Kansanedustaja ja SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar sanoi HS:lle antamassaan haastattelussa haluavansa painotusluokista eroon eriytymisen ehkäisemiseksi. Perussuomalaisten kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen tyrmistyy ehdotuksesta.

– Täysin järjetön esitys. Jos oppilas on lahjakas tai kiinnostunut painotusluokkien aineista, niin miksi ei kannusteta tämän ominaisuuden kehittämiseen painotetuilla luokilla. Ei painotusluokilla käy pelkästään rikkaiden perheiden lapsia, tämä syytä muistaa, Ari Koponen sanoo.

– Haluavatko demarit kaventaa oppimiseroja heikentämällä hyvin pärjäävien oppilaiden tasoa?

”Olemme jo Ruotsin tiellä”

Koponen näkee, että koulujen eriytymiseen on ehdottomasti puututtava, mutta painotusluokkien poisto ei sitä korjaa. Nasima Razmyar sanoi haastattelussa myös, että Helsingin kouluissa tulisi luopua lähikouluperiaatteesta eriytymisen ehkäisemiseksi. Tämä avaus on Koposen mielestä vielä edellistä avausta typerämpi ehdotus.

– Paras tapa ehkäistä koulujen eriytymistä, on ehkäistä haittamaahanmuuttoa. Varsinkin vuosikymmeniä eteenpäin katsoen haittamaahanmuuton ehkäiseminen on erityisen tärkeää, jotta saamme hidastettua vauhtia ”Ruotsin tiellä”, jolla jo olemme.

Oppimisrauha takaisin

Koponen tarjoaa lääkkeeksi eriytymisen ehkäisyyn haittamaahanmuuton torjunnan lisäksi oppimisrauhan palauttamisen. Oppimisrauhan palauttamiseksi Koponen listaa perusopetuksen luokkien rauhoittamisen tarpeellisilla pienluokilla, kodin ja koulun yhteistyön vahvistamisen, opettajajohtoisen opettamisen, matalat luokkakoot, älykännyköiden poiston koko koulupäivän ajalta ja työkaluja opettajille kurin palauttamiseksi luokkiin.

Koponen muistuttaa, että hallitus on tekemässä oppimisen tuen uudistuksen. Tuen uudistaminen tarttuu tähän ongelmaan ja tukeen panostetaan myös rahallisesti.

– Hyvinvoiva lapsi oppii paremmin ja siksi rajat on rakkautta, niin kouluissa kuin kansallisvaltion reunoilla.

SUOMEN UUTISET