

LEHTIKUVA
Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”
Helsingin liikenne on suistumassa sekasortoiseen tilaan, sillä autolla liikkuminen kantakaupungissa alkaa olla liki mahdotonta. Tilanne kuitenkin tyydyttää vihreitä poliitikkoja, joiden pitkän linjan hankkeena on estää yksityisautoilu kokonaan. Kaupunkilaisten keskuudessa kytee silti vastarintaa, ja esimerkiksi ajokaistan poistamista Esplanadilta käsiteltäneen seuraavaksi hallinto-oikeudessa.
Vihreä kaupunkipolitiikka tekee tuhoaan Helsingin ydinkeskustassa. Kantakaupungin alue näivettyy samaan tahtiin, kun kaupungissa on meneillään yhtäaikaisesti katutöitä sekä useita muita liikenteen sujuvuutta rajoittavia toimia.
Liikennekaaos konkretisoituu keskustan päivittäisiin liikenneruuhkiin, joita kuvaillaan painajaismaisiksi: monin paikoin autot eivät yksinkertaisesti enää vain pääse etenemään, koska väylät eivät juuri vedä. Esimerkiksi ajomatka keskustasta Hermannin tukkutorille on venähtänyt 15 minuutista 45 minuuttiin, koska sujuvia kiertoreittejä ei ole. Pikkukadutkin ovat täynnä.
Helsingissä on normaalien katutöiden lisäksi kesällä meneillään myös isoja rakennushankkeita, kuten Kruunusiltoihin liittyvät työmaat, jotka saavat aikaan tukoksia. Kun soppaan lisätään liikennejärjestelyjen muutokset, kuten väylien muuttuminen yksisuuntaiseksi, ainekset liikenteen täystuhoon ovat käsillä.
Pyöräilijöiden ehdoilla
Tällä hetkellä kaupungissa liikkuvia autoilijoita turhauttavat erityisesti myös Esplanadin puiston liikennejärjestelyt, sillä puiston molemmilla puolilla ajoväylät on muutettu yksikaistaisiksi. Autoilta suljettu kaista varataan nyt kävelyä, terasseja ja pyöräilyä varten. Eteläesplanadin historiallisen nupukiveyksen päälle on vedetty asfaltti pyöräilyn helpottamiseksi.
Helsingin kaupungin projektijohtaja Tia Salminen puolustaa asfaltointia, joka on tehty täysin pyöräilijöiden ehdoilla.
– Olemme halunneet parantaa pyöräilyn olosuhteita. Pyöräily ei olisi mielekästä rosoisella nupukivellä, Salminen sanoo Helsingin Sanomissa.
Yllättäen edes monet pyöräilijät eivät ole Salmisen kanssa samaa mieltä. Useat helsinkiläiset pyöräilijät ovat todenneet, että pyöräily on ollut täysin mahdollista myös nupukivien päällä, vaikka ajovauhti hieman hidastuukin.
Olen kulkenut Esplanadia ylös ja alas säännöllisesti yli 30 vuotta enkä ole kokenut sitä ahtaaksi, ja kyllä olen pyöräillyt ja ajanut autoa (harvemmin) Kokeilu on täysin päätön. https://t.co/2YhcWSY9nk #kaupunkisuunnittelu #ilmasto
— Marianne Elfving 🌳casamarianne.bsky.social (@Casamarianne) May 16, 2023
Asianajaja teki valituksen
Kaupunkilaisten keskuudessa kytee vastarintaa. Hermoja raastava ratkaisu poistaa Esplanadeilta ajokaista autoilta ja siirtää ne pyöräilijöille on äskettäin viety hallinto-oikeuteen. Kysymys on ratkaisun päätöksentekoprosessista, jota valituksen tehnyt asianajaja Jukka Laitasalo kuvailee ”kunnallisen demokratian halventamiseksi”.
Valituksessaan Laitasalo vaatii, että hallinto-oikeus kumoaa ja palauttaa uudelleen käsiteltäväksi sekä kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen että viranhaltijapäätöksen. Molemmat päätökset koskevat Esplanadien ajojärjestelyjä.
Sen lisäksi Laitasalo pyytää, että oikeus määrää kaupunkia keskeyttämään Esplanadin uusien liikennejärjestelyjen toteutuksen ja palauttamaan järjestelyt entiselleen. Laitasalon mukaan tarkoitus ei ole puolustaa pelkkää yksityisautoilua, vaan saada logistiikka toimimaan kaikkien liikennemuotojen osalta.
Vihreä paikallispoliitikko: Autoilun pitääkin olla hankalaa
Keskustan uudet liikennejärjestelyt ovat saaneet monet epäilemään, että autoilua halutaan nyt hankaloittaa aivan tarkoituksella. Ajokaistojen vähentämisestä tehtiinkin aiemmin päätös Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa vihreän apulaispormestari Anni Sinnemäen johdolla. Päätöstä puolsivat vihreät, vasemmistoliitto, sosiaalidemokraatit ja RKP. Päätöstä vastustivat kokoomus ja perussuomalaiset.
Suurena yllätyksenä ei voidakaan pitää sitä, että Helsingin liikennekaaos tyydyttää suuresti vihreitä poliitikkoja.
Historian väitöskirjatutkija ja vihreiden paikallispoliitikko Ahto Apajalahti on rehellisesti sitä mieltä, että autoilua pitääkin vaikeuttaa.
Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön.
— Ahto Apajalahti 🇫🇮🇪🇺 (@ahtoapajalahti) May 21, 2023
Liikennekaaos kuin suoraan vihreiden tavoiteohjelmasta
Vihreät on Helsingin valtuuston toiseksi suurin puolue, ja vihreitä tukemaan asettuvat usein vasemmistoliitto ja demarit. Helsinkiläiset autoilijat saavat siis juuri sitä, mitä on tilattu, kun valta on annettu vihreille.
Vihreiden kuntapoliitikko, aiemmin valtuustoryhmän varapuheenjohtajanakin toiminut Hannu Oskala kuvaa tavoitteen suorasukaisesti Suomen Kuvalehden vanhassa haastattelussa: vihreät haluaa estää yksityisautoilua.
– Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike, Oskala toteaa.
Sama autoilun estämisen tavoite on kirjattu myös vihreiden vuosien 2019-2023 tavoiteohjelmaan, jonka kuvaus näyttää toteutuneen sataprosenttisesti Helsingissä:
“Vähennetään yksityisautoilun määrää sulkemalla alueita autoliikenteeltä ja ottamalla käyttöön ruuhkamaksuja suurilla kaupunkiseuduilla. Tuetaan yhdyskuntasuunnittelua, joka edistää kävelyä ja pyöräilyä ja vähentää autoilua. Toteutetaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma ja moninkertaistetaan valtion rahoitus pyörä- ja kävelyliikenteeseen.”
Helsinkiläinen äänestäjä: Mikäli autoilun estäminen ja liikennekaaos miellyttää sinua, seuraavissa kuntavaaleissa on syytä harkita vihreiden äänestämistä. Jos kuitenkin haluat, että kaupunkiin jatkossa pääsee ja sieltä voi poistua myös omalla autolla, suositeltavampi vaihtoehto on äänestää esimerkiksi perussuomalaisia.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vihreiden tavoiteohjelma Jukka Laitasalo liikennejärjestelyt Tia Salminen vihreä kaupunkipolitiikka Ahto Apajalahti yksityisautoilun hankaloittaminen liikennekaaos Hannu Oskala yksityisautoilu Pyöräily Anni Sinnemäki vihreät Liikenne Helsinki
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


EU:n vihreä agenda vastatuulessa – poliitikot vaativat yrityksille hengähdystaukoa uusien lakien paineesta

Vihreä paikallispoliitikko kannattaa autoilun tahallista hankaloittamista Helsingissä

“Parempaa kuin seksi” – vihreät riemuitsevat Saksan ydinvoimaloiden sulkemisesta vaikka päästöt kasvavat

Pääkirjoitus: Me emme tienaa tällä

Maahanmuuttopolitiikan linjauksille päivä lisäaikaa hallitusneuvotteluissa – ilmastopolitiikan osalta jo edistystä tänään

Maahanmuutto- ja ilmastopolitiikasta esitykset valmiina – huomenna selviää, jatkuvatko hallitusneuvottelut samalla kokoonpanolla

Pääkirjoitus: Vihreiden matikka ei enää täsmää

Svenska Yle: Esplanadien kaventaminen tekee laivamatkailusta haasteen

Painopiste siirtyy epäolennaisuuksista valtion perustehtäviin: Väyläverkkoon ja rautateille tulossa miljardien investointi
Viikon suosituimmat

Helsingin teologisessa tiedekunnassa opiskeleva nainen kirjoitti loppuesseeseensä sanan “islamisaatio”, ja bumerangihan siitä tuli – “Ei voida arvostella”
Opiskelija käytti tenttivastauksensa yhdessä osassa sanaa ”islamisaatio.” Tentaattori ilmoitti, ettei tenttivastausta voi arvioida, koska siinä esiintyi termi, joka ei yliopiston mielestä ollut "akateemisesti vakiintunut". Tapaus osuu tieteenteon ytimeen. Opiskelija oli ehdottanut islamisaatiota jatkotutkimuksen aiheeksi. Jos jotakin väitettyä tai oletettua ilmiötä ei saa ehdottaa edes tutkimuskohteeksi siksi, että ilmiö ei ole ”akateemisesti vakiintunut”, putoaa tutkimukselta pohja. Yliopistojen tehtävä kun on juurikin tutkia sitä, mikä ei ole vielä tiedossa.

Valkoisen teinin tappajasta tuli Amerikan mustien sankari
Texasissa nuorten miesten nujakka päättyi toisen nuoren kuolemaan, koska musta nuorukainen oli tuonut koulun urheilukisoihin repussaan veitsen ja päätti käyttää sitä. Nyt valkoisen teinipojan tappajasta on tullut Amerikan mustien sankari, jolle ihmiset ovat lahjoittaneet jo yli puoli miljoonaa dollaria.

Hallitus päätti tuhdista veronalennuksesta duunareille: Työn teosta jää jatkossa entistä enemmän rahaa käteen
Työn tekemisestä tulee Suomessa entistä kannattavampaa. Hallitus on päättänyt, että verotus kevenee pieni- ja keskituloisilla 525 miljoonaa euroa jo vuonna 2026 ja kevennys nousee 650 miljoonaan euroon seuraavana vuonna eli vuonna 2027.

Hallitus harkitsee vakavasti palkkojen veroalea – SAK, jonka pitäisi olla duunareiden puolella, aloitti heti neliraajajarrutuksen: Vastustaa työntekijöiden ostovoiman vahvistamista
SAK ja ay-liike laajemminkin on jyrkästi asettunut vastustamaan hallituksen kaavailemaa ansiotuloverotuksen keventämistä - siitäkin huolimatta, että matalampi verotus tarkoittaa enemmän käteen jäävää vastiketta työn tekemisestä. Kokonaisuudessa kannattaa huomata, että vaikka veronalennukset hyödyttävätkin työntekijää ja lisäävät ostovoimaa, liitot eivät veronalennuksista hyödy mitään.

SDP sulki perussuomalaiset ulos pormestarineuvotteluista – Vigelius: Nurmisen puheet yhteistyön tärkeydestä ovat ristiriidassa tekojen kanssa
Tampereen pormestariksi todennäköisesti nouseva Ilmari Nurminen (sd.) kertoi torstaina, että perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit on jätetty pois neuvotteluista Tampereen pormestariohjelmasta vuosille 2025–2029.

Näin käy, kun jengit ottavat vallan yhteiskunnassa: Haiti totaalisen romahduksen partaalla
Rikollisjengit ovat käytännössä kaapanneet vallan maailman köyhimpiin kuuluvassa maassa. Haiti on maan YK-suurlähettilään mukaan lähellä tilannetta, ”josta ei ole paluuta”. Vain pikainen ulkovaltojen puuttuminen kaaokseen voisi nykäistä saarivaltion pois kuilun reunalta.

Ruuan arvonlisävero laskee – kuluttajan ostovoima vahvistuu
Arvonlisäverotusta kevennetään alentamalla 14 prosentin arvonlisäverokantaan kuuluvien hyödykkeiden verokanta 13,5 prosenttiin vuodesta 2026 alkaen, valtiovarainministeri Riikka Purra kertoi keskiviikkoiltana hallituksen puoliväliriihen tiedotustilaisuudessa.

Purra: “Suomalaisen veronmaksajan ei pidä kustantaa sitäkin lystiä, että joku roudaa jopa bisneksenä porukkaa tänne”

Saksan kansallisen mediayhtiön ZDF:n uutisdokumentti paljastaa Hamasin soluttautumisen kansalaisjärjestöihin Euroopassa
Journalistit Carl Exner ja Ahmet Şenyurt selvittivät "Die Spur" -uutisdokumentissa, mitkä tahot ovat islamististen rakenteiden ja Hamasin propagandistien taustalla. Tutkivan journalismin dokumentti todentaa, kuinka Hamas-toimijat ovat merkittävissä rooleissa eurooppalaisissa yhdistyksissä ja kansalaisjärjestöissä.

Brittipoliisi varoitti miestä kadulla: “puhu englantia”-kehotus voi olla viharikos
Newsweek-lehti uutisoi maailmalla leviävästä videosta, jolla brittipoliisi varoittaa miestä: Kehotus vaatia toista ihmistä "puhumaan englantia" voi olla tulkittavissa vihapuheeksi. Tapauksesta syntyi kohu, sillä video antaa lohduttoman kuvan sananvapauden tilasta Isossa-Britanniassa. Videon taustoista tiedetään kuitenkin rajallisesti. Myös poliisi on ollut verrattain vaitonainen tapahtuneesta.