

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Sähköautot nousevat kansainvälisen tieteellisen tutkimuksen mukaan onnettomuustilastojen kärkeen
Eri energiamuotoja käyttövoimana hyödyntävien autojen kuljettajien ajokäytöksen ja vakuutuskorvausten perusteella sähköautot nousevat onnettomuustilastojen kärkeen ja sähköautojen korjaaminen on polttomoottoriautoon verrattuna kalliimpaa. Asia selviää tutkimuksesta, joka on julkaistu vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa.
Sähköauton riski törmätä jalankulkijaan on moninkertainen verrattuna polttomoottoriautoihin. Sähköautoille sattuu enemmän kolareita, vaikka niiden keskimääräinen ajokilometrimäärä on pienempi kuin polttomoottoriautoilla.
Tutkimus vertasi sähköautojen, hybridien ja polttomoottoriautojen vahinkoilmoituksia ja selvitti kuljettajien ajokäyttäytymistä autoihin tallentuneiden tietojen avulla. Mukana oli 14 642 ajoneuvoa, joista sähköautoja ja hybridejä oli 2 174.
Vaikka monissa maissa sähköauton hankintaa on tuettu muun muassa verohelpotuksin, saattavat sähköauton kulut pitkällä aikavälillä syödä alun tukihyödyt akuston vaihtokustannuksina tai korkeampina vakuutusmaksuina. Sähköautot ja hybridit tuntuvat aiheuttavan polttomoottoriautoa suuremman taloudellisen riskin auton nykyiselle ja tulevalle omistajalle, vakuutuksen ottajalle sekä yrityksille.
Sähköautoilla ajetaan hiljempaa
Tutkimuksessa havaittiin, että siirryttäessä sähköautoon ajokäytös parani. Sähköautojen kuljettajat ajoivat hiljempaa säästääkseen akkuja. Kuljettajista 19 prosenttia muutti ajotyyliään ennakoivammaksi ja hyödynsi liike-energiaa talteen ottavaa ja akkua lataavaa jarrutusta. Toisaalta yli viidennes (22 %) koki polttomoottoriautosta sähköautoon siirtymisen henkisesti stressaavaksi, ja hallintalaitteisiin tottuminen aiheutti hämmennystä.
Sähköautot ja hybridit tekivät vähemmän rajuja kiihdytyksiä, jarrutuksia, kaarreajoja ja ylinopeuksia kuin polttomoottoriautot. Äärimmäisten ajotapahtumien suhteellisesti vähäisempi määrä ei kuitenkaan vastoin odotuksia vähentänyt sähköajoneuvojen itseaiheutettujen vahinkojen ja niiden korvausvaatimusten määrää.
Enemmän kolareita vähemmillä kilometreillä
Sähköautoilla ja hybrideillä ajetaan pienempiä ajomääriä kuin polttomoottoriautoilla. Siksi voisi olettaa, että polttomoottoriautoilla olisi enemmän kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita maksettuja korvauksia eli omalla ajovirheellä aiheutettuja vahinkoja, mutta riskianalyysien perusteella sähköautoilla riski itse aiheutettuihin vahinkoihin on päinvastoin tilastollisesti merkittävästi suurempi. Lisäksi sähköautojen vahinkojen korjaaminen on 6,7 prosenttia kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilla.
