistamista koskeva aloite on kansalle ilmeisen tärkeä, sillä se keräsi yli 100 000 kannatusilmoitusta alle viikossa ja yhteensä 131 981 kannatusilmoitusta, mikä on kolmanneksi eniten kansalaisaloitteiden tähänastisessa historiassa.
Polttoaineiden korkeaa verotusta perustellaan usein päästöillä. Aloitteen tekijät kuitenkin huomauttavat, että päästöjen vähentyessä myös veron tasoa tulee tarkistaa alaspäin, jotta polttoaineiden litrahinnat pysyvät kohtuullisina. Kansalaisiin kohdistuvat kustannusvaikutukset kompensoimalla päästövähennyksiin pyrkiminen säilyy mielekkäänä.
Dieselin kilpailukykyinen hinta turvattava
Toisessa aloitteessa esitetään lainvalmisteluun ryhtymistä dieselin käyttövoimaveron poistamiseksi sekä aiemman dieselin verotuen muokkaamiseksi nykypäivän tilanteeseen paremmin soveltuvaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetueksi.
Jakeluvelvoitetuki tulee määrittää samansuuruiseksi kuin nykyinen dieselin verotuki on. Jakeluvelvoitetukea tulee tarkistaa ja korottaa jatkossa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kohoamisen hintavaikutuksen mukaisesti. Jakeluvelvoitetuen tarkistamisella varmistetaan, ettei dieselin hinta kohoa jakeluvelvoitteen prosentuaalisen määrän kasvaessa bensiinin hintaa korkeammaksi.
Aloitteen perusteluissa katsotaan, että käyttövoimaveron perusajatuksen pohja on murentunut ja sen vuoksi käyttövoimaverosta on luovuttava sekä samalla varmistettava dieselin hinnan säilyminen kilpailukykyisenä suhteessa bensiiniin muokkaamalla nykyinen dieselin verotuki dieselin jakeluvelvoitetueksi.
Tekijät muistuttavat, että dieselin kilpailukykyinen hinta suhteessa bensiiniin ja dieselautojen energiatehokkuus ovat isolle osalle kansasta työssäkäynnin kannattavuuden ehto. Bensiiniautoja pienikulutuksisemmat dieselautot helpottavat myös monen vähävaraisen liikkumista liikkumisen tarpeesta riippumatta.
Kallis polttoaine kiusaa kaikkia alueita
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen oli tänään eduskunnassa vastaanottamassa molempia aloitteita. Hän katsoo huikean kannatusilmoitusten määrän kertovan siitä, että asia on valtavan tärkeä.
– Kallis polttoaine koskettaa kaikkia alueita Suomessa. Se on yhteiskunnallinen epäkohta, joka täytyy korjata. Polttoaineveron korkea taso näkyy kaikessa yritys- ja elinkeinotoiminnassa sekä kauppojen hyllyillä olevien tuotteiden hinnassa. Tämä yhdistettynä viime talvena nähtyihin sähkön hintoihin on tehnyt yrittämisestä ja elämisestä liki mahdotonta osassa maata.
Polvinen korostaa, että autoilun kokonaiskustannuksia tulee ehdottomasti madaltaa.
– Suomessa on nyt meneillään suurin konkurssiaalto sitten lama-ajan. Välillisten kustannusten nouseminen on suuresti vaikuttanut paitsi kuluttajan kukkaroon myös yrittämisen edellytyksiin ja laajemmin maan kokonaiskurjistumiseen.
Suomi nousuun kohtuullisilla kustannuksilla
Polvinen katsoo, että aloitteet tulevat eduskuntaan hyvään ajankohtaan.
– Ajoitus aloitteiden luovuttamiselle on oikea. Edellinen hallitus nosti autoilun kustannuksia, ja heidän päätöksensä on nostamassa polttoaineen hintaa edelleen. Nyt aloite vetoaa hallitusneuvottelijoihin ja muistuttaa siitä, kuinka suuri joukko on kokenut vääryyttä kalliiden autoilun kustannusten vuoksi.
– Omana huomionani lisään, että kallis polttoaine on myös aluepolitiikkaa. Varsinkin Kehä 3:n ulkopuolella auto on isompia kaupunkeja mukaan laskematta pakollisuus, välttämättömyys, jota ilman ei voi käydä töissä eikä kaupassa tai kuskata lapsia harrastuksiin. Tätä ei edellinen hallitus ymmärtänyt. Nyt Suomi nousuun kohtuullisilla autoilun ja yrittämisen kustannuksilla!
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- yrittämisen kustannukset jakeluvelvoitetuki Mikko Polvinen liikkumisen vapaus autoilun kustannukset Stop autoilijoiden kuritukselle dieselin hinta jakeluvelvoite kannatusilmoitus aluepolitiikka polttoaineiden verotus käyttövoimavero päästövähennykset polttoaineiden hinta Biopolttoaineet kansalaisaloite
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Ruotsalaisille autoilijoille tiedossa helpotusta: Dieselin ja bensiinin hinta laskee reilusti ensi vuoden alussa

Ruotsidemokraatit piti vaalilupauksensa halvemmasta autoilusta: Jakeluvelvoite EU:n minimitasolle vuodenvaihteessa

Isoveli pistää piuhat kiinni kansalaisten autoihin – kulutustiedot imuroidaan aina katsastuksen yhteydessä

Purra ei usko vuoden 2035 ilmastotavoitteen toteutumiseen: ”Ilmasto- ja energiapolitiikkaa pitää tehdä muista lähtökohdista kuin etukäteen jäädytetyistä vuosiluvuista”

Lapsia jäänyt pois harrastuksista polttoaineiden hintojen takia – Mäenpää vaatii toimenpiteitä autoilun kustannusten hillitsemiseksi

Purra: Jakeluvelvoitteen kiristymisestä johtuva polttoaineen hinnankorotus on kompensoitava kokonaan

Hallitus ei nosta polttoainehintoja – Purra: ”Pumpulla tankkaava suomalainen huokaisee kerrankin helpotuksesta”
Viikon suosituimmat

Turvapaikanhakijaa epäillään murhasta ja raiskauksista Hollannissa – Amsterdamin valtasi pelko ja kauhu
17-vuotiaan tytön murha ja useat raiskaukset ovat saaneet Amsterdamin pelon valtaan. Naiset eivät vieläkään näytä olevan oikeutettuja tasa-arvoon, vapauteen ja elämän ilman pelkoa väkivallasta edes Euroopan ytimessä. Rikoksista epäillään turvapaikanhakijaa ja moni muukin naisiin kohdistuva väkivallanteko on ratkeamassa pidätyksen myötä.

Opettaja-kirjailija Arno Kotro kertoo, kuinka edistyksellinen kiihko pilasi koulut
Arno Kotro kertoo nyt, mikä Suomen koulumaailmassa on mennyt pieleen: digiloikat, ilmiöoppimisen pakkosyöttö, arvosanojen ja kokeiden romuttaminen – ja kokonaisen sukupolven muuttaminen pedagogisten villitysten koekaniineiksi. Kuten Pisa-tulokset osoittavat, outojen muoti-ilmiöiden ottaminen osaksi opetusta on ollut massiivinen virhe.

Suomi-media saa tylytystä uutuuskirjassa – Halla-ahon mukaan toimittajia vaivaa vallasta humaltuminen ja yliherkkyys
Suurella osalla suomalaisista toimittajista on vakavia henkisiä ongelmia minun ja perussuomalaisten kanssa, Jussi Halla-aho sanoo tuoreessa elämäkertakirjassaan. Toimittajien kiihko perussuomalaisia kohtaan on toisaalta voinut saada monet ihmiset kiinnostumaan perussuomalaisista.

Antikainen selvitti Elokapinan kesäkuun kolmipäiväisen mielenosoituksen kustannukset: Hintalappu veronmaksajille lähes 260 000 euroa
Perussomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pyysi Poliisihallitukselta selvitystä Elokapinan mielenosoitusten aiheuttamista kustannuksista. Helsingin kesäkuun 2025 mielenosoitus maksoi lähes 260 000 euroa.

Saksa ei sittenkään pärjännyt – Merkelin kutsu maailman pakolaisille ylikuormittaa saksalaisten sosiaali- ja terveyspalveluja
Saksassa tehdään tiliä Merkelin kymmenen vuotta sitten aloittamasta maahantulopolitiikasta. Elämään on tullut väriä, mutta voimavarat alkavat loppua. Koska sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjien määrä on maahantulijoiden paljouden myötä kasvanut, mutta maksajien määrä ei ole vastaavasti lisääntynyt, niin palveluja ehdotetaan karsittavaksi. Hyvältä ei näytä myöskään rikostilastojen valossa.

Päivän pointti: Härskiä peliä keskustalta – valittelee työpaikkojen puutetta, samaan aikaan vaatii Suomeen 40 000 maahanmuuttajaa lisää joka vuosi

Vasemmistomedia Kansan Uutiset kytkee burkan tasa-arvoon – Purra: ”Poliittista ja kielellistä manipulaatiota”
Kansan Uutisten tuoreessa kirjoituksessa rinnastetaan muslimien kaapuasujen käyttö feminismiin ja tasa-arvoon. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra toteaa vertauksen ”sattuvan sieluun”.

Pikaruokaravintoloissa saa yhä harvemmin palvelua suomen kielellä – Purra pohtii yrityksien motiivia palkata töihin kielitaidottomia henkilöitä suomalaisnuorten ohi
Monet suomalaisnuoret etsivät matalan kynnyksen töitä, etenkin pikaruokaketjujen palvelutehtävistä. Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra kirjoittaa alan epäkohdasta, sillä yhä useammin työpaikat menevät ulkomaalaisille, joilla ei juuri ole kotimaisten kielten taitoa.

Massamuuton vastaiset mielenosoitukset leimahtivat jälleen Britanniassa- ”Kansa kärsii asuntopulasta ja laittomat siirtolaiset majoitetaan 4 tähden hotelleihin”
Mielenosoittajat kerääntyvät saarivaltakunnassa kerta toisensa jälkeen laittomille maahanmuuttajille varattujen hotellien edustoille vastustamaan hallituksen politiikkaa. Mielenilmaisut kärjistyvät usein yhteenotoiksi poliisin ja vastamielenosoittajien kanssa. Protestit leviävät yhä uusille paikkakunnille eikä vastakkainasettelulle näy loppua.

Uutuuskirja: Jussi Halla-aho kertoo nyt ne syyt, miksi hän luopui perussuomalaisten puheenjohtajuudesta vuonna 2021
Juhannuksen alla vuonna 2021 Jussi Halla-aho pudotti uutispommin ilmoittaessaan, että hän ei enää pyri jatkokaudelle puolueen puheenjohtajana. Perustelut ratkaisulleen Halla-aho lupasi tuolloin kertoa vasta kymmenen vuotta myöhemmin eli vuonna 2031. Tuoreessa Markku Heikkilän kirjoittamassa elämäkertakirjassa Halla-aho kuitenkin aikaistaa perustelujaan ja avaa nyt syynsä puheenjohtajuudesta luopumiselle.