Kansalaisten ostovoimasta huolehtiminen ja ostovoiman parantaminen on yhteinen päämäärämme. Kansalaisen kukkaron kannalta asumisen ja autoilun hinta ovat aivan keskeisiä, sanoo perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio.

– Kokoomusta ei voitu valitettavasti ottaa mukaan välikysymykseen, koska heidän mielestään Suomen tulee toteuttaa muita EU-maita tiukemmat ilmastotoimet, Ville Tavio kertoo ja jatkaa:

– Miksi pohjoisessa pitkien välimatkojen maassa, jolla on jo lähtökohtaista kilpailuhaittaa, tulee omatoimisesti lisätä kilpailuhaittaansa liioitelluilla ilmastotoimilla? Välikysymys on hallitukselle, mutta hallituksen ilmastopolitiikkaa tukevalta kokoomukselta voi toki myös kysyä: Miksi Suomen tulee toteuttaa ilmastotavoite vuoteen 2035 mennessä, kun muu EU toteuttaa sitä vasta vuoteen 2050 mennessä?

Vasemmistolainen veropolitiikka nostaa hintoja

Ilmastotoimet ovat keskeisin syy sille, miksi asumisen ja autoilun hinta nousee. Toinen keskeinen syy on Tavion mukaan vasemmistolainen veropolitiikka, jota SDP ja keskusta ovat hallituksessa toteuttaneet.

– Maailmanmarkkinatekijät eivät selitä korkeita bensan hintoja, vaan Suomessa verojen ja veroluonteisten maksujen osuus bensiinin litrahinnasta on jopa euron luokkaa.

– Kuten kaikki tiedämme, toteutti hallitus eduskuntavaalien jälkeen historiallisen suuren polttoaineveronkorotuksen 250 miljoonaa. Euroopan komission joulukuun 2021 lopussa julkaiseman tilaston mukaan Suomessa dieselin hinta on Euroopan toiseksi kalleinta, Tavio sanoo.

Miksi hallitus ei tee asialle mitään?

Perussuomalaiset ovat esittäneet vaihtoehtobudjetissaan veronkorotuksen perumista.

– Ja nyt me vaadimme välikysymyksessä painokkaasti, että polttoaineveroa kevennetään, jotta paisuneet pumppuhinnat saadaan kuriin.

– Luonnollisesti hallituksella on käytettävissään haluamansa keinot ja siksi välikysymys kysyy painokkaasti. Mitä hallitus tekee asialle? Miksi hallitus ei tee mitään? Tavio kysyy.

Harakka lupasi rahaa – ei ole näkynyt

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoi lokakuussa 2020 A-studiossa, että polttoaineveron nostaminen voitaisiin kompensoida täysimääräisesti sekä vähävaraisille että syrjäseudulla asuville. Kun Harakalta kysyttiin, miten kompensaatio toimisi, vastasi hän, ”pankkitilille ilmestyy rahaa”.

– Eipä ole tilillä näkynyt rahaa.

– Sinänsä en ihmettele, että tuollaista SDP:n ehdottamaa järjestelmää ei ole toteutettu, koska tuollainen järjestelmä mitenkään järkevä. Harakan ehdotus oli byrokraattinen ja monimutkainen, eivätkä perussuomalaiset kannata tällaisia tulonsiirtoja, koska ne merkitsevät verojen lisäämistä, Tavio sanoo.

Kasvavat kuljetuskustannukset valuvat kuluttajahintoihin

Tavion mielestä olisi suoraviivaisinta ja tasapuolisinta keventää polttoaineveroa.

– Ammattiliikenteeseen täsmätoimena sopii ammattiedieselin käyttöönotto, eli kevyempi verotus logistiikalle. Dieselin hinta on noussut viimeisimmän vuoden aikana kymmeniä senttejä, jopa 50 senttiä litralta, kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n raportti. Hallituksen polttoaineveronkorotuksen vaikutus kuljetuskustannuksiin on lähes 80 miljoonaa euroa vuodessa.

– Metsäteollisuus on yksi suurista kärsijöistä. Teiden tavaraliikenne maksaa polttoaineveroja vuosittain jo yli kymmenen prosenttia koko alan liikevaihdosta. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on varoittanut, että Suomea viedään tilanteeseen, jossa kamelin selkä katkeaa eli logistiikkakustannukset eivät enää mahdollista tuotantoa Suomessa. Seuraukset tavallisten suomalaisten työllisyydelle olisivat kamalia, Tavio varoittaa.

Lisäksi kasvavat logistiikkakulut valuvat kuluttajahintoihin ja tavallisten ihmisten maksettavaksi, eli korkeat polttoainehinnat heikentävät ostovoimaa.

Hallituksen pitää puuttua sähkön hintaan

Sähkön hinnassa on nyt samanaikaisesti kaksi eri ilmiötä, jotka suurentavat suomalaisten sähkölaskuja: energian hinnannousu ja siirtomaksujen kohoaminen.

Suomessa on sähköyhtiöitä, joilla siirtomaksut ovat kymmenessä vuodessa 2011 – 2021 nousseet kymmenillä prosenteilla. Isoimmat siirtohinnannousut ovat tapahtuneet Pohjois-Suomessa ja Itä-Suomessa.

Pohjoismaissa pörssisähkön hinta nousi syksyllä ennätyslukemiin ja muuallakin Euroopassa on kirjattu viime aikoina korkeimpia hintoja yli kymmeneen vuoteen.

– Hallituksen pitää puuttua sähkön hintaan: sähkölaskut köyhdyttävät suomalaista kohtuuttomasti ja lisäksi sähkön hinnan nouseminen vaikuttaa teollisuuteen ja uhkaa talouskasvua sekä työllisyyttä.

– Hallitus ei voi väittää, että sähkön hinnan nousu tuli yllätyksenä. Ekonomistit varoittivat hintojen noususta ennen talvea. Tiedossa on kova shokki niille, jotka luulevat tämän olevan väliaikaista, Tavio sanoo.

Saarikko kehotti marssimaan sossuun

Perussuomalaiset ovat vaatineet hallitukselta toimia sähkönhintojen alentamiseksi. Perussuomalaisten mielestä sähköveroa on syytä laskea.

– Joulukuussa valtiovarainministeri, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko vastasi eduskunnassa kyselytunnilla perussuomalaisille, että suomalaiset voivat kovien sähkölaskujen kanssa tukeutua sosiaaliturvaan.

– Tämä on kestämätön asenne valtiovarainministeriltä ja niinpä toivomme, että hallitus muuttaa linjaansa tämän välikysymyksen myötä työssäkäyviä suomalaisia kunnioittavampaan suuntaan, Tavio sanoo.

SUOMEN UUTISET