

LEHTIKUVA
Laakso: ”Oli romutussotkuun syypää Traficom tai ministeriö, vastuu on ministeri Harakan”
Perussuomalaisten kansanedustaja Sheikki Laakso pitää romutuspalkkiolakia selkeänä, mutta Traficomin tuuliviiritulkinnat ovat ongelmallisia. Viime kädessä vastuu sotkusta kuuluu liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle.
Perussuomalaisten Sheikki Laakso pitää hallituksen ajamaa romutuspalkkiolain uudistamista turhana, sillä laki itsessään ei ole ongelma. Ongelma on sen sijaan liikenne- ja viestintävirasto Traficomin linjauksissa.
– Laki romutuspalkkiosta on niin selväsanainen, ettei tulkinnanvaraa yksinkertaisesti jää: ”Romutuspalkkiota myönnetään valtion varoista 2 000 euroa henkilöauton hankintaa vastaan”, Laakso lainaa marraskuun lopulla hyväksyttyä lakia.
– Herää kysymys, miksi lakia korjataan uudella lakiesityksellä, kun laissa itsessään ei ole vikaa, vaan ainoastaan sen päivästä toiseen vaihtuvassa tulkinnassa, liikenne- ja viestintävaliokunnan Laakso viittaa Traficomin vaihtelevaan ohjeistukseen.
– Välillä on ilmoitettu, että useammankin auton romutuspalkkiot voi käyttää yhden uuden auton hankintaan, välillä taas ei.
Luottamus Traficomiin nollassa
Romutuspalkkiojupakan seurauksena Traficomin uskottavuus kansalaisten silmissä on pohjamudissa. Imagon nostaminen tulee epäilemättä vaatimaan suuria ponnistuksia.
– Traficomin virkamiesten ammattitaito on herättänyt kysymyksiä aiemminkin, mutta enää viraston kyvykkyydestä ei jää epäselvyyttä. Haluaisin silti kuulla Traficomin oman kertomuksen tapahtumien kulusta. Onko moka viraston itsensä vai sittenkin Timo Harakan liikenneministeriön?
– Oli syy kumman hyvänsä, niin viime kädessä vastuu on kuitenkin ministerin, joka vastaa yhtä lailla Traficomin kuin ministeriönsä toiminnasta, Laakso pohtii.
Harakkaa varoitettiin ongelmista etukäteen
– Harmittaa, ettei tähän puututtu ajoissa. Itsekin olin näistä ongelmista Harakkaan jo ajoissa yhteydessä useasti. Kerroin sen, että ongelmia tulee varmasti, jos laki tulee voimaan joulukuussa, mutta vuodenvaihteessa voimaan tullessa kukaan ei pääsisi kikkailemaan.
Harakan mukaan lakia lähdettiin korjaamaan heti ongelmien tultua ilmi. Ministerin reaktio oli aloittaa uusi lakialoite alkuperäistä täsmentämään.
– Koska alkuperäisessä laissa ei ollut ongelmaa, tämä toimintatapa oli väärä. Olisi pitänyt keskeyttää romutuspalkkioprosessi ja hyväksyä siihen mennessä tehdyt nippuromutukset. Tällöin tapausten määrä olisi ollut vielä maltillinen, mutta nyt – kuukautta myöhemmin – nippuromutusten määrä on räjähtänyt käsiin, Laakso kertaa.
Laakso ihmettelee myös SDP:n edustajien keskinäistä erimielisyyttä asiassa.
– Salikeskustelusta jäi ihmeellinen kuva, kun SDP:n edustaja Paula Werning lähti puolustelemaan omaa ministeriään ja väitti lain olleen epäselvä, vaikka niin ikään SDP:tä edustava valiokunnan puheenjohtaja oli juuri ilmoittanut, ettei laissa ollut vikaa. Liekö SDP:n riveissä vieläkin epäselvyyttä siitä, missä ongelmat oikeasti ovat?
Kuka joutuu maksumieheksi?
Laakso kertoo autonsa romuttaneiden ottaneen häneen aktiivisesti yhteyttä vuodenvaihteesta aina viime päiviin saakka.
– Minulla on sähköposti ja muut viestikanavat täynnä esimerkkejä romutustapauksista, joissa auto on romutettu Traficomilta erikseen varmistettujen ohjeiden mukaan, mutta nyt palkkiota ei tulekaan. Pahimmillaan uusi autokin on jo tilattu, Laakso kuvailee.
Toistaiseksi on epäselvää, kuka jo romutetut autot korvaa ja millä perusteilla. Kokonaisuudessaan rahaa on palkkioihin varattu 8 miljoonaa euroa.
– Mielenkiintoista tässä on myös se – ja lieneekö tätä kukaan vielä selvittänyt – että onko palkkioita nippuromutuksista edes mahdollista maksaa laissa määritellystä 8 miljoonan euron kassasta, kun nippuromutukset ovat jo lähtökohtaisesti ristiriidassa lain itsensä kanssa.
– Syyllisyyskysymys tähän sotkuun on ilman muuta selvitettävä, ja jos Traficom on tapahtumiin syypää, niin sen on totta kai jouduttava tämän lystin maksajaksi. Kansalainen ei saa päätyä maksumieheksi. Viime kädessä ongelma on joko Traficomin omavaltaisessa päätöksessä tai liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa. Kysymys kuuluukin, onko Traficom ollut yhteydessä ministeriöön tehdessään ensimmäisen nippuromutukseen liittyvän tiedonannon vai ei?
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Paula Werning romutuspalkkiolaki Traficom Sheikki Laakso Liikenne- ja viestintäministeriö Timo HArakka SDP
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Laakso määrittäisi lasten viennin terroristileirille huostaanottoperusteeksi

Perussuomalaiset: Hallitus nostaa suomalaisten liikkumis- ja asumiskustannuksia ilmastopolitiikan varjolla

PS: Hallitus nöyrtyi EU:n edessä – kevytautoja ei ole tulossa

Suomalaiset ostivat viime vuonna 773 299 henkilöautoa – diesel on edelleen kansan auto
Viikon suosituimmat

Somalian kansanedustaja vastustaa rikollisten pakkopalautuksia: ”Emme halua raiskaajia, pedofiileja tai jengipomoja Ruotsista Mogadishun kaduille”
Somalian kansanedustaja vastustaa rikollisten pakkopalautuksia Ruotsista. Hänen mielestään rikolliset ruotsinsomalit ovat Ruotsin oma ongelma, jota ei pidä siirtää Somaliaan. Ruotsi on tehnyt Somalian hallituksen kanssa salaisen sopimuksen pakkopalautettavien Somalian kansalaisten vastaanottamisesta. Vastineeksi Ruotsi on ohjannut kehitysapurahoja hankkeisiin, jotka hyödyttävät Somalian pääministerin lähipiiriä.

Tynkkynen äimän käkenä: Vasemmistomeppi hakkasi miehen päätä vasaralla ja pidätettiin – sai rankan linnatuomion sijaan Li Anderssonin tukemana syytesuojan ja lämpimät halaukset
Perussuomalaisten europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen arvostelee Facebookissa jyrkästi Euroopan parlamentin äänestystä, jossa italialaismeppi Ilaria Salis sai pitää syytesuojansa vain yhden äänen erolla. Tynkkysen mukaan päätös lähettää vaarallisen viestin, että äärivasemmistolainen väkivalta hyväksytään Euroopassa.

Reijonen: Nyt jysähti todellinen ilosanoma autoilijoille
Kansanedustaja Minna Reijonen piti eduskunnan salipuheessaan tulevaa polttoaineiveron kevennystä yltiösuperhienona juttuna. Polttoainevero laskee noin 50 miljoonaa euroa ensi vuonna.

Imaami neuvoi miehiä moskeijassa tottelemattoman vaimon valmentamisessa: ”Nuhdelkaa heitä, välttäkää heitä vuoteessa ja lyökää heitä”
Naisten oikeuksia polkenut imaami on hyllytetty Skånessa. Tämä kehotti kohua ja suuttumusta herättäneissä saarnoissaan miehiä lyömään tottelemattomia vaimojaan. Seurakunta edellyttää imaamin nyt palaavan seurakunnan viralliselle linjalle ja kunta kiittelee päätöstä.

Maahanmuuttaja joutuu jatkossa itse maksamaan opiskelustaan lukiossa ja ammattikoulussa
Kolmansista maista tuleville ammattikoulussa tai lukiossa opiskeleville henkilöille on tulossa lukuvuosimaksut. Jatkossa oleskeluluvan myöntäminen opiskelua varten edellyttää myös koulutuksen järjestäjän määräämien maksujen suorittamista.

Junnila: Anarkistiaktivistien egomatka Gazaan päättyi ulinaan ulkoministeriötä kohtaan
Perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila kommentoi viestipalvelu X:ssä Gazaan matkustaneiden aktivistien toimintaa. Junnila pitää Greta Thunbergin ja kumppanien Gazan-reissua "egomatkana", jossa humanitaarisen avun sijaan korostuivat poliittiset performanssit, sisäiset ristiriidat ja huomion hakeminen.

Kaaos Gävlen yössä: Jengilapsi avasi tulen väkijoukkoon – kuusi nuorta sairaalahoitoon
14-vuotias poika tulitti varhain lauantai-aamuna ravintoloista purkautuvia nuoria automaattiaseella Gävlen keskustassa. Kuusi ihmistä haavoittui ammuskelussa. Poliisi on kuulustellut epäiltyä viikonlopun aikana. Hänellä uskotaan olevan yhteyksiä murhiin ja huumekauppaan yhdistettyyn jengiin.

Garedew: Avustuslaivue oli Israel-vastainen tempaus ilman avustuksia
Palestiina-aktivistien temppu onnistui täydellisesti - Israel tuomittiin ja media vaikenee siitä, ettei avustuslaivueen kyydistä löytynyt avustuksia.

Tehtaita nurin, työpaikat kiven alla – Saksan hallitusta vaaditaan luopumaan ”ilmastososialismista” lasten tulevaisuuden pelastamiseksi
Lähes paikoilleen jämähtäneen energiakäänteen jättikulut romuttavat saksalaista sosiaalivaltiota. Saksan suurimman päivälehden päätoimittaja vaatii liittokansleri Merziä luopumaan ”ilmastososialismista” saksalaisten lasten tulevaisuuden pelastamiseksi. Teollisuudessa pakataan laukkuja.

Greta Thunberg ja Hamas-epäilyt: Israelin asiakirjat yhdistävät Global Sumud -laivueen terroristijärjestöön
Israelin Gazasta löytämät Hamasin asiakirjat yhdistävät Global Sumud -laivueen johtajat terroristijärjestöön. Laivueessa oli mukana useita kansainvälisiä aktivisteja, heidän joukossaan myös ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg. Fox Newsin ja Euronewsin mukaan Israelin julkaisemien asiakirjojen perusteella osa laivueen järjestäjistä oli yhteydessä Hamasin ulkomaantoimijoihin sekä PCPA-järjestöön, jota Israel pitää Hamasin peiteorganisaationa. Israelin mukaan aluksilta ei myöskään löytynyt humanitaarista apua, vaikka järjestäjät väittivät kuljettavansa elintarvikkeita ja lääkkeitä Gazaan.