

PS ARKISTO
Vihervasemmisto haluaa edistää ruuhkamaksuja, kilometriverotusta ja vielä nykyistäkin kalliimpaa polttoainetta – Tavio: Suomeen saatava automyönteinen hallitus
Auto- ja liikennealan vaalipaneelissa suurimpien puolueiden kansanedustajat esittivät linjauksia päästövähennyksistä ja liikenteen verotuksesta tulevaisuudessa. Vihreät, vasemmistoliitto ja demarit luettelivat lähinnä erilaisia politiikkatoimia, joilla autoilu pysyy kalliina myös tulevaisuudessa – siitäkin huolimatta että liikenteen päästöt jatkossa vähenevät. Perussuomalaisten Ville Tavio toppuutteli vihervasemmiston intoa kiusata autoilijoita ja huomautti, että tilastollisesti Suomessa on jo nyt EU:n kolmanneksi korkein kokonaisliikenteen verotus.
Kun liikenteen päästöt tulevaisuudessa vähenevät, samalla laskevat valtion verotulot. Valtiovarainministeriön asettaman työryhmän arvion mukaan nykyisillä verotasoilla liikenteen verotulot olisivat vuonna 2030 noin 1,1 miljardia euroa alempana kuin vuonna 2019, mikä tarkoittaisi reaalisesti noin 1,7 miljardin euron vähenemää.
Autoilijat valtion lypsylehminä
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän johtaja Ville Tavio katsoo, että verokertymän voi hyvin antaa vähitellen sulaa. Tavio korosti, että autoilijoita ei tulisi enää nähdä valtion lypsylehmänä, etenkin kun tulevaisuudessa liikenne on puhtaampaa.
Polttomoottoriautoja Suomen teillä kulkee Suomessa silti jatkossakin. Tavio painottaa, että polttomoottoriautoilijoita ei saa jatkossa kurittaa lisää.
– En kannata polttoaineveron indeksikorotusta. Polttomoottoriautoilun kustannuksia on päinvastoin laskettava, koska myös polttomoottoriautojen suhteellinen osuus tulevaisuudessa laskee. Verotus ei voi olla epätasa-arvoista, Tavio sanoi autoalan vaalipaneelissa tänään.
Vihreitä kiusaa jo autojen olemassaolo
Sen sijaan vihreät ovat valmiita jatkamaan autoilijoiden kurittamista lisää. Vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne tosin myönsi, että liikenteen verotuksen vähentyminen on ymmärrettävää liikenteen sähköistyessä sekä muiden vähäpäästöisten liikennemuotojen yleistyessä.
Vihreitä kuitenkin pistelee se, että autoja ylipäätään edelleen on, sillä Harjanne näkee autoilun joka tapauksessa aiheuttavan ulkoishaittoja muun muassa liikenteen vaatiman tilan tarpeen vuoksi.
Vihreillä ei liene ymmärrystä sille, että auto on monelle suomalaiselle tuiki välttämätön muun muassa päivittäisten työmatkojen vuoksi.
– Liikenteen verotulojen vähentymistä voidaan kompensoida ruuhkamaksuilla, Harjanne esitti.
Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Pia Lohikoski puolestaan mainitsi tavoitteena ”liikenteen kokonaisverotuksen uudistamisen”, mikä suomeksi sanottuna tarkoittaisi autoilun kallistumista entisestään.
Vihervasemmisto haluaa veroa veron päälle
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) taasen antoi varovaisen hyväksyntänsä autoilun kilometriverolle tulevaisuudessa
– Se voisi olla perälautana, Harakka muotoili.
Vasemmistopuolueilla on siis edelleen vahvaa halua estää suomalaisia liikkumasta tekemällä liikkumisesta eri tavoilla yhä kalliimpaa. Myös vihreiden Harjanne sanoi suhtautuvansa myönteisesti kilometriveroon, eräänä tapana kompensoida liikenteen kokonaisverokertymän pienenemistä.
Kilometriveroon suhtautui myönteisesti myös vasemmiston Lohikoski, joka tosin olisi valmis korottamaan myös polttoaineveroa jatkossa lisää – siitäkin huolimatta, että polttoaineen hinta on edelleen Suomessa ennätyskorkealla tasolla.
– Polttoaineveron korotus olisi yksi elementti kokonaisuudessa kannustimena kohti vähäpäästöisyyttä, Lohikoski sanoi.
Tavio tyrmäsi kollegoidensa puheet paneelissa toteamalla, ettei uudelle verolle ole edes esitetty yhtäkään toteuttamiskelpoista mallia.
Taviksella ei ole varaa sähköautoon
Tavio toppuutteli kollegoidensa intoa kiusata autoilijoita lisää ja huomautti, että tilastollisesti Suomessa on nyt EU:n kolmanneksi korkein kokonaisliikenteen verotus.
Tavio yleisesti puolustaa autoilijoiden asemaa Suomessa ja haluaisi autoilun kustannuksia alaspäin. Hän ei kannata ruuhkamaksuja eikä tietulleja ja katsoo, että autoilu on ihmisen perusoikeus.
– Bensa on nyt liian kallista ja sen päälle on vielä autovero. Polttomoottoriautoilun kustannuksia olisikin tulevaisuudessa laskettava, koska myös polttomoottoriautojen suhteellinen osuus tulevaisuudessa laskee, Tavio sanoi.
Liikenteen odotetaan tulevaisuudessa sähköistyvän asteittain. Tavio kuitenkin huomautti, että vielä pitkään sähköautojen korkea hinta on monelle palkansaajalle este siirtyä liikkumaan sähköisesti.
– Sähköautoja ostavat yleisimmin hyvätuloiset. Siksi meidän ei pitäisi keskustella enää enempää polttomoottoriautoiluun kohdistuvista veronkorotuksista vaan päin vastoin pitäisi keskustella siitä, miten autoilun verotusta kevennetään.
EU:n ilmastotoimille stoppi
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tavio edellytti paneelissa, että Suomen seuraava hallitus on autoilumyönteinen. Tavion mielestä seuraavan hallituksen ei missään nimessä pidä edistää EU:n ilmastotoimia, vaan autoilun kustannuksia pitää pienentää.
– Monet työssäkäyvät tarvitsevat autoa, joten autoilun verotus on usein työn piiloverotusta, Tavio huomautti.
Tavio muistutti paneelissa siitä, että Ruotsissa on ruotsidemokraattien myötävaikutuksella päätetty laskea polttoaineen jakeluvelvoite EU:n minimitasolle vuonna 2024. Suomessa taas Marinin hallituksen linjalla jakeluvelvoitetta kasvatettaisiin niin roimasti, että autoala varoittaa vuoden 2024 alussa polttoainehintojen nousevan jopa 55 senttiä/litra.
Stop autoilijoiden kuritukselle -kansanliike kysyi puolueilta taannoin vastauksia autoiluun liittyvissä kysymyksissä. Perussuomalaiset ilmoitti kannattavansa biojakeluvelvoitteen poistamista. Kokoomus ja keskusta ilmoittivat kannattavansa sen alentamista. Eduskuntapuolueista SDP ja vihreät jättivät kokonaan vastaamatta autoilijoiden vaalikyselyyn.
Tavio katsoo, että seuraavassa hallituksessa tarvitaan perussuomalaisia varmistamaan se, että jakeluvelvoitteeseen saadaan järkeä.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Pia Lohikoski jakeluvelvoite kilometrivero ilmastotoimet Atte Harjanne työmatkaliikenne polttomoottoriautot polttoaineiden hinta autoilijat liikennepolitiikka vihervasemmisto kustannukset ruuhkamaksut Timo HArakka Sanna Marin Ville Tavio sähköauto Ruotsi perussuomalaiset hallitus verotus EU
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Muut EU-maat alentavat veroja auttaakseen kansalaisiaan polttoainekriisissä – Suomen hallitusta ei omien kansalaisten ahdinko kiinnosta

Hallitus verottaa autoilijat hengiltä ja pitää tiestön huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin: ”Punavihreän hallituksen mukaan vain kävely ja pyöräily on sallittua”

Vaikea yhtälö edessä EU:ssa: Polttomoottoriautojen myynti loppuu, mutta sähköautojen valmistaminen saattaa olla liian kallista

Halla-aho: Suomalaiset maksavat bensiinistä toiseksi eniten ja dieselistä eniten koko Euroopassa – vaikka suomalaisten käteen jäävät ansiot ovat itäeurooppalaisella tasolla

Perussuomalaiset: Autoilun kustannukset alas – polttoaineveroa laskettava vaiheittain

Juvonen: Käyttövoimavero on aikansa elänyt

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän uusi puheenjohtajisto on valittu

Ruotsalaisille autoilijoille tiedossa helpotusta: Dieselin ja bensiinin hinta laskee reilusti ensi vuoden alussa

Ruotsidemokraatit piti vaalilupauksensa halvemmasta autoilusta: Jakeluvelvoite EU:n minimitasolle vuodenvaihteessa
Viikon suosituimmat

Hallitusta rasismista kouluttaneet paljastuivat itse rasisteiksi – Rostila: THL levittää syrjivää pseudotiedettä valkoisten etuoikeuksista
Perussuomalaisten kansanedustaja Onni Rostila syyttää hallitukselle rasismikoulutuksen järjestänyttä Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta itse rasistiseksi, THL:n omat verkkosivut nimittäin pursuavat pseudotieteellisen, valkoihoisia syrjivän "valkoisuustutkimuksen" oppeja.

Some ärähti THL:n huuruisesta sekoilusta – terveysviranomainen höpöttelee suomalaisuusmyytistä, väittää kotoutumista ”pakkoassimilaatioksi” – THL:n sivusto pursuilee kovan linjan woketusta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut verkkosivuillaan laajan identiteettipoliittisen sanaston, jossa esiintyy mm. termit "valkoinen etuoikeus", "antirasistinen pedagogiikka" ja "suomalaisuusmyytti". Woke-henkinen sanasto herättää hämmennystä, sillä se kyseenalaistaa suomalaisen kansallisuuskäsityksen "myyttinä". Jopa maahanmuuttajien kotouttamista tarkastellaan ongelmallisena "pakkoassimilaationa". Sosiaalisessa mediassa monet keskustelijat ihmettelevät, miten tällainen ideologinen terminologia liittyy ylipäätään kansanterveyteen. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun THL:n nähdään wokettavan. Jo vuosien ajan THL on leikannut tieteellisestä asiantuntijatyöstään pitämällä kiinni poliittisesta aktivismista.

Expressen: Muslimiyhteisöt haluavat segregaatiota
Expressenin kolumnisti Sofie Löwenmark seurasi muslimiyhteisöjen verkostoitumista Ruotsissa. Hän kirjoittaa, että samaan aikaan, kun poliittisessa keskustelussa korostetaan integraatiota, vahvistuu rinnakkaisyhteiskunta muslimiyhteisöjen tiiviiden verkostojen voimalla. Eikä se ole hänen mukaansa sattumaa.

Tutkimus: Oikeistolaiset osoittavat enemmän empatiaa vasemmistolaisia kohtaan kuin vasemmistolaiset oikeistolaisia kohtaan – epäsymmetriaa selittävät ankarat moraaliset tulkinnat
Polarisaatio ei enää tarkoita vain poliittisten näkemysten nurkkakuntaistumista. Vastakkainasettelu on entistä juurtuneempaa jo henkiselle tasolle – kyvyttömyyteen kokea empatiaa vastakkaisen poliittisen laidan edustajia kohtaan. Tieteelliset tutkimukset osoittavat, että poliittisten ryhmien edustajien keskuudessa empatia on valikoivaa. Vielä hämmästyttävämpi löydös on se, että tämä empatian puolueellisuus on epäsymmetristä oikeistolaisten ja vasemmistolaisten keskuudessa. Oikeistolaiset osoittivat enemmän empatiaa vasemmistolaisia kohtaan kuin vasemmistolaiset oikeistolaisia kohtaan. Tutkimuksen mukaan oikeistolaisilla on siis suotuisammat mielipiteet vasemmistolaisista kuin vasemmistolaisilla oikeistolaisista.

Antikainen: Rikollisjoukko ei määrää Suomen puolustuksesta – ”Töhrykampanja ei muuta Suomen turvallisuuspolitiikkaa”
Puolustusministeriön rakennuksen julkisivu töhrittiin vaaleanpunaisella maalilla lauantain vastaisena yönä. Poliisi tutkii asiaa rikosnimikkeellä törkeä vahingonteko. Rikoksen tekijäksi on ilmoittautunut palestiinalaisia tukeva Palestine Action -järjestö, joka uhkaa “eskaloida toimintaansa”, ellei Suomi katkaise suhteitaan Israeliin ja peru asekauppoja.

Thunbergin purjehdusseurueen taustat: Yksi osallistui Hizbollahin johtajan hautajaisiin, vasemmistomeppi syytti Hamasin kidnappaaman vauvan kuolemasta Israelia
Greta Thunbergin purjehdusreissulle osallistuneen aktivistiseurueen jäsenet ovat oman kertomansa mukaan valmiita vain rauhanomaiseen ja väkivallattomaan vastarintaan. Yksi Gretan purjehduskavereista on kuitenkin osallistunut terroristijärjestö Hizbollahin johtajan Hassan Nasrallahin hautajaisiin. Matkalle osallistunut ranskalainen vasemmistomeppi puolestaan väitti Hamasin kaappaaman vauvan, 4-vuotiaan lapsen sekä heidän äitinsä kuolleen Israelin miehityksen ja kolonisaation seurauksena.

Ari Koponen raivostui liikemiehen koulutusbisnekselle: ”Vesterbacka sumuttaa aasialaisia opiskelijoita ja hyväksikäyttää suomalaista koulutusjärjestelmää”
Perussuomalaisten kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen raivostui uutisesta, joka koskee Peter Vesterbackan johdolla tapahtuvaa ulkomaalaisten opiskelijoiden maksullista rekrytointia suomalaisiin lukioihin.

Woken jo hiipuessa Väestöliitto lanseeraa kampanjan, joka syyttää DEI:stä irtisanoutuvia yrityksiä tasa-arvon takinkääntäjiksi
Vaikka muualla länsimaissa puhutaan DEIn olevan mennyttä tai vähintään uudelleenmäärittelyn tarpeessa, Väestöliitto asettuu siilipuolustukseen DEIn puolesta ja syyttää globaaleja jättejä takinkääntäjiksi. Kampanja leimaa DEI-toimintojen karsimisen yksioikoisesti tasa-arvon vastaiseksi. Se sivuuttaa DEI:n ristiriitaisuudet ja perustellun kritiikin. Kampanja ei näytä pyrkivän rakentavaan keskusteluun haastavasta aiheesta. Vielä enemmän suomalaiset saattavat ihmetellä, kuuluuko polarisoiva DEI-aktivismi juuri Väestöliiton ydintehtäviin.

Wille Rydman: Mies-päätteisten sanojen kieltäminen ei tee maailmasta rahtustakaan tasa-arvoisempaa – ”Ole mies, älä henkilö”
Perussuomalainen elinkeinoministeri Wille Rydman pitää blogissaan EU:n vaatimusta sukupuolettomista ammattinimikkeistä järjettömänä. Mies-päätteisten sanojen kieltäminen ei tee Rydmanin mielestä maailmasta rahtustakaan tasa-arvoisempaa, mutta suomen kielestä tällainen sensurointiyritys tekee köyhemmän, historiattomamman ja vähemmän ilmaisuvoimaisen.

Mikko Polvinen: Maahanmuuton kriittinen piste ylittyy Euroopassa – ”Oman maan kansalaiset muuttavat kodeistaan paremman ja turvallisemman elämän perässä”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen uskoo, että tulevaisuudessa eri Euroopan maat tekevät kahdenkeskisiä sopimuksia rajattomista alueistaan ja vapaasta liikkuvuudesta. Tämä tulee johtamaan siihen, että maahanmuutossa epäonnistuneet valtiot joutuvat alistumaan rajatarkastuksiin naapurien suojellessa itseään.
Uusimmat

Poliittinen väkivalta Saksassa yltyy

Expressen: Muslimiyhteisöt haluavat segregaatiota
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää