Suomen Uutiset kertoi lokakuussa ulkoministeriön aloittamasta tehostetusta Facebook-kampanjasta, jossa viestittiin kiristyneestä turvapaikkatilanteesta Irakiin ja Turkkiin. Mediassa on esitetty tänään epäilyjä siitä, ettei kampanjaa olisi tehty. SU selvitti, mistä on kyse. 

Ulkoministeriön ajankohtaisviestinnän yksikön päällikkö Vesa Häkkinen, tekikö ulkoministeriö Facebook-kampanjan?

– Joku puhuu kampanjasta, me puhumme kohdennetusta viranomaisviestinnästä. En mene sanomaan, mikä sana on oikea.

Miten ulkoministeriö viestitti kiristyneestä turvapaikkatilanteesta Irakiin ja Turkkiin?

– Lähetimme arabiankielisen Facebook-viestin, jota sitten ”boostattiin”. Viesti kohdentui Irakiin ja Turkkiin, ja se kohdennettiin 16-45-vuotiaille miehille. Viesti näkyi noin 390 000 facebook-käyttäjän sivuilla.

Boostaaminen tarkoittaa Facebookissa maksullista kohdentamista tietyin kriteerein.

– Tarjosimme viestiä myös Suomessa toimiville Irakin ja sen lähialueiden medioihin kirjoittaville kirjeenvaihtajille, esim Al-Jazeeraan. Viestiä tarjottiin myös suurlähetystöjen verkkosivustojen kautta, esimerkiksi Suomen Ankaran suurlähetystölle.

Häkkinen kertoo, että ministeriön viestit pyritään kohdistamaan mahdollisimman hyvin.

Jatketaanko turvapaikkamaihin kohdistuvaa viestintää?

– Varmasti tehdään jatkossakin. Voi olla, että tehdään muillakin kielillä. Viestintää tehdään joka kerralla eri tavalla.

Ulkoministeriön arabiankielinen viesti luettavissa täältä >