

LEHTIKUVA
Laakso: ”Oli romutussotkuun syypää Traficom tai ministeriö, vastuu on ministeri Harakan”
Perussuomalaisten kansanedustaja Sheikki Laakso pitää romutuspalkkiolakia selkeänä, mutta Traficomin tuuliviiritulkinnat ovat ongelmallisia. Viime kädessä vastuu sotkusta kuuluu liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle.
Perussuomalaisten Sheikki Laakso pitää hallituksen ajamaa romutuspalkkiolain uudistamista turhana, sillä laki itsessään ei ole ongelma. Ongelma on sen sijaan liikenne- ja viestintävirasto Traficomin linjauksissa.
– Laki romutuspalkkiosta on niin selväsanainen, ettei tulkinnanvaraa yksinkertaisesti jää: ”Romutuspalkkiota myönnetään valtion varoista 2 000 euroa henkilöauton hankintaa vastaan”, Laakso lainaa marraskuun lopulla hyväksyttyä lakia.
– Herää kysymys, miksi lakia korjataan uudella lakiesityksellä, kun laissa itsessään ei ole vikaa, vaan ainoastaan sen päivästä toiseen vaihtuvassa tulkinnassa, liikenne- ja viestintävaliokunnan Laakso viittaa Traficomin vaihtelevaan ohjeistukseen.
– Välillä on ilmoitettu, että useammankin auton romutuspalkkiot voi käyttää yhden uuden auton hankintaan, välillä taas ei.
Luottamus Traficomiin nollassa
Romutuspalkkiojupakan seurauksena Traficomin uskottavuus kansalaisten silmissä on pohjamudissa. Imagon nostaminen tulee epäilemättä vaatimaan suuria ponnistuksia.
– Traficomin virkamiesten ammattitaito on herättänyt kysymyksiä aiemminkin, mutta enää viraston kyvykkyydestä ei jää epäselvyyttä. Haluaisin silti kuulla Traficomin oman kertomuksen tapahtumien kulusta. Onko moka viraston itsensä vai sittenkin Timo Harakan liikenneministeriön?
– Oli syy kumman hyvänsä, niin viime kädessä vastuu on kuitenkin ministerin, joka vastaa yhtä lailla Traficomin kuin ministeriönsä toiminnasta, Laakso pohtii.
Harakkaa varoitettiin ongelmista etukäteen
– Harmittaa, ettei tähän puututtu ajoissa. Itsekin olin näistä ongelmista Harakkaan jo ajoissa yhteydessä useasti. Kerroin sen, että ongelmia tulee varmasti, jos laki tulee voimaan joulukuussa, mutta vuodenvaihteessa voimaan tullessa kukaan ei pääsisi kikkailemaan.
Harakan mukaan lakia lähdettiin korjaamaan heti ongelmien tultua ilmi. Ministerin reaktio oli aloittaa uusi lakialoite alkuperäistä täsmentämään.
– Koska alkuperäisessä laissa ei ollut ongelmaa, tämä toimintatapa oli väärä. Olisi pitänyt keskeyttää romutuspalkkioprosessi ja hyväksyä siihen mennessä tehdyt nippuromutukset. Tällöin tapausten määrä olisi ollut vielä maltillinen, mutta nyt – kuukautta myöhemmin – nippuromutusten määrä on räjähtänyt käsiin, Laakso kertaa.
Laakso ihmettelee myös SDP:n edustajien keskinäistä erimielisyyttä asiassa.
– Salikeskustelusta jäi ihmeellinen kuva, kun SDP:n edustaja Paula Werning lähti puolustelemaan omaa ministeriään ja väitti lain olleen epäselvä, vaikka niin ikään SDP:tä edustava valiokunnan puheenjohtaja oli juuri ilmoittanut, ettei laissa ollut vikaa. Liekö SDP:n riveissä vieläkin epäselvyyttä siitä, missä ongelmat oikeasti ovat?
Kuka joutuu maksumieheksi?
Laakso kertoo autonsa romuttaneiden ottaneen häneen aktiivisesti yhteyttä vuodenvaihteesta aina viime päiviin saakka.
– Minulla on sähköposti ja muut viestikanavat täynnä esimerkkejä romutustapauksista, joissa auto on romutettu Traficomilta erikseen varmistettujen ohjeiden mukaan, mutta nyt palkkiota ei tulekaan. Pahimmillaan uusi autokin on jo tilattu, Laakso kuvailee.
Toistaiseksi on epäselvää, kuka jo romutetut autot korvaa ja millä perusteilla. Kokonaisuudessaan rahaa on palkkioihin varattu 8 miljoonaa euroa.
– Mielenkiintoista tässä on myös se – ja lieneekö tätä kukaan vielä selvittänyt – että onko palkkioita nippuromutuksista edes mahdollista maksaa laissa määritellystä 8 miljoonan euron kassasta, kun nippuromutukset ovat jo lähtökohtaisesti ristiriidassa lain itsensä kanssa.
– Syyllisyyskysymys tähän sotkuun on ilman muuta selvitettävä, ja jos Traficom on tapahtumiin syypää, niin sen on totta kai jouduttava tämän lystin maksajaksi. Kansalainen ei saa päätyä maksumieheksi. Viime kädessä ongelma on joko Traficomin omavaltaisessa päätöksessä tai liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa. Kysymys kuuluukin, onko Traficom ollut yhteydessä ministeriöön tehdessään ensimmäisen nippuromutukseen liittyvän tiedonannon vai ei?
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Paula Werning romutuspalkkiolaki Traficom Sheikki Laakso Liikenne- ja viestintäministeriö Timo HArakka SDP
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Laakso määrittäisi lasten viennin terroristileirille huostaanottoperusteeksi

Perussuomalaiset: Hallitus nostaa suomalaisten liikkumis- ja asumiskustannuksia ilmastopolitiikan varjolla

PS: Hallitus nöyrtyi EU:n edessä – kevytautoja ei ole tulossa

Suomalaiset ostivat viime vuonna 773 299 henkilöautoa – diesel on edelleen kansan auto
Viikon suosituimmat

Mitta on täysi: Massamuuton vastaiset mielenosoitukset levinneet koko Britanniaan
Viime viikkoina laittomien maahanmuuttajien asuttamien hotellien ympärille on kerääntynyt mielenosoittajia muun muassa Eppingissä, Norwichissä sekä Lontoossa. Mielenosoittajat vastustavat brittihallituksen ratkaisua sijoittaa turvapaikanhakijoita muun asutuksen keskelle. Mitta on monella nyt täysi.

Arno Kotro kertoo, miten pedagoginen muoti-idiotismi kouluissa romutti erään nuoren koululaisen oppimiskokemukset
Kirjailija-opettaja Arno Kotro bloggaa suomalaisen peruskoulun alennustilasta. Esimerkkitapauksena hän nostaa esille alakoulun, jonka rehtori kymmenen vuotta sitten nielaisi pureksimatta tuolloin muotiin tulleet pedagogiset päähänpistot ja villitykset. - Edistyksen ja uuden pedagogiikan hengessä piti päästä eroon menneen maailman rasitteista, kuten arvosanoista, pulpeteista, kokeista, perinteisistä luokkahuoneista, kirjoista, todistuksista, Kotro kirjoittaa, ja kertoo samalla nuoresta ylioppilaasta, jonka opintielle koulukokeilu aikanaan jätti tiedollisia katvealueita.

Purra: Kotouttamisteollisuus on valtavaksi kasvanut haara sosiaalivaltiossa – ”Jos maahanmuutto laajasti toimisi, sellaista ei tarvittaisi lainkaan”
Valtiovarainministeri Riikka Purran tuoreessa budjettiesityksessä esitetään kotoutumiskorvausten leikkauksia osana taloussäästöjä. Purra muistuttaa kotouttamisesta kertyvän jo nyt valtavat summat veronmaksajan maksettavaksi.

