Älypuhelimien käytön pelätään heikentävän oppilaiden keskittymiskykyä kouluissa. Koulun järjestyssäännöissä ei voida kokonaan kieltää mobiililaitteiden tuomista kouluun, mutta järjestyssäännöillä voidaan rajoittaa mobiililaitteiden käyttöä opetuksen aikana.

Hallitus tulee puuttumaan ongelmaan lainsäädännön avulla.

– Laajaa tutkimusnäyttöä mobiililaitteiden käytön vaikutuksesta ei ole julkaistu. Käytännön kokemuksena kouluilla tiedetään, että koululaisten ongelmallinen sosiaalisen median käyttö voi olla yhteydessä esimerkiksi lisääntyneeseen oireiluun, väsymykseen, yksinäisyyteen ja vähäiseen fyysiseen aktiivisuuteen. Viestien tulo ja niiden tarkistaminen häiritsee keskittymistä ja oppimista, kansanedustaja Jaana Strandman kertoo.

Sopiva tasapaino löydettävä

Välitunnilla mobiililaitteen käyttöä ei voida nykyisellään kokonaan kieltää, mutta silloinkin kiusaamiseen sekä häiritsevään tai muuhun epäasialliseen käyttöön koulun tulee puuttua.

– Erityisesti välitunneilla kännykän käyttöä on vaikea valvoa, Strandman myöntää.

– Toisaalta sosiaalinen media on mahdollistanut yhteydenpidon pitkistä välimatkoista huolimatta ja esimerkiksi pandemian aikana, kun kohtaaminen ei ollut mahdollista. Älylaitteilla on myös turvallisuuden kannalta hyviä ominaisuuksia, joten sopiva tasapaino rajoituksille on tarpeen löytää.

Strandman on koulutukseltaan erityisopettaja. Hän on toiminut rehtorina, luokanopettajana ja erityisopettajana 25 vuotta.

SUOMEN UUTISET