

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Juuso: Polttoaineveroa alas ja dieselin käyttövoimavero kokonaan pois
Polttoaineen hinnat Suomessa ovat nousseet aivan hurjalle tasolle, mikä tekee työssäkäynnistä ja liikkumisesta erittäin kallista. Monella suomalaisella on pitkä työmatka ja hyvin moni joutuu kulkemaan ne omalla autollaan. Oman auton käyttö työmatkoihin ja arkipäiväiseen liikkumiseen vie tuloista yhä suuremman osan, mikä vähentää muuhun tarpeelliseen kulutukseen jäävää osuutta.
Ruotsin hallitus on vasta julkaissut autoilun tukipaketin, jolla valtio alentaa bensiinin ja dieselin polttoaineveroa tilapäisesti. Lisäksi hallitus lupaa jokaiselle ruotsalaiselle autonomistajalle noin sadan euron kertakorvauksen. Maaseudun autoilijoille korvaus on runsaampi, noin 150 euroa.
– Ruotsissa hallitus tukee myös kotitalouksia sähkölaskujen maksamisessa. Myös Ranska ja Puola ovat vasta päättäneet alentaa polttoaineveroa, perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Juuso kertoo.
Ammattidiesel käyttöön heti
Juuso on tehnyt tällä viikolla hallitukselle toimenpidealoitteen polttoaineveron ja käyttövoimaveron alentamisesta.
– Polttoaineveron alentaminen laskisi polttoaineiden pumppuhintaa ja dieselin käyttövoimaveron poistaminen tasoittaisi dieselauton käyttökuluja, Juuso painottaa.
– Myös jakeluyhtiöille asetetun jakeluvelvoitteen laskeminen alentaisi polttoaineen hintaa. Hallituksen tulisi huomioida myös ammattidiesel. Olen jo kaksi vuotta sitten vaatinut kirjallisella kysymyksellä ammattidieselin käyttöönottoa. Se vaikuttaa teollisuuden kuljetuskustannuksiin ja sen käyttöönottaminen helpottaisi kuljetusalan ahdinkoa. Ministeri Lintilä kertoi viime viikolla eduskunnalle, että nyt vihdoin hallitus on ottanut ammattidieselin suunnitelmiinsa. Kauan se kestikin.
Dieselveron perimiselle ei ole enää perusteita
Suomessa polttoaineen pumppuhinnasta noin 60 prosenttia on erilaisia veroja. Lisäksi autonkäyttäjältä peritään ajoneuvovero ja Suomessa liikennekäytössä olevista muista kuin moottoribensiinikäyttöisistä ajoneuvoista peritään käyttövoimaveroa.
Käyttövoimaveron määrä ei perustu päästöihin. Käyttövoimaverosta käytetään puhekielessä usein nimitystä dieselvero, koska käyttövoimamaksua suorittavat useimmiten ne, joilla on dieselkäyttöinen henkilöauto, pakettiauto tai kuorma-auto. Dieselauton käyttövoimavero on kaikista korkein. Dieselkäyttöisen henkilöautojen käyttövoimavero on 5,5 senttiä päivässä auton jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta.
– Dieselin hinta on noussut bensiinin hintaa kalliimmaksi. Se asettaa dieselauton käyttäjät eriarvoiseen asemaan eikä dieselveron perimiselle ole enää mitään perustetta, Juuso korostaa.
Jakeluvelvoitetta pienennettävä
Polttoaineen hinnan lasku voidaan toteuttaa myös jakeluvelvoitetta pienentämällä. Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden eli biopolttoaineiden osuutta, joka polttoaineyhtiöiden pitää sekoittaa dieselin sekaan. Suomessa tämä osuus nousi viime vuodenvaihteessa 18 prosentista 19,5 prosenttiin.
– Toisinaan autoilijoilta perittävää dieselveroa perustellaan dieselpolttoaineen muita pienemmällä polttoaneverolla. Se ei kuitenkaan voi olla peruste, koska dieselin hinta on jo noussut bensiinin hintaa kalliimmaksi. Lähes kaikki Euroopan maat ovat päätyneet siihen, että pääosin raskaan liikenteen tavarakuljetuksissa käytettävää dieseliä ei voi verottaa yhtä raskaasti kuin bensaa, Juuso toteaa.
Vaikuttaa työn vastaanottamisen kannattavuuteen
Pitkien etäisyyksien Suomessa myös henkilöautojen käyttökulut on erityisen tärkeää pitää maltillisella tasolla.
– Polttoaineen kallis hinta lisää erityisesti niiden ihmisten kuluja ja ahdinkoa, jotka asuvat suurten kaupunkien ulkopuolella ja joilla ei ole käytettävissä julkisten kulkuneuvojen vaihtoehtoa liikkumiseen. Se tekee arkipäivän elämästä ja työmatkaliikkumisesta kallista, ja kalliin polttoaineen seurauksena työn vastaanottaminen kauempaa on vähemmän kannattavaa, Juuso sanoo.
Palkasta jäätävä käteen enemmän
Juuso huomauttaa, että ihmisten käteen jäävällä tulolla on suora vaikutus ihmisten toimeentuloon ja talouden kehitykseen. Kun ihmisillä jää palkasta riittävä osuus muuhun käyttöön kuin aivan pakollisiin menoihin, ylläpitää se kotimaan kulutuskysyntää ja palvelualan työllisyyttä ja lisää talouskasvua.
– Hallituksen olisi laskettava polttoaineveroa kautta linjan ja vähintäänkin peruttava kaksi vuotta sitten tekemänsä polttoaineveron korotus. Sen olisi myös luovuttava nykyisestä dieselveron perimisestä ja laskettava polttoaineen sekoitevelvoitetta, Juuso vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ammattidielsel bensa- ja dieselvero jakeluvelvoite polttoaineiden hinnankorotukset työssäkäynti toimeentulo ostovoima palkka Kaisa Juuso talous työllisyys
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Koposelta ehdotuksia autoilijoiden ja ammattiliikenteen ahdinkoa helpottamaan: Jakeluvelvoite poistettava, ammattidiesel pikaisesti käyttöön

Tavio: Jakeluvelvoite keskeytettävä – dieselin hinta alas

Dieselin ja bensan hinnat nousivat yli kipurajan – tästä ei selittämällä selviä

Energiakriisin juuret ovat syvemmällä kuin Ukrainassa – nollapäästötavoite kaiken taustalla

Junnila vaatii jakeluvelvoitteen poistamista välittömästi: Polttoaineiden hinnat kohtuuttomia

Wihonen toivoo hallitukselta toimia kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi: ”Ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää”

Hinnat nousevat – polttoaineköyhyys uhkaa lapsiperheitä Britanniassa

Saksassa tankataan kesällä alebensaa

Ari Koponen moittii hallituksen kykenemättömyyttä helpottaa yrittäjien ahdinkoa: ”Korkeat polttoainehinnat rapauttavat investoinnit ja heikentävät ostovoimaa”
Viikon suosituimmat

Harakka ja Vigelius kiistassa kansalaisuuslaista: ”Jäät kiinni koko ajan valheista”
Eduskunta äänesti eilen läpi lakimuutoksen kansalaisuuslaista äänin 103-58. Jatkossa kansalaisuuden saaminen edellyttää hakijalta tiukemmin muun muassa nuhteettomuutta ja etuuksien sijaan työllä ansaittua toimeentuloa.

Meri: Hallitus vie läpi historiallista uudistusta ulosottovelallisten aseman parantamiseksi
Perussuomalainen oikeusministeri Leena Meri kertoi eduskunnan kyselytunnilla oikeusministeriön valmistelleen pitkään uudistusta, joka helpottaa ulosottovelallisten mahdollisuuksia käydä töissä ja lyhentää velkojaan. Edellinen hallitus vastusti hanketta, mutta Meri sanoo olevansa ylpeä nykyhallituksesta, joka vie uudistusta määrätietoisesti eteenpäin.

Voima-lehti myrkytti suomalaiset miehet – näin ”toksinen maskuliinisuus” runnottiin väkisin suomen kieleen

Hamas teloittaa siviilejä Gazassa, Palestiina-aktivistit ovat vaihteeksi hiljaa – Garedew: ”Tätäkö haluttiin?”
Terroristijärjestö Hamasin äskettäin julkaisemalla videolla taistelijat teloittavat kahdeksan miestä kadulle. Uhrien silmät on peitetty ja heidät on sidottu – Vieläkö ihmisoikeudet kiinnostavat vasemmistoa, kun Israelia ei saa enää tuomita, kansanedustaja Kaisa Garedew kysyy.

Hamas aloitti teloitukset – Antikainen: Vihervasemmisto haaveilee edelleen Hamasin johtamasta Palestiinasta
Vihervasemmisto on jo pitkään rummuttanut Palestiinan valtion tunnustamisen puolesta ja puhunut kauniisti rauhasta ja oikeudenmukaisuudesta. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen muistuttaa, että nyt, kun Gazassa on saatu aikaan tulitauko, näemme karun todellisuuden. Hamas on ryhtynyt teloittamaan palestiinalaisia.

Matias Turkkila: SDP:n jäsenistö vanhenee ja puolue tarvitsee uusia kannattajia – ”Avaa rajat Kela-tuella eläville äänestysperäisille maahanmuuttajille”
Riikka Purran erityisavustaja Matias Turkkila julkaisi viestipalvelu X:ssä kirjoituksen, jossa hän syyttää SDP:tä ja vasemmistoa uusien äänestäjien haalimisesta maahanmuuton avulla sekä yhdistyskentän käyttämisestä poliittisiin tarkoituksiin. Turkkila sanoo puolueiden rakentavan järjestelmää, joka hyödyntää julkisia varoja ylläpitääkseen korruptiivista koneistoa.

Trumpin vastaiset suurmielenosoitukset todistivat tarpeettomuutensa: USA ei ole vajoamassa diktatuuriin
Yhdysvalloissa järjestettiin lauantaina laajoja mielenosoituksia presidentti Trumpia vastaan. Järjestäjien mukaan niihin osallistui jopa seitsemän miljoonaa ihmistä. Nämä iloisissa karnevaalitunnelmissa sujuneet suurmielenosoitukset ovat jo itsessään todiste siitä, että maa ei ole vajoamassa diktatuuriin.

Mamukoulutusbisneksen loppu – Nieminen: ”Maksajana on ollut suomalainen veronmaksaja”
Perussuomalaiset näkee, että kolmansista maista tulevat opiskelijat maksavat lukukausimaksuja, jotka vähentävät opiskeluperäiseen maahanmuuttoon liittyvää koulutusjärjestelmän hyväksikäyttöä sekä parantavat ulkomaalaisten opiskelijoiden asemaa. Lakimuutoksen myötä yksityinen ja veronmaksajien rahoilla pyöritetty koulutusbisnes menettää pohjansa.

Islamin suosio kasvaa kouluissa – Koponen: ”Väkivaltaisille ja naisia alistaville uskomuksille ei ole sijaa Suomessa”
Islamin opetus kouluissa lisääntyy ja kristinuskon opetus vähenee. Sivistysvaliokunnan perussuomalainen varapuheenjohtaja Ari Koponen pitää kehitystä huolestuttavana.

Tyytymättömyys Saksan yleisradiota kohtaan kasvaa – lupamaksusta taistellaan oikeudessa
Jokainen saksalainen voi vetää yleisradiomaksunsa oikeuteen, jos pystyy todistamaan, että yleisradio ei täytä sille asetettuja mielipiteenvapauden, hyvän laadun ja poliittisen tasapuolisuuden vaatimuksia.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää