Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka väitti eduskunnan kyselytunnilla bensan maksavan saman verran kuin kymmenen vuotta sitten ja olevan sama vielä kymmenen vuoden päästäkin. Kansanedustaja Ari Koponen pitää väitteitä tyhjinä lupauksina ja kansalaisten sumuttamisena.

Suomessa bensiinin litrahinta on tällä hetkellä EU:n toiseksi kalleinta, ja hinnat uhkaavat nousta entisestään, sillä Sanna Marinin hallitus harkitsee kansallista päästökauppaa. Kansanedustaja Ari Koponen kertoo, että päästökaupasta seuraisi käytännössä kuluttajalle täsmälleen sama lopputulos kuin polttoaineveron korotuksesta: bensan ja dieselin pumppuhinnat nousisivat.

– Ei ole kauaakaan, kun liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka julisti Ylen A-studiossa, miten rahaa kompensaatiomallissa vain ilmestyy pankkitilille. Onko näin käynyt? kysyy Koponen Twitterissä.

Polttoaineen hinnat ennätyskorkealla

Harakka myös totesi eduskunnan kyselytunnilla torstaina, että litra 95:sta maksaa saman verran kuin kymmenen vuotta sitten ja vakuutti, että hinta tulee olemaan sama vielä kymmenen vuoden kuluttuakin. Koponen epäilee väitteen todenperäisyyttä ja syyttää Harakkaa tyhjistä lupauksista ja kansalaisten sumuttamisesta.

Yritykset ja kotitaloudet ovat vaikeassa tilanteessa ennätyskorkeiden polttoaineen hintojen kanssa, kun yli 2 euron litrahinta on monessa osaa maata saavutettu. Suomalaisilla on todellinen huoli, kun pelätään, kuinka paljon korkeammalle hinnat voivat vielä kivuta.

– Meillä Suomessa on Euroopan maista pisimmät välimatkat eikä julkisen liikenteen käyttöön ole mahdollisuutta suurimmassa osassa maata, ja silti meillä on kirein polttoaineverotus. Miksi rahastus on kaikkein ankarinta siellä, missä autoilulle on vähiten vaihtoehtoja? ihmettelee Koponen.

– Jatkuvat polttoaineiden hinnankorotukset voivat johtaa myös siihen, että matalapalkka-aloilla ihmiset jäisivät kotiin tukien varaan työmatkojen kallistuessa. Autoilun kustannuksia pitää päinvastoin pyrkiä keventämään.

Suomen Uutiset