

PS ARKISTO
Tavio muistutti päästövähennystavoitteiden kanssa intoilevaa ministeri Harakkaa: Hallitus on jo tehnyt historiallisen suuret polttoaineveron korotukset
Liikenneministeri Timo Harakka (sd) maalaili Ylen A-studiossa visioitaan keinoista liikenteen päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi. Harakka mainitsi toistuvasti polttoaineen hinnankorotuksen olevan vihoviimeinen keino. Perussuomalaisten kansanedustaja Ville Tavio joutuikin monta kertaa muistuttamaan ministerille, että nykyinen hallitus on jo toteuttanut historiallisen suuret polttoaineiden hinnankorotukset.
Hallituksen kunnianhimoisena tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoitetta tuskin kuitenkaan voidaan toteuttaa ilman useita eri toimenpiteitä, joista monet tulisivat todennäköisesti kurittamaan autoilevia suomalaisia tai vähintään heikentämään ostovoimaa.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio toteaa, että perussuomalaisten lähtökohta on, että autoilun kustannukset eivät saa nousta ja että autoilu Suomessa sallitaan täysimääräisesti jatkossakin.
Tavion mukaan kaikkien toimien tulee olla kansalaisten vapaaehtoisuuteen perustuvia.
– Päästövähennysten tulee olla kannustavia, etteivät toimet ole heikennyksiä ihmisten ostovoimaan, Tavio sanoi Ylen A-studiossa eilen.
Päästövähennystavoite saavutettu suurelta osin jo nyt
Tavio huomautti, että hallituksen 50 prosentin päästövähennystavoite on 37-prosenttisesti saavutettu jo nyt pelkästään nykyisillä toimilla.
– Sen takia on kysyttävä, tarvitseeko Suomen – pohjoisena pitkien välimatkojen maana – tehdä enempää, kun eiväthän muutkaan Euroopan maat tee näin paljon? Tavio kysyi.
Liikenneministeri Timo Harakka esitti, että päästövähennystavoite olisi jo alun perin aiemman pääministerin Juha Sipilän hallituksen projekti.
– Keinot pitää löytää, Harakka sanoi.
Tavio vastasi, että on olemassa sekä hyviä että huonoja keinoja.
– Miksei hallitus voi todeta saman tien, että huonot keinot hylätään eikä koroteta polttoaineveroa enempää? Miksei tätä voi sanoa? Tavio kysyi.
Harakan mukaan hallitus ei ole vielä valinnut, mitä keinoja se aikoo käyttää. Harakka kuitenkin jätti mainitsematta, että hallitus on jo toteuttanut yhden polttoaineveron korotuksen, joka astui voimaan elokuussa.
Tekivätkö keskusta ja vihreät julkisuustempun?
Harakan puheista huolimatta sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) vihjasi tiistaina jo uusista polttoaineiden hinnankorotuksista, mutta keskusta ilmoitti välittömästi varapuheenjohtajansa Markus Lohen suulla, ettei se käy.
Ohisalon ja Lohen peräkkäiset, keskenään täysin ristiriitaiset lausunnot, haisevat äänestäjille suunnitellulta ja hallituksen sisällä sovitulta julkisuustempulta, jolla kannatuskuoppaan jämähtäneelle keskustalle tarjottiin tilaisuus osoittaa jämäkkyyttä omille äänestäjilleen.
Ylen juontaja kysyi Harakalta, kuinka vahvaa kipuilua polttoaineiden hinnankorotus aiheuttaa hallituksen sisällä. Harakan mukaan kaikkia keinoja harkitaan edelleen. Harakka kuitenkin väläytti, että jos polttoaineen hinnankorotuksiin joudutaan menemään, hinnankorotusta voitaisiin kompensoida pienituloisille.
Tavio muistutti Harakkaa, että polttoaineiden hinnankorotuksiin meneminen ei ole jossittelua vaan todellisuutta.
– Hallitus on jo tehnyt historiallisen suuret polttoaineveron korotukset. Ehkä siitä saadun palautteen johdosta hallitus nyt vihjaa, että seuraava polttoainekorotus olisikin kompensaatiomalli, Tavio sanoi.
Taas demariministeri lupasi: pankkitilille ilmestyy rahaa
Tavio totesi, että auton käyttäminen on välttämätöntä ihmisille, jotka asuvat palvelujen ja joukkoliikenneyhteyksien ulkopuolella. Tavio huomautti, että silti myös kaupunkilaisten täytyy käyttää välillä autoa, koska lyhyilläkin matkoilla voi joutua vaihtamaan liikennevälinettä monta kertaa.
Harakka ryhtyi lopulta selittämään, että bensiinin hintaan tehty ”indeksikorotus” olisi suuruusluokaltaan vain ostoskorin hinnannousua vastaava, joten bensiini olisi nyt halvempaa kuin vuosi sitten.
Tässä vaiheessa ohjelmaa Ylen juontaja antoi Harakalle tilaisuuden melko pitkään puhua ”reilusta siirtymästä” sekä luetella harkinnassa olevia, erilaisia mahdollisia toimia, kuten liikenteen sähköistäminen ja latausasemat.
Harakalta kysyttiin myös, miten polttoaineen seuraava mahdollinen hinnankorotus korvattaisiin pienituloisille. Ministerin mukaan kyseeseen tulisi tulonsiirtomalli.
– Pankkitilille ilmestyy rahaa, Harakka ja väitti, että vähävarainen, maaseudulla autoa ajava ihminen huomioitaisiin erilaisilla kompensaatioilla.
Tavio: Kuka keksi indeksikorotukset veroihin?
Harakan visioiden mukaan kompensaatiot pienituloisille maksettaisiin valtion kassan kautta, koska valtio saisi lisää verotuloja polttoaineen litrahinnan noususta.
Tavion mukaan Harakan visiot ovat tyypillistä sosialidemokratiaa.
– Ensinnäkin kuka on keksinyt, että veroissa pitäisi olla indeksikorotukset, eli ne nousevat itsestään? Aivan älytön ajatus, Tavio sanoi.
Hän myös huomautti edelleen Harakalle tämän väitteistä polttoaineveron korotuksesta ”viimeisenä keinona”.
– Jos se (polttoaineveron korotus) on viimeinen keino, niin miksi te olette jo tehneet historiallisen suuret polttoaineveron korotukset.
Harakka ei ollut kuulevinaan Tavion huomautusta jo aiemmin hallituksen toteuttamasta polttoaineveron korotuksesta.
– Tarkoitin, että kaikki muut keinot käytetään ennen polttoaineen hinnan nostamista, Harakka lausui.
Pakolliset työ- ja kauppamatkat omalla autollaan kulkeva kansalainen saa siis odottaa hämmennyksen vallassa, miten autoilu tulevaisuudessa tulee muuttumaan ja kuinka paljon liikkuminen kallistuu entisestään.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastointoilu veronkorotukset polttoaineiden hinta autoilijat äänestäjät kustannukset päästötavoitteet suomalaiset Maria Ohisalo Timo HArakka Ville Tavio Yle vihreät perussuomalaiset SDP hallitus Keskusta työllisyys
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Vihreät visioivat ilmastosiirtymästä, jossa reaalitalous, infra ja energiapohja muuttuvat – Ranne peräänkuuluttaa järkevyyttä: ”Ilmastotoimet eivät saa köyhdyttää kansaa”

Immonen fossiilittoman liikenteen työryhmän raportista: Tuhoaisi Suomen kilpailukyvyn

Ministerit Marin ja Ohisalo kiirehtivät ilmastohätätilan julistamista – Halla-aho: ”Suomessa on nyt akuutimpiakin hätätiloja ja ongelmia”

Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua

PS: Hallituksen energia- ja ilmastopolitiikka vaarantaa Suomen teollisuuden

Juuso vaatii teiden tehostettua valvontaa ja parempaa talvikunnossapitoa

Perussuomalaiset vaativat valtiovarainvaliokunnassa veroalea – polttoaineiden veronkorotukset peruttava

Kiina päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä – Ranne: ”Kannattaako tämän kuittaamiseksi uhrata Suomen menestyminen?”
Viikon suosituimmat

Päivän Pointti: Kun Lähi-idän rauha etenee, Yle kutsui kommentaattoriksi Israelia vastustavan aktivistin, joka esiteltiin asiantuntijana

Maahanmuuttaja joutuu jatkossa itse maksamaan opiskelustaan lukiossa ja ammattikoulussa
Kolmansista maista tuleville ammattikoulussa tai lukiossa opiskeleville henkilöille on tulossa lukuvuosimaksut. Jatkossa oleskeluluvan myöntäminen opiskelua varten edellyttää myös koulutuksen järjestäjän määräämien maksujen suorittamista.

Päivän Pointti: Yle lietsoo nyt pelkoa Euroopan muka vallanneesta ”laitaoikeistosta” ja johtaa taas harhaan

Hamas teloittaa siviilejä Gazassa, Palestiina-aktivistit ovat vaihteeksi hiljaa – Garedew: ”Tätäkö haluttiin?”
Terroristijärjestö Hamasin äskettäin julkaisemalla videolla taistelijat teloittavat kahdeksan miestä kadulle. Uhrien silmät on peitetty ja heidät on sidottu – Vieläkö ihmisoikeudet kiinnostavat vasemmistoa, kun Israelia ei saa enää tuomita, kansanedustaja Kaisa Garedew kysyy.

Ranskalaiskirjailija varoittaa: Muslimiveljeskunta haluaa tehdä Euroopasta sharia-lakiin perustuvan kalifaatin
Muslimiveljeskunta pyrkii kasvattamaan valtaansa Euroopassa erityisesti yliopistojen kautta. Keskeisiä yhteiskunnallisia päätöksiä voidaan ohjailla vaikuttamalla tuleviin päättäjiin. Pitkän aikavälin tavoitteena järjestöllä on perustaa Eurooppaan sharia-lakiin ja islamilaiseen talousjärjestelmään perustuva kalifaatti. Se voisi onnistua vasemmiston vanavedessä.

Antikainen: Äänioikeus vain Suomen kansalaisille
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen on tehnyt eduskunnassa lakialoitteen, jossa hän esittää äänioikeuden rajaamista kunta- ja aluevaaleissa vain Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden sekä Islannin ja Norjan kansalaisille.

Demarit huolissaan ulkomailla syntyneiden työntekijöiden määrän kasvusta – Bergbom: ”Kuinka se voi olla näin, sosialidemokraatit?”
Demareiden lempihuvituksiin kuuluu syytellä muita oman hallituspolitiikkansa aikaansaannoksista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom selittää asiasta huolestuneille SDP:n kansanedustajille, miten on mahdollista, että Suomeen on vuonna 2023 tullut paljon työperäisiä maahanmuuttajia.

Purra syyttää keskustaa törkeästä maalittamisesta ja tappouhkauksista: ”Hävetkää”
Valtiovarainministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra syyttää keskustaa kansanedustajien maalittamisesta ja kertoo, että raju häirintä ulottuu myös perheenjäseniin. Hän painottaa, että tappouhkaukset ja pelottelukuvasto vaarantavat demokratian, ja vaatii keskustan paikallistoimijoita lopettamaan ylilyönnit.

Totuus on tekijän silmissä – Yle tulkitsee maailmaa sellaisena kuin toimittaja haluaisi sen olevan
Uutisia tuottavat ja välittävät (ainakin toistaiseksi) ihmiset ja maailman tapahtumat ovat siten aina tavalla tai toisella suodattuneita. Luontevaa kuitenkin olisi, jos verorahoilla jyvitetty uutistoiminta pyrkisi ponnekkaan aidosti monipuoliseen, eri näkökantoja esiin tuovaan raportointiin. Maailma muuttuu ja toivottavasti Yle sen mukana.

Pala Espanjan kulttuurihistoriaa tuhoutui ilmastoaktivistien iskussa
Ilmastoaktivismin nimissä on jälleen sotkettu arvokas kulttuuriteos. Tällä kertaa espanjalaisessa museossa, jossa töhrittiin kuuluisa Kristoffer Kolumbuksen kunniaksi tehty maalaus.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää