Suomessa on käytössä väliaikaisena rajoituksille vaihtoehtoisena järjestelynä Kanta-palvelusta ladattava koronapassi. Kun tällaista järjestelyä käytetään, on välttämätöntä, että järjestelmä toimii ja passin saamiseen oikeutetut henkilöt sen tosiasiassa saavat. Kansalaispalaute paljastaa lukuisia ongelmia ja epäkohtia tässä. Asiasta kirjallisen kysymyksen tehnyt kansanedustaja Jani Mäkelä vaatii hallitusta korjaamaan epäkohdat.

Henkilöiden rokotetietoja on voinut jäädä kirjaamatta järjestelmään ja korjauksista vastuullinen sairaanhoitopiiri ei korjaa tietoja kohtuullisessa ajassa tai sen asiakaspalvelua ei ylipäänsä tavoita. Ulkomailla saatu rokote ei kaikilla ole kirjautunut tietoihin. Henkilö on saattanut saada vain yhden rokotteen aiempien sivuvaikutusten tai aiemmin sairastetun koronatartunnan johdosta, eikä passi näistä syistä toimi.

Osa suomalaisista vaikeuksissa

Kansalaiset, joilla ei ole käytössä nettiyhteyttä ja jotka eivät ole tottuneita digitaalisten palveluiden käyttöön, ovat vaikeuksissa, kun sairaanhoitopiirit ovat keskittäneet tulostettujen koronapassien jakelun tiettyihin palvelupisteisiin, joihin voi olla pitkä matka. On kysytty, eikö tulevaisuudessa kolmannesta rokotteesta voisi saada todistuksen jo rokotuksen yhteydessä, ettei tarvitsisi erikseen enää hakea passia.

– Nämä tilanteet asettavat kansalaisen ja hänen läheisensä kohtuuttomaan asemaan, kun rokotepassia vaaditaan käytännössä monin paikoin ja julkisuudessa olleiden tietojen mukaan hallitus kaavailee koronapassin käytön pidentämistä ja laajentamista, sanoo kansanedustaja Jani Mäkelä.

Mäkelä kysyy hallitukselta, mihin toimiin se on ryhtynyt tai aikoo ryhtyä tässä ja muussa kansalaispalautteessa esitettyjen koronapassin saamiseen liittyvien epäkohtien korjaamiseksi ja sen turvaamiseksi, että myös haja-asutusalueella elävät digitaalisten palveluiden ulkopuolella olevat kansalaiset saisivat koronatodistuksen kohtuullisella vaivalla ja kustannuksilla.

Suomen Uutiset