

PS ARKISTO
Ministeri Ranne: Liikenteessäkin keskitytään nyt perusasioihin – turvallisuuteen ja talouteen
Nyt Suomen liikenneverkkoa kehitetään jalat maassa, tosiasiat ymmärtäen, tärkeimpään keskittyen. Suunnitelma näyttää hyvin suomalaiselta ja vastaa kansalaisten, yritysten ja koko yhteiskunnan tarpeisiin, painottaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.
Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt koko Suomea koskevan, päivitetyn 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman lausunnoille tänään. Kyseessä on lakisääteinen suunnitelma, joka päivitetään hallituskausittain. Suunnitelma tehdään vuosille 2026–2037 ja sen visio ulottuu vuoteen 2050 saakka. Suunnitelma pitää sisällään toimenpideohjelman ja valtion rahoitusohjelman.
Päivitystä on työstetty parlamentaarisessa työryhmässä yli vuoden ajan. Työtä on johtanut liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne. Esitys on virkavastuulla valmisteltu virkamiesesitys. Lopullinen liikennejärjestelmäsuunnitelma tuodaan eduskunnalle syksyllä 2025 selontekona. Parlamentaarinen työryhmä ei ole linjannut lausunnoille lähetettävästä suunnitelmaluonnoksesta.
Koko Suomeen turvallinen, toimiva ja kestävä liikenne
Suunnitelma kertoo, miten koko Suomen liikennejärjestelmää tulisi kehittää pitkäjänteisesti. Suunnitelma kattaa kaikki liikennemuodot ja tekee liikennejärjestelmää koskevasta päätöksenteosta tietopohjaisempaa.
– Liikenteessäkin keskitytään nyt perusasioihin. Kun rahaa on niukasti, on paukut pistettävä ensisijaisesti nykyisistä tie- ja raideyhteyksistä huolehtimiseen. 12-vuotisen suunnitelman esitys sisältää mm. linjauksia, joilla huonokuntoisten teiden ja raiteiden kilometrimäärien kasvu saadaan taitettua ja vuosien ajaksi kasvu myös käytännössä pysähtyisi. Korjausvelan kanssa tekee siis tiukkaa, mutta kun talous lähtee kasvuun, on meillä varaa satsata enemmän myös perusinfraan, toteaa ministeri Ranne.
Päivitetty liikennejärjestelmäsuunnitelma muuttuu merkittävästi aikaisemmasta, Marinin hallituksen aikana laaditusta suunnitelmasta. Suunnitelman uudet tavoitteet ovat turvallisuus, toimivuus ja kestävyys. Tavoitteet saavutetaan toimenpideohjelmalla, joka pitää sisällään kaikki eri liikennemuodot, henkilö- ja tavaraliikenteen, liikenne- ja viestintäverkot, palvelut sekä liikennejärjestelmän tukitoimet.
Suunnitelmassa huomioidaan myös Suomen eri alueiden erityispiirteet.
Kumipyörähallituksen jälki näkyy – Suomi on autoilijamaa
Hallitus on tehnyt reilun puolentoista vuoden aikana esityksiä ja päätöksiä tiehankkeista jo lähes 1,5 miljardin euron edestä. Se on jo nyt yli kaksi kertaa enemmän kuin mitä Marinin hallitus satsasi teihin koko kautensa aikana.
Hallitus on tähän mennessä päättänyt 570 miljoonan euron lisärahoituksesta korjausvelan taklaamiseen. Liikennejärjestelmäsuunnitelmassa myös todetaan, että huonokuntoisten maanteiden kilometrimäärä ja siten myös korjausvelan määrä laski vuoden 2024 lisärahoituksen ansiosta. Vuoden 2025 rahoitus näyttää myös lupaavalta.
Voi siis aiheesta todeta, että kyseessä on todellinen kumipyörähallitus, kuten ministeri Ranne on useaan otteeseen todennut.
Ministeri Ranne sanoi jo hallituskauden alussa, että vaikka hallitusohjelma on hyvä, on sen painoisteitä syytä muuttaa enemmän turvallisuutta ja taloutta painottavaksi.
Investointilistalta puuttui useita keskeisiä turvallisuutta, huoltovarmuutta ja taloutta vahvistavia tiehankkeita. Tässä on nyt onnistuttu, sillä kevään 2024 riihessä hallituksen investointilistalle useita, täysin uusia tiehankkeita, kuten useita vaalikausia toivomuslistalla olleet vt12, vt15 ja vt 21.
– Tarvitsemme lisää ajettuja kilometrejä, lisää autoja, lisää ihmisiä ja tonneja teille, lisää liikenneturvallisuutta. Mitä turvallisempi, toimivampi ja kestävämpi liikenne ja liikennejärjestelmämme on koko Suomessa, sitä enemmän se tuo talouskasvua. Teillä on tulevaisuus! Tähän tarpeeseen päivitetty liikennejärjestelmäsuunnitelma vastaa erinomaisesti, Ranne sanoo.
Lisää rahaa perusväylänpitoon – korjausvelkaa taklataan
Ohjelmassa perusväylänpidon rahoitustasoa esitetään korotettavan merkittävästi. Tavoitteena on taittaa korjausvelan kasvu ja varmistaa väyläverkon ja palvelujen riittävä taso.
Kokonaisuutena perusväylänpidon rahoitus on yhteensä yli 20 miljardia euroa vuosina 2026–2037. Väyläverkon kehittämiseen suunnataan rahoitusta yhteensä noin 6 miljardia euroa sekä palveluihin ja avustuksiin noin 1,8 miljardia euroa.
– Nyt Suomen liikenneverkkoa kehitetään jalat maassa, tosiasiat ymmärtäen, tärkeimpään keskittyen. Suunnitelma näyttää hyvin suomalaiselta ja vastaa kansalaisten, yritysten ja koko yhteiskunnan tarpeisiin.
– Muistutan vielä kaikkia näin joulun alla, että liikenneturvallisuutta rakennetaan yhdessä, ja siinä kaikkein tärkein tekijä on ratin ja istuimen välissä. Ollaan siis joululiikenteessäkin kunnossa ja kunnolla. Toivotan turvallista joulua koko Suomeen!
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- teiden korjausvelka raideliiikenne liikenneverkko autoilijat rahoitus Liikenne- ja viestintäministeriö Yritykset Lulu Ranne Talouskasvu Turvallisuus Huoltovarmuus hallitus
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat


Mitä ihmettä? Ilta-Sanomat söhelsi arkivapaita koskevan uutisensa, ja pian ministerille toivotettiin kuolemaa

Antikainen: Demarikansanedustajan satuilema arkipyhäväite täysin tuulesta temmattu
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee SDP:n kansanedustaja Timo Suhosen väitettä, jonka mukaan perussuomalaiset haluaisivat poistaa arkipyhät yrittäjäjärjestön ehdotuksen mukaisesti.

Yleisradio starttasi pride-aktivismin – ja samalla politikoi murrosikää lykkäävien, kyseenalaisten hormonihoitojen aloittamista lapsille ja nuorille
Yleisradion Pride-myötäily näyttäytyy ongelmallisena, koska Yle on julkinen organisaatio, jonka toiminnan kulujen maksamiseen osallistuvat myös ne kansalaiset, jotka eivät koe omakseen Pride-liikkeen poliittisia hankkeita esimerkiksi alaikäisten hormonihoidoista tai ”kolmannesta sukupuolesta”.

Vigelius SDP:n Nurmisen yt-aikeista: Tätäkö tarkoitti, että kaiken voi tehdä reilummin?
Tampereen kaupunginhallitukselle esitetään yt-neuvottelujen aloittamista vähintään 10 miljoonan euron säästöjen saavuttamiseksi. Säästöjä tehdään kaikilla palvelualueilla. Perussuomalaisten kansanedustajan, Tampereen kaupunginvaltuutettu Joakim Vigeliuksen mielestä päätökset osoittavat, mitä SDP:n vaalilupaus "kaiken voi tehdä reilummin" todella tarkoittaa.

Professori: Jaettu inho länttä kohtaan yhdistää woke-liikkeen ja islamistit
Professori Gad Saad analysoi Bulletin-julkaisulle antamassaan haastattelussa pian julkaistavan kirjansa "Suicidal Empathy" aiheita sekä yhteiskunnan irrationaalisia eli loogisen ajattelun vastaisia uskomuksia niin sanottujen ”loisideoiden” kautta. Hän kritisoi voimakkaasti woke-ideologiaa, Greta Thunbergin asemaa länsimaisessa yhteiskunnassa sekä vasemmistolaisten ja islamistien liittoutumista.

Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja SuomiAreenassa: SDP jakaisi äänestäjille ja someseuraajille ei-kenenkään velkamiljardeja, joita ei ole olemassakaan
MTV:n ja Porin kaupungin SuomiAreenan Raatihuoneenpuiston lavalla kohtasivat keskiviikkoiltana puolueiden puheenjohtajiston vaikuttajat, ja melko ennalta-arvattavasti puoluepomoilta kysyttiin kantoja talouden sopeutuksiin ja lisäsäästöihin lähitulevaisuudessa.

Jussi Halla-aho: Kehitysavun tehtävä on ollut ostaa itsellemme hyvää omaatuntoa
Länsimainen ja suomalainen ihminen kantaa ilmeisen ikuista syyllisyyden taakkaa. Ainakin wokeväen mielestä. Olemme syyllisiä siihen, mitä samanväriset ihmiset ovat tehneet missä päin maailmaa hyvänsä aikakauteen katsomatta. Jussi Halla-ahon mielestä tämä on ”vähän kummallista ajattelua”.

Arabitaustaiset perheklaanit hallitsevat suurta osaa saksalaisesta rikollisuudesta
Aikoinaan Libanonista Saksaan turvapaikanhakijoina saapuneet arabitaustaiset klaanit tekevät huomattavan osan Saksan rikoksista. Saalista kerätään etenkin huumekaupalla, ryöstöillä, suojelurahalla ja kiristyksellä. Klaanin jäseniä yhdistävät ehdoton lojaalisuus omia perheenjäseniä ja sukulaisia kohtaan, perinteiset arvokoodit ja oma oikeuskäsitys. Tutkijat muistuttavat, että kaikki perheklaanien jäsenet eivät ole rikollisia.

Nato tunnusti laittoman maahantulon merkittäväksi uhaksi kansalliselle turvallisuudelle
Nato teki Haagin huippukokouksessaan päätöksen, että rajaturvallisuuteen liittyvät kulut voidaan jatkossa laskea mukaan jäsenmaiden viiden prosentin puolustusmenotavoitteeseen. Tämä on suuri helpotus niille Nato-maille, joilla on yhteistä rajaa Venäjän kanssa tai joihin muuten kohdistuu paljon laitonta maahantuloa. Myös kumivenepakolaisten kanssa ongelmissa oleva Britannia iloitsee uudesta linjauksesta.