

LEHTIKUVA
Ranne: Punavihreässä utopiassa mikään ei liiku – tuuli vain suhisee
Varautumisen ministerityöryhmältä odotettiin tänään toimenpiteitä kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi, mutta turhaan. Päätöksiä ei vieläkään syntynyt.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Lulu Ranne toteaa Suomen olevan todellisissa ja monenlaisissa vaikeuksissa, kun varautumisen ministerityöryhmä ei pysty päättämään kuljetusalan kriisin vaatimista toimista, ja vetoaa eri ministeriöiden näkökulmaeroihin.
– Päällimmäisenä on tietysti ilmeinen johtajuusongelma. Kuljetusalan kustannuskriisi on päällä juuri nyt ja vaatii toimia, jotta pyörät pysyvät ylipäätään pyörimässä. Jos kumipyörät pysähtyvät, pysähtyy myös yhteiskunta.
Kustannukset lankeavat kaikille
Ranteen mukaan kyse ei kuitenkaan ole vain tästä hetkestä ja kuljetusalan kustannuksista. Kuljetusalan kustannukset maksamme lopulta me kaikki.
– Punavihreä ajatus on, että korkeat polttoaineen hinnat ajavat käyttäjät sähköautoihin. Vihreät haluavat käyttää polttoaineiden hintakriisiä vihreän siirtymän ajurina ymmärtämättä – tai ainakin välittämättä – ettei raskaalla työkone- ja kuljetuskalustolla ole vaihtoehtoja poltto- ja dieselöljylle.
Tuettavat eivät lopu
Ranne kertoo esimerkin, miksi raskaan kaluston sähköistäminen ei ole vaihtoehto. Esimerkiksi 900 kWh akku painaa 5,4 tonnia. Siinä kun tavallinen rekkaveturi ajaa yhdellä dieseltankillisella jopa yli 2 500 km, täytyy vastaavaa, kaksi kertaa painavampaa sähkömallia ladata 150 kW teholla viisi-kuusi kertaa, yhteensä yli 20 tuntia samoihin kilometreihin pääsemiseksi.
– Sellainen politiikka, jossa kaikkien välttämättömyyshyödykkeiden hinnat ajetaan taivaisiin ja sitten tuetaan niitä, jotka eivät pärjää, on kansantaloudellista itsemurhaa. Ne tuettavat eivät nimittäin lopu. Lisää tukia vaatii lisää veroja, joka lisää tuettavia.
Elämisen perusteita suojeltava
Ranne huomauttaa, ettei Suomi pääse eroon liikenteen fossiilisista polttoaineista riehumalla eikä pakottamalla. Vaihtoehtoisten polttoaineiden ja teknologioiden kehittäminen sekä tuotannon ja jakelun skaalaaminen tarvittaviin mittasuhteisiin nyt vain ottaa aikaa, lasketaan Ilmastopaneelissa mitä hyvänsä.
– Sillä välin täytyy varjella huoltovarmuutta, logistiikkaa, elintarviketuotantoa, yrittämisen edellytyksiä ja yksityisten kansalaisten elämisen, asumisen ja työssäkäynnin perusteita.
Hintojen nousu jatkuu
Ranteesta näyttääkin siltä, että tämä hallitus tai sitä heiluttavat tahot eivät edes halua tehdä mitään sellaisia toimia, joilla polttoaineiden hinnat saataisiin palautettua siedettävälle tasolle.
– Hallitus valmistelee kansallista liikenteen päästökauppaa, jonka nimenomaisena tarkoituksena on toimia ns. perälautana eli varmistaa, etteivät hinnat ainakaan laske. Hallitus on vihreiden panttivankina.
– Polttoaineiden verotus olisi uudistettava nyt siten, että kustannuskehitys pysyy mahdollisimman maltillisena mentäessä kohti vuotta 2050, Ranne vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ministerityöryhmä punavihreä utopia työ ja yrittäminen Ilmastopaneeli bensan ja dieselin hinta kansallinen tieliikenteen päästökauppa vihreä siirtymä ilmastotoimet kuljetuskustannukset hintojen nousu asuminen ja liikkuminen veronmaksajat elinkustannukset Elintarviketeollisuus Lulu Ranne Huoltovarmuus vihreät hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Nyt tuli vaalikauden härskein veto: Ensin valtiovarainministeri kehotti kansaa tinkimään elintasosta – heti sen jälkeen hallitus ilmoitti tuplaavansa kehitysavun ilmastorahat

Perussuomalaiset: Saksa, Ruotsi ja Italia keventävät polttoaineveroa tuntuvasti – Suomessa hallitus kohdentaa ilmastokehitysapuun

Valtiovarainministeri Saarikko toisti ylimielisen kehotuksensa: Hakekaa toimeentulotukea sähkölaskun maksamiseen

Ranne: Ydinvoiman alasajo ja tuulivoimauskonto ovat ajaneet eurooppalaisen energiamarkkinan kuilun reunalle

Wihonen toivoo hallitukselta toimia kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi: ”Ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää”

Ministeri Saarikko selittelee ja levittelee käsiään – Antikainen: Onko suomalaisten tingittävä elintasostaan, jotta vihreät pysyvät hallituksessa?

Reijonen: Hallitus puuhastelee ilmastotoimien kanssa – ”Meillä on ensisijaisesti hätätila ruuassa, energiassa ja polttoaineissa”

EU:n alueelle tarvitaan 14 000 uutta sähköautojen latausasemaa viikossa – unionin laskelmista puuttuu puolet

Sähköautot lisäävät riskiä parkkihalleissa ja laivoissa: Sähköautopalon sammuttaminen on vaikeaa ja tietämys vähäistä
Viikon suosituimmat

Turvapaikanhakijaa epäillään murhasta ja raiskauksista Hollannissa – Amsterdamin valtasi pelko ja kauhu
17-vuotiaan tytön murha ja useat raiskaukset ovat saaneet Amsterdamin pelon valtaan. Naiset eivät vieläkään näytä olevan oikeutettuja tasa-arvoon, vapauteen ja elämän ilman pelkoa väkivallasta edes Euroopan ytimessä. Rikoksista epäillään turvapaikanhakijaa ja moni muukin naisiin kohdistuva väkivallanteko on ratkeamassa pidätyksen myötä.

Opettaja-kirjailija Arno Kotro kertoo, kuinka edistyksellinen kiihko pilasi koulut
Arno Kotro kertoo nyt, mikä Suomen koulumaailmassa on mennyt pieleen: digiloikat, ilmiöoppimisen pakkosyöttö, arvosanojen ja kokeiden romuttaminen – ja kokonaisen sukupolven muuttaminen pedagogisten villitysten koekaniineiksi. Kuten Pisa-tulokset osoittavat, outojen muoti-ilmiöiden ottaminen osaksi opetusta on ollut massiivinen virhe.

Suomi-media saa tylytystä uutuuskirjassa – Halla-ahon mukaan toimittajia vaivaa vallasta humaltuminen ja yliherkkyys
Suurella osalla suomalaisista toimittajista on vakavia henkisiä ongelmia minun ja perussuomalaisten kanssa, Jussi Halla-aho sanoo tuoreessa elämäkertakirjassaan. Toimittajien kiihko perussuomalaisia kohtaan on toisaalta voinut saada monet ihmiset kiinnostumaan perussuomalaisista.

Antikainen selvitti Elokapinan kesäkuun kolmipäiväisen mielenosoituksen kustannukset: Hintalappu veronmaksajille lähes 260 000 euroa
Perussomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pyysi Poliisihallitukselta selvitystä Elokapinan mielenosoitusten aiheuttamista kustannuksista. Helsingin kesäkuun 2025 mielenosoitus maksoi lähes 260 000 euroa.

Saksa ei sittenkään pärjännyt – Merkelin kutsu maailman pakolaisille ylikuormittaa saksalaisten sosiaali- ja terveyspalveluja
Saksassa tehdään tiliä Merkelin kymmenen vuotta sitten aloittamasta maahantulopolitiikasta. Elämään on tullut väriä, mutta voimavarat alkavat loppua. Koska sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjien määrä on maahantulijoiden paljouden myötä kasvanut, mutta maksajien määrä ei ole vastaavasti lisääntynyt, niin palveluja ehdotetaan karsittavaksi. Hyvältä ei näytä myöskään rikostilastojen valossa.

Päivän pointti: Härskiä peliä keskustalta – valittelee työpaikkojen puutetta, samaan aikaan vaatii Suomeen 40 000 maahanmuuttajaa lisää joka vuosi

Vasemmistomedia Kansan Uutiset kytkee burkan tasa-arvoon – Purra: ”Poliittista ja kielellistä manipulaatiota”
Kansan Uutisten tuoreessa kirjoituksessa rinnastetaan muslimien kaapuasujen käyttö feminismiin ja tasa-arvoon. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra toteaa vertauksen ”sattuvan sieluun”.

Pikaruokaravintoloissa saa yhä harvemmin palvelua suomen kielellä – Purra pohtii yrityksien motiivia palkata töihin kielitaidottomia henkilöitä suomalaisnuorten ohi
Monet suomalaisnuoret etsivät matalan kynnyksen töitä, etenkin pikaruokaketjujen palvelutehtävistä. Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra kirjoittaa alan epäkohdasta, sillä yhä useammin työpaikat menevät ulkomaalaisille, joilla ei juuri ole kotimaisten kielten taitoa.

Massamuuton vastaiset mielenosoitukset leimahtivat jälleen Britanniassa- ”Kansa kärsii asuntopulasta ja laittomat siirtolaiset majoitetaan 4 tähden hotelleihin”
Mielenosoittajat kerääntyvät saarivaltakunnassa kerta toisensa jälkeen laittomille maahanmuuttajille varattujen hotellien edustoille vastustamaan hallituksen politiikkaa. Mielenilmaisut kärjistyvät usein yhteenotoiksi poliisin ja vastamielenosoittajien kanssa. Protestit leviävät yhä uusille paikkakunnille eikä vastakkainasettelulle näy loppua.

Uutuuskirja: Jussi Halla-aho kertoo nyt ne syyt, miksi hän luopui perussuomalaisten puheenjohtajuudesta vuonna 2021
Juhannuksen alla vuonna 2021 Jussi Halla-aho pudotti uutispommin ilmoittaessaan, että hän ei enää pyri jatkokaudelle puolueen puheenjohtajana. Perustelut ratkaisulleen Halla-aho lupasi tuolloin kertoa vasta kymmenen vuotta myöhemmin eli vuonna 2031. Tuoreessa Markku Heikkilän kirjoittamassa elämäkertakirjassa Halla-aho kuitenkin aikaistaa perustelujaan ja avaa nyt syynsä puheenjohtajuudesta luopumiselle.