

LEHTIKUVA JA GOOGLE
Viikon 36/2024 luetuin
Suvaitsevaisuus tuhoaa urheilujätti Niken brändiä: Woke-sekoilu sulatti pois yli viidesosan yhtiön arvosta
Amerikkalaisten suuryritysten woke-ideologian hengessä tapahtunut politisoituminen on hiljalleen ottamassa takapakkia wokeen kytkeytyvien brändimokailujen vuoksi. Urheiluvaatevalmistaja Nikelle woketuksen hintalappuna on ollut yhtiön markkina-aseman menettäminen. Muiden vahingoista viisastuneena toiset suuryritykset ottavat jo etäisyyttä wokeen.
Yhdysvaltalainen maailman suurimpien urheiluvarusteiden ja -vaatteiden valmistajien joukkoon kuuluva Nike on vaikeuksissa.
Rämpiminen tuli näkyväksi kesäkuun lopussa, pian sen jälkeen, kun yhtiö oli julkaissut viimeisimmän neljännesvuosituloksensa. Yhtiön liikevaihto laski keväällä kahdeksan prosenttia 5,1 miljardiin dollariin eli noin 4,8 miljardiin euroon.
Yhtiön myynti laski kaksi prosenttia verrattuna viime vuoteen, minkä taustalla oli etenkin verkkokaupan merkittävä alamäki. Niken panostus verkkokauppaan on osoittautunut virheelliseksi yhtiön strategiassa, jossa ajateltiin, että koronavuosina alkanut nopea siirtymä verkko-ostoksiin jäisi pysyväksi.
Nike vähensi huomattavasti perinteisten jälleenmyyjien määrää, mikä aluksi vahingoitti pelkkiä kivijalkakauppoja, mutta lopulta maksoikin Nikelle huomattavan markkinaosuuden.
Sijoittajat säikähtivät urheilujätin horjuntaa. Heinäkuun alkupäiviin mennessä Niken arvosta oli yhdessä viikossa sulanut pois 22 prosenttia, eli yli viidesosa.
Woke-peliliike ei miellyttänyt asiakkaita
Nike on toki mukana yhdellä maailman kilpailluimmista toimialoista, joita trendit heiluttelevat, ja kilpailu uusien alalle pyrkivien urheilubrändien kanssa on aina veristä. Samaan aikaan voidaan kuitenkin havaita, että urheilujätin alistuminen suvaitsevaisuuteen ja woke-ideologian myötäilemiseen on merkittävä syy romahdukselle.
Niken viime vuoden peliliike ei ole ollut kaikkien kuluttajien mieleen. Yhtiön alabrändi Nike Women aloitti viime vuonna monikanavaisen markkinointikampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa.
Mulvaney mainosti Niken brändin alla muun muassa naisten rintaliivejä ja leggins-housuja. Valinta raivostutti monet yhtiön asiakkaat, jotka ovat vannoneet, etteivät enää käytä Niken tuotteita.
– Dylan Mulvaney tekee pilaa kaikista naisista, eräs entinen Nike-fani kirjoittaa.
Toinen suuttunut asiakas pitää vastenmielisenä Mulvaneyn valintaa Niken mainoskasvoksi.
– Miksi ihmeessä hänet valittiin mainostamaan tuotteita, kun mahdollisuus oli valita keitä tahansa aktiivisesti Niken vaatteissa treenaavia naisia, tuohtunut kommentti kuuluu.
Nike valitsi kuoleman enkelin mainokseen
Mulvaney on USA:n transyhteisössä näkyvä vaikuttaja, josta on mahdoton sanoa, onko hän tosissaan vai ovatko suuryhtiöiden brändit hänelle vain tapa toteuttaa vuodesta toiseen jatkuvaa performanssia. Joka tapauksessa markkinoinnillisessa yhteistyössä hän näyttää olevan yhtiöille todellinen kuoleman enkeli.
Nike ei näyttänyt ottaneen opiksi siitä, mitä seurasi Mulvaneyn aiemmasta yhteistyöstä olutbrändi Bud Lightin kanssa. Viime vuonna Bud Lightin emoyhtiö Anheuser-Busch menetti vain muutamassa päivässä markkina-arvostaan jopa 6 miljardia dollaria julkistettuaan aiemmin mainos- ja yhteistyökampanjan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu.
Suvaitsevaisuus ja woke-sekoilu näyttää siis tulleen Nikelle kalliiksi. Urheilujätin woketus oli kuitenkin alkanut jo aiemmin, sillä Nike on myös sotkenut brändinsä Yhdysvalloissa toukokuussa 2020 poliisioperaatiossa kuolleeseen George Floydiin.
Vain muutamia päiviä Floydin kuoleman jälkeen Nike julkisti uuden mainoskampanjan, jossa se esitteli tunnetun Just do it -mainoslauseensa muokattuna muotoon Don’t do it, jolla kansaa opetettiin olemaan hyväksymättä rasismia.
Jättibrändit hylkäämässä woketuksen
Suvaitsevaisuus, tiedostavuus ja monia muita näihin liittyviä uusvasemmistolaisia vaatimuksia yhteen kokoava woke-ideologia näyttää luisuvan alamäkeen yhä useamman jättibrändin vetäytyessä pois monimuotoisuuden ja woken ideologiaa edistävistä projekteista.
Viimeisimpänä näyttävän irtioton teki maailman kenties tunnetuin moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson, joka äskettäin ilmoitti lopettaneensa kaikki meneillään olleet monimuotoisuus- ja yhdenvertaisuusprojektinsa sekä lopettavansa lukuisien ihmisoikeus- ja tasa-arvokampanjoiden tukemisen. Harley-Davidson myös vetäytyy Pride-tapahtumista.
Ennen Harley-Davidsonin ulostuloa useat yhtiön asiakkaat olivat kritisoineet yhtiön läsnäoloa lukuisissa woke-hankkeissa. Jatkossa yhtiö ilmoittaa palaavansa perusasioihin eli moottoripyörien valmistamiseen. Yhtiö lupaa myös jatkossa kuunnella asiakkaitaan entistä paremmin.
Wokettaminen on osoittautumassa huonoksi vedoksi liiketoiminnassa alalla kuin alalla, koska kuluttajat eivät pidä tiedostavasta tuputtamisesta. Viime vuonna jopa Walt Disney -viihdeyhtiö myönsi avoimesti, että se on etääntynyt osasta yleisöä ja epäonnistunut kuluttajamarkkinoilla identiteettipolitiikan ja woke-aktivismin vuoksi.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- brändivaatteet Nike woketus Bud Light Dylan Mulvaney Woke-ideologia transaktivistit Tiedostaminen Uusvasemmisto monimuotoisuus Woke George Floyd Pride Identiteettipolitiikka Yhdenvertaisuus Suvaitsevaisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Olutbrändi Bud Lightin woke-tuska pahenee: Amerikkalaisten entinen suosikkikalja ei enää mene kaupaksi edes alennusmyynnissä

Wokettaminen ei kannata: Halpahalliketjulle miljarditappiot Pride-tuotteiden takia USA:ssa

Entinen propagandisti paljastaa: tiedostavan vasemmistoideologian levittäminen on tuottoisaa bisnestä

Kuten suuressaa maailmassa sanotaan:”Go woke go broke” – Piilaakson yhtiöitä rahoittanut suuri monikansallinen woke-pankki rommasi nurin
Viikon suosituimmat

Hallitusta rasismista kouluttaneet paljastuivat itse rasisteiksi – Rostila: THL levittää syrjivää pseudotiedettä valkoisten etuoikeuksista
Perussuomalaisten kansanedustaja Onni Rostila syyttää hallitukselle rasismikoulutuksen järjestänyttä Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta itse rasistiseksi, THL:n omat verkkosivut nimittäin pursuavat pseudotieteellisen, valkoihoisia syrjivän "valkoisuustutkimuksen" oppeja.

Some ärähti THL:n huuruisesta sekoilusta – terveysviranomainen höpöttelee suomalaisuusmyytistä, väittää kotoutumista ”pakkoassimilaatioksi” – THL:n sivusto pursuilee kovan linjan woketusta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut verkkosivuillaan laajan identiteettipoliittisen sanaston, jossa esiintyy mm. termit "valkoinen etuoikeus", "antirasistinen pedagogiikka" ja "suomalaisuusmyytti". Woke-henkinen sanasto herättää hämmennystä, sillä se kyseenalaistaa suomalaisen kansallisuuskäsityksen "myyttinä". Jopa maahanmuuttajien kotouttamista tarkastellaan ongelmallisena "pakkoassimilaationa". Sosiaalisessa mediassa monet keskustelijat ihmettelevät, miten tällainen ideologinen terminologia liittyy ylipäätään kansanterveyteen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun THL:n nähdään wokettavan. Jo vuosien ajan THL on leikannut tieteellisestä asiantuntijatyöstään pitämällä kiinni poliittisesta aktivismista.

Expressen: Muslimiyhteisöt haluavat segregaatiota
Expressenin kolumnisti Sofie Löwenmark seurasi muslimiyhteisöjen verkostoitumista Ruotsissa. Hän kirjoittaa, että samaan aikaan, kun poliittisessa keskustelussa korostetaan integraatiota, vahvistuu rinnakkaisyhteiskunta muslimiyhteisöjen tiiviiden verkostojen voimalla. Eikä se ole hänen mukaansa sattumaa.

Antikainen: Rikollisjoukko ei määrää Suomen puolustuksesta – ”Töhrykampanja ei muuta Suomen turvallisuuspolitiikkaa”
Puolustusministeriön rakennuksen julkisivu töhrittiin vaaleanpunaisella maalilla lauantain vastaisena yönä. Poliisi tutkii asiaa rikosnimikkeellä törkeä vahingonteko. Rikoksen tekijäksi on ilmoittautunut palestiinalaisia tukeva Palestine Action -järjestö, joka uhkaa “eskaloida toimintaansa”, ellei Suomi katkaise suhteitaan Israeliin ja peru asekauppoja.

Virallinen Suomi ei ole koskaan tehnyt kattavaa selvitystä maahanmuuton kokonaiskustannuksista, mutta nyt tekee – Purra ilmoitti asiasta kyselytunnilla

Thunbergin purjehdusseurueen taustat: Yksi osallistui Hizbollahin johtajan hautajaisiin, vasemmistomeppi syytti Hamasin kidnappaaman vauvan kuolemasta Israelia
Greta Thunbergin purjehdusreissulle osallistuneen aktivistiseurueen jäsenet ovat oman kertomansa mukaan valmiita vain rauhanomaiseen ja väkivallattomaan vastarintaan. Yksi Gretan purjehduskavereista on kuitenkin osallistunut terroristijärjestö Hizbollahin johtajan Hassan Nasrallahin hautajaisiin. Matkalle osallistunut ranskalainen vasemmistomeppi puolestaan väitti Hamasin kaappaaman vauvan, 4-vuotiaan lapsen sekä heidän äitinsä kuolleen Israelin miehityksen ja kolonisaation seurauksena.

Ari Koponen raivostui liikemiehen koulutusbisnekselle: ”Vesterbacka sumuttaa aasialaisia opiskelijoita ja hyväksikäyttää suomalaista koulutusjärjestelmää”
Perussuomalaisten kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen raivostui uutisesta, joka koskee Peter Vesterbackan johdolla tapahtuvaa ulkomaalaisten opiskelijoiden maksullista rekrytointia suomalaisiin lukioihin.

Hamas hyökkäsi GHO:n avustustyöntekijöiden kimppuun raa’asti Gazassa – tappoi ainakin viisi ja otti useita panttivankeja
Yhdysvaltain tukema humanitaarinen avustusjärjestö GHF kertoo, että useita avustustyöntekijöitä surmattiin Gazassa tiistai-iltana. Järjestön mukaan Hamas on hyökkäyksen takana. GHO:n työntekijät olivat bussimatkalla jakelukeskukseen Khan Younisin länsipuolella.

Woken jo hiipuessa Väestöliitto lanseeraa kampanjan, joka syyttää DEI:stä irtisanoutuvia yrityksiä tasa-arvon takinkääntäjiksi
Vaikka muualla länsimaissa puhutaan DEIn olevan mennyttä tai vähintään uudelleenmäärittelyn tarpeessa, Väestöliitto asettuu siilipuolustukseen DEIn puolesta ja syyttää globaaleja jättejä takinkääntäjiksi. Kampanja leimaa DEI-toimintojen karsimisen yksioikoisesti tasa-arvon vastaiseksi. Se sivuuttaa DEI:n ristiriitaisuudet ja perustellun kritiikin. Kampanja ei näytä pyrkivän rakentavaan keskusteluun haastavasta aiheesta. Vielä enemmän suomalaiset saattavat ihmetellä, kuuluuko polarisoiva DEI-aktivismi juuri Väestöliiton ydintehtäviin.

Mikko Polvinen: Maahanmuuton kriittinen piste ylittyy Euroopassa – ”Oman maan kansalaiset muuttavat kodeistaan paremman ja turvallisemman elämän perässä”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen uskoo, että tulevaisuudessa eri Euroopan maat tekevät kahdenkeskisiä sopimuksia rajattomista alueistaan ja vapaasta liikkuvuudesta. Tämä tulee johtamaan siihen, että maahanmuutossa epäonnistuneet valtiot joutuvat alistumaan rajatarkastuksiin naapurien suojellessa itseään.
Uusimmat

Kolmanneksi varapuheenjohtajaksi ylsi Simo Grönroos

Kansanedustaja Joakim Vigelius toiseksi varapuheenjohtajaksi

Teemu Keskisarja nousee ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi

Harri Vuorenpää jatkokaudelle puoluesihteeriksi

Riikka Purra valittu jatkamaan puheenjohtajana
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää