Sanoma osti Alma Medialta Aamulehden, Satakunnan Kansan ja 13 pienempää paikallislehteä. Sanoma palaa maailmalta häntä koipien välissä ja haluaa olla isäntä edes yhdessä talossa. Media uutisoi merkittävästä mediakaupasta, vaikka osakkeet siirtyvät itse asiassa Herlinin suvun taskusta toiseen.

Sanoma osti vuonna 2018 enemmistön Suomen Tietotoimistosta. Myyjinä olivat Alma Media ja TS-yhtymä. Tiistain Aamulehti -kaupan etiäinen nähtiin tuolloin, sillä STT:n ääni kuuluu pelkästään sen asiakkaana olevien sanomalehtien kautta noin 2,5 miljoonalle suomalaiselle.

Ympäri käydään ja yhteen tullaan

Jotta kuvio olisi täydellinen, STT:n toimittajat tekevät alihankintana yövuorot Ylen uutisille. STT:n eniten lainaamat uutislähteet vuonna 2019 olivat Yle ja Helsingin Sanomat. Ympäri käydään ja yhteen tullaan, Sanoman totuutta ei suomenmaassa pakoon pääse.

Tiistain mediakaupassa voidaan sanoa tapahtuneen niin, että Niklas Herlinin perilliset myivät Alma Median sanomalehdet Antti Herlinille, joka on Sanoman merkittävin omistaja-vallankäyttäjä. Helsingin Sanomien filiaaleiksi siirtyvät Aamulehti, Satakunnan Kansa ja 3 pienempää paikallislehteä.

Kukapa kuluttajaa kuuntelisi

Johtajat kehuivat pönäkästi englanniksi ja suomeksi tiistain mediakaupan win-win-vaikutuksia kummallekin osalliselle yhtiölle. Asiakkaista ei puhunut kukaan. Kaupan suorat synergiahyödyt ovat 13 miljoonaa euroa ja lisää varmasti saadaan toimintoja tehostamalla. Ensin kenkää saavat hallinto-, myynti- ja markkinaosastojen ylimääräiset riippakivet. Sitten käydäänkin jo toimitusten kimppuun.

Mihin viisitoista Sanoman uutta lehteä tarvitsevat enää kyseisten lehtien politiikan-, ulkomaan-, talous-, urheilu-, ympäristö- ynnä muita toimituksia, jos kaikki kyseiset elementit ovat jo olemassa Helsingin Sanomissa? Juttuja voidaan tehokkaan sähköisesti jakaa pitkin konsernia ja sen ymmärtää jopa Sanoman talousosaston merkonomi Mätikkä. Totuus on pian joka puolella Suomea yhtenäinen kuin eri alakulttuurien nuorisomuoti.

Oma tupa oma lupa

Lopputulema tiistain mediakaupasta Sanoman aggressiivinen, omistajaystävällinen ja ylikansallinen, punavihreitä juoksuhenkilöitä hyödyntävä aivopesula hallitsee koko Suomen lisäksi erityisen vahvasti Länsi-Suomea. Itä-Suomessa öykkäröi kaiken tietävä ja kaikkea uutta vihaava, kepun raunioille rakentava Keskisuomalainen-konserni, jonka saavutukset media-alalla kuuluvat paremminkin museolaitoksen toimialan piiriin.

Olisikohan aika perustaa oma uutismedia omilla aivoillaan ajatteleville?

SUOMEN UUTISET