Kansanedustaja Ari Koposen mielestä olisi ehdottoman tärkeää saada Kelaan täysin maksuton ja saavutettava puhelinpalvelu, sillä valtaosa Kelan asiakkaista on heikompiosaisia.

– Juuri tällaisista pienistä asioista voivat monen herkästi haavoittuvan vähempiosaisen tulot olla kiinni. Täytyy muistaa, että Kelasta haetaan se viimesijainen toimeentulo. Emme saa unohtaa heikomassa asemassa olevia, paaluttaa perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen.

Maksuhäiriömerkintäisillä pahoja ongelmia

Prepaid-liittymissä on usein rajaus, joka estää puhelut palvelunumeroihin mahdollisten lisämaksujen takia. Tälläisiin valtakunnallisiin palvelunumeroihin lukeutuu esimerkiksi Kela. Kela ei peri numeroon soittamisesta maksua, mutta operaattorit veloittavat numeroon soittamisesta liittymän hinnaston mukaisesti. Koposen mukaan tilanne on vaikea etenkin niille, joilla ei ole mahdollisuutta tavalliseen puhelinliittymään maksuhäiriömerkintöjen takia.

– Maksuhäiriömerkintäisillä voi olla pahoja taloudellisia ongelmia, jolloin olisi erityisen tärkeää saada heille oikeutetut tuet valtiolta. Prepaid-liittymillä yhteydenotto Kelan palvelunumeroon on kuitenkin joko estetty tai soittamisesta veloitetaan. Näissä tilanteissa saldo saattaa loppua nopeasti jo jonotuksessa, harmittelee Koponen.

Puhelinasiointi Kelaan voi olla ainoa yhteydenottokanava

Koposen mukaan kaikilla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta nettiasiointiin, ja viime aikoina koronaviruspandemian vuoksi paikan päällä asioimista on rajoitettu.

– Tämä epäkohta on korjattava! On esimerkiksi vanhuksia, kehitysvammaisia, liikuntarajotteisia, päihdekuntoutujia, mielenterveysongelmaisia tai aivan tavan mummoja ja pappoja, jotka eivät välttämättä osaa asioida Kelan nettisivuilla mutta osaisivat selittää tilanteensa puhelimitse, Koponen muistuttaa.

Suomen Uutiset