

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn
Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi tiistaina toimista, joilla Suomen tieliikenteen päästöt pyritään puolittamaan vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Vuonna 2045 liikenteen tulisi olla täysin fossiilivapaata. Tämä verottaa jokaisen suomalaisen ostovoimaa monella eri tavalla.
Hallituksen toukokuussa 2021 hyväksymän fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaan päästövähennystavoitteisiin päästäisiin muun muassa sähkö- ja kaasuautoilun tuilla, EU:n laajuisella tieliikenteen päästökaupalla sekä polttoaineiden jakeluvelvoitteen nostolla.
– Suomen ylioptimistiset päästövähennystavoitteet iskevät yhä kovemmin autoilijoiden kukkaroihin, vaikka Suomen tieliikenteen päästöt ovat pisara meressä muuhun maailmaan verrattuna. Ministeriön oman selvityksen mukaan dieselin hinta nousisi kymmenillä senteillä, mikäli jakeluvelvoitetta nostetaan nykyisestä ja asiasta kerrotaan vasta muutama päivä aluevaalien jälkeen, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen moittii.
– Pienituloisella syrjäseudun asukkaalla ei tätä menoa ole enää varaa käydä töissä kohtuuttomien polttoainekulujen vuoksi, saati mahdollisuutta ostaa sähköautoa, mutta sehän ei hallitusta kiinnosta kaiken ilmastoposeerauksen keskellä.
Jokainen joutuu maksumieheksi
Suomen kireät päästövähennystavoitteet uhkaavat nostaa dieselin jo ennestään ennätyksellisen korkeaa hintaa korottamalla polttoaineiden jakeluvelvoitetta. Jakeluvelvoite tarkoittaa uusiutuvien polttoaineiden osuutta myytävän polttoaineen energiasisällöstä. Sen toteutus on polttoainejakelijan itsensä päätettävissä, joten huoltoasema voi päättää myykö esimerkiksi biokaasua muiden polttoaineiden ohella vai lisääkö uusiutuvien osuutta bensiinissä ja dieselissä.Tällä hetkellä jakeluvelvoite on 18 prosenttia ja sen on sovittu nousevan 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä.
Tiistain tiedotustilaisuudessa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) myönsi jakeluvelvoitteen korotuksen aiheuttavan nousupainetta polttoaineiden hintoihin.
– Jakeluvelvoitteen nosto ja sen vaikutus polttoaineiden hintoihin ei iske pelkästään yksityisautoilijoihin, vaan vaikutus heijastuu koko yhteiskuntaamme muun muassa raskaan liikenteen kulujen kasvaessa. Valtaosa Suomen tavaraliikenteestä kulkee maanteillä dieselin voimalla, sillä muita vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole.
– Suomalaisten yritysten kilpailukyky kärsii jo ennestään maantieteellisesti hankalasta sijainnistamme ja nyt hallitus haluaa hankaloittaa niiden tilannetta entisestään nostamalla logistiikkakustannukset pilviin maailmanpelastamisen varjolla, Antikainen toteaa.
Maailman neljänneksi kalleinta bensaa
Sekä bensiinin että dieselin hinnat ovat kivunneet ennätyslukemiin Suomessa. Bensiinin litrahinta on monin paikoin jo ylittänyt 2 euron rajan ja dieselin litrahinta liikkuu 1,8 euron tuntumassa. Global Petrol Prices -sivuston mukaan bensiini on tällä hetkellä Suomessa neljänneksi kalleinta koko maailmassa.
– Bensiinin keskimääräinen litrahinta ympäri maailmaa on 1,09 euroa, mutta Suomessa se on jo lähes kaksinkertainen. Nyt polttoaineiden hintoihin on ministeri Harakan mukaan kohdistumassa lisää nousupaineita, kun hallitus haluaa pelastaa maailmaa jakeluvelvoitteen korotuksella. Diesel on jo lähes yhtä kallista kuin bensiini, joten viimeistään tässä vaiheessa dieselautoja kurittavasta käyttövoimaverosta on luovuttava, Antikainen vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastoimet ylikunnianhimoiset tavoitteet jakeluvelvoite tavaraliikenne käyttövoimavero hintojen nousu kuluttajat polttoaineiden hinta autoilijat diesel bensa Timo HArakka Sanna Antikainen perussuomalaiset hallitus verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Hallituksen kansaa kurjistavat ilmastotoimet saavat moitteita itäsuomalaisilta: ”Polttoaine alkaa olla niin kallista, ettei ole varaa ajaa kuin myötätuuleen”

