

Enontekiöllä linja-auto kaatuneena liukkaalla tiellä. / LEHTIKUVA
Juuso vaatii teiden tehostettua valvontaa ja parempaa talvikunnossapitoa
Lapin ELY-keskuksen mukaan ulkomaisen raskaan liikenteen kaluston huonot renkaat aiheuttavat suuria ongelmia valtatiellä 21. Keskuksen tiedon mukaan liian kuluneilla renkailla liikkuvat ovat pääsääntöisesti ulkomaalaisia kuljetusajoneuvoja.
Tieliikennekeskuksen mukaan liukkaalla tiellä on toisinaan kiinni useita raskaita ajoneuvoja ja tie on suljettuna tuntien ajan. Raskaita ajoneuvoja voi olla suistuneina poikittain tielle tai tieltä sivuun.
– Ajoneuvoja takaisin tielle nostettaessa on suljettava koko tie. Lapissa etäisyydet ovat pitkiä, jonka vuoksi nostokaluston saaminen paikalle vie runsaasti aikaa. Toisinaan nostokalustoa on jouduttu tilaamaan myös Norjan puolelta. Tie voi olla suljettuna hyvin pitkään ja kun liikenne on pysähdyksissä, se aiheuttaa ongelmia muille tienkäyttäjille, sanoo perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Juuso.
Ammattikuljettajat valittavat teiden kunnosta
Lapin ELY-keskuksen mukaan tien kunnossapito tapahtuu ohjeiden mukaan ja ongelmat ja sattuneet onnettomuudet eivät ole seurausta tien kunnossapidosta. Keskuksen mukaan valtatie 21 on korkeimmassa talvihoitoluokassa eli ensimmäisessä luokassa Torniosta napapiirille saakka. Siitä pohjoiseen tie on seuraavaksi korkeimmassa eli IB-hoitoluokassa. Kolari-Kilpisjärvi tieosuudella liikkuu paljon raskasta kuljetuskalustoa, noin 130-270 rekkaa päivässä.
– Ammattikuljettajien kertoman mukaan suurin ongelma on nimenomaan tien kunnossapito, mikä on olennaisesti huonontunut sen jälkeen, kun tienhoito kilpailutettiin. Ongelmia aiheuttaa myös runsas ulkomaalaisten kuljettajien määrä, jotka aikataulupaineissa ja talviolosuhteisiin tottumattomina käyttävät liian suuria tilannenopeuksia, Juuso toteaa.
Norjassa tiukempi valvonta
Norjan puolella tienhoito ja valvonta on hoidettu huomattavasti paremmin. Auraus ja lämpimällä hiekalla hiekoitus aloitetaan lähes heti lumisateen alkaessa, jolloin lumi ei pääse tiivistymään tien pintaan eikä polanteita muodostu. Norjassa myös rengasvaatimukset raskaalle kuljetuskalustolle ovat tiukemmat kuin Suomessa.
– Norjan tulli tekee rengasvalvontaa raja-asemalla, ja teiden varsilla valvontaa suorittaa Statens Vegvesen. Norjan tiukemmat määräykset ja tehokas valvonta ovat johtaneet siihen, että Norjaan menevät rekat vaihtavat usein Suomen puolella vetoautoon, jossa on paremmat renkaat ja Norjan viranomaisten vaatimat ketjut. Palattuaan Suomen puolelle kuljettajat vaihtavat takaisin huonommilla renkailla varustettuun vetoautoon.
– Olen tehnyt kirjallisen kysymyksen, jonka tavoitteena on saada tilanteeseen parannusta. Liikenneministerille osoitetussa kysymyksessä tiedustelen, aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin parantaakseen ulkomaisen raskaan kuljetuskaluston valvontaa Suomessa ja erityisesti valtatiellä 21, ja aikooko hallitus tiukentaa raskaan kuljetuskaluston talvirengasvaatimuksia ja myös selvittää mahdollisuutta nostaa talvihoitoluokkaa valtatiellä 21 napapiiriltä pohjoiseen, Juuso kertoo.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Peltokangas: Tieverkko kuntoon – rahat ilmastoposeerauksesta ja haitallisesta maahanmuutosta

Koponen vastustaa ruuhkamaksuja: Työntekoon kohdistuva lisävero, joka ristiriidassa työllisyystavoitteiden kanssa

Mäkelä: Keskusta ja Berner autoilijan kimpussa – ”Ikään kuin ei riittäisi, että autoilusta kerätään nyt vuosittain yli 8 miljardia veroja sekä maksuja”

PS: Voiko hallitus luvata, että rahat tieverkkoon löytyvät ja ettei satelliittiseurantaan perustuvaa tiemaksua valmistella?

Hallitus korotti polttoaineveroa keskustan tuella – Halla-aho muistuttaa, että ilmastointoilussakin on syytä säilyttää suhteellisuudentaju

Tavio muistutti päästövähennystavoitteiden kanssa intoilevaa ministeri Harakkaa: Hallitus on jo tehnyt historiallisen suuret polttoaineveron korotukset

Reijonen: Pienten teiden korjausvelkaa saatava lyhennettyä

Juuso vaatii alueellisten yritysten aseman parantamista: ”Pienten ja keskisuurten yritysten vaikea saada enää rakennusurakoita”
Viikon suosituimmat

Päivän Pointti: Vasemmistonuorilta putosi antisemitistinen somepommi, josta Helsingin Sanomat ja Yle eivät suostu kertomaan mitään

JSN:lta langettava päätös Kalevalle jutussa, jossa lehti väitti PS-kansanedustajien olevan läheisessä suhteessa
Julkisen sanan neuvoston tuoreen päätöksen mukaan Kaleva ei avannut riittävästi nimettömien lähteiden käyttöä jutussa, joka käsitteli kahden kansanedustajan väitettyä suhdetta.

Yhdysvallat luokitteli Li Anderssonin tukeman Antifa-ryhmän terroristijärjestöksi
Yhdysvaltain ulkoministeriö on luokitellut neljä eurooppalaista Antifa-ryhmää terroristijärjestöiksi. Yksi näistä ryhmistä on sellainen, jota vasemmiston meppi Li Andersson on näkyvästi tukenut. Vasemmiston antama tuki äärivasemmistolaiselle väkivallalle ei kuitenkaan Suomen valtamediaa kiinnosta.

Kolumni: Mikä hävettää, demarit?
Valtiontalouden tarkastusvirasto vahvistaa: Marinin hallitus suhtautui rahankäyttöön löperösti ja purki sääntöpohjaiset esteet rahankäytölleen. Laskua tästä maksetaan vielä pitkään. - Kun Marinin hallitus luopui finanssipoliittisista säännöistä, se kehitti itselleen uuden säännön: kaikki saavat aina jotain. Lopputuloksena oli menojen valtava paisuminen, kirjoittaa perussuomalaisten poliittinen suunnittelija Juhani Huopainen.

Antikainen: Vasemmistonuoret radikalisoituvat – Minja Koskelan hiljaisuus on jo kannanotto
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela ei ole vieläkään suostunut kommentoimaan Vasemmistonuorten ympärillä paisuvia kohuja.

Yle vieraili Al Jazeeran mediainstituutissa – matka toteutettiin Ylen hakemalla apurahalla
Ylen arabian- ja somalinkielisten uutisten toimitus vieraili huhtikuussa Qatarissa Al Jazeeran mediainstituutissa koulutusrahasto Kouran apurahan turvin. Vierailun käytännön järjestelyistä vastasi Al Jazeera.

Dosentti Arto Selkälä: Feministiseen politiikkaan siirtyminen oli virhe Suomelle
Dosentti ja yliopistonlehtori Arto Selkälä väittää, että feministisen yhteiskuntapolitiikan vakiintuminen on Suomen suurin yhteiskuntapoliittinen virhe. Tämä näkyy Selkälän mukaan muun muassa siinä, että nuorten miesten syrjäytyminen on kasvanut tyttöjen ja naisten aseman parantamisen kustannuksella.

Vihreiden kunta- ja aluevaaliehdokas maahanmuuttotutkimuksen takana – Lehtinen ja valtiovarainministeriön finanssineuvos lyttäävät tutkimuksen
Viime viikolla valtamedioissa uutisoitiin laajasti tutkimuksesta, jonka johtopäätöksenä maahanmuuttajien vaikutus Suomen talouteen olisi positiivinen. Helsingin Sanomat kysyi valtiovarainministeriöltä tutkimuksesta. Valtiovarainministeriön finanssineuvos Jukka Mattilan mukaan tutkimus on heikkolaatuinen ja siitä on tehty liiallisia johtopäätöksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Rami Lehtinen pitää ihmeellisenä, että missään mediassa ei ole puhuttu tekijöiden taustoista.

Bensan hinta laskee taas – eduskunta hyväksyi polttoaineiden verotuksen keventämisen
Eduskunta päätti tänään liikennepolttoaineiden valmisteveron alentamisesta. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen selvin äänin, sillä vain SDP, vihreät ja vasemmistoliitto äänestivät vastaan.

Pikkupakettien tullivapaus loppuu EU:ssa
EU-maiden valtiovarainministerit hyväksyivät torstaina komission esityksen, joka poistaisi alle 150 euron verkkokauppatoimituksia koskevan tullivapauden.
















