Helsingin kaupunki perui viime viikonloppuna Kulttuurikaappi-festareiden yhteydessä drag-lapsista kertovan K-18-luokitellun dokumenttielokuvan esittämisen, pitkälti kansan riveistä nousseen paheksunnan ja sosiaalisen median paineen alla. Keskustelu aiheesta jatkuu edelleen, ja lapsia seksualisoivan sisällön esittäminen saa yllättäen tukea jopa eduskuntatasolla pääministeripuolue SDP:n riveistä. Kansalaisyhteiskunnasta kuitenkin nousee päättäjille tiukka viesti siitä, että lapsuuden ja aikuisuuden eroa ei pidä pyrkiä hälventämään enää yhtään enempää.

Viime päivinä Suomessa keskustelunaiheena on ollut drag-esitykset. Drag-esityksillä tarkoitetaan vietteleviksi tarkoitettua seksualisoitua tanssiesiintymistä kaikkine asiaankuuluvine asusteineen ja meikkeineen.

Uutta on vain se, että nyt myös lapsia halutaan yhdistää drag-viihteeseen. Helsingin kaupunki oli viime viikonloppuna aikeissa järjestää Kulttuurikaappi-festareiden ohjelmistossa K18-luokitellun Drag Kids -elokuvan, jonka sanotaan kertovan intohimoisesti drag-kulttuuriin suhtautuvista lapsista, jotka ovat valmistautumassa isoa esiintymistä varten.

Helsingin kaupunki kuitenkin päätti perua Drag Kidsin esittämisen, pitkälti kansan riveistä nousseen paheksunnan ja sosiaalisen median paineen alla. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen sanoo pitävänsä valitettavana, että alaikäisiä seksualisoivaa drag-lapsi-ilmiötä on edes pyritty lanseeraamaan Suomeen kulttuurifestivaalin brändin alla.

– Lapsia tulee suojella, eikä lasten esiintyminen aikuisille tällaisen teeman kautta ole normaalia, Antikainen kritisoi.

Ekonomistilta tiukka kysymys – kaasuvalottajat heti kimpussa

Lasten seksualisoiminen on sosiaalisen median kanavilla tuomittu melko yksimielisesti, ja helsinkiläisfestarin ohjelmistovalintaa on paheksuttu laajasti. Lapsia seksualisoivalle sisällölle vaaditaan nollatoleranssia.

Ekonomisti ja kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas Martin Paasi esittää Helsingin pormestarikolmikolle Juhana Vartiaiselle, Anni Sinnemäelle ja Nasima Razmyarille suorasanaisen kysymyksen siitä, miksi pääkaupunki tarjoaa viihdettä pedofiileille.

Yllättäen Paasin avaus herättää myös vastalauseita ja harhaanjohtavaksi tarkoitettua vähättelyä – ikään kuin lapsia seksualisoiva sisältö olisi jotain muuta kuin lapsia seksualisoivaa.

Monet drag-lapsi-ilmiön puolustelijat pyrkivät hyödyntämään puolustuspuheenvuoroissaan kaasuvalotustekniikkaa. Se on sanallista manipulointia, jonka tarkoituksena on harhauttaa toinen keskustelija niin, että tämä alkaa epäillä kokemansa ja ajatustensa todenmukaisuutta.

Kaasuvalotus ei kuitenkaan toimi kovin hyvin.

Demari-Razmyar pyrkii hämmentämään

Kenties hämmentävimmän puheenvuoron esittää pari viikkoa sitten uudelleen SDP:n listoilta eduskuntaan valittu Helsingin apulaispormestari Razmyar. Hän sivuuttaa kokonaan kohun syyn eli sen, että kansa on tuohtunut pienten lasten seksualisoinnista, jota esitetään ”dokumenttina”.

Razmyar kommenteissaan hämmentää ja monimutkaistaa sitä, mistä keskustellaan, jotta kansalaisten tuohtumus ja vastareaktio harhautuisi maalista. Razmyar puolustelee drag-esityksiä yleisellä tasolla, mutta hän ei yksiselitteisesti tuomitse lasten seksualisointia.

Sen sijaan Razmyar spinnailee ja kaasuvalottaa esittämällä muun muassa, että nyt olisikin muka meneillään seksuaalivähemmistön vaimennusyritys.

Tunnetusti perussuomalaisten kansanedustajan Jussi Halla-ahon harhauttaminen sivupoluille on vaikeaa ellei mahdotonta, eikä se onnistu tälläkään kertaa.

Moraalinvartijoiden reaktiota ei nähty

Kansalaisyhteiskunta parhaillaan purkaa auki tapahtumia ja sitä, mistä nyt oikein on ollutkaan kyse ja miksi asiat menivät niin kuin menivät. Yhden parhaimmista analyyseista tarjoaa radio- ja podcast-toimittaja Arto Koskelo.

Koskelo lähtee kelaamaan tapahtumia auki näkökulmasta, jossa hän ihmettelee, miksi tilanteessa, jossa yhteiskunnan seksualisoiva katse on kohdistunut naisten sijasta lapsiin, yhteiskunnallisen katseen tunnistamiseen harjaantuneessa yhteisössä vallitsee hiljaisuus. Ei edes yskimistä kuulu.

Toisin sanoen: vasemmiston yleensä niin herkän moraalikompassin viisari ei tällä kertaa värähdä, kun kyse on lapsia seksualisoivan drag-elokuvan sisällöstä.

Lasten seksualisointi sulautunut osaksi marxilaisuutta

Koskelon teoria lähtee siitä, että vasemmistolaiseen progressiiviseen ajatteluun sisältyy pelko olemisesta “väärällä puolella historiaa”, mikä tarkoittaa paitsi taantumuksellisuutta myös sitä, että ”väärä ajatus” on tuomittu häviämään taistelussa tulevaisuudesta.

– Pelko historian väärällä puolella olemisesta erottelee opin piirissä jyvät akanoista ja vääräoppiset hurskaista. Väärälle puolelle historiaa päätyminen on synti. Pelko harhaoppisuudesta, jos sallitte, sulkee herkästi silmät asioilta, Koskelo kirjoittaa.

Hän esittää, että lasten seksualisointi on jo sulautunut osaksi marxilaisuudesta nousevaa edistysaatetta, jossa edistys on itseisarvo eikä edistyksen edetessä ole tarpeen miettiä sitä, mikä on enää oikein tai väärin.

Historia toistaa itseään

Kun edistys edistyy, samalla maalitolpat siirtyvät jatkuvasti ja arvot ovat loputtomassa liikkeessä. Tällöin voidaan helposti päätyä tilanteeseen, jossa moraalinen sumu peittää lopullisesti alleen oikean ja väärän erot.

Historia näyttäisi toistavan itseään. Koskelo nostaa esille, että jo 1970-luvun lopussa Saksan vihreissä vaikutti useita pedofiliamyönteisiä poliitikkoja, jotka vaativat muun muassa, että seksuaalinen kanssakäyminen lasten kanssa ei enää olisi rikollinen ja rangaistava teko.

Suomen Uutiset