

LEHTIKUVA
Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”
Helsingin liikenne on suistumassa sekasortoiseen tilaan, sillä autolla liikkuminen kantakaupungissa alkaa olla liki mahdotonta. Tilanne kuitenkin tyydyttää vihreitä poliitikkoja, joiden pitkän linjan hankkeena on estää yksityisautoilu kokonaan. Kaupunkilaisten keskuudessa kytee silti vastarintaa, ja esimerkiksi ajokaistan poistamista Esplanadilta käsiteltäneen seuraavaksi hallinto-oikeudessa.
Vihreä kaupunkipolitiikka tekee tuhoaan Helsingin ydinkeskustassa. Kantakaupungin alue näivettyy samaan tahtiin, kun kaupungissa on meneillään yhtäaikaisesti katutöitä sekä useita muita liikenteen sujuvuutta rajoittavia toimia.
Liikennekaaos konkretisoituu keskustan päivittäisiin liikenneruuhkiin, joita kuvaillaan painajaismaisiksi: monin paikoin autot eivät yksinkertaisesti enää vain pääse etenemään, koska väylät eivät juuri vedä. Esimerkiksi ajomatka keskustasta Hermannin tukkutorille on venähtänyt 15 minuutista 45 minuuttiin, koska sujuvia kiertoreittejä ei ole. Pikkukadutkin ovat täynnä.
Helsingissä on normaalien katutöiden lisäksi kesällä meneillään myös isoja rakennushankkeita, kuten Kruunusiltoihin liittyvät työmaat, jotka saavat aikaan tukoksia. Kun soppaan lisätään liikennejärjestelyjen muutokset, kuten väylien muuttuminen yksisuuntaiseksi, ainekset liikenteen täystuhoon ovat käsillä.
Pyöräilijöiden ehdoilla
Tällä hetkellä kaupungissa liikkuvia autoilijoita turhauttavat erityisesti myös Esplanadin puiston liikennejärjestelyt, sillä puiston molemmilla puolilla ajoväylät on muutettu yksikaistaisiksi. Autoilta suljettu kaista varataan nyt kävelyä, terasseja ja pyöräilyä varten. Eteläesplanadin historiallisen nupukiveyksen päälle on vedetty asfaltti pyöräilyn helpottamiseksi.
Helsingin kaupungin projektijohtaja Tia Salminen puolustaa asfaltointia, joka on tehty täysin pyöräilijöiden ehdoilla.
– Olemme halunneet parantaa pyöräilyn olosuhteita. Pyöräily ei olisi mielekästä rosoisella nupukivellä, Salminen sanoo Helsingin Sanomissa.
Yllättäen edes monet pyöräilijät eivät ole Salmisen kanssa samaa mieltä. Useat helsinkiläiset pyöräilijät ovat todenneet, että pyöräily on ollut täysin mahdollista myös nupukivien päällä, vaikka ajovauhti hieman hidastuukin.
Olen kulkenut Esplanadia ylös ja alas säännöllisesti yli 30 vuotta enkä ole kokenut sitä ahtaaksi, ja kyllä olen pyöräillyt ja ajanut autoa (harvemmin) Kokeilu on täysin päätön. https://t.co/2YhcWSY9nk #kaupunkisuunnittelu #ilmasto
— Marianne Elfving 🌳casamarianne.bsky.social (@Casamarianne) May 16, 2023
Asianajaja teki valituksen
Kaupunkilaisten keskuudessa kytee vastarintaa. Hermoja raastava ratkaisu poistaa Esplanadeilta ajokaista autoilta ja siirtää ne pyöräilijöille on äskettäin viety hallinto-oikeuteen. Kysymys on ratkaisun päätöksentekoprosessista, jota valituksen tehnyt asianajaja Jukka Laitasalo kuvailee ”kunnallisen demokratian halventamiseksi”.
Valituksessaan Laitasalo vaatii, että hallinto-oikeus kumoaa ja palauttaa uudelleen käsiteltäväksi sekä kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen että viranhaltijapäätöksen. Molemmat päätökset koskevat Esplanadien ajojärjestelyjä.
Sen lisäksi Laitasalo pyytää, että oikeus määrää kaupunkia keskeyttämään Esplanadin uusien liikennejärjestelyjen toteutuksen ja palauttamaan järjestelyt entiselleen. Laitasalon mukaan tarkoitus ei ole puolustaa pelkkää yksityisautoilua, vaan saada logistiikka toimimaan kaikkien liikennemuotojen osalta.
Vihreä paikallispoliitikko: Autoilun pitääkin olla hankalaa
Keskustan uudet liikennejärjestelyt ovat saaneet monet epäilemään, että autoilua halutaan nyt hankaloittaa aivan tarkoituksella. Ajokaistojen vähentämisestä tehtiinkin aiemmin päätös Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa vihreän apulaispormestari Anni Sinnemäen johdolla. Päätöstä puolsivat vihreät, vasemmistoliitto, sosiaalidemokraatit ja RKP. Päätöstä vastustivat kokoomus ja perussuomalaiset.
Suurena yllätyksenä ei voidakaan pitää sitä, että Helsingin liikennekaaos tyydyttää suuresti vihreitä poliitikkoja.
Historian väitöskirjatutkija ja vihreiden paikallispoliitikko Ahto Apajalahti on rehellisesti sitä mieltä, että autoilua pitääkin vaikeuttaa.
Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön.
— Ahto Apajalahti 🇫🇮🇪🇺 (@ahtoapajalahti) May 21, 2023
Liikennekaaos kuin suoraan vihreiden tavoiteohjelmasta
Vihreät on Helsingin valtuuston toiseksi suurin puolue, ja vihreitä tukemaan asettuvat usein vasemmistoliitto ja demarit. Helsinkiläiset autoilijat saavat siis juuri sitä, mitä on tilattu, kun valta on annettu vihreille.
Vihreiden kuntapoliitikko, aiemmin valtuustoryhmän varapuheenjohtajanakin toiminut Hannu Oskala kuvaa tavoitteen suorasukaisesti Suomen Kuvalehden vanhassa haastattelussa: vihreät haluaa estää yksityisautoilua.
– Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike, Oskala toteaa.
Sama autoilun estämisen tavoite on kirjattu myös vihreiden vuosien 2019-2023 tavoiteohjelmaan, jonka kuvaus näyttää toteutuneen sataprosenttisesti Helsingissä:
”Vähennetään yksityisautoilun määrää sulkemalla alueita autoliikenteeltä ja ottamalla käyttöön ruuhkamaksuja suurilla kaupunkiseuduilla. Tuetaan yhdyskuntasuunnittelua, joka edistää kävelyä ja pyöräilyä ja vähentää autoilua. Toteutetaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma ja moninkertaistetaan valtion rahoitus pyörä- ja kävelyliikenteeseen.”
Helsinkiläinen äänestäjä: Mikäli autoilun estäminen ja liikennekaaos miellyttää sinua, seuraavissa kuntavaaleissa on syytä harkita vihreiden äänestämistä. Jos kuitenkin haluat, että kaupunkiin jatkossa pääsee ja sieltä voi poistua myös omalla autolla, suositeltavampi vaihtoehto on äänestää esimerkiksi perussuomalaisia.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vihreiden tavoiteohjelma Jukka Laitasalo liikennejärjestelyt Tia Salminen vihreä kaupunkipolitiikka Ahto Apajalahti yksityisautoilun hankaloittaminen liikennekaaos Hannu Oskala yksityisautoilu Pyöräily Anni Sinnemäki vihreät Liikenne Helsinki
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


EU:n vihreä agenda vastatuulessa – poliitikot vaativat yrityksille hengähdystaukoa uusien lakien paineesta

Vihreä paikallispoliitikko kannattaa autoilun tahallista hankaloittamista Helsingissä

”Parempaa kuin seksi” – vihreät riemuitsevat Saksan ydinvoimaloiden sulkemisesta vaikka päästöt kasvavat

Pääkirjoitus: Me emme tienaa tällä

Maahanmuuttopolitiikan linjauksille päivä lisäaikaa hallitusneuvotteluissa – ilmastopolitiikan osalta jo edistystä tänään

Maahanmuutto- ja ilmastopolitiikasta esitykset valmiina – huomenna selviää, jatkuvatko hallitusneuvottelut samalla kokoonpanolla

Pääkirjoitus: Vihreiden matikka ei enää täsmää

Svenska Yle: Esplanadien kaventaminen tekee laivamatkailusta haasteen

Painopiste siirtyy epäolennaisuuksista valtion perustehtäviin: Väyläverkkoon ja rautateille tulossa miljardien investointi
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarja: Totuus kansanedustajien laiskottelusta, josta media vaikenee

Ideologinen pakkoruokinta alkaa vuonna 2026 – Antikainen: Helsinki kieltää lihan lapsilta
Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan viisivuotissuunnitelman mukaan kouluissa ja päiväkodeissa ei enää tarjota kinkkuleikkeitä vuodesta 2026 alkaen. Vuoteen 2030 mennessä lihaa olisi tarjolla vain kahdesti viikossa ja joka toinen viikko ainoastaan kerran.

10-vuotias tyttö raiskattiin – protestit vastaanottokeskuksella Dublinissa jatkuvat jo toista iltaa
Dublinissa on ollut väkivaltaisia mellakoita kahtena peräkkäisenä iltana, koska karkotettavaksi määrätyn turvapaikanhakijan epäillään raiskanneen 10-vuotiaan tytön vastaanottokeskuksessa. Poliitikot tuomitsevat mellakoinnin, mutta eivät ole valmiita antamaan kansalaisille mahdollisuutta vaikuttaa maahanmuuttopolitiikkaan väkivallattomin ja demokraattisin keinoin.

Tanskan suosituin TikTok-tähti muuttaa Syyriaan – sateenkaarilippu lasten koululla oli viimeinen pisara
Tanskan suosituin tiktokkaaja on päättänyt muuttaa pois Tanskasta, koska haluaa lastensa kasvavan paikassa, jonka tavat ja arvot vastaavat hänen omiaan. Viimeinen pisara oli se, kun hän näki sateenkaaren värisiä Pride-lippuja lastensa koulussa. Sellaisessa ympäristössä hän ei halua lastensa kasvavan.

Keskusta ja SDP lakkauttamassa Ivalon yöpäivystyksen – vastoin lakia ja alueellista tasa-arvoa
Keskusta synnytti hyvinvointialueet lakeineen, keskittämisasetuksineen ja rahoitusmalleineen. Nyt sama puolue johtaa Lapin hyvinvointialuetta – ja haluaa lakkauttaa Ivalon yöpäivystyksen. Päätös on räikeässä ristiriidassa sen kanssa, mitä keskusta on julkisuudessa väittänyt puolustavansa.

Päivän Pointti: Helsingin Sanomien pääkirjoitus pyrkii keventämään myymälävarkaiden syyllisyyttä – kauppiaiden huolet jäävät varjoon

Pieleen meni valtamedian ennustus: Javier Milei murskavoittoon Argentiinan vaaleissa
Argentiinan presidentti Javier Milei on johtanut puolueensa murskavoittoon sunnuntain välivaaleissa. Kahden ensimmäisen presidenttivuotensa aikana Milei on toteuttanut radikaaleja menoleikkauksia anarkokapitalismin hengessä. Valtamedia ennusti presidentin uudistusllnjalle mahalaskua vaaleissa mutta toisin kävi.

Saksalainen AfD-puolue kasvattaa suosiotaan liittokanslerin ja muiden puolueiden palomuureista huolimatta
Mitä korkeammalle Vaihtoehto Saksalle -puolueen (AfD) suosio kasvaa, sitä kovaäänisemmin vaaditaan sen kieltämistä. Liittokanslerin ja muiden puolueiden boikotoima puolue syyttää hallitusta yrityksestä hiljentää oppositio.

”Ovatko konservatiivit tyhmempiä?” – kysyi oppitunnilla oululaisen lukion yhteiskuntaopin opettaja
Perussuomalainen Nuoriso ja Perussuomalaiset Opiskelijat vaativat kriittistä keskustelua suomalaisen koulujärjestelmän vihervasemmistolaistumisesta.

Vihreät valittelee taksimatkoistaan – Antikainen: ”Uskokaa jo, ettei rajoittamaton maahanmuutto toimi”
Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra on kertonut julkisuudessa joutuneensa useaan otteeseen epäasiallisen kohtelun kohteeksi taksissa. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mukaan viimeinkin Diarra on havahtunut siihen, mistä perussuomalaiset ovat varoittaneet jo vuosia, eli hallitsemattoman maahanmuuton ongelmiin.