Eipä yllättänyt: Autoilijoille karmeita uutisia heti aluevaalien jälkeen – hallitus vihjaa dieselin litrahinnan kallistumisesta

Leena Meri: Kansalaiset kärvistelevät sähkö- ja polttoainelaskujensa kanssa – ”Kylmäsydäminen kepu kehottaa menemään sossuun”

Sähkön ja polttoaineiden hinnat kohosivat taivaisiin – ”Hallitus ei voi enää jatkaa kansalaisten ostovoiman tuhoamista ilmastokurjistamisella”

Mäkynen: Olisiko jo aika luopua dieselin käyttövoimaverosta?

Sähköautoilijan arkea karussa Pohjolassa: Sisällä on kylmä, ulos ei näe, toimintamatka on puolet luvatusta ja huolto hengenvaarallista

Purra: Pienen maan, jonka julkinen talous on rapakunnossa, ei pitäisi lähteä keulimaan ylikunnianhimoisilla ilmastotoimilla

EU:n alueelle tarvitaan 14 000 uutta sähköautojen latausasemaa viikossa – unionin laskelmista puuttuu puolet

Sähköautot lisäävät riskiä parkkihalleissa ja laivoissa: Sähköautopalon sammuttaminen on vaikeaa ja tietämys vähäistä
Viikon suosituimmat

Hallitusta rasismista kouluttaneet paljastuivat itse rasisteiksi – Rostila: THL levittää syrjivää pseudotiedettä valkoisten etuoikeuksista
Perussuomalaisten kansanedustaja Onni Rostila syyttää hallitukselle rasismikoulutuksen järjestänyttä Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta itse rasistiseksi, THL:n omat verkkosivut nimittäin pursuavat pseudotieteellisen, valkoihoisia syrjivän "valkoisuustutkimuksen" oppeja.

Some ärähti THL:n huuruisesta sekoilusta – terveysviranomainen höpöttelee suomalaisuusmyytistä, väittää kotoutumista ”pakkoassimilaatioksi” – THL:n sivusto pursuilee kovan linjan woketusta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut verkkosivuillaan laajan identiteettipoliittisen sanaston, jossa esiintyy mm. termit "valkoinen etuoikeus", "antirasistinen pedagogiikka" ja "suomalaisuusmyytti". Woke-henkinen sanasto herättää hämmennystä, sillä se kyseenalaistaa suomalaisen kansallisuuskäsityksen "myyttinä". Jopa maahanmuuttajien kotouttamista tarkastellaan ongelmallisena "pakkoassimilaationa". Sosiaalisessa mediassa monet keskustelijat ihmettelevät, miten tällainen ideologinen terminologia liittyy ylipäätään kansanterveyteen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun THL:n nähdään wokettavan. Jo vuosien ajan THL on leikannut tieteellisestä asiantuntijatyöstään pitämällä kiinni poliittisesta aktivismista.

Expressen: Muslimiyhteisöt haluavat segregaatiota
Expressenin kolumnisti Sofie Löwenmark seurasi muslimiyhteisöjen verkostoitumista Ruotsissa. Hän kirjoittaa, että samaan aikaan, kun poliittisessa keskustelussa korostetaan integraatiota, vahvistuu rinnakkaisyhteiskunta muslimiyhteisöjen tiiviiden verkostojen voimalla. Eikä se ole hänen mukaansa sattumaa.

Antikainen: Rikollisjoukko ei määrää Suomen puolustuksesta – ”Töhrykampanja ei muuta Suomen turvallisuuspolitiikkaa”
Puolustusministeriön rakennuksen julkisivu töhrittiin vaaleanpunaisella maalilla lauantain vastaisena yönä. Poliisi tutkii asiaa rikosnimikkeellä törkeä vahingonteko. Rikoksen tekijäksi on ilmoittautunut palestiinalaisia tukeva Palestine Action -järjestö, joka uhkaa “eskaloida toimintaansa”, ellei Suomi katkaise suhteitaan Israeliin ja peru asekauppoja.

Virallinen Suomi ei ole koskaan tehnyt kattavaa selvitystä maahanmuuton kokonaiskustannuksista, mutta nyt tekee – Purra ilmoitti asiasta kyselytunnilla

Thunbergin purjehdusseurueen taustat: Yksi osallistui Hizbollahin johtajan hautajaisiin, vasemmistomeppi syytti Hamasin kidnappaaman vauvan kuolemasta Israelia
Greta Thunbergin purjehdusreissulle osallistuneen aktivistiseurueen jäsenet ovat oman kertomansa mukaan valmiita vain rauhanomaiseen ja väkivallattomaan vastarintaan. Yksi Gretan purjehduskavereista on kuitenkin osallistunut terroristijärjestö Hizbollahin johtajan Hassan Nasrallahin hautajaisiin. Matkalle osallistunut ranskalainen vasemmistomeppi puolestaan väitti Hamasin kaappaaman vauvan, 4-vuotiaan lapsen sekä heidän äitinsä kuolleen Israelin miehityksen ja kolonisaation seurauksena.

Ari Koponen raivostui liikemiehen koulutusbisnekselle: ”Vesterbacka sumuttaa aasialaisia opiskelijoita ja hyväksikäyttää suomalaista koulutusjärjestelmää”
Perussuomalaisten kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen raivostui uutisesta, joka koskee Peter Vesterbackan johdolla tapahtuvaa ulkomaalaisten opiskelijoiden maksullista rekrytointia suomalaisiin lukioihin.

Hamas hyökkäsi GHO:n avustustyöntekijöiden kimppuun raa’asti Gazassa – tappoi ainakin viisi ja otti useita panttivankeja
Yhdysvaltain tukema humanitaarinen avustusjärjestö GHF kertoo, että useita avustustyöntekijöitä surmattiin Gazassa tiistai-iltana. Järjestön mukaan Hamas on hyökkäyksen takana. GHO:n työntekijät olivat bussimatkalla jakelukeskukseen Khan Younisin länsipuolella.

Woken jo hiipuessa Väestöliitto lanseeraa kampanjan, joka syyttää DEI:stä irtisanoutuvia yrityksiä tasa-arvon takinkääntäjiksi
Vaikka muualla länsimaissa puhutaan DEIn olevan mennyttä tai vähintään uudelleenmäärittelyn tarpeessa, Väestöliitto asettuu siilipuolustukseen DEIn puolesta ja syyttää globaaleja jättejä takinkääntäjiksi. Kampanja leimaa DEI-toimintojen karsimisen yksioikoisesti tasa-arvon vastaiseksi. Se sivuuttaa DEI:n ristiriitaisuudet ja perustellun kritiikin. Kampanja ei näytä pyrkivän rakentavaan keskusteluun haastavasta aiheesta. Vielä enemmän suomalaiset saattavat ihmetellä, kuuluuko polarisoiva DEI-aktivismi juuri Väestöliiton ydintehtäviin.

Mikko Polvinen: Maahanmuuton kriittinen piste ylittyy Euroopassa – ”Oman maan kansalaiset muuttavat kodeistaan paremman ja turvallisemman elämän perässä”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen uskoo, että tulevaisuudessa eri Euroopan maat tekevät kahdenkeskisiä sopimuksia rajattomista alueistaan ja vapaasta liikkuvuudesta. Tämä tulee johtamaan siihen, että maahanmuutossa epäonnistuneet valtiot joutuvat alistumaan rajatarkastuksiin naapurien suojellessa itseään.
Uusimmat

Kolmanneksi varapuheenjohtajaksi ylsi Simo Grönroos

Kansanedustaja Joakim Vigelius toiseksi varapuheenjohtajaksi

Teemu Keskisarja nousee ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi

Harri Vuorenpää jatkokaudelle puoluesihteeriksi

Riikka Purra valittu jatkamaan puheenjohtajana
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää