
MATTI MATIKAINEN
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea
Hallituksen panostukset perusinfraan näkyvät nyt jokaiselle Suomen teillä liikkuvalle. Tiestön kunto on heikentynyt koko 2000-luvun ajan, ja nyt viimeinkin tähän miljardiluokan ongelmaan haetaan ratkaisuja jalat maassa ja faktat edellä. Suomen liki 80 000 kilometrin pituisen maantieverkoston 2,5 miljardin euron korjausvelan ja huonokuntoisten teiden määrän kasvu saadaan pysäytettyä, kun teitä päällystetään vuosittain 3 500-4 000 kilometriä.
Alun perin hallitusohjelmassa korjausvelkaan varattiin erillinen 520 miljoonan euron potti, mutta summa saatiin nostetuksi nyt keväällä 570 miljoonaan euroon. Teiden korjaamiseen käytettävää summaa tullaan kasvattamaan tästä edelleen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.
– Viime hallituksen aikana ei autoilijoista piitattu ja huonokuntoisten teiden määrä kasvoikin lähes 2 000 kilometriä. Tämä hallitus tekee päinvastaista liikennepolitiikkaa, laskee polttoaineiden verotusta, hillitsee autoilun kustannusten nousua ja satsaa nykyisen tiestön parantamiseen.
Tämän kesän tavoitteena on 4 000 kilometriä uutta asfalttia, jonka lisäksi alempaan tieverkkoon tehdään täsmäkorjauksia ja uusien, merkittävien tiehankkeiden toteuttaminen alkaa. Tietyömailla urakoidaan siis ennätystahtia, työllistetään suomalaisia, parannetaan turvallisuutta ja vahvistetaan taloutta tämän hallituskauden aikana useilla miljardeilla euroilla.
Korjausvelan kimppuun käydään koko Suomessa
Itä- ja Keski-Suomessa päällystetyömailla kierrosta tekevä ministeri Ranne on silminnähden tyytyväinen näkemäänsä. Tietyömailla paiskitaan ahkerasti töitä ja rakennetaan Suomen taloutta, turvallisuutta ja tulevaisuutta. Tämä kesä on Ranteen mukaan malliesimerkki siitä, miten Suomen tiestöä pitäisi laittaa kuntoon joka vuosi.
– Tavoitteena on oltava ensimmäiseksi korjausvelan kasvun pysäyttäminen ja tämän jälkeen velan vähentäminen koko Suomessa. Erityisen tyytyväinen olen siitä, että panostuksia pystytään tänä kesänä kohdentamaan merkittävästi myös keskivilkkaalle ja vähäliikenteisemmille tieosuuksille.
– Pelkästään Itä-Suomessa päällystetään yli 800 km ajorataa ja määrä on suurin lähes 20 vuoteen, Ranne iloitsee.
Nyt on aika rakentaa
Tänä vuonna korjausvelan taittamiseen ohjataan lisärahaa kaiken kaikkiaan 250 miljoonaa euroa. Tavoitteena on maksimoida myös tulevina vuosina rahat korjausvelan taklaamiseen, jotta liikenne olisi sujuvaa ja turvallista koko Suomessa. Näköpiirissä ei ole rakentamiskustannusten tai bitumin hinnan laskua, joten urakka-aikataulujen venyttäminen tai hankkeiden siirtäminen eteenpäin ei Ranteen mukaan ole järkevää vaan nyt on rakennettava.
– Urakointi vahvistaa taloutta ja turvallisuutta ja rakentamisen aika on juuri nyt! Alun perin hallitusohjelmassa korjausvelkaan varattiin erillinen 520 miljoonan euron potti, mutta summa saatiin nostetuksi nyt keväällä 570 miljoonaan euroon. Teiden korjaamiseen käytettävää summaa tullaan kasvattamaan tästä edelleen, vakuuttaa Ranne.
Merkittäviä investointeja tulossa
Korjausvelan taittamisen ohella hallitus toteuttaa merkittäviä liikenneinvestointeja, joiden painotus on tiestössä.
– Jopa 90 prosenttia tonneista ja myös pääosa kansalaisista liikkuu teillä nyt ja tulevaisuudessa. Teemmekin merkittäviä painopistemuutoksia raiteilta kumipyörille. Teiden kuntoa parannetaan asfalttiurakoiden lisäksi lukuisilla uusilla tiehankkeilla. Vt15 Kotka-Kouvola, Vt12, Vt5 sekä Vt21 kehittäminen ovat esimerkkejä painopisteen muutoksesta. Nämä merkittävät tieinvestoinnit vahvistavat koko Suomen taloutta, turvallisuutta ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.
– Urakat työllistävät ja luovat suomalaiselle elinkeinoelämälle, teollisuudelle ja ammattiliikenteelle paremmat puitteet kasvaa ja menestyä. Nyt tehtävät panostukset näkyvät konkreettisesti myös rakennusalan työllisyydessä. Tietyömailla työllistyy vuosittain tuhansittain suomalaisia maamme rakentajia, Ranne muistuttaa.
Liikenneinfran rahoitus kestävälle tasolle
Suomen liikenneinfran rahoitus on ollut epävarmaa, epätasaista ja riittämätöntä jo vuosikymmeniä. Ranteen mukaan tämä ei voi jatkua, sillä koko Suomen kattavan turvallisen, toimivan ja kestävän liikennejärjestelmän ylläpito ja kehittäminen eivät onnistu ilman riittävää rahoitusta.
Tähänkin ongelmaan hallitus hakee liikenne- ja viestintäministeriön johdolla ratkaisuja erityisesti kahdella isolla uudistuksella. Liikenne 12 -työssä eli koko Suomen liikennejärjestelmäkokonaisuuden päivittämisessä huomioidaan muuttunut toimintaympäristö ja luodaan puitteita kestävälle talouskasvulle ja tasaiselle infrarahoitukselle. Suunnitelman tavoitteena on turvallinen, toimiva ja kestävä liikennejärjestelmä koko Suomeen.
Toinen merkittävä menossa oleva työ on liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistus, jossa haetaan rahoitusratkaisuja myös vakaalle infrarahoitukselle.
– On tärkeää selvittää, miten tieliikenteestä kerättävät verotulot voitaisiin kohdistaa vaikuttavasti nimenomaan tiestön kunnosta huolehtimiseen ja parantamiseen. Tarkoituksena on löytää ratkaisuja, joilla varmistetaan infran rahoitus tulevaisuudessa. On kansantalouden ja koko liikennesektorin kannalta kriittistä, että rahoitus on riittävää ja vakaata, eikä vuosien välillä poukkoilla kuten valitettavan usein on ollut tapana, Ranne painottaa.
SUOMEN UUTISET
Lue myös
Ministeri Ranne: Turvallisuutta ja taloutta vahvistavat tiehankkeet nuijittu riihessä
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne budjettiriihestä: ”Asfaltti tuoksuu ensi kesänä koko Suomessa”
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne kyselytunnilla: Hallitus saa taitettua teiden korjausvelan
Itäinen Suomi mielissään valtatie 15:n hankerahoituksen toteutumisesta – Sheikki Laakso: ”Vihdoinkin kuokka iskee maahan”
Rakennusteollisuus kehuu hallitusta fiksusta suunnasta: ”Tämän budjettiriihen myötä tiestön korjausvelan kasvu hyytyy ja merkittävä joukko keskeisiä investointihankkeita saadaan liikkeelle”
Artikkeliin liittyvät aiheet
- tietyömaat liikenneinfra ammattiliikenne korjausvelka Itä-Suomi autoilijat rahoitus Liikenne- ja viestintäministeriö Investoinnit Lulu Ranne tiestö talous
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Valtiovarainministeri Purra: Useat hallituksen toimet laskevat liikennepolttoaineiden hintoja

Ministeri Ranne: Eurooppatie 16:n jatkaminen Suomen puolelle vahvistaisi yhteyksiä länteen

Länsirata etenee osahanke kerrallaan, tarkasti kustannuksia seuraten – ministeri Ranne: ”Piikki ei ole auki”

Ministeri Ranne kiittelee kaikkien aikojen kumipyörämyönteisintä hallitusohjelmaa – kolmen miljardin investointipotista ei tingitty edes kevään riihessä

Ministeri Ranne nopeusrajoitusten alentamisesta: Mediassa levinnyt käsitys asiasta on täysin väärä

Mäenpää autojen päästömanipulaatiosta: Miten EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen ja ajoneuvolain sekä viranomaisen tulkinnan välinen ristiriita ratkaistaan?
Viikon suosituimmat

Arabiankielisessä somessa ja viestipalveluissa lietsotaan vihaa vuorokauden ympäri: ”Sytytämme Ruotsin tuleen!”
Somen vihapuhujat yllyttävät muslimeita vihaan ruotsalaisia kohtaan ja kuvaavat Ruotsin valtiona, jolta puuttuu legitimiteetti. Siksi väkivalta on sallittu oikeauskoisille. “Jos koko Ruotsi syttyy tuleen, niin palakoon”, tunnettu saarnaaja julistaa Fokus-uutismedian mukaan. “Kyseessä on sinun sotasi heitä vastaan.”

Vasemmistoliitto tekee siirtymää kohti laiskuussosialismia, mutta pitäisikö työnvieroksujien myös sanoa ei yhteiskunnan tuille?
Vasemmistoliitto kannustaa jopa puoluejohtonsa suulla terveitä työikäisiä ihmisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa. Nykyvasemmisto väittää työnteon rajoittavan vapautta ja liittää tähän vapauteen työssäkäyvien velvollisuuden toimia rahoittajina.

Kun tarina voitti faktat: BBC-skandaali on journalismin skandaali
Entinen BBC-toimittaja Graham Majin näkee Ison-Britannian yleisradioyhtiön käsillä olevan skandaalin oireeksi pidempään jatkuneesta journalistisen etiikan alennustilasta. Nykyisin Bournemouthin yliopistossa journalismia kouluttava Majin kuvailee BBC:n siirtymää faktoihin nojaavasta "totuusjournalismista" kohti narratiivien ja aktivismin hallitsemaa toimituskulttuuria.

Hamasia ylistänyt palestiinalaismies menettää Saksan kansalaisuuden rikottuaan uskollisuusvalansa
Berliinissä asuva palestiinalaismies ylisti sosiaalisessa mediassa terroristijärjestö Hamasin taistelijoita sankareiksi sillä seurauksella, että viranomaiset päättivät perua hänelle vain päivää aikaisemmin myönnetyn Saksan kansalaisuuden.

Suomessa saa yhä sosiaaliturvaa pelkän asumisen perusteella – malli alkaa olla jo aikansa elänyt
Suomeen on ajan kuluessa vähitellen rakentunut sosiaalivaltio, jonka menot on mitoitettu Nokia-klusterin huumavuosien mukaisiksi. Budjettivaje on nyt luokkaa 13 miljardia euroa, eli valtion ja kuntien rahat eivät riitä kaikkiin saavutettujen etujen ja tukien kattamiseen. Korjausliike on nyt menossa ja päämäärä on kansalaisuusperusteinen sosiaaliturva.

”Kela maksaa vuokran” – lupaus, joka johti vuokranantajan ansaan
Juha Telkkinen luotti siihen, että Kelan asumistuki takaisi vuokrien maksun - erityisesti, koska oli sovittu, että asumisen tuet maksetaan suoraan vuokranantajan tilille. Toisin kävi: vuokralainen siirsi tuen itselleen, jätti useita vuokria maksamatta, muutti pois salaa ja aiheutti tuhansien eurojen vahingot Kouvolassa sijaitsevaan asuntoon. Telkkisen mukaan tapaus paljastaa vuokramarkkinoilla kasvavan riskin, josta yksityisten vuokranantajien tulisi olla tietoisia.

Maahanmuuttovirasto toteuttaa operaation somalien asuttamilla alueilla – Trump haluaa valheellisilla perusteilla maahan tulleet ulos
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump sanoi kabinettinsa kokouksessa, ettei halua somalisiirtolaisia Yhdysvaltoihin. Hänen mukaansa Itä-Afrikan maan asukkaat ”eivät tuo Yhdysvalloille mitään”, vaan elävät avustusten varassa.

Antikainen: Savo-Karjalan demarikansanedustajat paljastivat todellisen linjansa – äänestivät sudenmetsästystä vastaan
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen arvostelee jyrkästi demarien, vihreiden ja vasemmistoliiton yritystä estää sudenmetsästyksen käynnistyminen 1.1.2026 alkaen.

Suomalaisten veronmaksajien ei tarvitse jatkossa enää rahoittaa kiinalaisten opiskelijoiden toisen asteen opintoja – keskusta närkästyi
Eduskunnassa kävi eilen selväksi, että keskustaa närästävät hallituksen aikeet ulottaa lukuvuosimaksut EU- ja Eta-alueiden ulkopuolisille opiskelijoille myös ammatilliseen koulutukseen ja lukioihin.

Jyrähdys Microsoftin kieltämisestä – Junnila: ”Ei myydä sielua lobbareille”
Entisenä Meta-lobbarina tunnettu europarlamentaarikko Aura Salla (kok) vaati tällä viikolla Suomea ja EU:ta lopettamaan julkisella sektorilla Microsoftin tuotteiden käyttämisen.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää













