

Automaattista nopeusvalvontaa kehä III:lla Espoossa 28. lokakuuta 2016. Lehtikuva
Viikon 36/2018 luetuin
Pääkirjoitus: Kameravalvonnan tarkoitus ei ole vähentää ylinopeutta, vaan autoja
Päätoimittaja Matias Turkkila (ps.) kirjoittaa pääkirjoituksessaan liikenteen kameravalvonnasta.
Jotkut ovat lentäjien poikia. Minä olen tilastotieteilijän poika.
Jotkut isät käyvät poikiensa kanssa lätkäharkoissa. Minä nakuttelin omani kanssa tietokantaan tuloverotaulukkoja.
Monet isät pitävät lastensa kuvia työhuoneensa seinällä. Oma isäni piti seinällään syntymäkuukauteni ulkolämpötilastoa, jossa oli piikki syntymäpäivän kohdalla. Silloin oli lämmin päivä.
Kummastelin jokin aika sitten isän tekemää hirmuista Excel-taulukkoa, johon hän oli koonnut autonsa bensakuitit 1970-luvulta – siis kaikki kuitit. Teki sitten erilaisia laskelmia ja kuvaajia siitä, miten Nissanin keskikulutus nousee kylmänä talvena ja laskee lämpimänä.
Ja niin edelleen.
Isä on kaikesta ylläsanotusta huolimatta – tai oikeastaan sen takia – oikein mukava tyyppi ja hyvä seuramies. Vanhan liiton demari, mutta annettakoon moinen anteeksi tilastopoikkeamana. Häneltä opin, että verotus ei ole koskaan aivan yksinkertaista.
+++
Vaikkei olisi tilastotieteilijä, voi silti olla hyvä tilastoinnissa. Poliisin liikenneturvallisuuskeskus on viime aikoina kunnostautunut liikennevalvontakameroiden räpsyjen tilastoinnissa.
MTV3: ”Tässä on Helsingin pahin sakkorysä – nopeusvalvontakamera räpsynyt satoja kertoja tuntien aikana”
Helsingin Uutiset: ”No nyt räpsyi koko Suomen ennätys Kehä I:llä!”
IL: ”Peltipoliisi ylikierroksilla: yli 2000 räpsäytystä vuorokaudessa”
Ja niin edelleen.
Kehä ykkösestä, niin kuin monesta muustakin vilkkaasta autotiestä, on tullut temppurata. Huomio ei enää kiinnity liikenneturvallisuuden kannalta olennaisiin asioihin vaan silmät hakkaavat jatkuvaa sik-sakkia nopeusmittarin, nopeusrajoitusmerkkien ja varsinaisen tien välillä. Valoisalla tämä vielä saattaa onnistua, mutta valitse nyt sitten yön pimeinä tunteina sen väliltä, tarkkailetko metsästä valtatielle juoksevia hirviä vai kamerapylvästä.
Onhan niitä piittaamattomia kaahareita, jotka ovat sakkonsa ansainneet. Mutta on myös jatkuvassa oravanpyörässä sinnitteleviä duunareita, jotka asuvat kaukana kaupunkikeskustoista, ja joille auto ei ole luksusvärkki vaan ainoa mahdollinen keino pitää perhe leivässä. Heillä on usein kiire. Kiire töihin, kiire töistä. Hae lapsi tarhasta! Vauhtia! Muista tuo, muista tämä, olet jo myöhässä!
Hivenen väärä jalan asento kaasupolkimella voi tarkoittaa monen sadan euron sakkoa. 7 km/h ylitys riittää. Pienpalkkaisen duunarin talous voi mennä viikkokausiksi sekaisin yhdestä ainoasta sakosta.
Kameroiden määrä on noussut Sipilän hallituksen aikana rajusti. Vuonna 2014 niitä oli 40, nyt 120. Rikesakoista kertyi 2014 valtiolle noin 20 miljoonaa euroa, nyt 50 miljoonaa. Sakkoja määrä on kasvanut 178 000:stä 272 000:een.
Kun yliviritetetyt räpsykonekiväärit ovat hakanneet riittävästi rikesakkoja, saapuu kotiin kirje, jossa poliisi lakiin vedoten määrää ajokieltoon vähintään kuukaudeksi. Harkinnanvaraa alaspäin ei ole.
Kysymys: miten duunarin, jolle on lätkäisty ajokielto, ja joka ei asu joukkoliikenteen reiteillä, olisi tarkoitus käydä töissä?
Sakkoräpsyautomaatti on käytännössä verotuksen muoto. Se on siitä viheliäinen verotuksen muoto, että se iskee kaikkein todennäköisimmin niihin, joiden on pakko ajaa kovassa kiireessä paljon. Vanhusten kotihoitaja matkalla keikalta toiselle? Räps. Kiinteistönvälittäjä? Räps. Sairaanhoitaja? Räps.
Räpsyttäminen on muutakin kuin verotusta. Se on yksi monista tavoista, joiden tavoitteena on vähentää autoilua radikaalisti. Ja lisää on tulossa.
Liikenneministeriön tehtävä oli ammoisina aikoina varmistaa liikenteen sujuvuus. Nyt päätyö on liikenteen estäminen. Liikennettä ja ilmastonmuutosta pohtiva työryhmä julkaisee 14.9 väliraporttinsa. Tähänastiset linjanvedot ovat olleet vähemmän helliä. Lainaan Ilta-Sanomia, joka kiteytti asian hyvin: ”Sitten vuorossa ovatkin jo huhtikuun 2019 eduskuntavaalit sekä vaivaisen kymmenen vuoden kokoinen aikaikkuna, jossa vanhoilla polttomoottoriautoilla kulkeva Suomi aikoo jollain ihmeen konstilla toteuttaa EU:n rajuimpiin kuuluvat maantieliikenteen päästövähennykset.”
Kannattaa kuunnella tarkkaan, kun joku sanoo sinulle seuraavan kerran painokkaasti sanan: ”ilmastonmuutos”. Ei sitä lämpimikseen sinulle sanota. Se tarkoittaa suomeksi: ”Luovu autostasi”.
Sammakko tunnetusti keitetään vettä pikku hiljaa kuumentamalla. Samaa tekniikkaa sovelletaan tässäkin. Liikenneturvallisuuteen vetoamalla rakennetaan mätä kameravalvontajärjestelmä, joka saa ihmiset säikkymään, ajavatko he hivenen liian lujaa vai eivät.
Valitettavasti tarkoitus ei ole vähentää ylinopeutta, vaan autoja.
Kirjoitus on julkaistu Perussuomalainen 8/2018-lehden pääkirjoituksena.
MATIAS TURKKILA
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Viikon suosituimmat

Hallitusta rasismista kouluttaneet paljastuivat itse rasisteiksi – Rostila: THL levittää syrjivää pseudotiedettä valkoisten etuoikeuksista
Perussuomalaisten kansanedustaja Onni Rostila syyttää hallitukselle rasismikoulutuksen järjestänyttä Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta itse rasistiseksi, THL:n omat verkkosivut nimittäin pursuavat pseudotieteellisen, valkoihoisia syrjivän "valkoisuustutkimuksen" oppeja.

Some ärähti THL:n huuruisesta sekoilusta – terveysviranomainen höpöttelee suomalaisuusmyytistä, väittää kotoutumista ”pakkoassimilaatioksi” – THL:n sivusto pursuilee kovan linjan woketusta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut verkkosivuillaan laajan identiteettipoliittisen sanaston, jossa esiintyy mm. termit "valkoinen etuoikeus", "antirasistinen pedagogiikka" ja "suomalaisuusmyytti". Woke-henkinen sanasto herättää hämmennystä, sillä se kyseenalaistaa suomalaisen kansallisuuskäsityksen "myyttinä". Jopa maahanmuuttajien kotouttamista tarkastellaan ongelmallisena "pakkoassimilaationa". Sosiaalisessa mediassa monet keskustelijat ihmettelevät, miten tällainen ideologinen terminologia liittyy ylipäätään kansanterveyteen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun THL:n nähdään wokettavan. Jo vuosien ajan THL on leikannut tieteellisestä asiantuntijatyöstään pitämällä kiinni poliittisesta aktivismista.

Expressen: Muslimiyhteisöt haluavat segregaatiota
Expressenin kolumnisti Sofie Löwenmark seurasi muslimiyhteisöjen verkostoitumista Ruotsissa. Hän kirjoittaa, että samaan aikaan, kun poliittisessa keskustelussa korostetaan integraatiota, vahvistuu rinnakkaisyhteiskunta muslimiyhteisöjen tiiviiden verkostojen voimalla. Eikä se ole hänen mukaansa sattumaa.

Antikainen: Rikollisjoukko ei määrää Suomen puolustuksesta – ”Töhrykampanja ei muuta Suomen turvallisuuspolitiikkaa”
Puolustusministeriön rakennuksen julkisivu töhrittiin vaaleanpunaisella maalilla lauantain vastaisena yönä. Poliisi tutkii asiaa rikosnimikkeellä törkeä vahingonteko. Rikoksen tekijäksi on ilmoittautunut palestiinalaisia tukeva Palestine Action -järjestö, joka uhkaa “eskaloida toimintaansa”, ellei Suomi katkaise suhteitaan Israeliin ja peru asekauppoja.

Thunbergin purjehdusseurueen taustat: Yksi osallistui Hizbollahin johtajan hautajaisiin, vasemmistomeppi syytti Hamasin kidnappaaman vauvan kuolemasta Israelia
Greta Thunbergin purjehdusreissulle osallistuneen aktivistiseurueen jäsenet ovat oman kertomansa mukaan valmiita vain rauhanomaiseen ja väkivallattomaan vastarintaan. Yksi Gretan purjehduskavereista on kuitenkin osallistunut terroristijärjestö Hizbollahin johtajan Hassan Nasrallahin hautajaisiin. Matkalle osallistunut ranskalainen vasemmistomeppi puolestaan väitti Hamasin kaappaaman vauvan, 4-vuotiaan lapsen sekä heidän äitinsä kuolleen Israelin miehityksen ja kolonisaation seurauksena.

Ari Koponen raivostui liikemiehen koulutusbisnekselle: ”Vesterbacka sumuttaa aasialaisia opiskelijoita ja hyväksikäyttää suomalaista koulutusjärjestelmää”
Perussuomalaisten kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen raivostui uutisesta, joka koskee Peter Vesterbackan johdolla tapahtuvaa ulkomaalaisten opiskelijoiden maksullista rekrytointia suomalaisiin lukioihin.

Woken jo hiipuessa Väestöliitto lanseeraa kampanjan, joka syyttää DEI:stä irtisanoutuvia yrityksiä tasa-arvon takinkääntäjiksi
Vaikka muualla länsimaissa puhutaan DEIn olevan mennyttä tai vähintään uudelleenmäärittelyn tarpeessa, Väestöliitto asettuu siilipuolustukseen DEIn puolesta ja syyttää globaaleja jättejä takinkääntäjiksi. Kampanja leimaa DEI-toimintojen karsimisen yksioikoisesti tasa-arvon vastaiseksi. Se sivuuttaa DEI:n ristiriitaisuudet ja perustellun kritiikin. Kampanja ei näytä pyrkivän rakentavaan keskusteluun haastavasta aiheesta. Vielä enemmän suomalaiset saattavat ihmetellä, kuuluuko polarisoiva DEI-aktivismi juuri Väestöliiton ydintehtäviin.

Virallinen Suomi ei ole koskaan tehnyt kattavaa selvitystä maahanmuuton kokonaiskustannuksista, mutta nyt tekee – Purra ilmoitti asiasta kyselytunnilla

Hamas hyökkäsi GHO:n avustustyöntekijöiden kimppuun raa’asti Gazassa – tappoi ainakin viisi ja otti useita panttivankeja
Yhdysvaltain tukema humanitaarinen avustusjärjestö GHF kertoo, että useita avustustyöntekijöitä surmattiin Gazassa tiistai-iltana. Järjestön mukaan Hamas on hyökkäyksen takana. GHO:n työntekijät olivat bussimatkalla jakelukeskukseen Khan Younisin länsipuolella.

Mikko Polvinen: Maahanmuuton kriittinen piste ylittyy Euroopassa – ”Oman maan kansalaiset muuttavat kodeistaan paremman ja turvallisemman elämän perässä”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen uskoo, että tulevaisuudessa eri Euroopan maat tekevät kahdenkeskisiä sopimuksia rajattomista alueistaan ja vapaasta liikkuvuudesta. Tämä tulee johtamaan siihen, että maahanmuutossa epäonnistuneet valtiot joutuvat alistumaan rajatarkastuksiin naapurien suojellessa itseään.
Uusimmat

Kaisa Garedew: ”Suomen olisi aika irtaantua koko WHO:sta”

Israel iski Iranin ydinlaitoksiin

Poliittinen väkivalta Saksassa yltyy
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää