

LEHTIKUVA
Ranne: Punavihreässä utopiassa mikään ei liiku – tuuli vain suhisee
Varautumisen ministerityöryhmältä odotettiin tänään toimenpiteitä kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi, mutta turhaan. Päätöksiä ei vieläkään syntynyt.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Lulu Ranne toteaa Suomen olevan todellisissa ja monenlaisissa vaikeuksissa, kun varautumisen ministerityöryhmä ei pysty päättämään kuljetusalan kriisin vaatimista toimista, ja vetoaa eri ministeriöiden näkökulmaeroihin.
– Päällimmäisenä on tietysti ilmeinen johtajuusongelma. Kuljetusalan kustannuskriisi on päällä juuri nyt ja vaatii toimia, jotta pyörät pysyvät ylipäätään pyörimässä. Jos kumipyörät pysähtyvät, pysähtyy myös yhteiskunta.
Kustannukset lankeavat kaikille
Ranteen mukaan kyse ei kuitenkaan ole vain tästä hetkestä ja kuljetusalan kustannuksista. Kuljetusalan kustannukset maksamme lopulta me kaikki.
– Punavihreä ajatus on, että korkeat polttoaineen hinnat ajavat käyttäjät sähköautoihin. Vihreät haluavat käyttää polttoaineiden hintakriisiä vihreän siirtymän ajurina ymmärtämättä – tai ainakin välittämättä – ettei raskaalla työkone- ja kuljetuskalustolla ole vaihtoehtoja poltto- ja dieselöljylle.
Tuettavat eivät lopu
Ranne kertoo esimerkin, miksi raskaan kaluston sähköistäminen ei ole vaihtoehto. Esimerkiksi 900 kWh akku painaa 5,4 tonnia. Siinä kun tavallinen rekkaveturi ajaa yhdellä dieseltankillisella jopa yli 2 500 km, täytyy vastaavaa, kaksi kertaa painavampaa sähkömallia ladata 150 kW teholla viisi-kuusi kertaa, yhteensä yli 20 tuntia samoihin kilometreihin pääsemiseksi.
– Sellainen politiikka, jossa kaikkien välttämättömyyshyödykkeiden hinnat ajetaan taivaisiin ja sitten tuetaan niitä, jotka eivät pärjää, on kansantaloudellista itsemurhaa. Ne tuettavat eivät nimittäin lopu. Lisää tukia vaatii lisää veroja, joka lisää tuettavia.
Elämisen perusteita suojeltava
Ranne huomauttaa, ettei Suomi pääse eroon liikenteen fossiilisista polttoaineista riehumalla eikä pakottamalla. Vaihtoehtoisten polttoaineiden ja teknologioiden kehittäminen sekä tuotannon ja jakelun skaalaaminen tarvittaviin mittasuhteisiin nyt vain ottaa aikaa, lasketaan Ilmastopaneelissa mitä hyvänsä.
– Sillä välin täytyy varjella huoltovarmuutta, logistiikkaa, elintarviketuotantoa, yrittämisen edellytyksiä ja yksityisten kansalaisten elämisen, asumisen ja työssäkäynnin perusteita.
Hintojen nousu jatkuu
Ranteesta näyttääkin siltä, että tämä hallitus tai sitä heiluttavat tahot eivät edes halua tehdä mitään sellaisia toimia, joilla polttoaineiden hinnat saataisiin palautettua siedettävälle tasolle.
– Hallitus valmistelee kansallista liikenteen päästökauppaa, jonka nimenomaisena tarkoituksena on toimia ns. perälautana eli varmistaa, etteivät hinnat ainakaan laske. Hallitus on vihreiden panttivankina.
– Polttoaineiden verotus olisi uudistettava nyt siten, että kustannuskehitys pysyy mahdollisimman maltillisena mentäessä kohti vuotta 2050, Ranne vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ministerityöryhmä punavihreä utopia työ ja yrittäminen Ilmastopaneeli bensan ja dieselin hinta kansallinen tieliikenteen päästökauppa vihreä siirtymä ilmastotoimet kuljetuskustannukset hintojen nousu asuminen ja liikkuminen veronmaksajat elinkustannukset Elintarviketeollisuus Lulu Ranne Huoltovarmuus vihreät hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Nyt tuli vaalikauden härskein veto: Ensin valtiovarainministeri kehotti kansaa tinkimään elintasosta – heti sen jälkeen hallitus ilmoitti tuplaavansa kehitysavun ilmastorahat

Perussuomalaiset: Saksa, Ruotsi ja Italia keventävät polttoaineveroa tuntuvasti – Suomessa hallitus kohdentaa ilmastokehitysapuun

Valtiovarainministeri Saarikko toisti ylimielisen kehotuksensa: Hakekaa toimeentulotukea sähkölaskun maksamiseen

Ranne: Ydinvoiman alasajo ja tuulivoimauskonto ovat ajaneet eurooppalaisen energiamarkkinan kuilun reunalle

Wihonen toivoo hallitukselta toimia kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi: ”Ajatusmaailma ei voi olla, että autoilijoiden nahoista voidaan repiä loputtomasti lisää”

Ministeri Saarikko selittelee ja levittelee käsiään – Antikainen: Onko suomalaisten tingittävä elintasostaan, jotta vihreät pysyvät hallituksessa?

Reijonen: Hallitus puuhastelee ilmastotoimien kanssa – ”Meillä on ensisijaisesti hätätila ruuassa, energiassa ja polttoaineissa”

EU:n alueelle tarvitaan 14 000 uutta sähköautojen latausasemaa viikossa – unionin laskelmista puuttuu puolet

Sähköautot lisäävät riskiä parkkihalleissa ja laivoissa: Sähköautopalon sammuttaminen on vaikeaa ja tietämys vähäistä
Viikon suosituimmat

Päivän Pointti: Kun Lähi-idän rauha etenee, Yle kutsui kommentaattoriksi Israelia vastustavan aktivistin, joka esiteltiin asiantuntijana

Maahanmuuttaja joutuu jatkossa itse maksamaan opiskelustaan lukiossa ja ammattikoulussa
Kolmansista maista tuleville ammattikoulussa tai lukiossa opiskeleville henkilöille on tulossa lukuvuosimaksut. Jatkossa oleskeluluvan myöntäminen opiskelua varten edellyttää myös koulutuksen järjestäjän määräämien maksujen suorittamista.

Reijonen: Nyt jysähti todellinen ilosanoma autoilijoille
Kansanedustaja Minna Reijonen piti eduskunnan salipuheessaan tulevaa polttoaineiveron kevennystä yltiösuperhienona juttuna. Polttoainevero laskee noin 50 miljoonaa euroa ensi vuonna.

Tehtaita nurin, työpaikat kiven alla – Saksan hallitusta vaaditaan luopumaan ”ilmastososialismista” lasten tulevaisuuden pelastamiseksi
Lähes paikoilleen jämähtäneen energiakäänteen jättikulut romuttavat saksalaista sosiaalivaltiota. Saksan suurimman päivälehden päätoimittaja vaatii liittokansleri Merziä luopumaan ”ilmastososialismista” saksalaisten lasten tulevaisuuden pelastamiseksi. Teollisuudessa pakataan laukkuja.

Päivän Pointti: Yle lietsoo nyt pelkoa Euroopan muka vallanneesta ”laitaoikeistosta” ja johtaa taas harhaan

Ranskalaiskirjailija varoittaa: Muslimiveljeskunta haluaa tehdä Euroopasta sharia-lakiin perustuvan kalifaatin
Muslimiveljeskunta pyrkii kasvattamaan valtaansa Euroopassa erityisesti yliopistojen kautta. Keskeisiä yhteiskunnallisia päätöksiä voidaan ohjailla vaikuttamalla tuleviin päättäjiin. Pitkän aikavälin tavoitteena järjestöllä on perustaa Eurooppaan sharia-lakiin ja islamilaiseen talousjärjestelmään perustuva kalifaatti. Se voisi onnistua vasemmiston vanavedessä.

Antikainen: Äänioikeus vain Suomen kansalaisille
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen on tehnyt eduskunnassa lakialoitteen, jossa hän esittää äänioikeuden rajaamista kunta- ja aluevaaleissa vain Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden sekä Islannin ja Norjan kansalaisille.

Purra syyttää keskustaa törkeästä maalittamisesta ja tappouhkauksista: ”Hävetkää”
Valtiovarainministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra syyttää keskustaa kansanedustajien maalittamisesta ja kertoo, että raju häirintä ulottuu myös perheenjäseniin. Hän painottaa, että tappouhkaukset ja pelottelukuvasto vaarantavat demokratian, ja vaatii keskustan paikallistoimijoita lopettamaan ylilyönnit.

Demarit huolissaan ulkomailla syntyneiden työntekijöiden määrän kasvusta – Bergbom: ”Kuinka se voi olla näin, sosialidemokraatit?”
Demareiden lempihuvituksiin kuuluu syytellä muita oman hallituspolitiikkansa aikaansaannoksista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom selittää asiasta huolestuneille SDP:n kansanedustajille, miten on mahdollista, että Suomeen on vuonna 2023 tullut paljon työperäisiä maahanmuuttajia.

Totuus on tekijän silmissä – Yle tulkitsee maailmaa sellaisena kuin toimittaja haluaisi sen olevan
Uutisia tuottavat ja välittävät (ainakin toistaiseksi) ihmiset ja maailman tapahtumat ovat siten aina tavalla tai toisella suodattuneita. Luontevaa kuitenkin olisi, jos verorahoilla jyvitetty uutistoiminta pyrkisi ponnekkaan aidosti monipuoliseen, eri näkökantoja esiin tuovaan raportointiin. Maailma muuttuu ja toivottavasti Yle sen mukana.