

LEHTIKUVA
Kiinalaiset sähköautot valtaamassa Euroopan markkinat – takana saattaa lymytä keskusjohtoisen kommunistivaltion teollisuustuki ja suurvaltapolitiikka
Kiinalla on jämerä yksinvaltiaan ote akkumateriaaleista ja pitkään sähköautoja valmistanut, kokenut teollinen infrastruktuuri. Se mitä Kiinalla ei vielä ole, on johtava asema läntisillä sähköautojen markkinoilla. Pudotuskisa on alkanut.
Kun avaa minkä hyvänsä suomalaisen automedian, yksi asia pistää usein silmään. Koeajossa ja esittelyissä olevat autot ovat usein merkiltään vähemmän tunnettuja, lähtöisin Kiinasta ja hinnat ovat kymmenentuhatta euroa vastaavia läntisiä kulkineita köykäisemmät.
Vastaavaa on tapahtunut aiemmin vaikkapa 1960-luvulla, kun japanilaiset moottoripyörät valtasivat markkinat ja pyyhkivät kartalta markkinoita dominoineet brittipyörät. Kuluttajaelektroniikan puolella samantapainen kehityskulku kaatoi nimekkään puhelinvalmistajan.
Kiinalaiset tulevat
Kiinalaiset autonvalmistajat ovat pyrkineet uusille markkinoille erityisesti Euroopassa pystyttämällä näyttelytiloja ja solmimalla sopimuksia olemassa olevien jälleenmyyjien kanssa Pariisista Helsinkiin. Epäsuora myyntipuhe on, että kyseiset ajoneuvot ovat globaalisti olennainen osa puhtaamman energian tavoitetta, kirjoittaa Washington Post.
Kiinalaisten sähköautojen markkinaosuus on nyt Euroopassa luokkaa vajaat 6 prosenttia, mutta se on tavannut tuplaantua vuosittain.
Kiinalaisten ilmeinen pyrkimys on ohittaa vauhdilla vasemmalta elitistiset eurooppalaiset autonvalmistajat ja tarjota edullisia sähköautoja massoille.
Länsimaiset kuluttajat ovat yhä enemmän ympäristötietoisia ja kaipaavat alleen autoa, joka auttaa heitä vähentämään riippuvuuttaan fossiilisista polttoaineista. Ilman mahdottomaksi käyvää hintalappua. Tämä on kohtalonkysymys eurooppalaisille autonvalmistajille.
Kaiken takana on sekin tosiasia, että vuoden 2035 alusta alkaen Euroopassa myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen on oltava paikallisesti päästöttömiä.
Autoteollisuuden työpaikat vaarassa
Jos kiinalaisten sähköautojen voittokulusta tulee todellista, se merkitsee kylmää kyytiä eurooppalaiselle autoteollisuudelle. Joka tapauksessa käy yhä selvemmäksi, että eurooppalaiset autonvalmistajat ovat aliarvioineet sähkövallankumouksen nopeuden railakkaasti pieleen.
Sähköautojen valmistus vaatii yhä vähemmän perinteistä asennustyövoimaa ja ohjelmistokehitys on paljon entistä tärkeämpää.
Autoteollisuus on siis mullistuksen kourissa samaan aikaan kun kilpailu on kiristymässä. Tämän kaiken on uumoiltu johtavan jopa 100 000 työpaikan katoamiseen pelkästään Saksassa.
Audi ilmoitti lokakuun alussa keskeyttävänsä osan Belgian tehtaansa tuotannosta toistaiseksi. Syynä uupuva sähköautojen kysyntä. VW oli joutunut turvautumaan tuotantoseisokkiin jo aiemmin.
Komissiossa kuohuu
Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen onkin puhunut ”halpojen kiinalaisautojen tulvasta”. Komissio katsoo, että kiinalaiset sähköautot nauttivat Euroopassa huomattavasta kilpailuedusta Kiinan valtion niille mahdollisesti tuputtamien tukien takia.
Ilmassa on epäilyksiä myös Kiinan mahdollisista suurvaltapoliittisista pyrkimyksistä.
EU:ssa onkin käynnistetty selvitys, joka saattaa johtaa kiinalaisautojen rynnistyksen rajoittamiseen tuontitulleilla. Kiinan valtio on asiasta tietysti täysin eri mieltä, joten lännen ja idän vastakkainasettelu on senkun kiihtymässä tältäkin osin.
Brysselissä pohdittaneen myös mahdollisia tukia eurooppalaiselle autoteollisuudelle.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- suurvaltapolitiikka tuontitullit teollisuustuet tuotantoseisokki ohjelmistokehitys ympäristötietoisuus kuluttajamarkkina elitismi sähköautoja massoille Euroopan autoteollisuus akkumateriaalit kilpailuetu Kiinan kommunistinen puolue päästötön liikenne Ursula von der Leyen Sähköautot Euroopan unioni Fossiiliset polttoaineet Euroopan komissio Kiina työllisyys EU
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Autoilla pitää saada ja voida ajaa niiden käyttöiän loppuun – päästöttömään tai vähäpäästöiseen pakottaminen ei ole vaihtoehto

Puhemies Halla-aho tapasi Yhdysvaltain ulkopoliittista johtoa: ”Meidän täytyy löytää keinot tuoda teollista tuotantoamme Kiinasta takaisin Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan”

Kiina kannustaa nyt kansalaisia lisääntymään – maailman väkirikkaimman maan titteli meni keväällä Intialle

Maapallon resurssit koetuksella: Intia ohittaa huhtikuussa Kiinan maailman väkirikkaimpana maana ja intialaisia on pian 1,7 miljardia

Kiina hankkii tiedustelupomojen mukaan laittomasti ja järjestelmällisesti huipputeknologiaa länsimaista – uhkaa koko demokraattisen järjestelmän tulevaisuutta

Halla-aho varoittaa Kiina-riippuvuudesta ja kehottaa irtikytkentään hyvissä ajoin: ”Riski ei saa realisoitua”
Viikon suosituimmat

Harakka ja Vigelius kiistassa kansalaisuuslaista: ”Jäät kiinni koko ajan valheista”
Eduskunta äänesti eilen läpi lakimuutoksen kansalaisuuslaista äänin 103-58. Jatkossa kansalaisuuden saaminen edellyttää hakijalta tiukemmin muun muassa nuhteettomuutta ja etuuksien sijaan työllä ansaittua toimeentuloa.

Meri: Hallitus vie läpi historiallista uudistusta ulosottovelallisten aseman parantamiseksi
Perussuomalainen oikeusministeri Leena Meri kertoi eduskunnan kyselytunnilla oikeusministeriön valmistelleen pitkään uudistusta, joka helpottaa ulosottovelallisten mahdollisuuksia käydä töissä ja lyhentää velkojaan. Edellinen hallitus vastusti hanketta, mutta Meri sanoo olevansa ylpeä nykyhallituksesta, joka vie uudistusta määrätietoisesti eteenpäin.

Voima-lehti myrkytti suomalaiset miehet – näin ”toksinen maskuliinisuus” runnottiin väkisin suomen kieleen

Hamas aloitti teloitukset – Antikainen: Vihervasemmisto haaveilee edelleen Hamasin johtamasta Palestiinasta
Vihervasemmisto on jo pitkään rummuttanut Palestiinan valtion tunnustamisen puolesta ja puhunut kauniisti rauhasta ja oikeudenmukaisuudesta. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen muistuttaa, että nyt, kun Gazassa on saatu aikaan tulitauko, näemme karun todellisuuden. Hamas on ryhtynyt teloittamaan palestiinalaisia.

Professori Vesa Kanniainen julkaisee maahanmuuttolukunsa kirjana: Lähi-idästä ja Afrikasta saapuvat aiheuttavat eniten kustannuksia julkiselle taloudelle
Professori emeritus Vesa Kanniaisen analyysi maahanmuuton nettokustannuksista Euroopassa herätti huomiota alkusyksystä. Analyysia esittelevää YouTube-videota ja Kanniaisen haastattelua on ladattu tähän mennessä 130 000 kertaa.

Mamukoulutusbisneksen loppu – Nieminen: ”Maksajana on ollut suomalainen veronmaksaja”
Perussuomalaiset näkee, että kolmansista maista tulevat opiskelijat maksavat lukukausimaksuja, jotka vähentävät opiskeluperäiseen maahanmuuttoon liittyvää koulutusjärjestelmän hyväksikäyttöä sekä parantavat ulkomaalaisten opiskelijoiden asemaa. Lakimuutoksen myötä yksityinen ja veronmaksajien rahoilla pyöritetty koulutusbisnes menettää pohjansa.

Matias Turkkila: SDP:n jäsenistö vanhenee ja puolue tarvitsee uusia kannattajia – ”Avaa rajat Kela-tuella eläville äänestysperäisille maahanmuuttajille”
Riikka Purran erityisavustaja Matias Turkkila julkaisi viestipalvelu X:ssä kirjoituksen, jossa hän syyttää SDP:tä ja vasemmistoa uusien äänestäjien haalimisesta maahanmuuton avulla sekä yhdistyskentän käyttämisestä poliittisiin tarkoituksiin. Turkkila sanoo puolueiden rakentavan järjestelmää, joka hyödyntää julkisia varoja ylläpitääkseen korruptiivista koneistoa.

Trumpin vastaiset suurmielenosoitukset todistivat tarpeettomuutensa: USA ei ole vajoamassa diktatuuriin
Yhdysvalloissa järjestettiin lauantaina laajoja mielenosoituksia presidentti Trumpia vastaan. Järjestäjien mukaan niihin osallistui jopa seitsemän miljoonaa ihmistä. Nämä iloisissa karnevaalitunnelmissa sujuneet suurmielenosoitukset ovat jo itsessään todiste siitä, että maa ei ole vajoamassa diktatuuriin.

Islamin suosio kasvaa kouluissa – Koponen: ”Väkivaltaisille ja naisia alistaville uskomuksille ei ole sijaa Suomessa”
Islamin opetus kouluissa lisääntyy ja kristinuskon opetus vähenee. Sivistysvaliokunnan perussuomalainen varapuheenjohtaja Ari Koponen pitää kehitystä huolestuttavana.

Tyytymättömyys Saksan yleisradiota kohtaan kasvaa – lupamaksusta taistellaan oikeudessa
Jokainen saksalainen voi vetää yleisradiomaksunsa oikeuteen, jos pystyy todistamaan, että yleisradio ei täytä sille asetettuja mielipiteenvapauden, hyvän laadun ja poliittisen tasapuolisuuden vaatimuksia.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää














