

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa
Valtiovarainministeriön työryhmän tuoreessa ehdotuksessa bensiinin veroa nostettaisiin 10 senttiä litralta ja dieselin veroa 11 senttiä litralta. Työryhmä väläyttelee esityksessään myös ”paikannukseen perustuvaa kilometriverojärjestelmää”, eli käytännössä kyse olisi autoilijan teknisestä tarkkailusta satelliittipaikantimen tai muun teknisen vempaimen avulla.
Liikenteen verotuksen uudistamista ilmastotavoitteiden näkökulmasta pohtiva valtiovarainministeriön työryhmä luovutti tänään raporttinsa valtiovarainmininisteri Matti Vanhaselle. Toteutuessaan työryhmän esitykset ja suositukset ovat jälleen köyhdyttämässä autoilevaa kansalaista.
Työryhmä esittää vero-ohjauksen siirtoa ajoneuvoveron perusverosta polttoaineveroon siten, että polttoaineveroa korotettaisiin ja ajoneuvoveroa hieman alennettaisiin. Ehdotuksen mukaan bensiinin litrahinta siis nousisi aluksi 10 senttiä ja dieselin litrahinta jopa 11 senttiä.
Moni matka jää tekemättä, kun liikkuminen kallistuu
Työryhmän mukaan polttoaineiden verotuksen kiristämisellä olisi merkittävä vaikutus päästöohjauksen kannalta, koska polttoainevero vaikuttaa selvästi polttoaineen kulutusta koskeviin päätöksiin. Toisin sanoen: moni jättäisi jatkossa yhä useammin ajamatta autolla, koska liikkuminen on jälleen entistä kalliimpaa.
Maakunnassa tai muuten huonojen joukkoliikenneyhteyksien varrella asuvan, työssäkäyvän veronmaksajan kannalta työryhmän esitykset maistuvat karvaalta. Käytännössä ostovoima heikkenee, koska pakollisesta työssäkäynnistä tulee entistä kalliimpaa. Toki maakunnissa ja syrjäseuduilla asuvat tarvitsevat omaa autoa muuhunkin liikkumiseen, kuten esimerkiksi lasten harrastusmenoihin.
Veronkorotukset leikkaavat ostovoimaa
Bensiinin ja dieselin hinnankorotukset leikkaavat veronmaksajan ostovoimaa myös välillisesti, koska tavarat ja elintarvikkeet liikkuvat Suomessa kumipyörillä. Kiristyvä polttoaineverotus siirtyy suoraan elintarvikkeiden ja muiden tuotteiden hintoihin, koska kuljetuskustannukset paisuvat.
Suorista ja välillisistä ostovoimaa leikkaavista vaikutuksista huolimatta työryhmä väittää verouudistusesityksen olevan tulonjakovaikutuksiltaan ”suhteellisen neutraali”.
Työryhmä väläyttelee esityksessään myös ”paikannukseen perustuvaa kilometriverojärjestelmää”, eli käytännössä kyse olisi autoilijan teknisestä tarkkailusta satelliittipaikantimen tai muun vastaavan teknisen järjestelmän avulla. Työryhmän mukaan aihe edellyttäisi kuitenkin jatkoselvitystyötä.
Hallitus laittaa autoilijan maksamaan – tavalla tai toisella
Hallitus nosti liikkumisen hintaa viimeksi elokuussa, jolloin polttoaineiden edelliset veronkorotukset astuivat voimaan. Valtiovarainministeri Vanhanen selitteli tänään työryhmän ehdotuksia monitulkintaisesti, mutta lausui kuitenkin useampaan kertaan, että polttoaineveroihin ei tämän hallituksen kaudella olisi enää tulossa uusia korotuksia.
Vanhasen lausunnossa olennaisinta ei kuitenkaan ole se, mitä hän sanoi vaan se, mitä jätettiin sanomatta. Vaikka polttoaineen verotus pysyisikin näennäisesti – jonkin aikaa – paikallaan, joutuu suomalainen autoilija tavalla tai toisella pääministeri Sanna Marinin hallituksen ilmastointoilun maksajaksi.
Polttoaineiden hintaa voi nostaa muillakin keinoilla
Veronkiristysten ohella polttoaineen hinnan kohoaminen voi jatkossa seurata muistakin toimenpiteistä, joita hallituksella on keinovalikoimassaan. Esimerkiksi sekoitevelvoitteilla tai dieselin verotuen poistolla autoilusta tulisi jatkossa entistä kalliimpaa. Autoilijoita voi aina kiusata myös liikenteen ruuhkamaksulla, joka olisi käytännössä monille uusi työssäkäyntivero.
Hallitus voi myös aina arvioida uudelleen aiempia päätöksiään, jolloin polttoaineveron korotuksiin saattaa milloin vain kasaantua yllättävää painetta. Aiemmat päätökset veronkorotuksista pidättäytymisestä eivät välttämättä silloin enää paljon paina.
Perussuomalaiset eivät halua nostaa liikkumisen hintaa, vaan perussuomalaiset olisivat päin vastoin valmiita polttoaineverojen laskemiseen.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- kurittaminen kilometrivero ilmastotoimet asuminen ja liikkuminen veronkiristykset ostovoima Dieselvero autoilijat bensan hinta polttoainevero Matti Vanhanen Maaseutu Autojen satelliittivalvonta perussuomalaiset hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua

Purra: Vihreän elvytyksen sijaan pitäisi puhua vihreästä tainnutuksesta – ”Päätökset kohdistuvat palkansaajien rahapussiin siten, että asumisen, autoilun ja lämmityksen kustannukset kohoavat”

Hallitus kiristää verotusta – autoileva öljylämmittäjä on tuplakärsijä

Perussuomalaiset julkisen talouden suunnitelmasta: Hallitus hoitaa taloutta ideologisesta näkökulmasta – puheet eri atmosfääreissä kuin tosielämän realiteetit

Liikenteen verotuksen uudistamista selvittänyt työryhmä puhalsi synkkiä pilviä suomalaisen autoilun tulevaisuuden ylle – Elomaa: ”Järki käteen hallitus ja tieliikenteen kurittaminen jäihin”

Ministerit Marin ja Saarikko uskovat ilmastotoimien tuovan työpaikkoja – Halla-aho huomauttaa korkealle asetetun ilmastokunnianhimon riskeistä työlle ja teollisuudelle

Liikenteen kansallinen päästökauppa nostaisi pumppuhintaa jopa 40 senttiä litralta – veroryhmän ehdotuksesta tyrmistynyt Eerola: ”Kohtuuton lasku suomalaisille”

Perussuomalaiset: Väyläverkon laatu on suoraan yhteydessä yritysten toimintaedellytyksiin ja työllisyyteen

Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”
Viikon suosituimmat

Päivän Pointti: Kun Lähi-idän rauha etenee, Yle kutsui kommentaattoriksi Israelia vastustavan aktivistin, joka esiteltiin asiantuntijana

Harakka ja Vigelius kiistassa kansalaisuuslaista: ”Jäät kiinni koko ajan valheista”
Eduskunta äänesti eilen läpi lakimuutoksen kansalaisuuslaista äänin 103-58. Jatkossa kansalaisuuden saaminen edellyttää hakijalta tiukemmin muun muassa nuhteettomuutta ja etuuksien sijaan työllä ansaittua toimeentuloa.

Hamas teloittaa siviilejä Gazassa, Palestiina-aktivistit ovat vaihteeksi hiljaa – Garedew: ”Tätäkö haluttiin?”
Terroristijärjestö Hamasin äskettäin julkaisemalla videolla taistelijat teloittavat kahdeksan miestä kadulle. Uhrien silmät on peitetty ja heidät on sidottu – Vieläkö ihmisoikeudet kiinnostavat vasemmistoa, kun Israelia ei saa enää tuomita, kansanedustaja Kaisa Garedew kysyy.

Hamas aloitti teloitukset – Antikainen: Vihervasemmisto haaveilee edelleen Hamasin johtamasta Palestiinasta
Vihervasemmisto on jo pitkään rummuttanut Palestiinan valtion tunnustamisen puolesta ja puhunut kauniisti rauhasta ja oikeudenmukaisuudesta. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen muistuttaa, että nyt, kun Gazassa on saatu aikaan tulitauko, näemme karun todellisuuden. Hamas on ryhtynyt teloittamaan palestiinalaisia.

Päivän Pointti: Yle lietsoo nyt pelkoa Euroopan muka vallanneesta ”laitaoikeistosta” ja johtaa taas harhaan

Ranskalaiskirjailija varoittaa: Muslimiveljeskunta haluaa tehdä Euroopasta sharia-lakiin perustuvan kalifaatin
Muslimiveljeskunta pyrkii kasvattamaan valtaansa Euroopassa erityisesti yliopistojen kautta. Keskeisiä yhteiskunnallisia päätöksiä voidaan ohjailla vaikuttamalla tuleviin päättäjiin. Pitkän aikavälin tavoitteena järjestöllä on perustaa Eurooppaan sharia-lakiin ja islamilaiseen talousjärjestelmään perustuva kalifaatti. Se voisi onnistua vasemmiston vanavedessä.

Demarit huolissaan ulkomailla syntyneiden työntekijöiden määrän kasvusta – Bergbom: ”Kuinka se voi olla näin, sosialidemokraatit?”
Demareiden lempihuvituksiin kuuluu syytellä muita oman hallituspolitiikkansa aikaansaannoksista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom selittää asiasta huolestuneille SDP:n kansanedustajille, miten on mahdollista, että Suomeen on vuonna 2023 tullut paljon työperäisiä maahanmuuttajia.

Pala Espanjan kulttuurihistoriaa tuhoutui ilmastoaktivistien iskussa
Ilmastoaktivismin nimissä on jälleen sotkettu arvokas kulttuuriteos. Tällä kertaa espanjalaisessa museossa, jossa töhrittiin kuuluisa Kristoffer Kolumbuksen kunniaksi tehty maalaus.

SDP äänesti kansalaisuuden ehtojen tiukennuksia vastaan – Vigelius: ”SDP:n linja on, että Kelan etuuksilla turvattu toimeentulo olisi kansalaisuutta haettaessa tarpeeksi”
Eduskunta äänesti tänään läpi lakimuutoksen kansalaisuuslain kiristämiseksi äänin 103-58. Lakia vastustivat kaikki paikalla olleet sosiaalidemokraatit, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP:n Eva Biaudet.

Islamin suosio kasvaa kouluissa – Koponen: ”Väkivaltaisille ja naisia alistaville uskomuksille ei ole sijaa Suomessa”
Islamin opetus kouluissa lisääntyy ja kristinuskon opetus vähenee. Sivistysvaliokunnan perussuomalainen varapuheenjohtaja Ari Koponen pitää kehitystä huolestuttavana.