Yli kolmasosa sähköajoneuvoista ja hybrideistä kärsii yli 1 000 euron vahinkoja joutuessaan kolariin.
Akkujen vaihdot tulevat kalliiksi
Isoimmat ongelmat aiheutuvat akuista. Akkujen tuotannon ja akuston vaihdon kulut mietityttävät monia sähköauton hankkimista suunnittelevaa. Akuston hinta on noin 33-50 prosenttia sähköauton hinnasta. Akkutuotannon kehittyessä akkujen hintojen odotetaan laskevan.
Akun arvioitu kestoikä on 10 vuotta. Ylilataukset saattavat vähentää kestoiän puoleen. Kalliiden akkujen vaihto vaikuttaa myös vakuutusyhtiöihin, jos ne joutuvat korvaamaan akkujen vaihdot.
Äärilämpötilat vaikuttavat akun toimintakykyyn. Akun hajotessa ilmaan voi päästä myrkyllisiä ja herkästi syttyviä aineita, jotka altistavat autossa olijat paloriskille onnettomuuden tai akustoon kohdistuvan iskun myötä. Sähköautojen riskialttiutta lisäävät herkästi syttyvät litiumioniakut. Kuten tiedetään, sähköauton sammuttaminen on ongelmallista.
Korkeampi taloudellinen riski
Vaikka sähköautojen käyttöönotto vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, maalaa tutkimus pessimististä kuvaa sähköautoista ja hybrideistä. Kun otetaan huomioon akku ja sen mahdolliset vaihtokustannukset, kohtaavat sähköauton nykyiset ja mahdollisesti tulevat omistajat merkittäviä kuluja, jotka ovat jopa kolmanneksen auton hinnasta. Kun akuston kalleuteen lisätään itse aiheutettujen vahinkojen todennäköisyys ja litiumioniakkujen paloriskit, ovat sähköajoneuvot ja hybridit polttomoottoriin verrattuna korkeampi taloudellinen riski.
Tutkimus on irlantilaisen Limerickin yliopiston ja espanjalaisen Barcelonan yliopiston tutkijoiden yhteistutkimus.
Tutkimus ”Are electric vehicles riskier? A comparative study of driving behaviour and insurance claims for internal combustion engine, hybrid and electric vehicles” on julkaistu vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa ”Accident Analysis & Prevention”. Julkaisu ilmestyy kuusi kertaa vuodessa ja keskittyy onnettomuuksien ehkäisyyn. ”Association for the Advancement of Automotive Medicine” -yhteisön julkaisijana toimii Elsevier.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vakuutusmaksut onnettomuustilastot vaihtoehtoinen käyttövoima li-ioniakut hybridiautot kasvihuonekaasujen vähentäminen auto-onnettomuus verohelpotukset tutkimukset polttomoottoriautot Sähköautot
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Autoilla pitää saada ja voida ajaa niiden käyttöiän loppuun – päästöttömään tai vähäpäästöiseen pakottaminen ei ole vaihtoehto

Reijonen: Tuleeko sähköautosta turvallisuusriski?

Isoveli pistää piuhat kiinni kansalaisten autoihin – kulutustiedot imuroidaan aina katsastuksen yhteydessä

Juvonen: Suomessa on syytä tarkastella liikkumisen hintaa laajemminkin kuin vain käyttövoimaverotuksen kannalta
Viikon suosituimmat

Purra: Toimeentulotuki on pakko korjata – ”Ei kannusta töihin”
-Toimeentulotuki eli sosiaalijärjestelmän viimesijainen turva on menettänyt tarkoituksensa ja karannut käsistä. Siitä on tullut monille pääasiallinen tulonlähde, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra kirjoittaa.

Tiiliskivi poliisia päin ja ”Kuole poliisi!” -huutoja Helsingissä – Antikainen: Kasvojen peittäminen julkisella paikalla kiellettävä
Kuten aiempinakin vuosina, myös tämän vuoden itsenäisyyspäivänä Helsinki ilman natseja -mielenosoituksessa esiintyi väkivaltaisuuksia. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen katsoo, että tapaukset osoittavat äärivasemmistolaisten mielenosoitusten muodostavan vuosittaisen, ennakoitavissa olevan uhan viranomaisille ja muille mielenosoittajille.

Hallitus lopettaa tuetut lomat, lomailuyhdistykset järkyttyivät – Junnila: Puolueiden lomatoiminnan tukeminen ei ole veronmaksajan tehtävä
Valtio lopettaa sosiaalisen lomatoiminnan rahoittamisen osana Petteri Orpon hallituksen päättämiä sote-järjestöjen leikkauksia vaikeassa taloustilanteessa. Suomalaiset mediat ovat tarttuneet uutiseen ja kirjoittavat paatoksella, kuinka "hallitus vie köyhiltä lapsiperheiltä lomatkin" ja kuinka asia "koskettaa tuhansia lapsiperheitä". Sitä mediat eivät kerro, että ilman rahaa jäävät lomailuyhdistykset ovat poliittisten puolueiden jäsenjärjestöjä, huomauttaa perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila X-päivityksessään.

PS-tunnelmia Linnan juhlista
Perussuomalaiset juhlistivat Suomen itsenäisyyttä Presidentinlinnassa.

Maa- ja metsätalousvaliokunta muuttaa metsästyslakia – susijahti alkaa ja suurpetopolitiikka kiristyy
Suden kannanhoidollinen metsästys on pian todellisuutta Suomessa. Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta sai tiistaina 9. joulukuuta valmiiksi mietintönsä metsästyslain muuttamisesta. Valiokunta ehdottaa säännöstä suden ympärivuotisesta rauhoituksesta poistettavaksi metsästyslaista. Valiokunnan perussuomalaiset pitävät muutosta välttämättömänä.

Myös Marinin hallituksessa työministerinä toiminut Tuula Haatainen haluaa nyt korjata ulkomaalaisia opiskelijoita koskevaa lakia
Sanna Marinin hallituksessa työministerinä toiminut Tuula Haatainen myöntää nyt, että edellisen hallituksen laatima laki on korjauksen tarpeessa.

Krista Kiuru haukkui hallituksen edustajia ”muuleiksi” – Koponen: ”Välillä olisi hyvä katsoa itseään peiliin ja miettiä, miten käyttäytyy”
Eduskunta käsitteli torstain täysistunnossa työelämälainsäädäntöä, ja jo perjantain puolella SDP:n kansanedustaja Krista Kiuru haukkui hallituksen työelämävaliokunnassa istuvia edustajia muuleiksi. Perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen pitää käytöstä sopimattomana eduskunnan täysistuntoon.

Joakim Vigelius missikohusta: Sairasta, takakireää, huumorintajutonta ja ennen kaikkea armotonta
Miss Suomi Sarah Dzafce venyttää silmänsä vinoon. Ystävä jakaa ilmeilystä kuvan someen saatteella: ''Kiinalaisenkaa syömäs.'' Tästä seuraa rasismikohu, iso kiukku ja anteeksipyytely. Missiltä menee kruunu kumoon ja ura päreiksi.

Koponen: Marinin hallitus loi maahanmuuttomonsterin, joka johti ulkomaalaisiin opiskelijoihin ruokajonoissa
Agenttitoimistot rekrytoivat osin valheellisin perustein Suomeen massamäärin ulkomaalaisia opiskelijoita. - Lopputuloksena suurten kaupunkien ruokajonot ovat täyttyneet näistä kansainvälisistä osaajista, sanoo perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen.

Eduskunta hyväksyi lukuvuosimaksut ulkomaisille toisen asteen opiskelijoille – Vigelius: ”Suomalainen koulutus ei voi olla maksuton koko maailmalle”
Tänään eduskunta hyväksyi äänin 131-42 lakiesityksen lukuvuosimaksuista toisen asteen ulkomaalaisille opiskelijoille. Perussuomalaisten kansanedustaja ja 2. varapuheenjohtaja Joakim Vigelius pitää lakimuutosta onnistuneena ja kohtuullisena, sillä suomalainen koulutus ei voi olla maksuton koko maailmalle. Keskustan vastahakoisuus maahanmuuton järkevöittämiseen sen sijaan ihmetyttää Vigeliusta.
Uusimmat

Perussuomalaisten puoluevaltuuston kokous – katso suora lähetys

Elinkeinoministeri Puisto: Työ turpeen puolesta etenee

Milan Jaff karkotettiin Suomesta – ”Tervemenoa”
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 4/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää











