

LEHTIKUVA
Keskusta vakuutteli vuosikausia: ”Ei uusia korotuksia polttoaineverotukseen tällä hallituskaudella” – mutta puhe oli taas halpaa
Hallituksen, erityisesti keskustan, riveistä on pitkään julistettu, että polttoaineverotukseen ei enää olisi tulossa uusia korotuksia. Keskusta kuitenkin teki sen mitä se aina tekee, sillä seuraava polttoaineiden veronkorotus on tulossa jo vuodenvaihteessa.
Hallitus on korottamassa parafiinisen dieselin polttoaineveroa vuoden 2023 alusta kahdella sentillä litralta. Suurin osa dieselin kulutuksesta on parafiinista, joten veronkorotus on nostamassa dieselin hintaa. Veronkorotus toteutuu, kun parafiinisen dieselin verotuki vuoden 2023 alusta alkaen poistuu.
Nykyisessä inflaatiotilanteessa päätös tulee vaikuttamaan huomattavasti kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannuksiin, jotka ovat nousseet yhtäjaksoisesti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia Venäjän käynnistettyä hyökkäyssodan Ukrainaan. Polttoaineen hinnan ohella myös muun muassa kuljetuskaluston pääomakustannukset ovat nousseet huomattavasti.
Perussuomalaiset vaatii hallitusta perumaan veronkorotuksen, sillä Suomen kilpailukyky ei kestä enää minkäänlaisia veronkorotuksia.
Suomen polttoaineiden hinnat Euroopan kärkitasoa
Myös kuljetusalan edunvalvontajärjestö SKAL:n puheenjohtaja Jani Ylälehto pitää nykytilanteessa polttoainekustannusten lisäämistä edes vähäisessä määrin järjettömänä. Jokainen sentti lisää polttoaineen hintaan kasvattaa kuljetus- ja logistiikkayritysten kustannuksia 13 miljoonalla eurolla. Kasvavat logistiikkakustannukset siirtyvät tuotteiden, kuten ruuan, loppuhintoihin, jotka jäävät kuluttajan maksettavaksi.
Toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa, joissa polttoaineiden veroja on laskettu hinnannousun seurauksena, Suomen hallitus korottaa veroja entisestään. Tilanteesta kärsivät sekä kotitaloudet ja teollisuus että kuljetusala.
Hallitus korotti polttoaineiden verotusta viimeksi kaksi vuotta sitten. Bensiinin osalta litrahinnan korotus on 6,6 senttiä litralta ja dieselin osalta 6,9 senttiä. Kireästä verotuksesta johtuen polttoaineen hinta on vuodesta toiseen Euroopan kärkitasoa.
Vanha sanonta kepusta pitää paikkansa
Hallituksen ja varsinkin keskustan riveistä on pitkään vakuuteltu, että polttoaineverotukseen ei enää olisi tulossa uusia korotuksia tällä hallituskaudella. Keskustan puhe on osoittautunut tyhjäksi ja halvaksi – jälleen kerran.
Valtiovarainministerinä toimiva keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko vakuutti tammikuussa 2021, että polttoaineiden verojen korottamattomuus olisi keskustalle hallituskysymys. MT:n haastattelussa Saarikko väitti, että keskusta pitää tiukasti kiinni näkemyksestään, ettei liikennepolttoaineiden verotusta kiristetä.
– Se on meidän reunaehtomme. Keskustalle käy linja, joka on hallitusohjelmassa ja se on nyt tehty. Syksylläkin keskustan kanta on se, että tämän vaalikauden polttoaineiden veronkorotukset on nyt tehty, Saarikko lausuu haastattelussa viitaten aiempaan vuoden 2020 polttoaineiden veronkorotukseen.
Samalla varmuudella Saarikko paalutti keskustan linjaa vuosi sitten Demokraatti-lehden haastattelussa:
– Bensaveron korotusta, muitakaan polttoaineveron tai lämmityspolttoöljyjen korotuksia tämä esitys eivätkä hallituksen suunnitelmat sisällä, Saarikko sanoi.
Vanha sanonta, jonka mukaan kepu pettää aina, kuvaa tilannetta erinomaisesti edelleen vuonna 2022.
Kärnän twiitti ikääntyi huonosti
Myös keskustan lausuntoautomaattina tunnetun Mikko Kärnän lupaukset polttoaineverotuksesta olivat täysin omaa luokkaansa toissa vuonna, hieman ennen koronan leviämisen alkamista.
Runsaat kaksi ja puoli vuotta myöhemmin voidaan todeta, ettei twiitti ole vanhentunut arvokkaasti.
Meille ei tule mitään uusia korotuksia polttoaineverotukseen tällä hallituskaudella tämän yhden hallitusohjelmassa päätetyn indeksikorotuksen lisäksi. Ja sekös sinua harmittaa.
— Mikko Kärnä 🇫🇮🇺🇦 (@KarnaMikko) January 24, 2020
Kärnä vastaa twiitissään perussuomalaisten kansanedustajalle Sanna Antikaiselle, joka kehottaa Kärnää pitämään sanansa. Todettakoon, että vaikka ei pitänytkään, Kärnä toki aina keksii selitykset.
Keskusta ei ole ainoa hallituspuolue, joka on sumuttanut äänestäjiä polttoaineiden verojen korotukseen liittyvillä tyhjillä lupauksilla. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) lupasi pari vuotta sitten, että polttoaineveron korotus voidaan korvata kokonaan vähävaraisille ja maalla asuville.
– Pankkitilille ilmestyy rahaa, Harakka lausui Ylen A-Studiossa kaksi vuotta sitten.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Jani Ylälehto kuluttajahinnat polttoaineiden hinnankorotukset SKAL kuljetuskustannukset sumutus Mikko Kärnä Annika Saarikko Timo HArakka Takinkääntö Sanna Antikainen perussuomalaiset SDP hallitus Keskusta verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Kepun Saarikolta outoja takinkääntösyytöksiä – Purra huomautti, että keskustan puheet ja teot hallituksessa ovat kaukana toisistaan

Huippukallis sähkö ja polttoaine köyhdyttävät kansaa – keskustan johdolta ylimielistä puhetta: ”Sopeutukaa uuteen”

Purra: Hallituskauden saldoksi jää valtava alijäämä ja velka – ”Rahaa viskottu ympäriinsä, tärkeysjärjestystä ei ole”

Antikainen: Pommi tulossa – hallitus aikoo nostaa polttoaineveroa

Energiakriisi kurittaa kansalaisia – missä viipyvät hallituksen todelliset toimet kriisiin vastaamiseksi?

Diesel jo bensaa kalliimpaa – käyttövoimavero on nyt rangaistusvero

Ristiriitaista kiertelyä kyselytunnilla: Hallituksen päätöksellä polttoainevero nousee taas vuodenvaihteessa – hyväksyykö hallitus vielä päälle EU:n päästökaupan?

EU-parlamentti piiskaa lisävauhtia päästövähennyksiin – nyt kallistuvat myös lentäminen, laivamatkailu sekä lämmittäminen
Viikon suosituimmat

Päivän Pointti: Kun Lähi-idän rauha etenee, Yle kutsui kommentaattoriksi Israelia vastustavan aktivistin, joka esiteltiin asiantuntijana

Maahanmuuttaja joutuu jatkossa itse maksamaan opiskelustaan lukiossa ja ammattikoulussa
Kolmansista maista tuleville ammattikoulussa tai lukiossa opiskeleville henkilöille on tulossa lukuvuosimaksut. Jatkossa oleskeluluvan myöntäminen opiskelua varten edellyttää myös koulutuksen järjestäjän määräämien maksujen suorittamista.

Reijonen: Nyt jysähti todellinen ilosanoma autoilijoille
Kansanedustaja Minna Reijonen piti eduskunnan salipuheessaan tulevaa polttoaineiveron kevennystä yltiösuperhienona juttuna. Polttoainevero laskee noin 50 miljoonaa euroa ensi vuonna.

Tehtaita nurin, työpaikat kiven alla – Saksan hallitusta vaaditaan luopumaan ”ilmastososialismista” lasten tulevaisuuden pelastamiseksi
Lähes paikoilleen jämähtäneen energiakäänteen jättikulut romuttavat saksalaista sosiaalivaltiota. Saksan suurimman päivälehden päätoimittaja vaatii liittokansleri Merziä luopumaan ”ilmastososialismista” saksalaisten lasten tulevaisuuden pelastamiseksi. Teollisuudessa pakataan laukkuja.

Päivän Pointti: Yle lietsoo nyt pelkoa Euroopan muka vallanneesta ”laitaoikeistosta” ja johtaa taas harhaan

Ranskalaiskirjailija varoittaa: Muslimiveljeskunta haluaa tehdä Euroopasta sharia-lakiin perustuvan kalifaatin
Muslimiveljeskunta pyrkii kasvattamaan valtaansa Euroopassa erityisesti yliopistojen kautta. Keskeisiä yhteiskunnallisia päätöksiä voidaan ohjailla vaikuttamalla tuleviin päättäjiin. Pitkän aikavälin tavoitteena järjestöllä on perustaa Eurooppaan sharia-lakiin ja islamilaiseen talousjärjestelmään perustuva kalifaatti. Se voisi onnistua vasemmiston vanavedessä.

Antikainen: Äänioikeus vain Suomen kansalaisille
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen on tehnyt eduskunnassa lakialoitteen, jossa hän esittää äänioikeuden rajaamista kunta- ja aluevaaleissa vain Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden sekä Islannin ja Norjan kansalaisille.

Purra syyttää keskustaa törkeästä maalittamisesta ja tappouhkauksista: ”Hävetkää”
Valtiovarainministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra syyttää keskustaa kansanedustajien maalittamisesta ja kertoo, että raju häirintä ulottuu myös perheenjäseniin. Hän painottaa, että tappouhkaukset ja pelottelukuvasto vaarantavat demokratian, ja vaatii keskustan paikallistoimijoita lopettamaan ylilyönnit.

Demarit huolissaan ulkomailla syntyneiden työntekijöiden määrän kasvusta – Bergbom: ”Kuinka se voi olla näin, sosialidemokraatit?”
Demareiden lempihuvituksiin kuuluu syytellä muita oman hallituspolitiikkansa aikaansaannoksista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom selittää asiasta huolestuneille SDP:n kansanedustajille, miten on mahdollista, että Suomeen on vuonna 2023 tullut paljon työperäisiä maahanmuuttajia.

Totuus on tekijän silmissä – Yle tulkitsee maailmaa sellaisena kuin toimittaja haluaisi sen olevan
Uutisia tuottavat ja välittävät (ainakin toistaiseksi) ihmiset ja maailman tapahtumat ovat siten aina tavalla tai toisella suodattuneita. Luontevaa kuitenkin olisi, jos verorahoilla jyvitetty uutistoiminta pyrkisi ponnekkaan aidosti monipuoliseen, eri näkökantoja esiin tuovaan raportointiin. Maailma muuttuu ja toivottavasti Yle sen mukana.