Useat Euroopan maat ovat alentaneet polttoaineiden verotusta kansalaistensa talousahdinkoa helpottaakseen. Samaan aikaan Yleisradio tekee kaikkensa kertoessaan huolellisesti valikoitujen asiantuntijoiden suulla, miksi suomalaisten nyt vain pitää opetella tankkaamaan maailman kalleinta bensaa.

Rajusti kallistuneisiin polttoaineiden hintoihin on vastattu Saksassa verojen alennuksella. Toukokuun lopussa Saksan parlamentti ilmoitti alentavansa polttoaineiden verotusta tilapäisesti kolmen kesäkuukauden ajaksi.

Veronalennus astui voimaan kesäkuun alussa. Toisin kuin on luultu ja väitetty, toimenpide ei johtanutkaan rahojen valumiseen öljy-yhtiöille, vaan saksalaiset autoilijat ovat hyötyneet konkreettisesti bensapumpulla.

Toukokuun viimeisen ja kesäkuun kuudennen päivän välillä tavallisen 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli Saksassa laskenut 2,154 eurosta 1,948 euroon, eli keskihinta oli pudonnut 20,6 senttiä litralta.

Italiassa ja Ruotsissa helpotuksia autoilijoille

Useat muutkin Euroopan maat ovat alentaneet polttoaineiden verotusta kansalaistensa talousahdinkoa helpottaakseen.

Italiassa polttoaineiden valmisteveroja ja siten niiden hintaa alennettiin 25 senttiä litralta.

Ruotsin hallitus puolestaan esitteli jo maaliskuussa mittavan talouden tukipaketin, joka sisältää erilaisia helpotuksia kalliista polttonesteestä kärsiville yrittäjille ja muille kansalaisille. Ruotsissa polttoaineveroa on laskettu väliaikaisesti kesäkuun alusta lokakuun loppuun. Hallituksen mukaan veron alentaminen tarkoittaa noin 12 sentin laskua polttoaineen litrahintaan.

Viimeisimpänä polttoaineveron alennustalkoisiin ilmoittautui mukaan Yhdysvaltain presidentti Joe Biden, joka vaatii kongressia poistamaan väliaikaisesti liittovaltion polttoaineveron. Bidenin arvion mukaan veroale pudottaisi pumppuhintaa merkittävästi.

Suomessa tuska ei helpota Marinin hallituksen aikana

Suomessa autoilijoiden lienee turha odottaa helpotuksia tällä hallituskaudella, koska vihreän siirtymän lumoamassa hallituksessa ei ole tahtoa auttaa autoilijoita. Valtiovarainministeri Annika Saarikko sanoi jo suoraan, että veroalea ei ole luvassa.

Polttoaineen verotuksen alentaminen näyttäisi kuitenkin olevan toimiva tapa vastata inflaatioon ja auttaa kansalaisten maksukyvyn ylläpitämistä.

Samaan aikaan Yleisradio on koko kevään ajan tehnyt kaikkensa vakuutellessaan erityisen huolellisesti valikoitujen haastateltavien suulla, että suomalaisten nyt vain pitää opetella tankkaamaan maailman kalleinta bensaa.

Jo talvella Yle jututti asiantuntijoikseen kutsumia Sitran Oras Tynkkystä ja Marita Laukkasta valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta VATT:sta. Molemmat julistivat, kuten Yle halusikin, miksi polttoaineveroa ei missään tapauksessa pidä laskea. Samalla Yle jätti härskisti kertomatta valikoimiensa asiantuntijoiden sidokset vihreisiin.

Sama viesti toistuu Ylen alustoilla kuukaudesta toiseen

Yleisradion eri alustoilta on jo kuukausien ajan tuutattu samaa viestiä: polttoaineiden veronkevennyksiä ei kannata tehdä. Syyksi on tarjottu useimmiten sitä, että veronalennuksesta hyötyisivät vain ”hyvätuloiset”, ikään kuin kallis polttoaine ei olisi myös pienituloisten riesana.

Kesäkuun alussa Yle julkaisi ja otsikoi juttunsa jo tavalla, joka voidaan tulkita ylimielisyydeksi kalliiden energian hintojen kanssa tuskaileville kansalaisille.

Päättäjien ei missään tapauksessa kannata puuttua bensan rajuun kallistumiseen, sanovat ekonomistit – sen sijaan kulutusta pitää vähentää, Ylen otsikko huutaa.

Jutussa äänessä ovat bensan veroalen vastustamisen vakionaamat, vihreää agendaa puhuvat Laukkanen ja Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n ekonomisti Sanna Kurronen.

Saarnaamalla kalliiden polttoaineiden hintojen puolesta Yle samalla silittää myötäkarvaan Elokapina-anarkistiliikettä, jonka toiminnasta Yle raportoi säntillisellä tarkkuudella.

SUOMEN UUTISET