Perussuomalaisten kansanedustaja Jussi Wihonen on jättänyt kirjallisen kysymyksen lisääntyneen etätyönteon vaikutuksista liikenteen vähenemiseen ja ruuhkamaksuihin.

Moni työntekijä ja koululainen on tehnyt etätöitä kotoa käsin Covid-19-epidemian aikana. Varsinkin keväällä jouduttiin tekemään nopeasti muutoksia kohti laajempaa etätöiden tekemistä.

– Pääasiassa kansalaiset ovat ottaneet etätyöt hyvin vastaan ja esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriön Digiloikasta vauhtia uuteen kasvuun ja hyvinvointiin. Digitaaliset keinot koronaviruskriisin jälkihoidossa –työryhmän loppuraportissa todetaan, että aiemmassa kyselytutkimuksessa peräti 40 prosenttia etätöitä tehneistä ei haluaisi palata vanhan toimistotyöskentelyn pariin, perussuomalaisten kansanedustaja Jussi Wihonen kertoo.

– Positiivisten kokemusten perusteella on nähtävillä, että etätyöt tulevat lisääntymään ja jatkumaan koronaepidemiasta selviämisen jälkeenkin.

Työmatkaliikenne vähentymässä

Etätyö vaikuttaa paitsi työskentelyyn toimistoissa ja kouluissa, myös liikenteen määriin. Ministeriön raporttikin toteaa, että jos etätyön ja etäosallistumisen suosio pysyy kriisin jälkeen korkealla tasolla, tulee tämä vähentämään ihmisten päivittäistä liikkumisen tarvetta.

– Työmatkaliikenteessä ei olla palattu koronaepidemiaa edeltäviin ruuhkahuippuihin. Etätöiden yleistyessä onkin odotettavissa, että työmatkaliikenteen määrä vähenee, Wihonen arvioi.

– Koronaepidemia vaikuttaa raportin mukaan joukkoliikenteen matkustajamääriin, kun ihmiset välttävät ihmisjoukkoja. Etätöiden lisääntyessä työmatkaliikenne vähenee myös joukkoliikenteessä. Epidemiasta toipumiseen ja joukkoliikenteen matkustusmäärien palautumisessa kestänee tovin.

Uusi vero työssäkäyville

Hallitus on tuomassa liikenteelle ruuhkamaksuja, joiden perimmäiseksi tavoitteeksi on ilmoitettu kasvihuonekaasupäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä. Käytännössä linjaus tarkoittaa autoilijoiden jo korkeiden kustannusten lisäämistä.

– Ruuhkamaksujen on esitetty olevan jopa uusi vero työhön kulkemisesta. Miten hallitus on huomioinut etätöiden lisääntymisen omissa linjauksissaan ja
onko vähentyvän työmatkaliikenteen määrä huomioitu suunnitelmissa tuoda ruuhkamaksuja autoilijoille ja millaisena hallitus näkee joukkoliikenteen tulevaisuuden, erityisesti maakuntien pienemmissä kaupungeissa? Wihonen kysyy.

SUOMEN UUTISET