Perussuomalaisten kansanedustaja Jari Koskela toivoo helpotuksia aivan liian korkeaksi nousseisiin autoilun hintoihin. Uusiutuvien polttoaineiden osuutta säätelevän jakeluvelvoitteen on määrä nousta vuonna 2024 nykyisestä 13,5 prosentista 28 prosenttiin. Autoala on arvioinut tämän voivan nostaa pumppuhintoja jopa 25—55 senttiä.

– Talouspolitiikan arviointineuvoston taustaraportin mukaan tästä kärsivät eniten kaupunkien ulkopuolella asuvat pienituloiset eli he, jotka nyt tuskailevat sähkölaskujen kanssa ja joilla ei ole enää yhtään ylimääräistä sukanvarressa, Jari Koskela toteaa.

Kireät ilmastotoimet kurjistavat

Hallituspuolueet syyttävät polttoaineiden hintojen noususta usein öljyn maailmanmarkkinahintaa, jolla kiistatta onkin vaikutus. Hintaan vaikuttavat kuitenkin myös monet kansallisissa käsissä olevat poliittiset valinnat.

Koskela muistuttaa, että jakeluvelvoitteen kiristys on juuri niitä kansallisia ilmastotoimia, joita perussuomalaiset edustajat ovat kritisoineet.

– Me tiedämme, että Suomen taloudella ei mene nyt hyvin. Jos polttoaineiden hinnat nousevat arvioiden mukaan, käännettä parempaan ei ole luvassa. Kireitä ilmastotoimia eniten vaativat kaupunkien hyväosaiset eivät ehkä ymmärrä, kuinka tärkeä auto on niin syrjemmällä asuville kansalaisille kuin verotuloja tuovalle ja hyvinvointivaltiomme perustana olevalle teollisuudellekin, Koskela huomauttaa.

Koskela harmittelee, että hallitus ei saanut vietyä läpi jo kerran sovittua ammattidieseliä, joka on ollut pitkään niin perussuomalaisten kuin ammattiautoilijoidenkin tavoitteena.

Polttomoottoriautojen myyntikielto järjetön

Euroopan parlamentti päätti tällä viikolla vuonna 2035 voimaan tulevasta polttomoottoriautojen myyntikiellosta. Kansanedustaja Koskela pitää tätä järjettömänä päätöksenä, joka antaa aivan liian suurta kilpailuetua sähköautoilla.

– Sähköautojen akkujen valmistus ei ole niin puhdasta ekologisesti eikä eettisesti kuin annetaan ymmärtää. Akkumateriaalia louhitaan hyvin kyseenalaisissa olosuhteissa. Sähköautojen sijaan kannattaisikin edelleen panostaa polttomoottoriautoihin, joiden teknologia kehittyy jatkuvasti vähäpäästöisemmäksi. Esimerkiksi jätteistä valmistetun My-dieselin mahdollisuuksia ei ole vielä riittävästi huomioitu, Koskela sanoo.

SUOMEN UUTISET