Ulkoministeriön mukaan al-Holin vankileiriltä saapuneita on avustettu konsulipalvelulain mukaisesti. Konsulipalvelulain mukaan Suomen ulkomaanedustustojen ensisijaisena velvollisuutena on kuitenkin vain neuvojen antaminen. Suomen hallituksen periaatepäätöksen mukaisesti jihadistinaisten avustamiseen ei edes ole ollut mitään velvoitetta.

Ulkoministeriön ja ulkoministeri Pekka Haaviston vaihtelevat kertomukset liittyen Suomen viranomaisten toimintaan al-Holin jihadistinaisten ja lasten auttamisessa Suomeen herättävät ihmetystä.

Ulkoministeriö tiedotti sunnuntaina, että al-Holin leiriltä Syyriasta Turkin kautta Suomeen saapuneet henkilöt olisivat paenneet leiriltä ja päässeet Turkkiin omatoimisesti. Eilen illalla ulkoministeri Haavisto kuitenkin kertoi Ylellä, että suomalaisviranomaisia oli ollut jo Turkin rajalla vastaanottamassa Isis-naisia.

Sunnuntaina Suomeen saapui kolme Isis-naista ja yhdeksän lasta. Haaviston mukaan kyse on ”perheistä”.

– Kun (Turkin) raja ylitettiin, niin joidenkin kohdalla on oltu vastassa. Turkin puolella totta kai heidät on myös autettu lentokentälle, Haavisto sanoi eilen A-studiossa.

Ulkoministeriö tiedotti jo aiemmin sunnuntaina että ”suomalaisia lapsia ja heidän huoltajiaan on avustettu konsulipalvelulain mukaisesti.”

Viime kesänä konsulipalvelulaki ei vielä soveltunut

Vielä viime kesänä Antti Rinteen (sd.) johtama hallitus esitti, että mitään toimia suomalaisten hakemiseksi Isis-leiriltä ei tehdä

– Meillä ei ole mitään tarkoitusta sellaista toimintaa lähteä tekemään, jossa näitä ihmisiä lähdettäisiin esimerkiksi konsulipalvelulain perusteella tuomaan Suomeen. Konsulipalvelulaki ei sovellu näihin tapauksiin, ei laisinkaan, silloinen pääministeri Rinne totesi.

Viime joulukuussa hallituksen tekemän periaatepäätöksen mukaisesti hallitus pyrkii kotiuttamaan al-Holista vain lapset, eikä aikuisten avustamiseen ole velvoitetta. Vain yhdessä vuodessa Suomen hallituksen linja on kääntynyt 180 astetta, kun asioita on alkanut tapahtua.

Vaikka tänä kesänä pääministerin nimi on vaihtunut toiseksi, hallituksessa ovat samat puolueet kuin vuosi sitten. Vaikka viime kesänä silloinen pääministeri Rinne oli sitä mieltä, ettei konsulipalvelulaki sovellu Isis-naisten tapauksiin, yllättäen se ulkoministeriön mukaan soveltuukin nyt.

Suojelupoliisin mukaan Isis-naiset ovat turvallisuusuhka. Suojelupoliisi arvioi, että naiset todennäköisesti integroituvat suomalaisiin jihadistisiin järjestöihin ja jatkavat terroristista toimintaa Suomeen päästyään.

Olivatko jihadistinaiset hädänalaisessa asemassa?

Onko Suomen viranomaisilla ollut velvollisuus auttaa al-Holista paenneita jihadistinaisia?

Vastausta voidaan etsiä aluksi konsulipalvelulain säännöksistä ja lain valmisteluasiakirjoista. Laissa todetaan, että apua voidaan ensinnäkin antaa Suomen kansalaiselle tai Suomessa pysyvästi asuvalle ulkomaalaiselle, jolla on oikeus tai jolle on myönnetty lupa pysyvästi oleskeluun tai työntekoon Suomessa. Lain mukaan konsulipalvelua hakevan tuleekin todistaa henkilöllisyytensä ja muutenkin on annettava tietoja, jotka ovat tarpeen konsulipalvelun antamiseksi.

Ulkoministeri Haaviston mukaan Isis-naisia on siis oltu vastassa Turkin puoleisella rajalla näiden saapuessa Syyrian puolelta. Lisäksi naiset on avustettu lentokentälle.

Konsulipalvelulaki tarjoaa tukea eräissä vaihtelevissa, lakiin kirjatuissa tilanteissa. Lain mukaan edustusto muun muassa neuvoo ja avustaa hädänalaisessa asemassa olevaa tarpeen mukaan muun muassa kotiuttamisen järjestämiseksi. Lain mukaan hädänalainen asema tulee kuitenkin olla seurausta nimenomaan sairauden, tapaturman, onnettomuuden, rikoksen kohteeksi joutumisen tai näihin rinnastettavan syyn vuoksi.

Konsulipalvelulaista ilmenee vahvasti se pääsääntö, että ennen muiden konsulipalvelujen antamista ulkoasianhallinnon velvollisuutena on ennen kaikkea neuvomalla ja ohjaamalla pyrkiä avustamaan konsulipalvelun saajaa hoitamaan itse asiansa.

Neuvonnan ensisijaisuus korostaa konsulipalvelun hakijan omaa vastuuta asiansa hoitamisessa. Lain lähtökohtana siis on, että jokainen hoitaa asiansa itsenäisesti ja on itse vastuussa tekemistään ratkaisuista.

Kaikki muut toimet kuten taloudellinen avustaminen, ovat lain mukaan toissijaisia ja tulevat kyseeseen vain, jos asiakas ei ilman ulkoasiainhallinnon myötävaikutusta saa asiaansa hoidettua.

Matkakulut jäänevät veronmaksajien tappioksi

Yleisen virhekäsityksen mukaan Suomen valtiolla olisi velvollisuus järjestää kotiinkuljetus ulkomailta, mutta se ei pidä paikkaansa. Ilmaista konsulikyytiä ei ole olemassa, sillä vaikeuksiin joutuneella matkustajalla edellytetään olevan oma matkavakuutus. Ainoa poikkeus tähän oli vuoden 2004 tsunamikatastrofi, jolloin suomalaiset lennätettiin Aasiasta kotiin valtion varoilla, ja matkakuluja perittiin myöhemmin takaisin eri vakuutusyhtiöiden kautta.

Al-Holin leiriltä Syyriasta matkanneet Isis-naiset avustettiin Turkissa lentokentälle kotimatkalle Suomeen. Lentoliput menivät Suomen valtion piikkiin.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen kommentoi Twitterissä, että lippujen hinta perittäisiin myöhemmin takaisin. Isis-naisilla ei kuitenkaan ole rahaa eikä työtä, joten on todennäköistä, että matkakulut jäävät suomalaisen veronmaksajan rasitukseksi.

Suomi on aiemmin suhtautunut hyvin pidättyvästi omien kansalaistensa kuljettamiseen pois ulkomailta, ja apua voi olla muutenkin vaikea saada.

Vuosi sitten julkisuudessa oli esillä suomalaisen Miikka Mustosen tapaus. Thaimaassa matkalla ollut Mustonen sai jalkaansa skorpionin piston ja Mustonen ei aluksi päässyt sairaalahoitoon. Miehellä ei ilmeisesti ollut matkavakuutusta, ja läheisten avunpyynnöt Suomen suurlähetystöön eivät tuottaneet apua, joten Mustonen kuoli vammoihinsa.

Vallin vaikeuttaisi palaamista terroristialueelta

Kansanedustajat Kai Mykkänen (kok.) ja perussuomalaisten Veikko Vallin totesivat tänä aamuna tv:ssa MTV:n Uutisaamussa, että terrorismista epäiltyjen palaamista Suomeen sotatoimialueelta pitäisi vaikeuttaa, eikä suinkaan avustaa paluumatkalle.

Mykkäsen mukaan Suomeen palanneiden naisten rikosvastuu pitäisi tutkia

– Pitäisi olla aika selvä peli, että jos aikuinen ihminen lähtee terroristijärjestön riveihin, niin ei häntä ole syytä auttaa Suomeen tulemaan. Suomesta ei saa tulla esimerkkiä, että täältä voi lähteä jihadistiksi ja sitten palata ilman mitään.

Vallinin mukaan lainsäädännöllisesti olisi syytä mennä Tanskan suuntaan, jossa on tiukempi ote terroristeiksi lähteneisiin ihmisiin. Tanskassa sotatoimialueelle matkustaminen on kriminalisoitu.

– Paluuta pitäisi vaikeuttaa tai estää se kokonaan. Eri juttu on tietysti pienet lapset, joiden asia on ratkaistava tapauskohtaisesti, Vallin sanoi.

SUOMEN UUTISET