BBC: Hamas maksaa palkkoja yhä 30 000 ”virkamiehelle” – varastettua ruoka-apua annetaan vain terroristien tukijoille
Ennen sotaa Hamas hamstrasi tunneliverkostoihinsa noin 600 miljoonaa euroa käteistä. Rahat ovat peräisin gazalaisilta kerätyistä tullimaksuista ja veroista sekä Iranin islamistihallinnolta, Qatarilta ja egyptiläiseltä Muslimiveljeskunnalta.

Hallinto-oikeus päätti: Vastaanottokeskus ei saa jatkaa Miilukorvessa
Helsingin Hallinto-oikeus piti voimassa Espoon ympäristö- ja rakennuslautakunnan päätöksen, jolla vastaanottokeskustoiminta vaadittiin lakkautettavaksi.

PS-Nuoriso: Suomalaiset ulos ja mamut tilalle – tähän johtaa kuntien punavihervalta
Perussuomalainen Nuoriso on tuohtunut Mikkelin kaupungin päätöksestä häätää kaupungin rivitalojen asukkaat pois, jotta asuntoihin voidaan asuttaa läheiseen vastaanottokeskukseen saapuvia turvapaikanhakijoita.

Miko Bergbom vastaa Sofia Virran ja vasemmiston kritiikkiin: ”Rahat ovat loppu – vastuuttomalle velanjaolle on laitettava piste”
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta hyökkäsi voimakkaasti valtiovarainministeri Riikka Purran tänään antamaa budjettiesitystä vastaan. Kansanedustaja Miko Bergbomin mukaan kritiikki sivuuttaa täysin talouden todellisen tilan ja vastuullisen politiikan vaatimukset.

Valtiovarainministeri Riikka Purra esittää: Kiintiöpakolaisten ottaminen Suomeen lopetetaan kokonaan, kotoutumisesta leikataan kunnilta ja hyvinvointialueilta
Valtiovarainministerin ehdotus valtion vuoden 2026 budjetiksi hillitsee julkisen talouden velkaantumista hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Tuoreeseen budjettiehdotukseen ei sisälly veronkiristyksiä, vaan sen sijaan ehdotuksessa on mukana toissijaisiin menoihin, kuten esimerkiksi maahanmuuton kuluihin kohdistuvia leikkauksia kaikkiaan 0,9 miljardia euroa.

Halla-aho: ”Palestiinan valtio olisi puhdas illuusio, eikä tunnustaminen tätä asiaa muuksi muuttaisi”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho pohdiskelee kysymystä Palestiinan tunnustamisesta, ja pitää asiaa epärealistisena. - Palestiinan tunnustamiselle ei tällä hetkellä ole sen enempää edellytyksiä kuin tarvettakaan. Palestiina ei ole itsenäinen. Ei ole näköpiirissä, että itsenäisyyden edellytykset voisivat toteutua. Ei ole uskottavaa, että tunnustaminen edistäisi näiden edellytysten toteutumista, Halla-aho kirjoittaa.

Demarit hamuavat lisää äänestäjiä: 600 000 maahanmuuttajaa asutettava Ruotsin halutuimmille alueille
Ruotsi on edelleen luokkayhteiskunta, jossa hyvinvoivat nettoveronmaksajat asuvat omakotitaloissaan vehreillä huvila-alueilla. Sosialidemokraattien mielestä tämä on kestävän kehityksen vastaista ja väestö pitäisi sekoittaa. Muutto veden ääreen äveriäälle alueelle olisi varmasti monen kolmen miljoonan vuokralaisen mieleen ja tämä demareiden kädenojennus muistettaisiin varmasti myös vaaleissa.