Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Tavio kysyi eduskunnassa suullisella kyselytunnilla tänään torstaina, aikooko Sipilän hallitus pitää lupauksensa polttoaineveron tarkastelemisesta uudelleen.

Hallitus päätti korottaa nestemäisten polttoaineiden valmisteveroa vuonna 2016. Tuolloin ilmoitettiin, että jos öljyn maailmanmarkkinahinta nousee 80 dollariin tynnyriltä, veron suuruutta harkitaan. Hinnanylitys on kaksi viikkoa sitten tapahtunut.

Hallitus ei edes harkitse asiaa

Kyselytunnilla valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) myönsi vastauksessaan, ettei hän muista hallituksen päätöstä 80 dollarin kipurajasta. Orpo vastasi, ettei polttoaineveron alentaminen ole hallituksen harkinnassa.

Tavio muistutti hallitusta siitä, että polttoaine on Suomessa raskaasti verotettua. Tässä kuussa Yhdysvalloissa bensa maksaa noin 0,70 euroa litra ja Suomessa noin 1,60 euroa litra, eli hinta on Suomessa yli kaksinkertainen. Bensiinin hinnasta suurin osa on Suomessa veroja.

– Bensa- tai dieselauton ajaminen on monelle suomalaiselle välttämättömyys tulonhankkimisessa ja perhe-elämässä. Dieselautosta maksetaan lisäksi kallista käyttövoimaveroa, joten korkeaksi noussut dieselin hinta on kohtuuton, Tavio totesi.

Turha vedota ympäristöpäästöihin

Tavion mielestä polttoaineveron alentamisen voisi budjetissa paikata esimerkiksi vähentämällä tuulivoimatukia, EU:hun kaadettavaa rahaa tai maahanmuuton kustannuksia.

Orpo viittasi vastauksessaan myös ympäristöpäästöihin. Tavio puolestaan huomautti, että USA:ssa on yli 200 miljoonaa autoa ja Kiinassa yli 300 miljoonaa.

– Globaalissa päästökysymyksessä Suomen autojen vaikutus päästöihin on lähes olematon. Sen sijaan polttoaineen hinnalla on suuri merkitys ihmisten ostovoimaan sekä Suomen kilpailukykyyn, Tavio sanoo.

SUOMEN UUTISET