

MIKA RINNE
Hallituksen kansaa kurjistavat ilmastotoimet saavat moitteita itäsuomalaisilta: ”Polttoaine alkaa olla niin kallista, ettei ole varaa ajaa kuin myötätuuleen”
Autoja tankataan verkkaiseen tahtiin Nurmeksen ABC-liikenneasemalla Pohjois-Karjalassa. Yksi tankkaajista on metsänhoitotöitä, pihapuiden kaatoa ja kattolumitöitä tekevä yrittäjä Antti Nuutinen Nurmeksesta. Kovassa käytössä olevat nelivetopakettiauto, moottorisahat ja traktori syövät paljon polttoainetta.
– Alkaa olla polttoaine niin kallista, ettei ole varaa ajaa kuin myötätuuleen. Ylämäessä joudutaan jo työntämään autoa, Antti Nuutinen murjaisee.
Bensiinin hintaa eri maissa seuraavan Global Petrol Prices -sivuston mukaan bensalitra maksaa monissa maissa noin euron, mutta Suomessa siitä joutuu pulittamaan paikoin jopa kaksi euroa.
– Dieselin hinta on noussut puolessa vuodessa noin 30 senttiä litralta ja alkaa olla liki kaksi euroa. Samoin on käynyt bensan hinnalle, mutta diesel on suhteessa kalliimpaa kuin bensa. Ei naurata, kun lähes kaikki yrityksen tekeminen liittyy koneisiin ja polttoaineisiin, Nuutinen harmittelee.
Hänen mukaansa akkukäyttöiset sähkötyökalut eivät ole vielä vaihtoehto metsurin töissä.
Lisälaskua asiakkaille
Yrittäjälle polttoaineen hinnan nousu tietää lisää kuluja, jotka pitäisi saada katettua. Se näkyy suoraan asiakkaan laskussa.
– Teen paljon puiden kaatoja yksityisasiakkaille ja pakkohan heitä on laskuttaa. Jos kuluja ei saa sinne asiakashintoihin, niin se on yrityksen katteesta pois. Oravanpyörä on valmis, Nuutinen sanoo.
Suomessa polttoaineiden kalleutta selittää se, että hinnasta suurin osa on veroa. Verojen ja veroluonteisten maksujen osuus bensiinin litrahinnasta on Suomessa noin euron luokkaa. Autoilun verottaminen on hallitukselle helppo keino kyniä kansalaisilta rahaa valtion kassaan.
– Raakaöljyn maailmanmarkkinoiden heilahtelut ja erityisesti hallituksen ilmastovöyhötys vaikuttaa hintoihin. Jos polttoaineen hinnasta valtaosa on veroa, niin siinä olisi korjaamisen varaa, Nuutinen tuumii.
Iskee pienituloisiin
Myös lämmityssähkön hinta puree Itä-Suomessa, josta tilastokeskuksen mukaan löytyvät kaikista pienituloisimmat asuntokunnat. Nuutinen tietää pörssisähkön hintapiikin tuoneen ihmisille jättilaskuja viime joulukuussa.
– Se ei ole vaihtoehto, että pienituloiset ajetaan sossun jonoon. Valtion pitäisi saada sähkön hinnanheilahdukset kuriin. Jos rahavirtaa hillittäisiin ulkomaille, niin voisi jäädä jotain helpotuksia oman maan kansalaisille, Nuutinen toteaa.
Hän katsoo hallituksen menettäneen tuntuman kansalaisten arjen asioihin.
– Kaupungeissa on helppo pienentää autoilun menoja, mutta täällä kulkeminen maksaa ja autot kuluvat. Jonkun on oltava maaseudullakin tekemässä töitä. Metsän raivuuta ei riitä kehäkolmosen sisäpuolella.
Nuutinen haluaa lähettää terveisiä hallitukselle:
– Pärjätään me täällä vaikka vähän huonomminkin, mutta ei tämä mukavaa tule olemaan, Nuutinen sanoo.
”Tottakai on hallituksen syytä”
Kallis polttoaineen hinta harmittaa myös nurmeslaista Kauko Timosta.
– Bensan hinta on ottajalleen kallista. Totta kai se on hallituksen syytä. Eihän sitä mahda mitään maailmanmarkkinoille, mutta sitä veroa siinä hinnassa on paljon. Jostain kai sitä rahaa on saatava, jotta virkamiehille saadaan maksettua palkkaa. Jos bensan hinta tästä vielä nousee, niin suksilla pitää alkaa kulkemaan kylälle 30 kilometrin matka, Timonen laukoo.
Kuopiolainen Pauliina Tykkyläinen katsoo, että turhasta autolla ajosta joutaa maksaa kovempaa hintaa.
– Silloin ei olla vielä kipurajalla, jos on varaa ajaa tyhjää ajoa kesämökille. Kaupungeissa on julkista paikallisliikennettä, jos arjessa ei tarvitse omaa autoa. Täällä maaseudulla ei ole kuitenkaan vaihtoehtoja kulkemiselle, vaan työmatkat ja muut ajot täytyy hoitaa omalla autolla. Silloin polttoaineen hinta tuntuu kukkarossa, Tykkyläinen toteaa.
Lieksalainen Risto Puumalainen joutuu ajamaan työnsä takia vuodessa noin 25 000 kilometriä.
– Dieselin hinta on korkea. Joudun ajamaan paljon työkseni ja kilometrikorvaus ei tahdo riittää kattamaan kuluja. Minusta se ei ole oikein, kun työssä on kuitenkin pakkoa kulkea autolla. Hallitus lisää veroja, mutta kannattaako se ympäristön takia, Puumalainen pohtii.
Jo useiden maiden hallitukset ovat helpottaneet kansalaistensa arkea laskemalla polttoaineiden verotusta. Suomen hallitukselta vastaavaa kädenojennusta ei ole luvassa.
MIKA RINNE
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastokurjistaminen yritystoiminta ilmastotoimet lämmityskustannukset punavihreä politiikka Itä-Suomi työmatkaliikenne sähkön hinta polttoaineiden hinta autoilijat diesel pienituloiset bensa kustannukset hallitus verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Sähkön ja polttoaineiden hinnat kohosivat taivaisiin – ”Hallitus ei voi enää jatkaa kansalaisten ostovoiman tuhoamista ilmastokurjistamisella”

Perussuomalaisten esitys sähköveron alennuksesta vähentäisi hyvinvointialueiden energiakustannuksia ja tuottaisi vuodessa jopa 11 miljoonan säästöt

Perussuomalaiset Naiset: Polttoainekulut nostavat suoraan sotekustannuksia – ambulanssit ja paloautot kulkevat polttoaineella

Miten bensan hinta ja kehitysapu liittyvät aluevaaleihin? – Leena Meri: ”Kyse on samoista resursseista ja rahat otetaan samasta rahapussista”

Eipä yllättänyt: Autoilijoille karmeita uutisia heti aluevaalien jälkeen – hallitus vihjaa dieselin litrahinnan kallistumisesta

Mäkelä: Suomeen on julistettava teollisuuden hätätila

Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn

Purra: Pienen maan, jonka julkinen talous on rapakunnossa, ei pitäisi lähteä keulimaan ylikunnianhimoisilla ilmastotoimilla

Dieselin ja bensan hinnat nousivat yli kipurajan – tästä ei selittämällä selviä
Viikon suosituimmat

Emeritusprofessori Vesa Kanniainen: ”Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen väitteet maahanmuuton hyödyistä harhaanjohtavia”
Maahanmuutto rasittaa julkista taloutta, vaikka maahanmuuton hyödyt olisi huomioitu laskelmissa, toteaa kansantaloustieteen emeritusprofessori Vesa Kanniainen Leevi Leivon haastattelussa.

Vasemmiston verkkomedia huolestui naispoliitikkojen häirinnästä – samaan aikaan vasemmiston puolueaktiivi lietsoo häirintää naispoliitikkoa kohtaan
Vasemmistoliiton aktiivien toimittama Vasen kaista -verkkomedia julkaisi eilen laajan kirjoituksen naispoliitikkoihin kohdistuvasta häirinnästä. Tänään valtiovarainministeri Riikka Purra on kertonut häneen kohdistuneesta häirintäaktivismista, jonka taustalla on muun muassa vasemmistoliiton kuntavaaliehdokas.

Mikkeli häätää suomalaiset pois ja remontoi sitten tulijoille uudet tilat – Antikainen: ”Tässä hälyttävä esimerkki siitä, miksi kuntien kotoutumistuista pitää leikata”
Yle uutisoi 12.8.2025 Mikkelin kaupungin päätöksestä häätää suomalaisia vuokralaisia kodeistaan vastaanottokeskuksen tieltä. Rivitalot vuokraa jatkossa Luona Oy, jolla on vastaanottokeskus naapurissa. Asukkaat pitävät kaupungin ratkaisua epäoikeudenmukaisena. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää Mikkelin tapausta hälyttävänä esimerkkinä siitä, mitä on odotettavissa, ellei turvapaikkapolitiikan kiristyksistä pidetä kiinni ja kiristetä lisää.

Espanjalaiskaupunki julisti muslimien julkiset juhlat pannaan – ”Paikallisen kristillisen perinteen vastaista”
Maahanmuutto ja monikulttuurisuus nostattavat tunteita ja ovat kiihkeiden erimielisyyksien ja jopa väkivaltaisten yhteenottojen taustalla Espanjassa. Kuten enenevässä määrin koko Euroopassa. Vieraalle vyörytykselle halutaan panna piste ja kunnioittaa omia paikallisia arvoja sekä perinteitä.

Turvetuotannon alasajo sulkee tehtaita Suomessa – Keskisarja: Turve pitää nostaa pannasta
Jokainen valistunut ihminen tietää, että turve on uusiutuva luonnonvara ja että Suomen turvesoissa on lähes Pohjanmeren öljyn suuruinen energia hyödynnettävissä, toteaa perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Teemu Keskisarja. Keskisarja pitää suurena ongelmana sitä, että turveyrittäjät ovat jo lyömässä rukkasia naulaan. Neovasta (entinen Vapo) eläkkeelle jäävä johtaja Ahti Martikainen on puolestaan jo vuosia varoittanut päättäjiä turpeen liian nopeasta alasajosta.

Kansanedustaja Eemeli Peltonen menehtyi tänään eduskunnassa

Purra: ”Kyllä riittää tässä maassa hommia puolueella, joka ei halua kupata veronmaksajan selkänahasta etuoikeuksia eikä totella kaiken maailman intressitahoja”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra nostaa esille toimittaja Ari Korvolan kirjan Tuppeensahattu Nuorisosäätiö, joka kertoo keskustaa lähellä olevan Nuorisosäätiön rikosvyyhdistä. Kirjan tärkeimpänä ansiona Purra pitää kuvausta siitä, miten rakenteellinen, poliittinen korruptio Suomessa toimi.

Valtamedia tutki mutta unohti uutisen: Vieraskielisten suuri lukumäärä leimaa huono-osaisimpien asuma-alueita
Pääkaupunkiseudulla asuminen eriytyy yhä voimakkaammin asukkaiden äidinkielen ja sosiaalisen aseman mukaan. Nuorimmissa ikäluokissa jo puolet joidenkin alueiden asukkaista on vieraskielisiä. Vapaarahoitteisten asuntojen keskihinta kertoo puolestaan siitä, että uudistuotanto tai remontointi saattaa näillä alueilla olla haastavaa. Segregaatio sen sijaan on pomminvarmaa.

Suomi ajoi alas turvetuotantonsa viherhumpan tahtiin – Polvinen: ”Edellisen hallituksen päätökset johtivat siihen, että Italiassa mafia juhlii ja turvetuottajat Suomessa menettivät työpaikkansa”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen nostaa Italian myrkkyjäteongelman varoittavaksi esimerkiksi viherhumpan aiheuttaman päästövimman ennalta-arvaamattomista seurauksista. Ilmastoideologian aiheuttama turvetuotannon alasajo saattaa johtaa siihen, että Suomessakin joudutaan turvautumaan epätoivoisiin ratkaisuihin, jotta suomalaisten kodit eivät jäätyisi talvella.

Talousprofessori Matti Virén: On leikattava suomalaisten hyvinvoinnille toissijaisista menoista
Kansantaloustieteen emeritusprofessori Matti Virén kehottaa kaikkia pohtimaan valtiovarainministeriön esittämiä sopeutustoimia samanaikaisesti lakisääteisten peruspalvelujen, kuten terveydenhuollon rahoituspaineiden rinnalla. Toissijaisiin kohteisiin, kuten kotouttamiseen ja yritystukiin, ehdotettuja leikkauksia Virén pitää sopivina, ja muistuttaa, että leikkaamatta jättäminen ei ole nyt vaihtoehto.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää