
MATTI MATIKAINEN
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea
Hallituksen panostukset perusinfraan näkyvät nyt jokaiselle Suomen teillä liikkuvalle. Tiestön kunto on heikentynyt koko 2000-luvun ajan, ja nyt viimeinkin tähän miljardiluokan ongelmaan haetaan ratkaisuja jalat maassa ja faktat edellä. Suomen liki 80 000 kilometrin pituisen maantieverkoston 2,5 miljardin euron korjausvelan ja huonokuntoisten teiden määrän kasvu saadaan pysäytettyä, kun teitä päällystetään vuosittain 3 500-4 000 kilometriä.
Alun perin hallitusohjelmassa korjausvelkaan varattiin erillinen 520 miljoonan euron potti, mutta summa saatiin nostetuksi nyt keväällä 570 miljoonaan euroon. Teiden korjaamiseen käytettävää summaa tullaan kasvattamaan tästä edelleen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.
– Viime hallituksen aikana ei autoilijoista piitattu ja huonokuntoisten teiden määrä kasvoikin lähes 2 000 kilometriä. Tämä hallitus tekee päinvastaista liikennepolitiikkaa, laskee polttoaineiden verotusta, hillitsee autoilun kustannusten nousua ja satsaa nykyisen tiestön parantamiseen.
Tämän kesän tavoitteena on 4 000 kilometriä uutta asfalttia, jonka lisäksi alempaan tieverkkoon tehdään täsmäkorjauksia ja uusien, merkittävien tiehankkeiden toteuttaminen alkaa. Tietyömailla urakoidaan siis ennätystahtia, työllistetään suomalaisia, parannetaan turvallisuutta ja vahvistetaan taloutta tämän hallituskauden aikana useilla miljardeilla euroilla.
Korjausvelan kimppuun käydään koko Suomessa
Itä- ja Keski-Suomessa päällystetyömailla kierrosta tekevä ministeri Ranne on silminnähden tyytyväinen näkemäänsä. Tietyömailla paiskitaan ahkerasti töitä ja rakennetaan Suomen taloutta, turvallisuutta ja tulevaisuutta. Tämä kesä on Ranteen mukaan malliesimerkki siitä, miten Suomen tiestöä pitäisi laittaa kuntoon joka vuosi.
– Tavoitteena on oltava ensimmäiseksi korjausvelan kasvun pysäyttäminen ja tämän jälkeen velan vähentäminen koko Suomessa. Erityisen tyytyväinen olen siitä, että panostuksia pystytään tänä kesänä kohdentamaan merkittävästi myös keskivilkkaalle ja vähäliikenteisemmille tieosuuksille.
– Pelkästään Itä-Suomessa päällystetään yli 800 km ajorataa ja määrä on suurin lähes 20 vuoteen, Ranne iloitsee.
Nyt on aika rakentaa
Tänä vuonna korjausvelan taittamiseen ohjataan lisärahaa kaiken kaikkiaan 250 miljoonaa euroa. Tavoitteena on maksimoida myös tulevina vuosina rahat korjausvelan taklaamiseen, jotta liikenne olisi sujuvaa ja turvallista koko Suomessa. Näköpiirissä ei ole rakentamiskustannusten tai bitumin hinnan laskua, joten urakka-aikataulujen venyttäminen tai hankkeiden siirtäminen eteenpäin ei Ranteen mukaan ole järkevää vaan nyt on rakennettava.
– Urakointi vahvistaa taloutta ja turvallisuutta ja rakentamisen aika on juuri nyt! Alun perin hallitusohjelmassa korjausvelkaan varattiin erillinen 520 miljoonan euron potti, mutta summa saatiin nostetuksi nyt keväällä 570 miljoonaan euroon. Teiden korjaamiseen käytettävää summaa tullaan kasvattamaan tästä edelleen, vakuuttaa Ranne.
Merkittäviä investointeja tulossa
Korjausvelan taittamisen ohella hallitus toteuttaa merkittäviä liikenneinvestointeja, joiden painotus on tiestössä.
– Jopa 90 prosenttia tonneista ja myös pääosa kansalaisista liikkuu teillä nyt ja tulevaisuudessa. Teemmekin merkittäviä painopistemuutoksia raiteilta kumipyörille. Teiden kuntoa parannetaan asfalttiurakoiden lisäksi lukuisilla uusilla tiehankkeilla. Vt15 Kotka-Kouvola, Vt12, Vt5 sekä Vt21 kehittäminen ovat esimerkkejä painopisteen muutoksesta. Nämä merkittävät tieinvestoinnit vahvistavat koko Suomen taloutta, turvallisuutta ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.
– Urakat työllistävät ja luovat suomalaiselle elinkeinoelämälle, teollisuudelle ja ammattiliikenteelle paremmat puitteet kasvaa ja menestyä. Nyt tehtävät panostukset näkyvät konkreettisesti myös rakennusalan työllisyydessä. Tietyömailla työllistyy vuosittain tuhansittain suomalaisia maamme rakentajia, Ranne muistuttaa.
Liikenneinfran rahoitus kestävälle tasolle
Suomen liikenneinfran rahoitus on ollut epävarmaa, epätasaista ja riittämätöntä jo vuosikymmeniä. Ranteen mukaan tämä ei voi jatkua, sillä koko Suomen kattavan turvallisen, toimivan ja kestävän liikennejärjestelmän ylläpito ja kehittäminen eivät onnistu ilman riittävää rahoitusta.
Tähänkin ongelmaan hallitus hakee liikenne- ja viestintäministeriön johdolla ratkaisuja erityisesti kahdella isolla uudistuksella. Liikenne 12 -työssä eli koko Suomen liikennejärjestelmäkokonaisuuden päivittämisessä huomioidaan muuttunut toimintaympäristö ja luodaan puitteita kestävälle talouskasvulle ja tasaiselle infrarahoitukselle. Suunnitelman tavoitteena on turvallinen, toimiva ja kestävä liikennejärjestelmä koko Suomeen.
Toinen merkittävä menossa oleva työ on liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistus, jossa haetaan rahoitusratkaisuja myös vakaalle infrarahoitukselle.
– On tärkeää selvittää, miten tieliikenteestä kerättävät verotulot voitaisiin kohdistaa vaikuttavasti nimenomaan tiestön kunnosta huolehtimiseen ja parantamiseen. Tarkoituksena on löytää ratkaisuja, joilla varmistetaan infran rahoitus tulevaisuudessa. On kansantalouden ja koko liikennesektorin kannalta kriittistä, että rahoitus on riittävää ja vakaata, eikä vuosien välillä poukkoilla kuten valitettavan usein on ollut tapana, Ranne painottaa.
SUOMEN UUTISET
Lue myös
Ministeri Ranne: Turvallisuutta ja taloutta vahvistavat tiehankkeet nuijittu riihessä
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne budjettiriihestä: ”Asfaltti tuoksuu ensi kesänä koko Suomessa”
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne kyselytunnilla: Hallitus saa taitettua teiden korjausvelan
Itäinen Suomi mielissään valtatie 15:n hankerahoituksen toteutumisesta – Sheikki Laakso: ”Vihdoinkin kuokka iskee maahan”
Rakennusteollisuus kehuu hallitusta fiksusta suunnasta: ”Tämän budjettiriihen myötä tiestön korjausvelan kasvu hyytyy ja merkittävä joukko keskeisiä investointihankkeita saadaan liikkeelle”
Artikkeliin liittyvät aiheet
- tietyömaat liikenneinfra ammattiliikenne korjausvelka Itä-Suomi autoilijat rahoitus Liikenne- ja viestintäministeriö Investoinnit Lulu Ranne tiestö talous
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Valtiovarainministeri Purra: Useat hallituksen toimet laskevat liikennepolttoaineiden hintoja

Ministeri Ranne: Eurooppatie 16:n jatkaminen Suomen puolelle vahvistaisi yhteyksiä länteen

Länsirata etenee osahanke kerrallaan, tarkasti kustannuksia seuraten – ministeri Ranne: ”Piikki ei ole auki”

Ministeri Ranne kiittelee kaikkien aikojen kumipyörämyönteisintä hallitusohjelmaa – kolmen miljardin investointipotista ei tingitty edes kevään riihessä

Ministeri Ranne nopeusrajoitusten alentamisesta: Mediassa levinnyt käsitys asiasta on täysin väärä

Mäenpää autojen päästömanipulaatiosta: Miten EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen ja ajoneuvolain sekä viranomaisen tulkinnan välinen ristiriita ratkaistaan?
Viikon suosituimmat

Maahanmuuttajaperheelle yli 4 000 euroa puhtaana käteen – Lehtinen: Tuollaisiin palkkasummiin on haastavaa päästä suomalaisellekin
Kelan julkaisemien tilastojen mukaan Espoossa ja Vantaalla jo noin puolet toimeentulotukea saavista on vieraskielisiä. Suomessa esimerkiksi viiden lapsen perhe saa erilaisina tukina puhtaana käteen lähes 4 500 euroa, minkä lisäksi vuokrat sekä sähkö- ja vesilaskut hoidetaan valtion kassasta. Perussuomalaisten kansanedustaja Rami Lehtinen tyrmää nykyisen järjestelmän, joka on tehnyt veronmaksajista ulkomaalaisten elättäjiä.

Hyvinvointialue majoittaa maahanmuuttajia miljoonahuvilassa Tampereella – Vigelius: ”Käsittämätöntä”
Maahanmuuttajia on majoitettu arvokiinteistössä Tampereen Pyhäjärven rantatontilla noin vuoden ajan. Tamperelainen kansanedustaja ja perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja Joakim Vigelius on tiedosta tyrmistynyt.

Yle julkaisee valejuttuja, lokaa valheillaan Purraa – tällaisilla perusteilla Yle kieltäytyy korjaamasta tympeitä virheitään
Jo vuosikausien ajan Yleisradio on pitänyt linjanaan, että ”väestönvaihto”-sanan käyttäminen on varma merkki äärioikeistolaisesta salaliittoteoriasta. Tämä näkemys on itsessään kiistanalainen, mutta Ylen uuden tulkinnan mukaan nyt myös ”väestön vaihtuminen”-sanojen käyttäminen tarkoittaa tukea äärioikeistolaiselle salaliittoteorialle. Termiä on aiemmin pidetty neutraalina ja Yle käyttää sitä itsekin. Valtiovarainministeri Riikka Purra syyttää nyt Yleä valehtelusta. Sosiaalisessa mediassa Ylen uutistoimituksen uusi linjaus herättää suurta kummastusta. Erityisavustaja Matias Turkkila kirjoittaa.

IL-kohuselvitys avasi vieraskielisille syydettävää massiivista Kela-rahamäärää, mutta kokonaisuus on vielä tuplaten pahempi – Purra: ”Kansalaisuusperusteinen sosiaaliturva vääjäämätön”
- Suomessa on vuosikymmenen ajan hoettu maahanmuuton olevan rikkaus. Todellisuus on päinvastainen. Olen kuvannut nyt meneillään olevaa kehitystä kaksoiskatastrofiksi, jossa kansainvaellukset kohtaavat rahapulaan itsensä ajaneen sosiaalivaltion, perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo.

Nuori ukrainalaisnainen tapettiin julmasti Yhdysvalloissa – vasemmistolaiset huolissaan rasismista
Ukrainalaisen pakolaisnaisen julma surma on järkyttänyt ihmisiä Yhdysvalloissa. Oikeistolaiset ovat huolissaan mustan miehen silmittömästä väkivallasta nuorta naista kohtaan. Vasemmistolaiset puolestaan ovat huolissaan rasismista: heidän mukaansa veriteko johtuu mistä tahansa muusta kuin demokraattien ajamasta löyhästä rangaistuslinjasta. Suomen media taas yrittää kehystää presidentti Trumpin pahantekijäksi.

Mistä väestönvaihdossa on oikeasti kyse – Ylen ja Ilta-Sanomien faktantarkistajilla faktat hukassa ja lähteet kateissa
Valtamedia on jauhanut viikkokaupalla villejä spekulaatioita salaliittoteorioista sen jälkeen, kun perussuomalaisten Teemu Keskisarja puhui väestönvaihdosta. Tosiasiassa väestönvaihdossa ei ole sen enempää salaista kuin liittoakaan, ja teorian sijaan se on paremminkin havainto. Väestönvaihto käsitteenä muistuttaa huonon maahanmuuttopolitiikan pitkävaikutteisista ja käytännössä peruuttamattomista vaikutuksista.

Kolmannen sektorin poliittisiin hillotolppiin hupenee useita kymmeniä miljoonia euroja veronmaksajien rahaa – helsinkiläinen PS-varavaltuutettu keräsi järkyttävän listan
Veronmaksajan rahoilla ylläpidetään laidasta laitaan erilaisia kolmannen sektorin toimijoita, joista monella on kytköksiä poliittisiin puolueisiin. Samalla hintalappu veronmaksajalle nousee järkyttävän suureksi ottaen huomioon, että harva tavan kansalainen on koskaan edes kuullutkaan näistä toimijoista – saati sitten että tietäisi, mitä ne tekevät.

Tavallinen kansa suree, vasemmistolaiset riemuitsevat Charlie Kirkin kuolemasta – salamurhaaja yhä karkuteillä
Charlie Kirkin salamurhaaja on yhä pakosalla, mutta FBI:llä on johtolankoja. Vasemmistolaiset kaikkialla maailmassa ovat ilmaisseet ilonsa Kirkin kuolemasta. Suomen media vetää tietenkin esiin Hitler-kortin. Presidentti Trump lupaa hallintonsa etsivän kaikki terrorismin tukijat ja rahoittajat.

Mielenterveystyötä tekevä järjestö antoi 400 000 euron pääomalainan yksityiselle ravintolayhtiölle – samaan aikaan järjestöpomo valitettelee lisäresurssien puutetta
Mieli ry:n puheenjohtaja harmitteli Helsingin Sanomille, että hallituksen säästöt vaikeuttavat järjestöjen mahdollisuutta auttaa. Samaan aikaan Mieli ry:lla on kuitenkin ollut satojen tuhansien eurojen edestä ylimääräistä rahaa yksityisen ravintolatoiminnan tukemiseen.

Vieraskielisten Kela-tukiin hupenee jo yli miljardi euroa vuodessa – Perussuomalaiset: ”Sietämätöntä”
Monet poliitikot oikealta vasemmalle - ja myös mediassa esiintyvät tutkijat hokevat viikosta toiseen, kuinka maahanmuuton lisääminen muka olisi välttämätöntä julkisen talouden rahoittamiseksi. Kelan tuoreet luvut vieraskielisten osuudesta tukien saajina kuitenkin paljastavat karun todellisuuden maahanmuuttolobbarien puheiden takana.
Uusimmat

Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti

Ruotsila ja Huhtasaari: Duunareiden vastaisku ja Trumpin USA
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää