Ruotsin vihreät haluavat kieltää fossiilisen bensiinin, dieselin ja lentopolttoaineen myynnin vuoteen 2030 mennessä.

Kieltoa pidetään välttämättömänä edellytyksenä sille, että Ruotsi pystyy täyttämään Pariisin ilmastosopimuksen mukaiset sitoumuksensa. Mutta tämäkään ei vihreille riitä: lisäksi ihmisten kulutustottumuksia on muokattava rajusti ja liikennettä vähennettävä, kertoo Expressen.

Vihreiden puheenjohtajakaksikko Isabella Lövin ja Gustav Fridolin vaativat yhteiskannanotossaan, että fossiilisten liikennepolttoaineiden totaalikiellon lisäksi liikenteen määrää on vähennettävä, koska muuten päästötavoitteita ei saavuteta.

Mitä sitten sallituiksi liikennepolttoaineiksi jäisi palmuöljyplantaaseilla tuotetun biodieselin tai ruokakasveista tislatun bioetanolin lisäksi?

– Sähkö ja biokaasu ovat parhaita kiertotalouden kannalta. Mutta energian käyttöä on vähennettävä myös kokonaisuutena. Meillä ei ole enää mahdollisuutta matkustaa niin paljon kuin nyt, sanoo vihreiden Karin Svensson Smith, joka on eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja.

Fossiilisen bensiinin, dieselin ja lentopolttoaineen myyntikiellon ohella vihreät ovat listanneet yhteensä 142 toimenpidettä, jotka tarvitaan Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin pääsemiseksi.

– Kulutusta ja elämäntapoja on muutettava, mutta ei sen tarvitse olla vaivalloista, lohduttaa Lövin.

– Eihän kukaan enää haikaile kloorivalkaistun paperin tai otsonispraypurkkien peräänkään, Lövin painottaa.

Vihreiden toimenpidelistalla on ruokahävikin vähentäminen, energiansäästö, uusiutuvaan energiaan siirtyminen, työajan lyhentäminen ja kierrätys. Mutta suurimmat leikkaukset kohdistuvat liikenteeseen.

Raskaalle liikenteelle kaavaillaan tienkulutusveroa, lentomatkoille laitetaan täysi arvonlisävero, lentoveroa korotetaan ja lentokenttien laskeutumisoikeudet pistetään huutokauppaan.

Ainakin lentomatkustuksen hinta tulee siis Ruotsissa nousemaan huomattavasti.

SUOMEN UUTISET