Vuonna 2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan liikennemerkit pitää siirtymäajan kuluessa vaihtaa, vaikka ne olisivat vielä kuntonsa puolesta käyttökelpoisia. Kansanedustaja Minna Reijonen kysyy hallitukselta, parantavatko sukupuolineutraalit liikennemerkit olennaisesti liikenneturvaa ja mikä tulee olemaan uudistuksen hintalappu veronmaksajille.

Perussuomalaisten kansanedustaja Minna Reijosen mielestä kaikkia tarpeettomia lisäkustannuksia niin kunnissa kuin valtiollakin olisi hyvä välttää. Hän pitää sinänsä ymmärrettävänä, että tieliikennelain muutosten takia otetaan käyttöön uusia liikennemerkkejä.

– Nyt kuitenkin vaihdettavaksi tulee myös liikennemerkkejä, joiden tarkoitus ei muutu, vaan joiden ulkonäössä on vain jonkin verran hienosäätöä. Muuttuva ulkonäkö johtuu pääsääntöisesti sukupuolineutraaleista merkeistä, sanoo Reijonen.

Kallis operaatio veronmaksajille

Joensuussa vaihdetaan jopa 10 000 liikennemerkkiä, ja hintaa niille tulee arviolta miljoona euroa. Helsingissä vastaava urakka tulee kustantamaan veronmaksajille arviolta 15 miljoonaa euroa.

– Nämä ovat merkittäviä summia, kun ajattelee, että liikennemerkkien ainoa tarkoitus on parantaa liikenneturvaa, toteaa Reijonen.

Reijonen teki asiasta vastaavalle ministerille kirjallisen kysymyksen siitä, parantaako liikennemerkkien muuttaminen sukupuolineutraaleiksi liikenneturvaa ja paljonko tämä uudistus tulee kokonaisuudessaan maksamaan suomalaisille veronmaksajille.

Suomen Uutiset