

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Liikenne- ja viestintävaliokunnan perussuomalaiset vaativat muutoksia valtion talousarvioon: Hallitus arvostaa ilmastonmuutoksen suomalaisten hyvinvoinnin edelle
Liikenne- ja viestintävaliokunnan perussuomalaiset kansanedustajat ovat jättäneet eriävän mielipiteensä valtion talousarviosta. Näin heikossa taloustilanteessa, jossa valtion talouden nähdään pysyvän alijäämäisenä tulevinakin vuosina, on perussuomalaisten mielestä väärin ohittaa suomalaisten etu ilmastoideologian nimissä.
Hallitus on jatkamassa kiivasta ilmastopolitiikkaansa, jossa rahaa riittää vihreisiin hankkeisiin samalla kun kansalaisten arkiset menot jatkavat kasvuaan.
– Toisin kuin hallituspuolueilla, perussuomalaisen politiikan lähtökohtana on aina suomalaisten kansallinen etu, kansanedustaja ja perussuomalaisten liikenne- ja viestintävaliokunnan valiokuntavastaava Sheikki Laakso toteaa.
– Valitettavasti hallituksella ei ole minkäänlaista kiinnostusta hellittää ilmastoideologiastaan, vaikka merkittävä osa suomalaisista on taloudellisesti hyvin tiukoilla. Tämä näkyy selvästi myös valtion liikennebudjetin arvovalinnoissa.
Väylämaksu rasitteena kotimaisille yrityksille
Perussuomalaisten valiokuntaryhmä pitää erikoisena sitä, että lähes kaikissa talousarvion toimenpiteissä ilmastovaikutukset määrittävät päätösten suunnan. Taustalla on hallituksen vaatimus Suomen hiilineutraaliudesta vuoteen 2035 mennessä.
– Kärsijöinä ovat suomalaiset ja suomalainen elinkeinoelämä, jolle hallitus aiheuttaa suoranaista kilpailukykyhaittaa, kansanedustaja Jouni Kotiaho lataa.
Kilpailukyvyn alentumaa lievittämään valiokuntaryhmä ehdottaa väylämaksujen poistoa kokonaisuudessaan.
– Tämä ei täysin ratkaisisi kilpailukykyongelmaa, mutta se parantaisi kotimaisten yritysten asemaa kovassa kilpailuasetelmassa, erityisesti merenkulussa, Kotiaho jatkaa.
Niin korkea sähkön hinta kuin polttoaineverot ja niiden korotuksetkin ovat huomattava rasite yritysten taloudelle.
– Juuri tähän väylämaksun poisto toisi merkittävää helpotusta, Kotiaho jatkaa.
Hallitus hyväksyy väyläverkoston rapautumisen
Suomen tiestön korjausvelka on eri asiantuntijatahojen ennusteiden mukaan kasvamassa tulevina vuosina entisestään. Korjausvelka alkaisi pienentyä, mikäli sovitut euromääräiset tasokorotukset tehtäisiin väylänpidon rahoitukseen liikenteen parlamentaarisen ohjausryhmän esityksen mukaisesti.
– Tähän hallitus ei kuitenkaan ole ryhtymässä, kansanedustaja Petri Huru harmittelee.
– Seuraavan eduskunnan tulisikin mielestämme sitoutua pitkäjänteiseen liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen aina metsätieverkostoa myöten.
Perussuomalaisten valiokuntaryhmä on ajanut myös monen asiantuntijatahon kannattamaan ammattidieselin käyttöönottoa.
– Näyttää siltä, että ammattidiesel on viimein päätymässä valiokunnan asiakirjoihin, Laakso toteaa tyytyväisenä.
– Valitettavasti hallitus kuitenkin nostaa biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta tulevina vuosina. Meidän linjamme on, että se tulisi poistaa kokonaan, Laakso sanoo.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- väylämaksu liikennebudjetti ilmastoideologia tiestön kunto merenkulku biojakeluvelvoite liikenne- ja viestintävaliokunta ammattidiesel elinkeinoelämä korjausvelka Sheikki Laakso polttoaineverotus Petri Huru Jouni Kotiaho Ilmastonmuutos Kansallinen etu ilmastopolitiikka talousarvio Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Tieliikenteestä kertyy 8 miljardia euroa verotuloja vuodessa – Suomen tieverkko silti historiallisen huonossa kunnossa, autoilu paikoin jopa hengenvaarallista

Reijonen vaatii hallitusta ottamaan hiilineutraalisuustavoitteissaan huomioon myös tiestön korjaustoimet: ”Teiden kunnossapito on myös ilmastoteko”

Hallitus verottaa autoilijat hengiltä ja pitää tiestön huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin: ”Punavihreän hallituksen mukaan vain kävely ja pyöräily on sallittua”

Wihonen: Tiestön korjausvelka kasvaa – onko tiestöä tarkoituskaan saada kuntoon?

Purra kansallisesta päästökauppajärjestelmästä: Hävytöntä, että SDP kiihdyttää yrittäjien ja autoilijoiden kurittamista

Ristiriitaista kiertelyä kyselytunnilla: Hallituksen päätöksellä polttoainevero nousee taas vuodenvaihteessa – hyväksyykö hallitus vielä päälle EU:n päästökaupan?

Välikysymys ennallistamisasetuksesta – Purra: Suomen metsiä ei suinkaan ensisijaisesti uhkaa Ponssen moto tai muukaan kato, vaan Euroopan unioni

Hallitus nostamassa polttoaineen hintaa kymmenillä senteillä – perussuomalaisilta jyrkkä vastustus röyhkeille hinnankorotuksille

Ranne: VM haluaa menot tärkeysjärjestykseen, mutta myös palvelutuotantoa pitäisi tehostaa
Viikon suosituimmat

Ylen selvitys: Turvapaikanhakijaperheen ateriakustannukset jopa 36 000 euroa vuodessa – Lehtinen: Miten joku voi pitää tätä reiluna?
Yle julkaisi 12.11. uutisen, jonka mukaan Helsingin Punavuoren vastaanottokeskuksessa nelihenkisen perheen ateriat voivat olla jopa 36 000 euroa vuodessa. Perussuomalaisten kansanedustaja Rami Lehtinen kritisoi verovarojen tarpeetonta tuhlaamista.

Päivän Pointti: Vasemmistonuorilta putosi antisemitistinen somepommi, josta Helsingin Sanomat ja Yle eivät suostu kertomaan mitään

JSN:lta langettava päätös Kalevalle jutussa, jossa lehti väitti PS-kansanedustajien olevan läheisessä suhteessa
Julkisen sanan neuvoston tuoreen päätöksen mukaan Kaleva ei avannut riittävästi nimettömien lähteiden käyttöä jutussa, joka käsitteli kahden kansanedustajan väitettyä suhdetta.

Yhdysvallat luokitteli Li Anderssonin tukeman Antifa-ryhmän terroristijärjestöksi
Yhdysvaltain ulkoministeriö on luokitellut neljä eurooppalaista Antifa-ryhmää terroristijärjestöiksi. Yksi näistä ryhmistä on sellainen, jota vasemmiston meppi Li Andersson on näkyvästi tukenut. Vasemmiston antama tuki äärivasemmistolaiselle väkivallalle ei kuitenkaan Suomen valtamediaa kiinnosta.

Antikainen: Vasemmistonuoret radikalisoituvat – Minja Koskelan hiljaisuus on jo kannanotto
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela ei ole vieläkään suostunut kommentoimaan Vasemmistonuorten ympärillä paisuvia kohuja.

Yle vieraili Al Jazeeran mediainstituutissa – matka toteutettiin Ylen hakemalla apurahalla
Ylen arabian- ja somalinkielisten uutisten toimitus vieraili huhtikuussa Qatarissa Al Jazeeran mediainstituutissa koulutusrahasto Kouran apurahan turvin. Vierailun käytännön järjestelyistä vastasi Al Jazeera.

Dosentti Arto Selkälä: Feministiseen politiikkaan siirtyminen oli virhe Suomelle
Dosentti ja yliopistonlehtori Arto Selkälä väittää, että feministisen yhteiskuntapolitiikan vakiintuminen on Suomen suurin yhteiskuntapoliittinen virhe. Tämä näkyy Selkälän mukaan muun muassa siinä, että nuorten miesten syrjäytyminen on kasvanut tyttöjen ja naisten aseman parantamisen kustannuksella.

Suomi säästää yli sata miljoonaa euroa Afrikkaan suuntautuvasta kehitysavusta – Tavio: Yhteensä kehitysapu pienenee tällä vaalikaudella 1 305 miljoonaa euroa
Suomen hallitus hyväksyi esityksen, joka pienentää Afrikan kehitysrahaston lahjaosuuden 45 miljoonaan euroon ja lopettaa lainarahoituksen kokonaan. Perussuomalainen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio painottaa, että ratkaisu tuo Suomelle 112 miljoonan euron säästön ja linjaa kehitysavun uudelleen hallituksen strategisten painopisteiden mukaisesti. Afrikan kehitysrahaston rahoittamisen pienentäminen on osa laajaa kokonaisuutta, jossa Suomi säästää kehitysavusta tällä vaalikaudella yhteensä 1 305 miljoonaa euroa.

Kokenut opettaja pohtii: Kaunistelevatko koulut maahanmuuttajatietojaan?
Mistä on kyse, kun koulun luokkahuoneissa näyttää olevan yli puolet maahanmuuttajia, mutta koulun tietojen mukaan heitä on vain kolmannes oppilaista?

SAK:n pääekonomistilla napit vastakkain kansanedustaja Vigeliuksen kanssa: ”Paljonko ehdottaisit veroja vielä korotettavaksi?”
SAK:n pääekonomisti Patrizio Lainàn mielestä korkea verotus ei vaikuta työmotivaatioon ollenkaan. Perussuomalaisten kansanedustaja ja puolueen 2. varapuheenjohtaja Joakim Vigelius on asiasta eri mieltä.
















