

LEHTIKUVA JA GOOGLE
Viikon 36/2024 luetuin
Suvaitsevaisuus tuhoaa urheilujätti Niken brändiä: Woke-sekoilu sulatti pois yli viidesosan yhtiön arvosta
Amerikkalaisten suuryritysten woke-ideologian hengessä tapahtunut politisoituminen on hiljalleen ottamassa takapakkia wokeen kytkeytyvien brändimokailujen vuoksi. Urheiluvaatevalmistaja Nikelle woketuksen hintalappuna on ollut yhtiön markkina-aseman menettäminen. Muiden vahingoista viisastuneena toiset suuryritykset ottavat jo etäisyyttä wokeen.
Yhdysvaltalainen maailman suurimpien urheiluvarusteiden ja -vaatteiden valmistajien joukkoon kuuluva Nike on vaikeuksissa.
Rämpiminen tuli näkyväksi kesäkuun lopussa, pian sen jälkeen, kun yhtiö oli julkaissut viimeisimmän neljännesvuosituloksensa. Yhtiön liikevaihto laski keväällä kahdeksan prosenttia 5,1 miljardiin dollariin eli noin 4,8 miljardiin euroon.
Yhtiön myynti laski kaksi prosenttia verrattuna viime vuoteen, minkä taustalla oli etenkin verkkokaupan merkittävä alamäki. Niken panostus verkkokauppaan on osoittautunut virheelliseksi yhtiön strategiassa, jossa ajateltiin, että koronavuosina alkanut nopea siirtymä verkko-ostoksiin jäisi pysyväksi.
Nike vähensi huomattavasti perinteisten jälleenmyyjien määrää, mikä aluksi vahingoitti pelkkiä kivijalkakauppoja, mutta lopulta maksoikin Nikelle huomattavan markkinaosuuden.
Sijoittajat säikähtivät urheilujätin horjuntaa. Heinäkuun alkupäiviin mennessä Niken arvosta oli yhdessä viikossa sulanut pois 22 prosenttia, eli yli viidesosa.
Woke-peliliike ei miellyttänyt asiakkaita
Nike on toki mukana yhdellä maailman kilpailluimmista toimialoista, joita trendit heiluttelevat, ja kilpailu uusien alalle pyrkivien urheilubrändien kanssa on aina veristä. Samaan aikaan voidaan kuitenkin havaita, että urheilujätin alistuminen suvaitsevaisuuteen ja woke-ideologian myötäilemiseen on merkittävä syy romahdukselle.
Niken viime vuoden peliliike ei ole ollut kaikkien kuluttajien mieleen. Yhtiön alabrändi Nike Women aloitti viime vuonna monikanavaisen markkinointikampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa.
Mulvaney mainosti Niken brändin alla muun muassa naisten rintaliivejä ja leggins-housuja. Valinta raivostutti monet yhtiön asiakkaat, jotka ovat vannoneet, etteivät enää käytä Niken tuotteita.
– Dylan Mulvaney tekee pilaa kaikista naisista, eräs entinen Nike-fani kirjoittaa.
Toinen suuttunut asiakas pitää vastenmielisenä Mulvaneyn valintaa Niken mainoskasvoksi.
– Miksi ihmeessä hänet valittiin mainostamaan tuotteita, kun mahdollisuus oli valita keitä tahansa aktiivisesti Niken vaatteissa treenaavia naisia, tuohtunut kommentti kuuluu.
Nike valitsi kuoleman enkelin mainokseen
Mulvaney on USA:n transyhteisössä näkyvä vaikuttaja, josta on mahdoton sanoa, onko hän tosissaan vai ovatko suuryhtiöiden brändit hänelle vain tapa toteuttaa vuodesta toiseen jatkuvaa performanssia. Joka tapauksessa markkinoinnillisessa yhteistyössä hän näyttää olevan yhtiöille todellinen kuoleman enkeli.
Nike ei näyttänyt ottaneen opiksi siitä, mitä seurasi Mulvaneyn aiemmasta yhteistyöstä olutbrändi Bud Lightin kanssa. Viime vuonna Bud Lightin emoyhtiö Anheuser-Busch menetti vain muutamassa päivässä markkina-arvostaan jopa 6 miljardia dollaria julkistettuaan aiemmin mainos- ja yhteistyökampanjan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu.
Suvaitsevaisuus ja woke-sekoilu näyttää siis tulleen Nikelle kalliiksi. Urheilujätin woketus oli kuitenkin alkanut jo aiemmin, sillä Nike on myös sotkenut brändinsä Yhdysvalloissa toukokuussa 2020 poliisioperaatiossa kuolleeseen George Floydiin.
Vain muutamia päiviä Floydin kuoleman jälkeen Nike julkisti uuden mainoskampanjan, jossa se esitteli tunnetun Just do it -mainoslauseensa muokattuna muotoon Don’t do it, jolla kansaa opetettiin olemaan hyväksymättä rasismia.
Jättibrändit hylkäämässä woketuksen
Suvaitsevaisuus, tiedostavuus ja monia muita näihin liittyviä uusvasemmistolaisia vaatimuksia yhteen kokoava woke-ideologia näyttää luisuvan alamäkeen yhä useamman jättibrändin vetäytyessä pois monimuotoisuuden ja woken ideologiaa edistävistä projekteista.
Viimeisimpänä näyttävän irtioton teki maailman kenties tunnetuin moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson, joka äskettäin ilmoitti lopettaneensa kaikki meneillään olleet monimuotoisuus- ja yhdenvertaisuusprojektinsa sekä lopettavansa lukuisien ihmisoikeus- ja tasa-arvokampanjoiden tukemisen. Harley-Davidson myös vetäytyy Pride-tapahtumista.
Ennen Harley-Davidsonin ulostuloa useat yhtiön asiakkaat olivat kritisoineet yhtiön läsnäoloa lukuisissa woke-hankkeissa. Jatkossa yhtiö ilmoittaa palaavansa perusasioihin eli moottoripyörien valmistamiseen. Yhtiö lupaa myös jatkossa kuunnella asiakkaitaan entistä paremmin.
Wokettaminen on osoittautumassa huonoksi vedoksi liiketoiminnassa alalla kuin alalla, koska kuluttajat eivät pidä tiedostavasta tuputtamisesta. Viime vuonna jopa Walt Disney -viihdeyhtiö myönsi avoimesti, että se on etääntynyt osasta yleisöä ja epäonnistunut kuluttajamarkkinoilla identiteettipolitiikan ja woke-aktivismin vuoksi.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- brändivaatteet Nike woketus Bud Light Dylan Mulvaney Woke-ideologia transaktivistit Tiedostaminen Uusvasemmisto monimuotoisuus Woke George Floyd Pride Identiteettipolitiikka Yhdenvertaisuus Suvaitsevaisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Olutbrändi Bud Lightin woke-tuska pahenee: Amerikkalaisten entinen suosikkikalja ei enää mene kaupaksi edes alennusmyynnissä

Wokettaminen ei kannata: Halpahalliketjulle miljarditappiot Pride-tuotteiden takia USA:ssa

Entinen propagandisti paljastaa: tiedostavan vasemmistoideologian levittäminen on tuottoisaa bisnestä

Kuten suuressaa maailmassa sanotaan:”Go woke go broke” – Piilaakson yhtiöitä rahoittanut suuri monikansallinen woke-pankki rommasi nurin
Viikon suosituimmat

Tynkkynen äimän käkenä: Vasemmistomeppi hakkasi miehen päätä vasaralla ja pidätettiin – sai rankan linnatuomion sijaan Li Anderssonin tukemana syytesuojan ja lämpimät halaukset
Perussuomalaisten europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen arvostelee Facebookissa jyrkästi Euroopan parlamentin äänestystä, jossa italialaismeppi Ilaria Salis sai pitää syytesuojansa vain yhden äänen erolla. Tynkkysen mukaan päätös lähettää vaarallisen viestin, että äärivasemmistolainen väkivalta hyväksytään Euroopassa.

Maahanmuuttaja joutuu jatkossa itse maksamaan opiskelustaan lukiossa ja ammattikoulussa
Kolmansista maista tuleville ammattikoulussa tai lukiossa opiskeleville henkilöille on tulossa lukuvuosimaksut. Jatkossa oleskeluluvan myöntäminen opiskelua varten edellyttää myös koulutuksen järjestäjän määräämien maksujen suorittamista.

Reijonen: Nyt jysähti todellinen ilosanoma autoilijoille
Kansanedustaja Minna Reijonen piti eduskunnan salipuheessaan tulevaa polttoaineiveron kevennystä yltiösuperhienona juttuna. Polttoainevero laskee noin 50 miljoonaa euroa ensi vuonna.

Tehtaita nurin, työpaikat kiven alla – Saksan hallitusta vaaditaan luopumaan ”ilmastososialismista” lasten tulevaisuuden pelastamiseksi
Lähes paikoilleen jämähtäneen energiakäänteen jättikulut romuttavat saksalaista sosiaalivaltiota. Saksan suurimman päivälehden päätoimittaja vaatii liittokansleri Merziä luopumaan ”ilmastososialismista” saksalaisten lasten tulevaisuuden pelastamiseksi. Teollisuudessa pakataan laukkuja.

Junnila: Anarkistiaktivistien egomatka Gazaan päättyi ulinaan ulkoministeriötä kohtaan
Perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila kommentoi viestipalvelu X:ssä Gazaan matkustaneiden aktivistien toimintaa. Junnila pitää Greta Thunbergin ja kumppanien Gazan-reissua "egomatkana", jossa humanitaarisen avun sijaan korostuivat poliittiset performanssit, sisäiset ristiriidat ja huomion hakeminen.

Antikainen: Äänioikeus vain Suomen kansalaisille
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen on tehnyt eduskunnassa lakialoitteen, jossa hän esittää äänioikeuden rajaamista kunta- ja aluevaaleissa vain Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden sekä Islannin ja Norjan kansalaisille.

Ranskalaiskirjailija varoittaa: Muslimiveljeskunta haluaa tehdä Euroopasta sharia-lakiin perustuvan kalifaatin
Muslimiveljeskunta pyrkii kasvattamaan valtaansa Euroopassa erityisesti yliopistojen kautta. Keskeisiä yhteiskunnallisia päätöksiä voidaan ohjailla vaikuttamalla tuleviin päättäjiin. Pitkän aikavälin tavoitteena järjestöllä on perustaa Eurooppaan sharia-lakiin ja islamilaiseen talousjärjestelmään perustuva kalifaatti. Se voisi onnistua vasemmiston vanavedessä.

Päivän Pointti: Yle lietsoo nyt pelkoa Euroopan muka vallanneesta ”laitaoikeistosta” ja johtaa taas harhaan

Purra syyttää keskustaa törkeästä maalittamisesta ja tappouhkauksista: ”Hävetkää”
Valtiovarainministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra syyttää keskustaa kansanedustajien maalittamisesta ja kertoo, että raju häirintä ulottuu myös perheenjäseniin. Hän painottaa, että tappouhkaukset ja pelottelukuvasto vaarantavat demokratian, ja vaatii keskustan paikallistoimijoita lopettamaan ylilyönnit.

Demarit huolissaan ulkomailla syntyneiden työntekijöiden määrän kasvusta – Bergbom: ”Kuinka se voi olla näin, sosialidemokraatit?”
Demareiden lempihuvituksiin kuuluu syytellä muita oman hallituspolitiikkansa aikaansaannoksista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom selittää asiasta huolestuneille SDP:n kansanedustajille, miten on mahdollista, että Suomeen on vuonna 2023 tullut paljon työperäisiä maahanmuuttajia.