

PS ARKISTO
Laakso ammattidieselin puuhamiehenä – moni veronalennuksen vastustaja kääntänyt takkinsa irtopisteiden toivossa
Ammattidiesel eli raskaan liikenteen polttoaineiden veronalennus on pitkään liikennekeskustelussa ollut toimenpide. Kuljetusalan etujärjestön SKALin kannatuksesta huolimatta sen suosio on poliitikkojen keskuudessa kuitenkin viime kuukausiin asti ollut heikkoa perussuomalaisten kansanedustaja Sheikki Laaksoa lukuun ottamatta, joka on tehnyt sitkeää taustatyötä ammattidieselin puolesta vaalikauden alusta lähtien.
Asiaan on nyt tullut muutos. Ammattidieselin kannatuksen lisääntymisen myötä monesta eduskuntapuolueesta onkin noussut esiin poliitikkoja, jotka ovat valmiita esiintymään kuljetusalan veronalennuksen puolestapuhujina helppoja poliittisia irtopisteitä kerätäkseen. Todellisuudessa lakimuutoksen kannattajat ovat eduskunnan käytävillä olleet harvassa.
Perussuomalaisten Sheikki Laakson ammattidieselin puolesta tekemä taustavaikutustyö on kuitenkin kiistämätöntä, ja työ on tuottanut tulosta. Jo vaalikauden alusta ammattidieseliä kannattanut Laakso on lisäksi yhdessä kollegansa kanssa tehnyt ammattidieselin käyttöönotosta esityksen perussuomalaisten vaihtoehtobudjetissa kululaskelmineen päivineen.
Vaikka hallitus onkin näennäisesti ollut ammattidieselin takana jo aiemmin – onhan se sisällytetty hallitusohjelmaan jo vuonna 2019 – on hallituksen sisäistä vastustusta riittänyt koko vaalikauden ajan.
Vastustajista tuli äkkiä puolustajia
Polttoaineiden hintojen noustessa ja perussuomalaisten poliittisen painostuksen alla hallituksen rivit ovat kuitenkin rakoilemassa jo siinä määrin, että lakimuutoksen edistäminen on viimein otettu esille. Laakso on kehityskulkuun tyytyväinen.
– Ammattidieselin käyttöönotto on tärkeä toimenpide kotimaisen kuljetusalan kilpailukyvyn säilyttämiseksi ja yritysten kustannusten laskemiseksi, kansanedustaja Laakso toteaa.
– Olen kyllä pannut merkille, kuinka nopeasti ammattidieselin vastustajista onkin tullut sen puolustajia, kun mielipidettä vaihtamalla on saatu kerättyä poliittisia pisteitä. Oman edun tavoittelun sijaan ensisijaista on kuitenkin helpottaa kuljetusliikkeiden ahdinkoa polttoaineen hinnannousun ja ulkomaisen kilpailun puristuksessa. Välillisesti tämän pitäisi näkyä myös hintojen laskuna kaupan hyllyillä.
Suomalainen maksaa aina
Laakso nimeää myös toisen suomalaisen kuljetusalan kilpailukykyyn keskeisesti vaikuttavan lakihankkeen – vinjetin.
– Vinjetit eli raskaan liikenteen tienkäyttömaksut ovat monessa Euroopan maassa osoittautuneet toimivaksi käytännöksi kattaa tienhoidon kustannuksia. Vinjetin käyttöönoton avulla ulkomaiset kuljetusyritykset maksaisivat Suomen teillä liikkumisesta sen mukaan kuin ne niitä käyttävät ja kuluttavat, hän kuvailee käytäntöä.
– Nykyinen kilpailutilanne on se, että kun ulkomainen rekka ajaa Suomessa, suomalainen maksaa laskun. Ja kun suomalainen rekka ajaa Keski-Euroopassa, suomalainen maksaa laskun. Vinjetin käyttöönotolla voimme tasoittaa tämän epätasapainoisen kilpailutilanteen.
– Ei kai hallituspuolueiden tavoitteena voi olla se, että tapahtui mitä tapahtui, lasku lähetetään aina suomalaiselle? Laakso pohtii.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ulkomainen kilpailu kuljetusliikkeet polttoaineiden veronalennus tienkäyttömaksu SKAL ammattidiesel polttoaineiden hinnakorotukset lakimuutokset raskas liikenne polttoaineiden verotus Sheikki Laakso kuljetusala ulkomainen raskas liikenne Vaihtoehtobudjetti Vinjettimaksut Hallitusohjelma Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Immonen: Autoilijat ja maaseudun ihmiset ongelmissa hallituksen politiikan seurauksena – ”Pieni- ja keskituloiset suurimpia kärsijöitä”

Perussuomalaiset: Ulkomaisille rekoille tienkäyttömaksu viipymättä

Juuso vaatii ammattidieselin käyttöönottoa

Ammattidiesel otettava käyttöön Suomessa – bensakuskiakin paleltaa

Koposelta ehdotuksia autoilijoiden ja ammattiliikenteen ahdinkoa helpottamaan: Jakeluvelvoite poistettava, ammattidiesel pikaisesti käyttöön

Ari Koponen moittii hallituksen kykenemättömyyttä helpottaa yrittäjien ahdinkoa: ”Korkeat polttoainehinnat rapauttavat investoinnit ja heikentävät ostovoimaa”
Viikon suosituimmat

Opettaja-kirjailija Arno Kotro kertoo, kuinka edistyksellinen kiihko pilasi koulut
Arno Kotro kertoo nyt, mikä Suomen koulumaailmassa on mennyt pieleen: digiloikat, ilmiöoppimisen pakkosyöttö, arvosanojen ja kokeiden romuttaminen – ja kokonaisen sukupolven muuttaminen pedagogisten villitysten koekaniineiksi. Kuten Pisa-tulokset osoittavat, outojen muoti-ilmiöiden ottaminen osaksi opetusta on ollut massiivinen virhe.

Kansanedustaja Eemeli Peltonen menehtyi tänään eduskunnassa

Turvetuotannon alasajo sulkee tehtaita Suomessa – Keskisarja: Turve pitää nostaa pannasta
Jokainen valistunut ihminen tietää, että turve on uusiutuva luonnonvara ja että Suomen turvesoissa on lähes Pohjanmeren öljyn suuruinen energia hyödynnettävissä, toteaa perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Teemu Keskisarja. Keskisarja pitää suurena ongelmana sitä, että turveyrittäjät ovat jo lyömässä rukkasia naulaan. Neovasta (entinen Vapo) eläkkeelle jäävä johtaja Ahti Martikainen on puolestaan jo vuosia varoittanut päättäjiä turpeen liian nopeasta alasajosta.

Espanjalaiskaupunki julisti muslimien julkiset juhlat pannaan – ”Paikallisen kristillisen perinteen vastaista”
Maahanmuutto ja monikulttuurisuus nostattavat tunteita ja ovat kiihkeiden erimielisyyksien ja jopa väkivaltaisten yhteenottojen taustalla Espanjassa. Kuten enenevässä määrin koko Euroopassa. Vieraalle vyörytykselle halutaan panna piste ja kunnioittaa omia paikallisia arvoja sekä perinteitä.

Suomi-media saa tylytystä uutuuskirjassa – Halla-ahon mukaan toimittajia vaivaa vallasta humaltuminen ja yliherkkyys
Suurella osalla suomalaisista toimittajista on vakavia henkisiä ongelmia minun ja perussuomalaisten kanssa, Jussi Halla-aho sanoo tuoreessa elämäkertakirjassaan. Toimittajien kiihko perussuomalaisia kohtaan on toisaalta voinut saada monet ihmiset kiinnostumaan perussuomalaisista.

Suomi ajoi alas turvetuotantonsa viherhumpan tahtiin – Polvinen: ”Edellisen hallituksen päätökset johtivat siihen, että Italiassa mafia juhlii ja turvetuottajat Suomessa menettivät työpaikkansa”
Perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen nostaa Italian myrkkyjäteongelman varoittavaksi esimerkiksi viherhumpan aiheuttaman päästövimman ennalta-arvaamattomista seurauksista. Ilmastoideologian aiheuttama turvetuotannon alasajo saattaa johtaa siihen, että Suomessakin joudutaan turvautumaan epätoivoisiin ratkaisuihin, jotta suomalaisten kodit eivät jäätyisi talvella.

Antikainen selvitti Elokapinan kesäkuun kolmipäiväisen mielenosoituksen kustannukset: Hintalappu veronmaksajille lähes 260 000 euroa
Perussomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pyysi Poliisihallitukselta selvitystä Elokapinan mielenosoitusten aiheuttamista kustannuksista. Helsingin kesäkuun 2025 mielenosoitus maksoi lähes 260 000 euroa.

Purra: ”Kyllä riittää tässä maassa hommia puolueella, joka ei halua kupata veronmaksajan selkänahasta etuoikeuksia eikä totella kaiken maailman intressitahoja”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra nostaa esille toimittaja Ari Korvolan kirjan Tuppeensahattu Nuorisosäätiö, joka kertoo keskustaa lähellä olevan Nuorisosäätiön rikosvyyhdistä. Kirjan tärkeimpänä ansiona Purra pitää kuvausta siitä, miten rakenteellinen, poliittinen korruptio Suomessa toimi.

Saksa ei sittenkään pärjännyt – Merkelin kutsu maailman pakolaisille ylikuormittaa saksalaisten sosiaali- ja terveyspalveluja
Saksassa tehdään tiliä Merkelin kymmenen vuotta sitten aloittamasta maahantulopolitiikasta. Elämään on tullut väriä, mutta voimavarat alkavat loppua. Koska sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjien määrä on maahantulijoiden paljouden myötä kasvanut, mutta maksajien määrä ei ole vastaavasti lisääntynyt, niin palveluja ehdotetaan karsittavaksi. Hyvältä ei näytä myöskään rikostilastojen valossa.
