

KUVAKAAPPAUS/YOUTUBE
Viikon 16/2023 luetuin
Huhtikuu 2023 luetuin
Olutbrändi Bud Light ryhtyi wokettamaan: Emoyhtiön osake rommasi, tuohtuneet asiakkaat vaihtoivat toiseen kaljamerkkiin
Amerikkalaisten suosikkioluen Bud Lightin brändiyhteistyö transseksuaalin somevaikuttajan kanssa epäonnistui karmealla tavalla: vain muutamassa päivässä panimoyhtiö Anheuser-Busch menetti markkina-arvostaan jopa 6 miljardia dollaria. Amerikkalaiset oluenystävät puolestaan ovat hylänneet brändin, ja Bud Light -tölkit eivät juuri enää liiku kauppojen hyllyiltä.
Amerikkalainen sananparsi “Get woke, go broke” viittaa tilanteeseen, jossa yritysjätit ”heräävät” ja suuntaavat markkinointiviestintää poliittisesti korrektiin ja tiedostavaan suuntaan, mutta peliliikkeestä seurauksena on vain massiiviset tulonmenetykset. ”Get woke go broke” kääntyy vapaasti myös suomennokseen ”Aloita wokettaminen, koe konkurssi”.
Oman ”Go broke” -hetkensä on nyt saanut kokea yksi Yhdysvaltojen johtavista olutbrändeistä Bud Light, joka lähti wokettamaan toiveissaan kasvattaa myyntiä tiedostavien oluenystävien rahoilla. Ehkä ei olisi siltikään kannattanut: nyt Bud Lightin myynti sakkaa, ja vain muutamassa päivässä emoyhtiö Anheuser-Buschin markkina-arvosta on sulanut huimat 6 miljardia dollaria.
Asiakkaiden protesti näkyy ja tuntuu
Anheuser-Busch tunnetaan kenties parhaiten Budweiser-oluestaan. Budweiserin kevytversio Bud Light on pitkään ollut myös varsin suosittu mallasjuoma Yhdysvalloissa.
Huhtikuun alussa Bud Light lähti näyttävästi wokettamaan julkistaessaan mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu: oluenystävät vaihtoivat merkkiä.
Seuraukset osuvat olutyhtiössä sinne, missä kipeimmältä tuntuu, eli kassavirtaan ja yhtiön arvoon.
Ennen mainoskampanjan julkistamista Anheuser-Buschin osakkeilla käytiin pörssissä kauppaa noin 66 dollarilla – eli korona-ajan jälkeen korkeimmalla tasolla. Mutta vain muutamassa päivässä yhteistyön julkistamisen jälkeen panimojätin osakkeen arvo oli laskenut noin 63 dollariin, mikä tarkoittaa yli 5 prosentin laskua osakkeen kokonaisarvossa.
Sukupuolenvaihdos mukana kuviossa
Bud Light oli aloittanut matalamman tason brändiyhteistyön Mulvaneyn kanssa jo aiemmin valmistamalla ja lähettämällä hänelle tölkkejä erikoisvalmisteisella etiketillä, jossa kuvattiin hänen sukupuolenvaihdostaan, joka oli alkanut vuonna 2021. Mulvaney on esiintynyt jo ennen vahvistetun yhteistyön julkistamista useilla videoilla Bud Light -tölkki kädessään.
Mulvaney, jolla on miljoonia seuraajia sosiaalisessa mediassa, on muun muassa poseeranut kylpyammeessa juomassa Bud Lightia – ja hän sai jo sillä yksinään aikaiseksi melkoisen vastareaktion, sillä useat oluenystävät vakuuttivat sosiaalisessa mediassa vaihtavansa olutmerkkiä protestina.
Asiakkaat äänestävät lompakollaan
Tällä hetkellä Yhdysvalloissa maksavat asiakkaat äänestävät lompakollaan, ja niinpä monen oluenystävän entinen suosikkimerkki vanhenee nyt kauppojen hyllyille asiakkaiden vaihtaessa tuotetta.
Talked to the @budlight beer salesman at the store today. He shared that he has never seen such non-movement of their products in his 15 years. Even in rural communities no product is being sold. The cooler was completely full of Bud products-not 1 case was sold since yesterday… pic.twitter.com/sNCjDIWmjQ
— TennesseeTruthSeeker (@TennesseeMAGA13) April 16, 2023
Olutbrändille ehdotetaan nopeaa korjausliikettä ja ryhdistäytymistä – sekä markkinointitiimille potkuja. Joidenkin mielestä myös anteeksipyyntö olisi paikallaan.
This isn’t difficult @budlight
Apologize for what you did, fire your marketing team, sponsors hundreds of conservative organizations and influencers, and then MAYBE you can start to heal the damage you’ve caused pic.twitter.com/FwvyOPJ8Lh
— DC_Draino (@DC_Draino) April 17, 2023
Olutsalkut ammuttiin päreiksi
Kuten nykyään on tapana, ihmiset purkavat tunteitaan sosiaalisessa mediassa, ja niin ovat tehneet myös Bud Lightin mainoskampanjasta tuohtuneet jenkit.
Yksi Bud Lightin woketuksen näkyvimmistä vastustajista on rocktähti Kid Rock – hän on julkaissut videon, jossa esiintyy uhmakkaasti ampumassa palasiksi useita Bud Light -olutsalkkuja. Jotta mitään ei jäisi epäselväksi, Kid Rock lausuu videon lopussa katupoikatyylisesti:
– V***uun Bud Light. V*** Anheuser-Busch.
Myös useat muut muusikot, kuten country-tähti Travis Tritt, kertovat jättävänsä Bud Lightit juomatta. Tritt ilmoittaa, että vastedes Bud Light -tölkit poistetaan hänen keikkapaikkojensa pukuhuonetarjoilun juomavalikoimasta
I will be deleting all Anheuser-Busch products from my tour hospitality rider. I know many other artists who are doing the same.
— Travis Tritt (@Travistritt) April 5, 2023
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Anheuser-Busch Bud Light Travis Tritt Kid Rock Dylan Mulvaney sukupuolenvaihdos Tiedostaminen transseksuaalisuus Woke Some
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perusasiaa-sarjassa tiistaina: Joakim Vigelius, mitä woke on? (suora lähetys)

Woketus vei Berliinin poliiseilta kahvimukit – ohut sininen viiva aiheutti rasismikohun

Woke on moderni riita-ideologia, jonka määrittämät ongelmat asettuvat normaaliväestön arkisen ymmärryksen ulottumattomiin

Woke elää ja voi hyvin syntisissä yliopistokaupungeissa – taustalla eliitin ja kansan ikiaikainen kuilu sekä kaipuu paratiisiin

Floridassa halutaan lailla estää lasten osallistuttaminen drag-esityksiin – paikallinen sateenkaariväki pahoitti mielensä: Pride-marssi peruttiin

Olutbrändi Bud Lightin woke-tuska pahenee: Amerikkalaisten entinen suosikkikalja ei enää mene kaupaksi edes alennusmyynnissä

”Hyvin tehty, tytöt!” – brittiopettajalta opettajan oikeudet pois ”väärinsukupuolittamisen” takia

Wokettaminen ei kannata: Halpahalliketjulle miljarditappiot Pride-tuotteiden takia USA:ssa

Kansainvälinen bisneskäsikirja varoittaa wokesta – yritysten on päätettävä, irtisanotaanko taitava työntekijä jos hän ajattelee väärin
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarja: Totuus kansanedustajien laiskottelusta, josta media vaikenee

Tanskan suosituin TikTok-tähti muuttaa Syyriaan – sateenkaarilippu lasten koululla oli viimeinen pisara
Tanskan suosituin tiktokkaaja on päättänyt muuttaa pois Tanskasta, koska haluaa lastensa kasvavan paikassa, jonka tavat ja arvot vastaavat hänen omiaan. Viimeinen pisara oli se, kun hän näki sateenkaaren värisiä Pride-lippuja lastensa koulussa. Sellaisessa ympäristössä hän ei halua lastensa kasvavan.

Keskusta ja SDP lakkauttamassa Ivalon yöpäivystyksen – vastoin lakia ja alueellista tasa-arvoa
Keskusta synnytti hyvinvointialueet lakeineen, keskittämisasetuksineen ja rahoitusmalleineen. Nyt sama puolue johtaa Lapin hyvinvointialuetta – ja haluaa lakkauttaa Ivalon yöpäivystyksen. Päätös on räikeässä ristiriidassa sen kanssa, mitä keskusta on julkisuudessa väittänyt puolustavansa.

Vihreät valittelee taksimatkoistaan – Antikainen: ”Uskokaa jo, ettei rajoittamaton maahanmuutto toimi”
Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra on kertonut julkisuudessa joutuneensa useaan otteeseen epäasiallisen kohtelun kohteeksi taksissa. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mukaan viimeinkin Diarra on havahtunut siihen, mistä perussuomalaiset ovat varoittaneet jo vuosia, eli hallitsemattoman maahanmuuton ongelmiin.

Päivän Pointti: Helsingin Sanomien pääkirjoitus pyrkii keventämään myymälävarkaiden syyllisyyttä – kauppiaiden huolet jäävät varjoon

Pieleen meni valtamedian ennustus: Javier Milei murskavoittoon Argentiinan vaaleissa
Argentiinan presidentti Javier Milei on johtanut puolueensa murskavoittoon sunnuntain välivaaleissa. Kahden ensimmäisen presidenttivuotensa aikana Milei on toteuttanut radikaaleja menoleikkauksia anarkokapitalismin hengessä. Valtamedia ennusti presidentin uudistusllnjalle mahalaskua vaaleissa mutta toisin kävi.

”Ovatko konservatiivit tyhmempiä?” – kysyi oppitunnilla oululaisen lukion yhteiskuntaopin opettaja
Perussuomalainen Nuoriso ja Perussuomalaiset Opiskelijat vaativat kriittistä keskustelua suomalaisen koulujärjestelmän vihervasemmistolaistumisesta.

Saksalainen AfD-puolue kasvattaa suosiotaan liittokanslerin ja muiden puolueiden palomuureista huolimatta
Mitä korkeammalle Vaihtoehto Saksalle -puolueen (AfD) suosio kasvaa, sitä kovaäänisemmin vaaditaan sen kieltämistä. Liittokanslerin ja muiden puolueiden boikotoima puolue syyttää hallitusta yrityksestä hiljentää oppositio.

Migri kiristää linjaa – satojen työntekijöiden oleskeluluvat kaatuivat jälkivalvonnassa
Maahanmuuttovirasto on peruuttanut tänä vuonna jo 468 työperusteista oleskelulupaa automaattisen jälkivalvonnan seurauksena.

Vuoden 2015 pakolaisvyöryä maksetaan edelleen – HS: Aikuisena saapuneiden saamat tulonsiirrot yli 10 000 euroa vuodessa
Aikuisena Suomeen vuonna 2015 saapuneiden turvapaikanhakijoiden kotoutuminen on enemmän tai vähemmän epäonnistunut. Heistä työllisiä on vain 42 prosenttia ja tukia he saavat keskimäärin yli 10 000 € vuodessa. Helsingin Sanomat on saanut käyttöönsä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen datahuoneen tekemän analyysin siitä, miten pakolaisryntäyksen myötä oleskeluluvan saaneilla on Suomessa mennyt.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää












