Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) jatkaa innokasta suomalaisen liikenteen mylläämistään. Ministeriön asettaman liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän julkistamat dokumentit ovat karua kertomaa – ainakin ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvalle. Tavoitteen hiilineutraalista liikenteestä kustantavat kokonaan suomalaiset autonkäyttäjät, muistuttaa perussuomalaisten kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jani Mäkelä.

– Tämä on valitettavan johdonmukaista jatkoa aiemmille ulostuloille, joissa valtiovalta uhkaa puuttua suomalaisten autoiluun kurittamalla sitä rajuilla hinnankorotuksilla. Ikään kuin ei riittäisi, että autoilusta kerätään nyt vuosittain yli 8 miljardia veroja sekä maksuja. Tästä palautuu vain pieni osa teiden kunnossapitoon.

Ulkomaalainen rekkaliikenne kuluttaa teitä ilmaiseksi

Mäkelä mielestä on hyvin tavallista, että hallitus haluaa löytää maksumiehen Suomesta.

– Sillä ei ole mitään kiirettä periä maksuja teillämme kulkevalta ulkomaalaiselta rekkaliikenteeltä. Kansainvälinen liikenne ylipäänsä on rajattu tarkastelun ulkopuolelle. Esityksiä valmisteltiin virkamiesten ohella elinkeinoelämän lobbareiden myötävaikutuksella, Mäkelä arvostelee.

– Virkamiehiltä nämä esitykset eivät yllätä, vastaavia valiokunnassa vuosia käsiteltyäni. Pöytälaatikosta heiltä löytyy suunnitelmia tähän jatkoksikin – autojen satelliittiseurantaa myöten. Se taas ihmetyttää, kuinka keskustapuolue voi ministerinsä kautta antaa tukensa tällaiselle. Kuinka he voivat haluta pakottaa tavallisen kansalaisen vähentämään tarpeellista ja perusteltua liikkumistaan?

Auto on monelle työssäkäynnin ehto

Mäkelä muistuttaa, että Suomi on harvaan asuttu pitkien etäisyyksien maa.

– Autolla liikkuminen perustuu käytännön elämän tarpeisiin ja pitää yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Auto on monelle työssäkäynnin ehto, kun työskentelyalueet suurenevat ja julkinen liikenne heikkenee.

– Autoilijan asemaa ei tule vaikeuttaa, vaan päinvastoin helpottaa, Mäkelä sanoo.

SUOMEN UUTISET