

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Sähköautot hyytyvät lumimyrskyssä moottoriteiden tuntikausien jonoihin – virta ei riitä ja lataaminen on mahdotonta
Sähköautot voivat äityä vaarallisiksi silloin, kun akuista katoaa virta ja lämmityslaite lopettaa toimintansa. Niin voi käydä vaikkapa lumimyrskyssä moottoritien jonossa, jossa apua voi joutua odottamaan tuntikausia.
Sähköautoiluun on viime päivinä löytynyt aivan uusi ulottuvuus, kun rankat lumisateet ovat iskeneet Etelä-Ruotsiin ja aiheuttaneet erityisesti moottoritiellä valtavia jonoja. Itse asiassa hiljaa etenevä jono on ollut liian positiivinen ilmaus, sillä autot ovat matkustajineen seisseet paikallaan jopa 10 tuntia.
Jäätävässä myrskyssä ohuen peltikuoren sisällä tulee vilu, jos autossa ei riitä hönkää lämmityslaitteen pyörittämiseen. Tuntien jonotuksessa tenkkapoo on toki mahdollinen bensa- tai dieselautollekin, jos tankki on ollut tyhjän puoleinen jo jonoon juututtaessa.
Tosin homman saa suhteellisen helposti pelittämään, jos autoilijalla itsellään tai jononaapurilla on varakanisteri, josta voi lorotella lisäenergiaa tankkiin. Sähköautolle tuntien seisoskelu lämmitin ja valot päällä voi sen sijaan olla liikaa ja virta loppuu, sillä akkujen lataus ei onnistu tien päällä.
Ongelmana myös tottumattomat kuljettajat
Sammahtaneet sähköautot pitää hinata moottoritieltä pois muitten matkaa tukkimasta, joka on helpommin sanottu kuin tehty. Autot ovat jumittuneet kilometriä pitkiin jonoihin, ja jonojen väleihin on melkoisen haasteellista sujahtaa isolla hinausautolla.
– Saimme poliisilta ja hinausautoilta viestiä, että tielle oli jäänyt joukko sähköautoja, jotka piti hinata pois, koska ne eivät enää päässeet liikkeelle, sanoo Tiehallinnon tiedottaja Bengt Olsson.
– Ongelmana ovat olleet sähköautojen tottumattomat kuljettajat sekä sähköautojen huonompi kyky pärjätä pakkaskelissä, arvelee puolestaan Tiehallinnon asiantuntija Mikael Salo.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- hinausauto moottoritie tuntikausien jonot varaenergia latauslaite tottumattomuus bensa- ja dieseleautot akun kapasiteetti liikennekaaos lumimyrsky lämmityslaite lataus Mikael Salo Bengt Olsson Etelä-Ruotsi akku sähköauto
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Suomessa on nyt EU-alueen kolmanneksi kallein bensa – Tavio: ”Autoilijoilta kerätään rahaa, joka menee kehitysapuna Afrikkaan”

Osta sähköauto 35 000 eurolla – 7 vuoden kuluttua akku on sökö ja uusi maksaa 25 000 euroa

Ari Koponen: ”Huijataanko suomalaiset sähköautoihin väliaikaisilla tukimuodoilla?”

Sähköautojen tuotanto ei ole ekologista eikä eettisesti kestävää – Koponen: ”Punavihreä hallitus sulkee silmänsä ihmis- ja lasten oikeuksien rikkomiselta sekä luonnonvarojen tuhoamiselta”

Esitys sähköautojen latauspaikoista eduskuntaan – Purra: Hallituksen hiilineutraalisuustavoite on etenkin nyt mahdoton

Sähköauton valmistuksen päästöt lähes kaksinkertaiset polttomoottoriautoon – käytön ekologisuus riippuu sähkön tuotantotavasta

Ronkainen hallituksen ilmastotoimista: Sähköautoja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn – ”Talon lämmittäminen tuntuu olevan ilmastorikos”

Halla-aho: Kasvavat liikkumiskustannukset ovat pois kaikesta muusta – ”Sähköauto on ratkaisu vain niille, joilla on millä mällätä”

Ruotsin autoliitto tylyttää volkkarin ID-sähköautojen käyttöohjeita pakkasella: ”Älä osta”
Viikon suosituimmat

Ilta-Sanomat teetti faktantarkistuksen Teemu Keskisarjan puheista, mutta lukijoille ei kerrota, että faktantarkistaja on vihreissä vaikuttanut kuntapoliitikko
Suomen Uutiset teki faktantarkistuksen Ilta-Sanomien käyttämän faktantarkistajan poliittisista kytköksistä. Tarkistuksessa selvisi, että Keskisarjan puheita arvioivalla faktantarkistajalla on taustaa ja kytköksiä vihreisiin.

Teemu Keskisarjan kolumni: V-sana, T-sana ja R-sana

Teemu Keskisarja: Väestönvaihto on ruma sana, mutta se on totta
Eilisessä A-studiossa Yle oli etukäteen tavoitellut asetelmaa, jossa maahanmuuton haittoja ja kustannuksia veronmaksajalle hämärretään tunnepuheella ja pöyristelyllä. Tällä kertaa Yle ei täysin onnistunut.

Päivän pointti: Vihreiden Sofia Virran puheet työtä tekevistä maahanmuuttajista ovat suuresti liioiteltuja

Helsingin Sanomat kaivoi esille asiantuntijan, joka lausuu huntukiellon olevan islaminvastaisuutta – Purra: ”Väitteet eivät kestä loogista ja moraalista tarkastelua”

Juutalaisia vihaava ”transnainen” murhasi lapsia katolisessa koulussa USA:ssa
Minneapolisissa tapahtui kouluammuskelu, jossa hyökkääjä tappoi kaksi lasta ja haavoitti lähes kahtakymmentä. Suomen valtamedia jätti järjestelmällisesti kertomatta, että ampuja oli Trumpia ja juutalaisia vihaava "transnainen".

Teemu Keskisarja: Maahanmuuton lieveilmiöistä pitää puhua oikeilla nimityksillä – ”Työperäinen on valheellinen sana”
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Teemu Keskisarja palaa vielä tämän viikon mediakohuun toteamalla, että hän hyvin ymmärtää, miltä Jussi Halla-ahosta aikoinaan tuntui selittää sata kertaa sama asia samoille ihmisille, jotka eivät ymmärrä tai eivät tahdo ymmärtää varsin selkeitä seikkoja.

USA:ssa woke-ideologia on jo menettänyt voimansa – Suomessa kuuluu vielä viimeisiä kuolinkorahduksia
Yhdysvalloissa woke-ideologia on jo menettänyt voimansa. Tämä on pitkälti Trumpin ansiota, koska hän on presidenttikautensa alusta asti pyrkinyt kitkemään woke-hullutuksia ja "positiivista erityiskohtelua" pois valtionhallinnosta ja yliopistoista. Suomessa tiedostavat poliitikot ja toimittajat jaksavat vielä pöyristyä "vääristä" sanoista.

Järjestöpamput lobbaavat leikkauksia vastaan säilyttääkseen omat ökypalkkansa
Budjettiriihessä käsitellään muun muassa leikkauksia sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksiin. Järjestöt tietenkin vastustavat kaikkia leikkauksia saamiinsa julkisiin rahoihin. Monet järjestöt ovat palkanneet veronmaksajien rahoilla kovapalkkaisia lobbareita, jotka pyrkivät vaikuttamaan poliitikkoihin, jotta järjestöt saisivat lisää rahaa.

Veronmaksajien rahaa palaa vammaisten ”työllistämiseen” – hankehumppaa ilman konkreettisia tuloksia
Vates-säätiö on yksi monista julkisilla varoilla rahoitettavista yhteisöistä, joiden missiona on edistää vammaisten pääsyä työelämään. Konkreettisia tuloksia, kuten lukuja työllistyneiden vammaisten määristä, ei kuitenkaan Vatesin vuosikertomuksesta löydy.