Siperian kylmyys on asettunut koko pohjois-Euroopan ylle. Ruotsissa kotimainen sähkön tuotanto ei riitä pakkaskeleistä selviämiseen, varsinkin kun ydinvoimaloita on viime vuosina ajettu alas ja tuulivoimalat eivät pyöri ilman tuulta.

Ruotsin sähkönjakeluverkosta vastaava viranomainen vetoaa kuluttajiin sähkön säästämiseksi, kertoo SVT. Kylmien kelien odotetaan jatkuvan, joten sähköverkko voi olla kovilla arkipäivien sähkönkulutuksen tyydyttämisessä.

Paperikoneita seisotetaan sähkön kallistumisen takia

Kuluttajia kehotetaan välttämään paljon sähköä vievien laitteiden, kuten pölynimurien käyttöä. Erityisesti sähköä tulisi säästää aamuisin ja iltaisin, jolloin kulutus on suurinta, mikä näkyy myös tuntikohtaisissa sähkön hinnoissa.

SVT:n mukaan joitakin paperikoneita on jopa jouduttu ajamaan alas kalliin sähkön hinnan takia. Paperikoneiden seisottaminen aiheuttaa tietenkin omat kustannuksensa, mutta on silti kannattavampaa kuin tuotannon jatkaminen.

Ilmasto kärsii tuontisähköstä

Kuluttajiin vedotaan myös ilmaston puolesta, sillä kylmällä säällä käynnistettävät varavoimalat polttavat öljyä. Kovimman kulutuksen päivinä Ruotsi joutuu tuomaan hiilivoimalla tuotettua sähköä Saksasta ja Puolasta.

Ruotsi on viime vuosina sulkenut ydinreaktoreitaan ennen niiden suunnitellun käyttöiän täyttymistä, koska sähkön hinnat ovat aiemmin olleet verrattain alhaalla. Juuri vuodenvaihteessa suljettiin Ringhalsin ykkösreaktori. Asiantuntija arvioi, että jos Ringhals 1 ja vuosi sitten suljettu Ringhals 2 olisivat yhä toiminnassa, Ruotsi ei tarvitsisi tuontisähköä näillä pakkasilla.

Tuulivoimalat eivät pyöri

Ruotsissa on viime vuosina tehty ennätyssuuria investointeja tuulivoimaan. Vuosi sitten Ruotsin tuulivoimayhdistys hehkutti, että tuulivoiman lisääntynyt tarjonta tulee halventamaan kuluttajien sähkölaskun loppusummaa reilusti.

Tällä hetkellä on vain se ongelma, että ei tuule. Ruotsin tuulivoimaloiden teoreettinen tuotantokapasiteetti on peräti 23 000 megawattia, mutta juuri nyt pakkaskaudella tuulivoimalaverkosto kykenee tuottamaan vain viisi prosenttia teoreettisesta tehostaan, kertoo Bulletin-verkkolehti.

Kuluttajia kehotetaan siis välttämään imurointia ja lataamaan sähköautonsa yöaikaan, jolloin sähkön tarve on muutoin vähäisempää.

SUOMEN UUTISET